Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 281
Offentligt
2752622_0001.png
Foretræde for Transportudvalget d. 12. september 2023
Om aftalen om styrket indsats mod SMS-syn
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Notat til brug for foretræde 12/9-23 vedrørende politisk aftale om styrket indsats mod sms-syn smat præsentation fra foretrædet, fra SMV Danmark og Dansk Bilforhandler Union
2752622_0002.png
Foretræde for Transportudvalget 12. september 2023
Aftalen er grundlæggende god og nødvendig
Der er desværre nogle få brodne kar, og dem skal vi have gjort op med.
Syn af køretøjer skal selvfølgelig foregå ordentligt og efter bogen.
Derfor bakker DBFU og SMVdanmark op om aftalen
og ikke mindst
hensigten bag.
Men
aftalen bør justeres, så den rammer rigtigt og ikke spilder
ressourcer
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Notat til brug for foretræde 12/9-23 vedrørende politisk aftale om styrket indsats mod sms-syn smat præsentation fra foretrædet, fra SMV Danmark og Dansk Bilforhandler Union
2752622_0003.png
Foretræde for Transportudvalget 12. september 2023
Aftale om styrket indsats mod SMS-syn
Aftalen rammer skævt på nogle punkter.
Det betyder konkret, at
Færdselsstyrelsens ressourcer bruges til et tilsyn med brugtbilsforhandlere,
hvor der er meget lav risiko for at ”fange” dem, der laver SMS-syn.
Man udskammer en hel branche
brugtbilsforhandlerne
ved at signalere,
at det er dem, man skal holde øje med.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Notat til brug for foretræde 12/9-23 vedrørende politisk aftale om styrket indsats mod sms-syn smat præsentation fra foretrædet, fra SMV Danmark og Dansk Bilforhandler Union
2752622_0004.png
Foretræde for Transportudvalget 12. september 2023
Problemet ved at føre tilsyn hos brugtvognsforhandlere
Det er synshaller- og personale, der syner køretøjer
ikke
brugtbilsforhandlere.
Der er 2 års reklamationsret på en brugt bil, så brugtbilsforhandleren har
ingen interesse i at sælge en bil, der ikke ville kunne gå igennem et reelt
syn.
Brugte biler synes i praksis først i forbindelse med salget, så bilen vil kun
yderst sjældent være at finde hos forhandleren, så snart den er synet.
Aftalen udskammer en branche, der slet ikke syner biler.
Brugtbilsforhandlere syner ikke biler. Det gør synshaller og synshallernes
medarbejdere.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Notat til brug for foretræde 12/9-23 vedrørende politisk aftale om styrket indsats mod sms-syn smat præsentation fra foretrædet, fra SMV Danmark og Dansk Bilforhandler Union
2752622_0005.png
Foretræde for Transportudvalget 12. september 2023
Behov for andre justeringer af aftalen
Aftalen bør slå fast, at den gælder for syn af alle synspligtige køretøjer,
ikke kun biler
Vælger man at fastholde tilsynet med brugtbilsforhandlere, bør det i lige
så høj grad gælde for alle andre forhandlere af synspligtige køretøjer.
Ifølge ministeren er disse forhandlere allerede omfattet af aftalen, men man
vil starte med at rette søgelyset mod brugtbilsforhandlerne. Det understreger
den særlige udskamning af brugtbilsforhandlere.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Notat til brug for foretræde 12/9-23 vedrørende politisk aftale om styrket indsats mod sms-syn smat præsentation fra foretrædet, fra SMV Danmark og Dansk Bilforhandler Union
2752622_0006.png
Foretræde for Transportudvalget 12. september 2023
Behov for afklaring
Hvordan skal tilsynet ”fange” sms-synede
biler hos brugtbilsforhandlere, når de i praksis ikke har
nysynede biler til at stå?
Hvorfor ønsker ministeren ifølge eget udsagn ikke at fordele tilsynet lige mellem
brugtbilsforhandlere og nybilsforhandlere, der sælger brugte biler?
Hvorfor fokuseres Færdselsstyrelsens ressourcer ikke på dem, der udfører syn, i stedet for også at
bruge tilsynsressourcer på forhandlere, der ikke kan udføre syn?
Bør en politisk aftale ikke tage afsæt i virkeligheden og samtidig prioritere tilsynsressourcerne
hensigtsmæssigt?