Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 282
Offentligt
2748097_0001.png
Dept
FCCS Consult
Origin date
06-09-2023
Issue date
06-09-2023
Page
1(4)
Document Id
1019-016-2023 Sikkerhed - Pyrotekniske batterier-
anmodning om anulering af bek 181
Boligministeren
Mail:
[email protected]
Til Social- Bolig & Ældre Minister
Pernille Rosenkrantz-Theil
Holmens kanal 22
1060 København K
Mail:
[email protected]
Til Erhvervsminister
Morten Bødskov
Slotsholmsgade 10-12
1612 København K
Sags #2023-9985
Kopi til rette vedkommende
Direktør Maibrit Brandt
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30, 6700 Esbjerg
Mail:
[email protected]
til fordeling i
Boligudvalget
, BOU
v/ Udvalgssekretær
Mikkel Bjerregaard
mail:
[email protected]
Annullering af ladestanderbekendtgørelse bek #181.
Vandet i åen løber i dag hurtigere end tidligere, hvorfor rettidighed, er stadig vigtigere. Som
De er orienteret ved:
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 230: Henvendelse af 2/8-23 vedrørende Sikkerhedsstyrelsens
kontrol med batterier til elbiler mv, fra Bjarne Engelbrecht Larsen, Fredericia / Folketinget (ft.dk)
og
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 72: Henvendelse af 28/8-23 fra Bjarne Engelbrecht Larsen om
Sikkerhed - Pyrotekniske batterier - Bek 181 Bolig og Planstyrelsen. / Folketinget (ft.dk)
De bør som Boligminister bør udvise rettidighed, for således at vi kan imødekomme de værste
utilsigtede hændelser.
Som jeg ser det:
Erhvervsminister, Morten Bødskov
= Sikkerhedsstyrelsen
1
Social- Bolig & Ældre Minister, Pernille Rosenkrantz-Theil = Bolig & Planstyrelsen
2
Forsvarsminister, Troels Lund Poulsen
= Beredskabsstyrelsen
3
Transportminister, Thomas Danielsen
= Færdselsstyrelsen
4
Uagtet at jeg har anmodet, Erhvervsminister Morten Bødskov om at være tovholder på dette
mangehovedet uhyre
El-køretøjer, ser jeg mig nødsaget til nu at stille spørgsmål til
besvarelse direkte til Dem som politisk ansvarlig for Bolig og Planstyrelsen,
Det er så sent som i dag, i Fredericia set at nærhed mellem og større oplag eldrevne køretøjer,
er problematiske, når en hændelse, uanset årsag fører til ildløs.
Bolig & Planstyrelsen havde før udstedelse bek 181, anmodet Dansk Brandteknisk Institut, DBI
om fagligt at understøtte den efterfølgende udsendte bekendtgørelse, med noget der havde
karakter af en bunden opgave. Ligesom jeg forstår at der var en del meningsudvekslinger før
opdraget blev accepteret mellem parterne DBI og Bolig og Planstyrelsen.
Det er min opfattelse f.s.v.a. mit notat Pyroteknik, Seest = Fyrværkeriloven, at sikkerhedsstyrelsen ikke begrænses
til alene at se på installation, men også som ved fyrværkeriloven se på import, anvendelsesbegrænsninger og
brugsadfærd i og omkring de pyrotekniske batteriløsninger.
2
Opdragsgiver til DBI-rapport, Brandsikkerhed oplag af Litium-Ion batterier i bygninger af 14 jan 2022.
3
B 286 -
Bilag 3: Temahæfte ’Indsats ved brand i el-
og hybridbiler'
”Brand
i elbiler kan bevirke en anderledes og
mere kompleks indsats end ved traditionelle bilbrande, idet der foruden problemstillingen med høj spænding også kan
udvikles et andet og
mere voldsomt brandforløb
med større koncentration af sundhedsskadelig brandrøg. Det er
nødvendigt, at indsatsstyrken er bekendt med disse særlige forhold der gør sig gældende ved brande i elbiler”.
4
https://fstyr.dk/da/Om-styrelsen.
Hjemmeside fortsat ikke opdateret, f.s.v.a. organisation og viden om ev-biler. Det
har ikke været muligt at fremtage relevant information. Team-leder for Klima & Ny mobilitet, er René Jensen.
1
v/ Bjarne Engelbrecht Larsen
Kampmannsvej 2, Sanddal, 7000 Fredericia
Mobile +45 4062 6213 • E-mail:
[email protected]
Side 1 af 4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 282: Henvendelse af 6/9-23 fra Bjarne Engelbrecht Larsen vedr. anmodning om at ministeren tilbagetrækker bek. 181 sikkerhed f.s.v.a. Pyrotekniske batterier
2748097_0002.png
Dept
FCCS Consult
Origin date
06-09-2023
Issue date
06-09-2023
Page
2(4)
Document Id
1019-016-2023 Sikkerhed - Pyrotekniske batterier-
anmodning om anulering af bek 181
Boligministeren
Spørgsmål #1 Er ministeren bekendt med DBI’s opdrag vedlagt som bilag. Svar
Gerne Ja/ Nej.
Hvis Ja:
Er ministeren bekendt med at der før det endelig opdrag var en
”dispus”,
længere
meningsudveksling mellem Bolig og Planstyrelsen. Svar Gerne Ja / Nej.
Hvis Ja:
Kan ministeren uddybe hvad denne dispus drejede sig om.
Hvorfor jeg spørger, skyldes at DBI havde til opdrag at afdække, komme med anbefaling til
sektor størrelse, dvs. hvor mange enheder af el-køretøjer man burde have per p.plads/ Kældre
såvel som ved åbne miljøer. Se vedlagte side 7, hvor DBI anbefaler 6-7 enheder per 150 kvm,
uden at de er kommet frem til et afstandskrav i meter.
Med bekendtgørelse kan det straffes om man ikke opsætter lade-standere ved samtlige p-
pladser ved ombygning / nybygning af boliger med over 10 p-pladser. Altså en fuldstændig
tilsidesættelse af en ellers optimistisk faglig vurdering af DBI.
Spørgsmål #2 Vil ministeren annullere lande-stander bekendtgørelse bek 181. Svar
Gerne Ja / Nej.
Hvis Nej: Vil ministeren enten selv eller anmode Bolig og Planstyrelsen fagligt
begrunde hvorfor man acceptere mere end dobbelt så mange el-køretøjer end
foreslået af DBI. Svar Gerne Ja / Nej
Hvis Nej: Hvilken afstand, sikkerhedszone mener ministeren der skal være mellem og
til parkerede og eller oplag af el-køretøjer. Uddyb gerne.
Klip fra vedlagte bilag
5
, side 7.
Hvis Ja: Hvornår kan vi forvente dette effektueret.
Hvis Nej: Forelig gerne faglig vurdering der kan understøtte ministerens afvisning.
Min kommunikation med Færdselsstyrelsen er kopieret ind i denne skrivelse. Hører gerne fra
Dem, med opfordring til at De fremsender Deres svar ligelydende til BOU-udvalget, så de er
orienteres og kan følge op, uden mit mellemværende.
Venligste Hilsner
Bjarne Engelbrecht Larsen
+45 4062 6213
---------- Forwarded message ---------
Fra:
Bjarne Engelbrecht
Larsen
<[email protected]>
Date: ons. 6. sep. 2023 kl. 12.22
Subject: Re: EURO 7
To: Færdselsstyrelsen <[email protected]>, Post Tide Bus DK
<[email protected]>, Steen Rügge
5
<[email protected]>, <[email protected]>,
<[email protected]>, <[email protected]>, <[email protected]>
Færdselsstyrelsen, v/ Chefkonsulent Signe Shim
Klima og Ny mobilitet
Sorsigvej 35, 6760 Ribe
Brandsikkerhed i Garageanlæg oplag af Litium-ion batterier
v/ Bjarne Engelbrecht Larsen
Kampmannsvej 2, Sanddal, 7000 Fredericia
Mobile +45 4062 6213 • E-mail:
[email protected]
Side 2 af 4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 282: Henvendelse af 6/9-23 fra Bjarne Engelbrecht Larsen vedr. anmodning om at ministeren tilbagetrækker bek. 181 sikkerhed f.s.v.a. Pyrotekniske batterier
2748097_0003.png
Dept
FCCS Consult
Origin date
06-09-2023
Issue date
06-09-2023
Page
3(4)
Document Id
1019-016-2023 Sikkerhed - Pyrotekniske batterier- anmodning om
anulering af bek 181 Boligministeren
Tak for din tilbagemelding, EU norm 7.
Som vi drøftede det, er el-biler og deres pyrotekniske
batterier ikke alene et miljø problem, men også i høj grad
som et sikkerhedsproblem, der må og skal adresseres.
Jeg har overfor de politiske ansvarlige i Fredericia
kommune påpeget
- at de som opdragsgiver, skulle sikre sig at Tidebus
løftede det total kædeansvar, dvs.
- hvilken fabrik der havde produceret batterierne,
- hvem der implementeret BMS systemet, mm.
og sidst men ikke mindst at man har sikkerhed i og
omkring håndtering af disse pyrotekniske batterier.
Så skete det, og desværre var det Fredericia der måtte
lægge jord til ildløs i en el-bus.
30 brandfolk kæmpede mod eksplosionsfare og giftig røg
ved voldsom busbrand | frdb.dk
28-årig mand anholdt i forbindelse med flere brande i nat
| TV SYD
Selvom det er essentiel hvorledes at branden er opstået,
er det f.s.v.a. henført til vores snak ikke afgørende.
Fakta er, som beskrevet og nu forelagt de respektive
udvalg i folketinget
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 72:
Henvendelse af 28/8-23 fra Bjarne Engelbrecht Larsen om
Sikkerhed - Pyrotekniske batterier - Bek 181 Bolig og
Planstyrelsen. / Folketinget (ft.dk)
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 230:
Henvendelse af 2/8-23 vedrørende Sikkerhedsstyrelsens
kontrol med batterier til elbiler mv, fra Bjarne Engelbrecht
Larsen, Fredericia / Folketinget (ft.dk)
at vi indfører teknologi, udviklet og lanceret fra lande hvor
person- og drift sikkerhed ikke prioriteres som i Danmark,
og
kl. 0930, var jeg på pladsen ved Fredericia Banegård.
Beredskabet, var til stede, området delvis afspærret, i ca.
10 meters afstand til busserne.
Stigevogn var på plads, der var en forholdsvis afslappet
stemning og alle havde taget iltmaskerne af for at indtage
en fortjent kop kaffe.
Busserne var tilsyneladende udbrændte - og dog - en eller
flere celler poppede, de giftige gasser kunne lugtes, og
der var igen åben ild.
Alt dette som vi har set det utallige gange.
Beredskabsfolk fik Iltmasker på, mens politi og tilhører u-
filtreret indåndede de giftige dampe.
Udslippet var begrænset, og blev fortyndet inden de
nærtliggende boliger fik det ind igennem vinduerne.
Som jeg forstår det blev på intet tidspunkt adviseret /
udsendt advarsler via politiets SMS varslingssystem.
Ingen blev evakueret fra nærtliggende plejehjem, eller
beboelsen ca. 50 meter fra branden.
I forlængelse af dette ankom repræsentant fra Tidebus
med de af beredskabsstyrelsen stærkt efterlyste
diagrammer,
ligesom jeg forstod på teknikere fra Tidebus, at ingen
bortset fra det hemmelige selskab "EBN" som Tidebus
havde købt
busserne af, håndterede batteripakken, og tilslutninger til
samme.
Det er min opfattelse at
- ledelsen i Tidebus - drift selskabet - alene holder sig
til de "udvidede (10år)" garantier de har opnået i
aftalen, med det hemmelige selskab.
- Tidebus med deres håndtering af busserne på
værkstedet ikke overholder sikkerhedsafstande,
- Tidebus har ikke søgt faglig / professionel bistand til
at udarbejde lovpligtig APV der matcher denne
teknologi.
Det er min opfattelse at_
-
når Tidebus ikke vil svare på spørgsmål, ved at
henholde sig til at det er forretningshemmelighed, så
kan det være fordi at de kender til men ikke ønsker
at adressere og udbrede kendskab til problemerne.
Det er min opfattelse at Fredericia Kommune - end ikke
ønsker at tage advarsler om de potentielle problemer til
sig
Generelt er det min opfattelse at kun ganske få kender til
og ved hvorledes man skal håndtere el-biler, hvad
bek.181 vidner om.
Ladestanderbekendtgørelsen (retsinformation.dk)
Du har en pointe i at Danmark kan vanskeligt kan gå
enegang, og forbyde el-køretøjer, der er typegodkendt i
EU.
MEN: Er det ikke korrekt at Autocampere, campingvogne
skal synes ved ejerskifte, import eller ændringer i
registreringen, og eller hvis der f.eks. er foretaget
konstruktive ændringer.
Altså: Man bør vel kunne se lignede indført for alle el-
køretøjer, eks. med en batteripakke større end 16 kWh.
De 16 kWh er noget jeg er kommet frem til ved en
forsimplet beregning "på bagsiden af et stykke
baggerpapir".
Venligste Hilsner
Bjarne Engelbrecht Larsen
Ps: Henført til de mange ministre der bør adresse dette,
og tage ansvar er:
Trafikminister, Thomas Danielsen, på
[email protected]
Erhvervsminister, Morten Bødskov, på
[email protected]
Boligminister, Pernille Rosenkrantz-Theil,
[email protected]
Forsvarsminister, Troels Lund Poulsen,
[email protected]
Ligesom det fremsendes som bilag til udvalg.
Den tirs. 5. sep. 2023 kl. 10.21 skrev Færdselsstyrelsen
<[email protected]>:
Kære Bjarne Engelbrecht Larsen
Som omtalt i telefon så pågår forhandlingerne omkring
EURO norm 7 lige nu i EU. Du kan læse om de elementer
som er medtaget i forslaget på EU’ hjemmeside:
Commission proposes new Euro 7 standards (europa.eu)
Som du kan læse så er elbiler inkluderet i forslaget.
Venlig hilsen
Signe Shim
Chefkonsulent
Side 3 af 4
v/ Bjarne Engelbrecht Larsen
Kampmannsvej 2, Sanddal, 7000 Fredericia
Mobile +45 4062 6213 • E-mail:
[email protected]
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 282: Henvendelse af 6/9-23 fra Bjarne Engelbrecht Larsen vedr. anmodning om at ministeren tilbagetrækker bek. 181 sikkerhed f.s.v.a. Pyrotekniske batterier
2748097_0004.png
Dept
FCCS Consult
Origin date
06-09-2023
Issue date
06-09-2023
Page
4(4)
Document Id
1019-016-2023 Sikkerhed - Pyrotekniske batterier- anmodning om
anulering af bek 181 Boligministeren
Klima og Ny mobilitet
Færdselsstyrelsen
Danish Road Traffic Authority
Sorsigvej 35
DK-6760 Ribe
tel.: + 45 7221 8899
[email protected]
www.fstyr.dk
v/ Bjarne Engelbrecht Larsen
Kampmannsvej 2, Sanddal, 7000 Fredericia
Mobile +45 4062 6213 • E-mail:
[email protected]
Side 4 af 4