Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 272
Offentligt
Aalborg den 30. august 2023
Til Transportminister Thomas Danielsen
Kopi til Transportudvalget
Vedr. spørgsmål nr. 209: Notat vedr. Anker Lohmann-Hansens spørgsmål til ministeren angående
3. Limfjordsforbindelse, dateret 31. juli 2023 - duplik
Kære Thomas Danielsen
Tak for dit svar og Vejdirektoratets notat, selv om det er ret ufuldstændigt. Jeg tillader mig på den
baggrund at samle op på et par forhold, hvor der er behov for klarhed.
Vejdirektoratet mener, at jeg er tilhænger af en udbygning af E45 med ekstra spor og et ekstra
tunnelrør. Det er ikke forkert, men jeg er primært tilhænger af, at politiske beslutninger om bety-
delige offentlige infrastrukturelle investeringer sker på et objektivt, sagligt og fyldestgørende
grundlag. Det er ingenlunde tilfældet i forbindelse med en 3. Limfjordsforbindelse.
Jeg erkender, at Vejdirektoratet er underkastet politisk styring, og at de er underkastet beslutnin-
ger og aftaler i fx Transportudvalget. Sådan må det være i et repræsentativt demokrati. Men det
er kun acceptabelt, dersom det politiske system tillader og tilskynder, at fagligheden testes, og at
det sikres, at de dygtige ingeniører i Vejdirektoratet får mulighed for at foretage sædvanlige ajour-
førte trafikberegninger, skitseprojektering og samfundsvurdering for de alternativer, der er rele-
vante eller mulige, uanset om disse er opstået via interne overvejelser eller er tilført gennem fag-
lige fora eller borgerinitiativer.
Det er tydeligt, at Vejdirektoratet føler sig nødsaget til at afskære diskussionen ved at henvise til
Trafikaftale af 24. juni 2014, hvor der opnås enighed om, ”at
linjeføringen fastlægges i Egholmlin-
jen, svarende til Vejdirektoratets indstilling. Arealreservationen på den tilbageværende østlige for-
bindelse, der er en 11 km udbygning af E45 samt anlæg af en paralleltunnel, opgives”.
Så skulle sagen være lukket, men alle med trafikal indsigt ved, at grundlaget for vedtagelsen i 2014,
nemlig VVM 2011, hvor trafikberegningen skete med en lokal trafikmodel på døgnbasis uden mu-
lighed for belysning af spidstimeproblematikkerne ved Limfjordstunnellen og Limfjordsbroen, er
dybt problematisk. Lige så problematisk er det, at man sigtede på år 2020, dvs. uden den store
byudvikling, som sker fx i den østlige del af Aalborg og nord for fjorden.
I 2014 har Vejdirektoratet konsolideret trafikberegningerne med første version af Landstrafikmo-
dellen. Her ramte Vejdirektoratet helt ved siden af skiven med hensyn til den fremtidige trafik-
vækst, og som Vejdirektoratet selv anfører, så er der ikke i beregningerne taget hensyn til de sær-
lige forhold ved Limfjordstunnellen, ligesom kapaciteten ved de to Limfjordspassager er overvur-
deret.
Den anvendte version af LTM, version 1.06 er stadig en døgntrafikmodel,
som dermed ikke bereg-
ner de særlige forhold, der gør sig gældende i situationer med trængsel, og det er netop det, der
er problemet ved Limfjordstunnellen.
1