Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 281
Offentligt
2748071_0001.png
Dansk Bilforhandler Union
Uhensigtsmæssigheder i aftale om styrket indsats mod sms-syn
Politisk aftale om styrket indsats mod sms-syn
Den 10. august 2023 blev der indgået en bred politisk aftale om at styrke tilsynet mod sms-syn mellem
alle Folketingets partier.
Der kan ikke herske tvivl om, at der skal sættes ind over for de sms-syn, der udfoldede sig på skærmen
i Kontant-udsendelsen
”Sorte Bilsyn” d. 4. maj 2023.
Dansk Bilforhandler Union og SMVdanmark bakker derfor op om aftalen og ikke mindst hensigten
bag. Biler skal ikke kunne synes uden at have være fremstillet hos en synshal, hvor den konstateres
at leve op til de krav, der stilles i lovgivningen for at sikre færdselssikkerheden.
Uhensigtsmæssigheder i aftalen
Når Dansk Bilforhandler Union og SMVdanmark ønsker et foretræde for Transportudvalget, skyldes
det, at der i aftalen er nogle uhensigtsmæssigheder, som dels rammer skævt og dels ikke vil komme
problemet til livs i sin helhed.
Uhensigtsmæssighederne består af følgende:
1. Uanmeldte tilsyn hos brugtvognsforhandlerne
I aftalen anføres det, at brugtvognsforhandleres virksomhed har en særlig tilknytning til syns-
branchen, eftersom de skal have et stort antal køretøjer godkendt af en synshal, før de sælger
dem videre. Derfor indføres der uanmeldte tilsyn hos brugtvognsforhandlere med aftalen.
Det er vores vurdering, at denne del af aftalen rammer skævt af en række årsager, som er
oplistet herunder:
a) Først og fremmest foregår syn ikke hos bilforhandlere
det foregår i en synshal. Selv
når synet, som ved sms-syn, ikke sker i synshallen, er det synshallen, der har ansvaret
for, at et synet køretøj lever op til kravene. Ved et uanmeldt tilsyn hos en brugtbilsfor-
handler kan man således maksimalt konstatere om køretøj X,Y,Z er synet for nylig eller
ej.
b) Brugtbilsforhandlere har ingen interesse i at påvirke et syn af et køretøj, da der jf.
købeloven er reklamationsret. Dvs. at køberen af en bil har ret til at kræve fejl og
mangler, der ville forhindre godkendelse til syn, udbedret hos forhandleren inden for
2 år efter leveringsdatoen. Så selvom det i Kontant-udsendelsen kan se ud som om,
at det er en god forretning for brugtbilsforhandlere at operere med sms-syn, så er det
ikke tilfældet i praksis.
1
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 281: Notat til brug for foretræde 12/9-23 vedrørende politisk aftale om styrket indsats mod sms-syn smat præsentation fra foretrædet, fra SMV Danmark og Dansk Bilforhandler Union
c) I praksis vil kun ganske få af de brugte biler hos en bilforhandler være synet, når de
står til salg. Kunderne ønsker en nysynet bil, og derfor synes bilen først i forbindelse
med salget. Efter synet vil bilen således ofte ikke længere befinde sig hos forhandle-
ren, og derfor vil tilsynet kun ganske sjældent finde en bil hos en bilforhandler, der
lige er blevet synet på forhandlerens foranledning.
d) I bilaget til aftalen, hvor de forskellige initiativer i aftalen beskrives, gøres der ikke
stringent brug af samme termer. Det bør derfor præciseres, at tiltagene ikke alene
gælder for syn af biler, men for alle synspligtige køretøjer. Sms-syn bør ikke være en
mulighed, uanset hvilket køretøj, der er tale om. Derfor bør aftalen også dække last-
biler, busser, motorcykler, traktorer og andre køretøjer, der er omfattet af synsreg-
lerne.
2. Kredsen af omfattede forhandlere
Dansk Bilforhandler Union og SMVdanmark mener grundlæggende ikke, at det giver mening
at føre uanmeldte tilsyn hos brugtbilsforhandlerne, fordi det ikke er hos brugtbilsforhand-
lerne, at der foretages syn
eller svindel med syn. Det er i synshallerne.
Men hvis aftalen opretholdes i den form, den har i dag, så er det væsentligt at påpege, at også
forhandlere af fabriksnye biler sælger brugte biler. Alligevel er der i aftaleteksten og bilaget
alene lagt op til at føre tilsyn hos brugtbilsforhandlere.
Transportministeren har efter aftalens indgåelse været ude at sige, at det er en misforståelse,
at der med aftalen gøres forskel på, om man forhandler nye biler eller ej. Samtidig lægger
ministeren imidlertid op til, at det næppe vil være forhandlere af fabriksnye biler, tilsynet først
vil rette sit søgelys mod.
Selvom det er positivt, at ministeren lader til at fortolke aftalen sådan, at alle, der sælger
brugte biler, kan underlægges et tilsyn, er det ærgerligt, at det i samme nu understreges, at
det primært er brugtbilsforhandlerne, man vil rette søgelyset mod. Det sender et signal om,
at det alene er brugtbilsforhandlere, som kunne finde på at snyde med syn af et køretøj.
Hvis der fortsat er et ønske om at indføre uanmeldte tilsyn hos forhandlere, bør det fremgå
af loven, at tilsynet skal omfatte alle forhandlere af samtlige typer synspligtige køretøjer i lige
høj grad.
2