Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 273
Offentligt
2744684_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2024
i forhold til finansloven for 2023
August 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 273: Oversigt over hovedbevægelserne i FFL 2024 samt betænkning, for § 28 Transportministeriet
Side 2 af 6
FFL24 sammenlignet med FL23
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2024
sammenlignet med finansloven for 2023 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2023. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2024.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2024, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2023 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2024 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2024 i forhold til finansloven for 2023,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2023 til finanslov-
forslaget for 2024.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 273: Oversigt over hovedbevægelserne i FFL 2024 samt betænkning, for § 28 Transportministeriet
Side 3 af 6
Indholdsfortegnelse
§ 28. Transportministeriet ........................................................................................... 4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 273: Oversigt over hovedbevægelserne i FFL 2024 samt betænkning, for § 28 Transportministeriet
Side 4 af 6
§ 28. Transportministeriet
Reserver
Merudgiften på 122,3 mio. kr. skyldes afløbet af de afsatte reserver vedrørende beslut-
tede anlægsprojekter samt at opsparingen pris- og lønreguleres (§ 28.11.13.).
Mindreindtægten på 362,5 mio. kr. skyldes, at der på kontoen ikke længere er forbrug
af opsparing til Signalprogrammet (§ 28.11.13.).
Merudgiften på 42,4 mio. kr. skyldes primært, at der i 2024 er afsat en reserve til Vejdi-
rektoratets vintertjeneste på § 28.21.31. Drift og vintertjeneste (§ 28.11.17.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 125,3 mio. kr. skyldes regeringens beslutning om fremrykning af de af-
talte effektiviseringstiltag for vejgodstransporten med et år fra 2025 til 2024, jf. Aftale
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternati-
vet om en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler af marts 2023 (§ 28.11.18.).
Mindreudgiften på 34,7 mio. kr. skyldes afløbet for analyser i regi af Sund & Bælt Hol-
ding A/S og Metro til Lynetteholm, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristende-
mokraterne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021 (§ 28.11.37.).
Merudgiften på 292,0 mio. kr. skyldes primært en merudgift på 87,6 mio. kr. vedrø-
rende anlæg af Øresundsperroner
Ny Ellebjerg Station og en merudgift på 178,7 mio.
kr. vedrørende udvidelse af Københavns Lufthavns Station, jf. Aftale mellem den da-
værende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Al-
ternativet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021 (§
28.11.40.).
Mindreudgiften på 242,7 mio. kr. skyldes, at bevillingen til statens tilskud til indkøb af
fire batteritog til togtrafikken på strækningen Holstebro-Skjern er givet som en etårig
bevilling, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Soci-
alistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan
2035 af juni 2021 (§ 28.11.41.).
Mindreindtægten på 197,5 mio. kr. skyldes en række modsatrettede bevægelser, der pri-
mært kan henføres til udløb af indtægtsbevilling vedrørende EU-tilskud til anlæg af cy-
kelstier langs statsvejnettet i 2023 samt en overførsel af 12,2 mio. kr. vedrørende midler
til fremme af infrastruktur til cyklisme fra § 28.53.05. Puljer til den kollektive trafik (§
28.21.15.).
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 273: Oversigt over hovedbevægelserne i FFL 2024 samt betænkning, for § 28 Transportministeriet
Side 5 af 6
Merudgiften på 747,0 mio. kr. skyldes primært afløbet for de igangværende anlægspro-
jekter, hvoraf de væsentligste er Storstrømsbroen, Kalundborgmotorvejens 3. etape,
Udbygning af E45, Vejle-Skanderborg S, Udbygning af E45, Aarhus S-Aarhus N og
igangsættelse af anlægsprojektet Øget kapacitet på Rute 15, Herning-Ringkøbing (§
28.21.20.).
Merudgiften på 364,4 mio. kr. skyldes primært afløbet for puljerne på kontoen, jf. Af-
tale mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Li-
beral Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af juni
2021 (§ 28.21.21.).
Merudgiften på 116,1 mio. kr. skyldes primært afløbet for statslig medfinansiering af
kommunale cykelprojekter, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokra-
terne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021 (§ 28.21.23.).
Merudgiften på 361,0 mio. kr. skyldes primært pris- og lønregulering af bevilling samt
udskydelse af 100,0 mio. kr. fra 2023 til 2024, jf. Aftale mellem den daværende S-rege-
ring, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne om vinterhjælp af
september 2022 (§ 28.21.30.).
Mindreudgiften på 144,8 mio. kr. skyldes primært, at der i 2023 er ydet ekstraordinært
tilskud til de regionale trafikselskaber (§ 28.53.02.).
Mindreudgiften på 52,8 mio. kr. skyldes udløb af bevilling til Pulje til busfremkomme-
lighed i hele landet (§ 28.53.05.).
Mindreudgiften på 22,3 mio. kr. skyldes afløbene for hhv. pulje til tilgængelighed på
stationer i hele landet og pulje til sikkerhed i perronovergange, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Al-
ternativet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021 (§
28.63.02.).
Merudgiften på 843,9 mio. kr. skyldes primært, at kontoen er forhøjet med 271,5 mio.
kr. i 2024 som følge af udskydelse af projektet Sporfornyelse Slagelse-Korsør, jf. akt. 3
af 6. oktober 2022 samt udskydelse af anlægsaktiviteter på kontoen fra 2023 til 2024 og
2025, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne,
Alternativet og Moderaterne om vinterhjælp af september 2022 (§ 28.63.05.).
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 273: Oversigt over hovedbevægelserne i FFL 2024 samt betænkning, for § 28 Transportministeriet
Side 6 af 6
Mindreudgiften på 21,6 mio. kr. skyldes, at bevillingen til veterantog er givet som en et-
årig bevilling, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om Infrastruk-
turplan 2035 af juni 2021 (§ 28.63.07.).
Merudgiften på 586,3 mio. kr. skyldes afløbet for de igangværende anlægsprojekter,
herunder Signalprogrammet og Elektrificering Fredericia-Aarhus (§ 28.63.08.).
Merudgiften på 235,6 mio. kr. skyldes afløbet for det igangværende anlægsprojekt Ny
jernbane over Vestfyn (§ 28.64.12.).
Merudgiften på 671,0 mio. kr. skyldes det estimerede afløb for bevillingen til nedrivning
af minkerhvervets produktionsanlæg, jf. akt. 86 af 30. marts 2023 samt pris- og lønregu-
lering af bevillingen på kontoen (§ 28.71.02.).
Mindreudgiften på 44,0 mio. kr. skyldes en række modsatrettede bevægelser, som dels
kan henføres til forøgede huslejeindtægter og prisopregning på indtægtssiden, dels
øgede renteudgifter for de igangværende byggesager samt højere administrationsbidrag
som følge af øget byggeaktivitet under kontorporteføljen på udgiftssiden (§ 28.72.01.).
Mindreudgiften på 119,4 mio. kr. skyldes både stigninger i indtægter og færre udgifter.
Stigningen i indtægter skyldes primært pris- og lønregulering af huslejegrundlaget. De
faldende udgifter skyldes primært, at der forventes igangsat færre moderniseringer af
laboratorielokaler som følge af et fastsat opsparingskrav (årets resultat) (§ 28.73.01.).
Mindreudgiften på 314,3 mio. kr. skyldes afløbet for de universitetsbyggeprojekter, der
er overdraget fra Bygningsstyrelsen til Vejdirektoratet. Da byggeprojekterne er finansie-
ret af Bygningsstyrelsen, er der en tilsvarende mindreindtægt (§ 28.74.10.).