Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 268
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S og lov om offentlige veje m.v.
(Varetagelse af selskabets opgaver efter lov om vejafgift)
§1
I lov nr. 588 af 24. juni 2005 om Sund og Bælt Holding A/S, som senest ændret ved § 2 i lov nr.
808 af 9. juni 2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 17 a, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Sund og Bælt Holding A/S kan i relation til selskabets opgaver efter reglerne om
vejafgiftsordningen i lov om vejafgift anvende fast og mobilt udstyr til overvågning, herunder tv-
overvågning og automatisk registrering af nummerplader, på det afgiftsbelagte vejnet med henblik
på at understøtte afgiftsopkrævningen.«
2.
I
§ 17 a, stk. 2, 4
og
5,
ændres »miljøzoneordningen« til: »miljøzoneordningen og
vejafgiftsordningen«.
3.
I
§ 17 a, stk. 3,
ændres »kontrolmyndigheden« til: »kontrolmyndighederne«, og efter
»opgaver« indsættes: »vedrørende henholdsvis miljøzoneordningen og vejafgiftsordningen«.
§2
I lov om offentlige veje m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 421 af 25. april 2023, som ændret ved § 37
i lov nr. 679 af 3. juni 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 80, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Stk. 1 finder desuden ikke anvendelse på opstilling af udstyr, som Sund og Bælt Holding A/S
opstiller på vejarealer som led i kontrol med opkrævning af vejafgifter efter lov om vejafgift, jf. dog
stk. 5.«
2.
Efter § 80, stk. 4, indsættes som
stk. 5:
»Stk.
5.
Transportministeren fastsætter regler om de betingelser, herunder høring af vedkommende
vejmyndighed, som Sund og Bælt Holding A/S skal opfylde, når selskabet skal anvende vejarealet
til opstilling af udstyr som led i kontrol af opkrævning af vejafgifter. Ministeren kan for så vidt
angår mobilt kontroludstyr fastsætte regler om en forhåndsgodkendelse af et koncept for fremtidig
anvendelse af vejarealet.«
1
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Overvågning af afgiftsbelagt vejnet og registrering af køretøjer
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Fravigelse af tilladelseskravet efter vejlovens § 80
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med vedtagelse af lov om vejafgift (herefter vejafgiftsloven) den 1. juni 2023 blev det besluttet, at
Sund og Bælt Holding A/S skal forestå driften af vejafgiftsordningen. Som led i implementering af
vejafgiftsordningen er der behov for, at Sund og Bælt Holding A/S kan opstille teknisk udstyr på
det offentlige vejnet med henblik på opkrævning og håndhævelse af vejafgiftsordningen ligesom, at
der er behov for at tilvejebringe et alternativ til, at selskabet skal ansøge vejmyndigheden om
tilladelse til opstilling af udstyr til brug for opkrævning og kontrol.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at Sund og Bælt Holding A/S kan varetage de opgaver, som
følger af vejafgiftsloven.
Lovforslaget indebærer, at Sund og Bælt Holding A/S kan foretage tv-overvågning på offentlig vej
samt behandle data for at varetage opgaver, som følger af vejafgiftsloven. Endvidere indebærer
lovforslaget, at selskabet undtages fra kravet om at ansøge om tilladelse til opstilling af udstyr på
vejarealer, og at transportministeren som følge heraf bemyndiges til at fastsætte regler om de
betingelser, som selskabet skal opfylde, når der opstilles udstyr.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Overvågning af afgiftsbelagt vejnet og registrering af køretøjer
2.1.1. Gældende ret
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
Det fremgår af vejafgiftslovens § 6, stk. 1 og 2, at Sund og Bælt Holding A/S på vegne af staten
opkræver vejafgifter efter vejafgiftsloven ved anvendelse af køretøjsudstyr. Bestemmelserne
betyder, at Sund og Bælt Holding vil fungere som vejafgiftsopkræver.
Endvidere følger det af vejafgiftslovens § 6, stk. 4, at Sund og Bælt Holding A/S fører kontrol med,
at reglerne i vejafgiftsloven overholdes, og at kontrollen foretages digitalt (digital håndhævelse).
Sund og Bælt Holding A/S er et dansk, statsejet holdingselskab, som varetager den overordnede
styring af aktiviteterne i datterselskaberne.
Lov om Sund og Bælt Holding A/S fastlægger Sund og Bælt-koncernens retlige ramme for
udøvelse af de aktiviteter, som selskaberne i koncernen er blevet pålagt. Dette omfatter bl.a.
ejerskabet af koncernens selskaber og regulering af selskabernes aktiviteter, herunder drift og
vedligeholdelse af selskabets infrastrukturanlæg og selskabets opgaver i relation til
miljøzoneordningen. Herudover indeholder loven også generelle bestemmelser om de opgaver, som
selskabet efter transportministerens beslutning kan forberede og senere varetage, hvis opgaven
bliver pålagt selskabet ved eller i henhold til lov.
Sund og Bælt Holding A/S kan efter § 1, stk. 4, i lov om Sund og Bælt Holding A/S foretage
aktiviteter med henblik på at forberede opgaver vedrørende regulering af vejtrafik som f.eks. at teste
systemer og foretage anden indledende aktivitet, gennemførelse af udbud m.m. Bestemmelsen i § 1,
stk. 4, giver imidlertid ikke selskabet hjemmel til også at varetage opgaver vedrørende regulering af
vejtrafik, efter forberedelsesfasen er afsluttet, og det konkrete projekt skal sættes i drift.
Det er derfor fastsat i § 1, stk. 5, i lov om Sund og Bælt Holding A/S, at Sund og Bælt Holding A/S
kan varetage opgaver vedrørende regulering af vejtrafik, som pålægges selskabet ved lov eller i
henhold til lov, herunder i relation til vejafgiftsordninger, miljøzoneordninger samt information om
disse.
Det følger af bemærkningerne til § 1, stk. 5, i lov om Sund og Bælt Holding A/S, jf.
Folketingstidende 2019-20, A, L 170 som fremsat, s. 37, at der ved regulering af vejtrafik bl.a.
forstås opgaver vedrørende vejafgiftsordninger, miljøzoneordninger eller
betalingshåndteringsopgaver i øvrigt, hvor Sund og Bælt Holding A/S’ kompetencer kan udnyttes.
Bestemmelsen er ikke begrænset hertil, og selskabet vil således kunne varetage andre opgaver i
relation til regulering af vejtrafik, såfremt en sådan opgave bliver henlagt til selskabet ved lov eller i
henhold til lov.
Formålet med bestemmelserne i § 1, stk. 4 og 5, i lov om Sund og Bælt Holding A/S er at sikre, at
selskabet kan forberede f.eks. tekniske løsninger, som skal benyttes i ordninger vedrørende
regulering af vejtrafik, og hvor der forventes at blive fremsat lovforslag herom for Folketinget. På
den måde sikres det, at disse systemer er klar til drift, når Folketinget vedtager loven, og i samme
forbindelse pålægger Sund og Bælt Holding A/S at varetage opgaven.
Den gældende bestemmelse i § 17 a i lov om Sund og Bælt Holding A/S blev indført i forbindelse
med, at Sund og Bælt Holding A/S blev tildelt opgaver i relation til miljøzoneordningen. § 17 a
indeholder de persondataretlige hjemler, som Sund og Bælt Holding A/S er blevet tildelt til brug for
selskabets varetagelse af opgaver i relation til miljøzoneordningen.
Dette omfatter muligheden for at foretage automatisk registrering af nummerplader, jf. § 17 a, stk.
1. Bestemmelserne i § 17 a, stk. 2-5, giver Sund og Bælt Holding A/S mulighed for at indsamle og
behandle personlysninger, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af selskabets opgaver.
Under samme betingelser kan selskabet indsamle oplysninger i Køretøjsregistreret, herunder
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
personnumre og beskyttede navne- og adresseoplysninger, og behandle disse. Selskabet kan
desuden videregive personoplysninger, herunder personnumre og beskyttede navne- og
adresseoplysninger, til kontrolmyndigheden, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af
kontrolmyndighedens opgaver. Sund og Bælt Holding A/S kan også på baggrund af registrering af
nummerplader i relation til varetagelse af opgaver efter miljøzoneordningen opbygge en
køretøjsdatabase til det formål at lette genkendelse af køretøjer. Endelig har selskabet mulighed for
at foretage tv-overvågning af vejarealer og selskabets tekniske anlæg.
Sund og Bælt Holding A/S har således eftergældende ret ikke adgang til at foretage overvågning,
herunder tv-overvågning og automatisk registrering af nummerplader, med det formål at varetage
opgaver efter vejafgiftsloven.
2.1.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Vejafgiften er indført ved vejafgiftsloven, som indeholder det fulde hjemmelsmæssige grundlag for
indførelse og regulering af en afgift. Dette lovforslag vedrører således ikke aspekter i relation hertil.
I forlængelse af indførelsen af vejafgiften skal det imidlertid sikres, at Sund og Bælt Holding A/S
får adgang til at foretage den registrering, behandling, videregivelse m.v. af personoplysninger, som
er nødvendig for, at selskabet kan varetage rollen som vejafgiftsopkræver i overensstemmelse med
persondataretten.
I rollen som vejafgiftsopkræver vil Sund og Bælt Holding A/S for det første være ansvarlig for at
beregne rute og afgift for de afgiftsbelagte køretøjer. Dette kan efter vejafgiftsloven ske på to
måder. For det første kan registreringen ske manuelt ved, at køretøjets nummerplade, forventet
kørselstidspunkt, planlagt rute og betalingsmiddel indtastes på en IT-platform, som selskabet stiller
til rådighed, jf. vejafgiftslovens § 6, stk. 1. Registreringen kan alternativt ske automatisk via
køretøjsudstyr og en aftale med en EETS-udsteder, hvorefter der sker automatisk registrering af
køretøjets rute ved brug af GNSS-teknologi, jf. vejafgiftslovens § 6, stk. 2.
I rollen som vejafgiftsopkræver vil Sund og Bælt Holding A/S for det andet skulle føre kontrol med,
at ejere af afgiftsbelagte køretøjer ikke unddrager sig afgiftsbetalingen, jf. vejafgiftslovens § 6, stk.
4, og for det tredje varetage en række administrative opgaver på vegne af staten så som forberede
administrative bødeforelæg for overtrædelser af vejafgiftsloven til brug for myndighedernes
behandling heraf. Det følger af bemærkningerne til vejafgiftslovens § 6, stk. 6, jf. Folketingstidende
2022-23, A, L 74 som fremsat, s. 736, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 6, stk. 6, skal sikre, at
skatteministeren efter forhandling med transportministeren kan fastsætte regler om, at Sund og Bælt
Holding A/S kan forberede administrative bødeforelæg, som sendes af Færdselsstyrelsen med
digital post til de berørte, hvor dette er muligt.
Kontrolopgaverne og de administrative opgaver, som selskabet skal varetage efter vejafgiftsloven,
svarer i funktion til de opgaver, som selskabet i dag varetager i relation til miljøzoneordningen. Det
persondataretlige grundlag for miljøzoneordningen findes i lov om Sund og Bælt Holding A/S.
Kontrolopgaverne forudsætter anvendelse af forskellige typer af overvågning af vejnettet, som er
elektronisk og automatiseret via vejsideudstyr indkøbt til ordningen, og som svarer til det
vejsideudstyr, som selskabet i dag benytter til kontrol og håndhævelse af miljøzoneordningen. Den
elektroniske og automatiserede løsning medvirker til, at køretøjers brug af vejnettet med meget høj
sandsynlighed vil blive registreret i alle tilfælde, og der vil dermed være meget høj sikkerhed for, at
ordningen om betaling af vejafgift overholdes. Den automatiske registrering m.v. af køretøjer
betyder, at der skal skabes hjemmelsmæssigt grundlag til varetagelse af opgaverne i
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
overensstemmelse med persondataretten og for at sikre, at opgaverne varetages på en
retssikkerhedsmæssig forsvarlig måde.
For at sikre implementering af vejafgiftsordningen foreslås det, at ændre § 17 a, stk. 1, i lov om
Sund og Bælt Holding A/S, således at Sund og Bælt Holding A/S’ mulighed for at foretage
automatisk registrering af nummerplader i relation til miljøzoneordningen udvides, så selskabet
fremover i relation til selskabets opgaver efter vejafgiftsloven kan også anvende fast og mobilt
udstyr til overvågning, herunder tv-overvågning og automatisk registrering af nummerplader, på det
afgiftsbelagte vejnet med henblik på at understøtte afgiftsopkrævningen.
Konkret vil selskabets vejsideudstyr automatisk registrere køretøjstyper, om der forefindes
køretøjsudstyr i køretøjet samt nummerpladeoplysninger. Disse oplysninger skal hjælpe selskabet til
at kontrollere, om afgiftsbelagte køretøjer får kørslen registreret i overensstemmelse med
vejafgiftsloven, således at der kan beregnes afgift. Endvidere vil selskabet kunne identificere ejeren
af køretøjet med henblik på eventuelt at forberede udsendelse af administrativt bødeforelæg i de
tilfælde, hvor reglerne er tilsidesat.
Den foreslåede ændring til § 17 a, stk. 1, vil udgøre en undtagelse til § 1, stk. 1, i lov om tv-
overvågning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1190 af 11. oktober 2007 (herefter tv-overvågningsloven),
hvorefter private ikke må foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende område, som
benyttes til almindelig færdsel. Den foreslåede ændring til § 17 a, stk. 1, vil således medføre, at et
selskab oprettet på privatretligt grundlag tv-overvåger gader, veje eller pladser, som benyttes til
almindelig færdsel med henblik på at håndhæve reglerne om vejafgifter.
For nærmere om den foreslåede ændring af § 17, stk. 1, i lov om Sund og Bælt Holding A/S
henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne dertil.
Det foreslås endvidere at ændre § 17 a, stk. 2, således, at Sund og Bælt Holding A/S vil kunne
indsamle og behandle personoplysninger, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af
selskabets opgaver som vejafgiftsopkræver. Endvidere vil selskabet kunne indsamle oplysninger i
Køretøjsregistreret og CPR-registeret, herunder personnumre og beskyttede navne- og
adresseoplysninger, og behandle disse. Dette vil også omfatte hjemmel til at indsamle oplysninger,
som skattemyndighederne har indsamlet via det europæiske køretøj- og kørekortinformationssystem
EUCARIS. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, hvor forslaget til ændring af
§ 17 a, stk. 2, i lov om Sund og Bælt Holding A/S, er nærmere omtalt.
De foreslåede ændringer af § 17, stk. 2, i lov om Sund og Bælt Holding A/S skal sammenfattende
sikre, at selskabet på baggrund af nummerpladeoplysninger og opslag i registre vil kunne
identificere ejeren af køretøjet.
Det foreslås ydermere at ændre § 17 a, stk. 3, således, e, at Sund og Bælt Holding A/S også kan
videregive personoplysninger, herunder personnumre og beskyttede navne- og adresseoplysninger,
til myndigheder, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af myndighedernes opgaver i
relation vejafgiftsordningen, f.eks. udsende administrativt bødeforelæg til den pågældende ejer af
køretøjet eller behandle indsigelser over afgiften.
Endelig foreslås det at ændre § 17 a, stk. 4 og 5, således at selskabet med de foreslåede ændringer
vil, få adgang til at opbygge en køretøjsdatabase med henblik på at lette genkendelsen af køretøjer
samt foretage tv-overvågning i forbindelse med selskabets opgaver vedrørende beregning,
opkrævning og kontrol af vejafgiftsordningen.
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
Det skal bemærkes, at i det omfang Sund og Bælt Holding A/S i medfør af lovforslaget vil skulle
indsamle, behandle og videregive personoplysninger, som er nødvendige for at varetage opgaven,
vil disse oplysninger skulle håndteres i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen,
herunder i forhold til selskabets rolle som selvstændig dataansvarlig, jf. nærmere pkt. 3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
De redskaber, som det med lovforslaget foreslås, at selskabet tildeles, kan alene benyttes til
varetagelse af selskabets opgaver efter vejafgiftsloven. Selskabet kan således fortsat ikke behandle
personoplysninger til andre formål end de formål, som fremgår af lov om Sund og Bælt Holding
A/S. Den foreslåede ændring af § 17 a, stk. 5, i lov om Sund og Bælt Holding A/S vil udgøre en
undtagelse til tv-overvågningslovens § 1, stk. 1, hvorefter private ikke må foretage tv-overvågning
af gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes til almindelig færdsel. Den foreslåede § 17
a, stk. 5, vil således medføre, at et selskab oprettet på privatretligt grundlag tv-overvåger gader, veje
eller pladser, som benyttes til almindelig færdsel med henblik på håndhævelse.
2.2. Fravigelse af tilladelseskravet efter vejlovens § 80
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af vejlovens § 80, stk. 1, at det offentlige vejareal med vejmyndighedens tilladelse kan
anvendes til varig eller midlertidig anbringelse af genstande, udstyr m.v.
Endvidere følger det af vejlovens § 80, stk. 3, at tilladelseskravet i stk. 1, ikke finder anvendelse på
etablering af offentligt tilgængelige ladepunkter.
Det følger af bemærkningerne til vejlovens § 80, at bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2014-15,
A, L 20 som fremsat, s. 69, er udtryk for en anerkendelse af vejmyndighedens ejendomsret til
vejarealet. Endvidere følger det af bemærkningerne, at bestemmelsen i § 80 først og fremmest skal
sikre, at vejarealet kan anvendes til trafikale og andre alment anerkendte formål.
2.2.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Sund og Bælt Holding A/S har som anført i medfør af vejafgiftslovens § 6, stk. 1, 2 og 4, til opgave
at opkræve vejafgifter og kontrollere ordningens overholdelse på vegne af staten. Som led i disse
opgaver er det nødvendigt, at selskabet kan opstille kontroludstyr ved vejsiden. Det er
Transportministeriets vurdering, at det ikke vil være hensigtsmæssigt, hvis vejmyndigheden kan
forhindre en effektiv kontrolindsats ved at nægte at give tilladelse til at opstille kontroludstyret på
vejarealet efter vejlovens § 80, stk. 1.
Transportministeriet vurderer på den anden side, at vejmyndigheden med sit særlige kendskab til
lokalområdet skal inddrages, når Sund og Bælt Holding A/S skal opstille kontroludstyr ved vejsiden
med henblik på at tage højde for trafikale hensyn, færdselshensyn m.v.
Det foreslås derfor at udvide undtagelsesbestemmelsen i vejlovens § 80, stk. 3, således at det udstyr,
som Sund og Bælt Holding A/S opstiller på vejarealet som led i selskabets opgaver efter
vejafgiftsloven, ikke er omfattet af tilladelseskravet efter vejlovens § 80, stk. 1.
Det foreslås samtidig at indføre en ny bestemmelse som vejlovens § 80, stk. 5, hvorefter
transportministeren bemyndiges til ved bekendtgørelse at tilvejebringe et alternativ til en egentlig
tilladelse efter vejlovens § 80, stk. 1, fra vejmyndigheden til at anvende vejarealet til opstilling af
vejsideudstyret.
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
Det er hensigten at fastsætte regler, som sikrer, at Sund og Bælt Holding A/S inden opstilling af
udstyret skal inddrage vejmyndigheden, således at vejmyndigheden får lejlighed til at udtale sig
bl.a. om den plads, som udstyret vil optage på vejarealet, den nærmere placering af udstyret, i
forhold til trafikale hensyn, færdselsmæssige hensyn m.v., som vejmyndigheden almindeligvis
varetager ved tilladelser efter vejlovens § 80, stk. 1. Vejmyndigheden vil således med de forventede
regler kunne komme med et høringssvar vedrørende den påtænkte anvendelse af vejarealet, men
dog uden at kunne give et egentligt afslag, idet selskabet skal kunne varetage den opgave, som
selskabet er pålagt ved lov. Det ligger forudsætningsvist heri, at selskabet med den påtænkte
høringsforpligtelse vil skulle lytte til og rette sig efter vejmyndighedens faglige bidrag, sådan at
kontroludstyret opstilles i fælles forståelse mellem de to parter.
Det er i forhold til mobilt kontroludstyr hensigten, at udstyret vil blive flyttet med jævne
mellemrum. Til forskel fra det faste kontroludstyr, som vil blive installeret på permanente steder, vil
det ikke være muligt på samme måde at inddrage vejmyndigheden, hver gang det mobile udstyr
flyttes. Det er på den baggrund hensigten at fastsætte regler, hvorefter vejmyndigheden kan
forhåndsgodkende et koncept for mobilt udstyr, som selskabet kan benytte og vil være forpligtet til
at overholde uden at inddrage vejmyndigheden ved den konkrete opstilling. Med bekendtgørelsen
påtænkes endvidere fastsat sanktionsregler for manglende overholdelse af de fastsatte regler.
Det er Transportministeriets vurdering, at den foreslåede ordning giver en fornuftig balance mellem
på den ene side Sund og Bælt Holding A/S’ behov for at kunne varetage de opgaver, som selskabet
er blevet pålagt efter vejafgiftsloven og på den anden side vejmyndighedernes behov for at sikre en
hensigtsmæssig anvendelse af vejarealet.
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven gælder bl.a. for behandling af
personoplysninger, der helt eller delvis foretages ved hjælp af automatisk databehandling, og på
ikke-automatisk behandling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register, jf.
databeskyttelseslovens § 1, stk. 2.
Ifølge persondataforordningens artikel 4, nr. 1, forstås »personoplysninger« som enhver form for
information om en identificeret eller identificerbar fysisk person, der direkte elle indirekte kan
identificeres, navnlig ved en identifikator som f.eks. et navn, et identifikationsnummer,
lokaliseringsdata, en onlineidentifikator eller et eller flere elementer, der er særlige for denne
fysiske persons fysiske, fysiologiske, genetiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sociale
identitet.
Ifølge persondataforordningens artikel 4, nr. 2, forstås »behandling« som enhver aktivitet eller
række af aktiviteter – med eller uden brug af automatisk behandling – som personoplysninger eller
en samling af personoplysninger gøres til genstand for, f.eks. indsamling, registrering, organisering,
systematisering, opbevaring, tilpasning eller ændring, genfinding, søgning, brug, videregivelse ved
transmission, formidling eller enhver anden form for overladelse, sammenstilling eller samkøring,
begrænsning, sletning eller tilintetgørelse.
I medfør af de foreslåede ændringer til § 17 a i lov om Sund og Bælt Holding A/S vil selskabet
kunne foretage behandling af personoplysninger til brug for selskabets opgavevaretagelse i relation
til vejafgiftsordningen. Dette vil ske ved automatisk registrering af nummerpladeoplysninger,
indhentelse af oplysninger om navn og adresse, herunder beskyttet navne- og adresseoplysninger og
CPR-oplysninger, fra henholdsvis Køretøjsregisteret, herunder EUCARIS, og CPR-registeret, samt
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
billeder af køretøjer, som kan indeholde billede af føreren og/eller passagerer. De indsamlede
oplysninger vil registrere tid og sted for observationen af køretøjet. Selskabet vil også kunne
videregive de indhentede oplysninger til relevante myndigheder til brug for bl.a. behandling af
klager over afgiften og strafforfølgning. Selskabet vil endvidere få mulighed for at opbygge en
køretøjsdata med det formål at lette genkendelsen af køretøjer på det afgiftsbelagte vejnet. Endelig
vil selskabet vil få mulighed for at foretage tv-overvågning af selskabets vejsideudstyr. Det
vurderes, at både de nævnte personoplysninger og dele af den behandling af oplysningerne, som vil
finde sted, er omfattet af persondataforordningens definitioner i henholdsvis artikel 4, nr. 1 og nr. 2.
Ifølge persondataforordningen er behandlingen af personoplysninger kun lovlig under visse
omstændigheder, herunder hvis behandling er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som
påhviler den dataansvarlige, jf. artikel 6, stk. 1, litra c, eller hvis behandling er nødvendig af hensyn
til udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt, jf. artikel 6, stk. 1, litra e.
Sund og Bælt Holding A/S er i medfør af vejafgiftslovens § 6 blevet pålagt opgaven som
vejafgiftsopkræver, herunder at føre kontrol med ordningens overholdelse m.v. I relation til
selskabets varetagelse af denne opgave er det nødvendigt, at selskabet får adgang til at registrere
køretøjers færdsel på den del af vejnettet, som er afgiftsbelagt efter vejafgiftsloven, såfremt det skal
være muligt automatisk at registrere, om køretøjet har betalt den lovpligtige vejafgift. Endvidere er
det nødvendigt at behandle oplysninger om ejeren af køretøjet, såfremt det skal være muligt at
retsforfølge ejeren eller føreren, når vejafgiftsordningen er tilsidesat. Det vurderes derfor, at Sund
og Bælt Holding A/S kan varetage opgaven inden for rammerne af forordningens artikel 6, stk. 1,
litra c) og litra e).
Det følger af forordningens artikel 6, stk. 2, at medlemsstaterne kan opretholde eller indføre mere
specifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af forordningens bestemmelser om behandling
med henblik på overholdelse af stk. 1, litra c) og e). Der kan således fastsættes mere præcise krav til
behandling og andre foranstaltninger for at sikre lovlig og rimelig behandling, herunder for andre
specifikke databehandlingssituationer som omhandlet i forordningens kapitel IX.
Det følger endvidere af artikel 6, stk. 3, litra b, at grundlaget for behandling i henhold i henhold til
stk. 1, litra c) og e), skal fremgå af medlemsstaternes nationale ret, som den dataansvarlige er
underlagt. Formålet med behandlingen skal være fastlagt i dette retsgrundlag eller for så vidt angår
den behandling, der er omhandlet i stk. 1, litra e), være nødvendig for udførelsen af en opgave i
samfundets interesse eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige har fået pålagt. Dette retsgrundlag kan indeholde specifikke bestemmelser med
henblik på at tilpasse anvendelsen af bestemmelsen forordningen, bl.a. de generelle betingelser for
lovligheden af den dataansvarliges behandling, hvilke typer oplysninger der skal behandles, berørte
registrerede, hvilke enheder som personoplysninger må videregives til, og formålet hermed,
formålsbegrænsninger, opbevaringsperioder og behandlingsaktiviteter, samt behandlingsprocedure,
herunder foranstaltninger til sikring af lovlig og rimelig behandling. EU-retten eller
medlemsstaternes nationale ret skal opfylde et formål i samfundets interesse og stå i rimeligt formål
til det legitime mål, der forfølges.
Forordningens artikel 5 fastsætter principperne for behandling af personoplysninger. Det fremgår
heraf, at personoplysninger skal behandles lovligt, rimeligt og gennemsigtigt, at
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
personoplysningerne skal indsamles til legitime formål og ikke viderebehandles på en måde, som er
uforenelig hermed, samt at oplysningerne skal være tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad
der er nødvendigt i forhold til formålet. Det er endvidere et krav, at oplysningerne er korrekte og
ajourføres, at de ikke opbevares længere end nødvendigt og behandles på en sikker på måde mod
uautoriseret adgang.
Med lovforslaget foreslås fastsat specifikke krav til behandlingen af personoplysninger. Det følger
således for det første af lovforslaget, hvilke personoplysninger selskabet vil kunne behandle, og
hvorledes disse vil skulle indsamles. Det foreslås endvidere udtrykkeligt fastsat, at behandlingen af
personoplysninger alene vil kunne ske i det omfang, det er nødvendigt i relation til selskabets
opgaver i forbindelse med vejafgiftsordningen. Grundlaget for og formålet med selskabets
behandling fremgår således for det første af vejafgiftsloven, som pålægger selskabet rollen som
vejafgiftsopkræver. For det andet af foreslås det med dette lovforslag at give selskabet mulighed for
at behandle personoplysninger i relation til denne rolle, samt fastlægge i hvilket omfang selskabet
kan behandle personoplysningerne. Det skal i den forbindelse bemærkes, at det er en forudsætning
for en effektiv håndhævelse af vejafgiftsordningen, at selskabet får adgang til at registrere og
behandle personoplysninger, og dermed vil behandlingen være nødvendig for udførelse af en
opgave i samfundets interesse, som selskabet er pålagt ved lov.
Med lovforslaget foreslås det desuden at fastslå, at principperne for behandling af
personoplysninger i artikel 5 skal iagttages. I lovforslaget er det foreslået at fastsætte begrænsninger
i forhold til, hvilke personoplysninger selskabet kan indhente og til hvilke formål, samt til hvem
oplysningerne kan videregives. Der foreslås endvidere fastsat principper for slettefrister af
oplysningerne, ligesom selskabet ikke kan indsamle flere oplysninger end der er nødvendigt for at
varetage selskabets opgaver. Selskabet vil desuden sikre, at oplysningerne korrigeres ved fejl, samt
at oplysninger behandles fortroligt og opbevares på en sikker måde.
Selskabets opgaver vurderes på den baggrund at kunne varetages inden for rammerne af
forordningens artikel 6, stk. 1, litra c) e), ligesom lovforslaget indeholder specifikke bestemmelser
for behandlingen af personoplysningerne. Det vurderes i forlængelse heraf, at forordningens artikel
5 om principperne for behandling af personoplysninger i den forbindelse vil blive iagttaget.
Det skal bemærkes, at det fremgår af forordningens artikel 10, at behandling af personoplysninger
vedrørende straffedomme og lovovertrædelser eller tilknyttede sikkerhedsforanstaltninger på
grundlag af artikel 6, stk. 1, kun må foretages under kontrol af en offentlig myndighed, eller hvis
behandling har hjemmel i EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, som giver passende
garantier for registreredes rettigheder og frihedsrettigheder.
Sund og Bælt Holding A/S vil som led i kontrolopgaverne efter vejafgiftsloven konstatere, om
køretøjet har overtrådt reglerne om betaling af vejafgift via elektronisk vejsideudstyr og vil i disse
tilfælde sammenstille de indsamlede billeder af nummerplader med oplysninger fra
Køretøjsregistreret. Da selskabet vil få til opgave at forberede administrative bødeforelæg, vil
selskabet i kraft heraf kunne konstatere, at en person har overtrådt lovgivningen på en sådan måde,
at der kan være grundlag for strafansvar. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
pkt. 2.1.2., i forhold til selskabets opgave med at forberede administrative bødeforlæg.
10
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
Sund og Bælt Holding A/S vil behandle oplysningerne efter de foreslåede ændringer til § 17 a, stk.
1-3, og disse bestemmelser vil derfor udgøre national hjemmel til at behandle oplysninger om
strafbare forhold i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 10. Sund og Bælt
Holding A/S’ behandling af oplysninger om overtrædelse af reglerne vil skulle ske af hensyn til
effektiv håndhævelse af vejafgiftsordningen. Behandlingen af oplysningerne skal sikre, at
ordningen efterleves og håndhæves effektivt. Sund og Bælt Holding A/S vil alene behandle de
oplysninger om strafbare forhold, som er nødvendige for, at selskabet kan kontrollere og
administrere ordningen.
Hjemlen indebærer kun behandling af oplysninger om strafbare forhold til de lovfastsatte formål,
som følger af dette lovforslag og vejafgiftsloven. Behandlingen af oplysningerne er således
begrænset til disse formål, hvorfor lovforslaget sikrer passende garantier for den registrerede
rettigheder og frihedsrettigheder.
Sund & Bælt Holding A/S vil desuden få mulighed for at foretage tv-overvågning af
vejsideudstyret, og her vil behandlingen af personoplysninger være begrænset til det absolut
nødvendige i forhold til de saglige kriminalitetsforebyggende formål, der søges opfyldt. Fristerne
for sletning af tv-overvågningsbillederne vil være korte, og optagelserne vil alene blive anvendt til
kriminalitetsforebyggende formål og efterforskningshensyn.
Sund og Bælt Holding A/S vil være dataansvarlig for de oplysninger, som selskabet skal indsamle
og behandle i forbindelse med ordningen. Transportministeriet skal i henhold til vejafgiftsloven
behandle klager over afgiften, hvis der ikke kan opnås enighed mellem Sund og Bælt Holding A/S
og den afgiftspligtige om afgiftsgrundlaget og betaling heraf, ligesom Færdselsstyrelsen vil skulle
udstede administrative bødeforelæg. Dataansvaret vil overgå til Færdselsstyrelsen, når den samlede
dokumentation, som bl.a. indeholder tid og sted for observationen, et billede af køretøjet, evt.
indsigelsen og selskabets bemærkninger hertil eller det administrative bødeforelæg, som selskabet
har forberedt, oversendes fra selskabet til Færdselsstyrelsen.
Efter den foreslåede ændring til § 17 a, stk. 4, kan Sund og Bælt Holding A/S opbygge en
køretøjsdatabase på baggrund af de indsamlede billeder af nummerplader. Formålet med databasen
er at optimere det tekniske udstyr, således at ANPR-udstyret i højere grad vil have mulighed for at
genkende køretøjet næste gang køretøjet kører på det afgiftsbelagte vejnet. Databasen vil indeholde
oplysninger om køretøjets registreringsnummer og tidsperiode, hvori køretøjet er registreret på
vejnettet, f.s.v.a. de køretøjer, som ANPR-udstyret ikke automatisk har kunnet registre
nummerpladen på.
I forhold til den foreslåede ændring til § 17 a, stk. 5, vedrørende tv-overvågning af selskabets
tekniske udstyr, vil behandling af personoplysninger være begrænset til det absolut nødvendige i
forhold til de saglige kriminalitetsforebyggende formål, der søges opfyldt. Fristerne skal være korte
for sletning af tv-overvågningsbillederne, og optagelserne vil alene blive anvendt til
kriminalitetsforebyggende formål og efterforskningshensyn, jf. nærmere de specielle bemærkninger
til § 17 a, stk. 5.
Det skal afslutningsvist bemærkes, at trafikdata vil blive gemt til trafikstatistiske formål. Disse data
vil alle være anonymiseret uden mulighed for at fremsøge personoplysninger. Da disse data ikke vil
indeholde personoplysninger, er de ikke omfattet af persondataforordningen.
11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
De økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser af selve vejafgiftsordningen er
vurderet i forslaget til vejafgiftsloven. Der henvises til Folketingstidende 2022/23, A, L 74, som
fremsat. Nedenstående vedrører således alene konsekvenser i kraft af de opgaver, som Sund & Bælt
Holding A/S pålægges i tilknytning til vejafgiftsordningen.
Lovforslaget giver mulighed for brug af data, som allerede er tilgængelige i Køretøjsregistreret,
herunder EUCARIS, samt CPR-registreret. Der skal således ikke indsamles nye data for at føre
tilsyn og kontrol med reglerne, og aktørerne skal heller ikke melde ekstra data ind.
Lovforslaget indebærer behandling af personoplysninger, herunder personnummer og oplysninger
om strafbare forhold. Der er opstillet klare kriterier for Sund og Bælt Holding A/S’ indsamling,
behandling, videregivelse og sletning af personlysninger i forhold til de grundlæggende
databeskyttelsesretlige principper, herunder i forhold til databeskyttelsesforordningen. De tekniske
løsninger til beregning, opkrævning og kontrol af vejafgiftsordningen vil blive opbygget således, at
der ikke indsamles mere data end nødvendigt for at kunne administrere ordningen, og data vil
automatisk blive slettet i overensstemmelse de krav som fremgår af persondataforordningen.
Lovforslaget indeholder retningslinjer for, hvor længe data om køretøjernes færdsel og billeder af
køretøjernes registreringsnummer kan opbevares med henblik på at sikre, at der ikke opbevares
oplysninger om køretøjerne i en længere periode end nødvendigt for at kunne beregne og opkræve
en afgift og for at kunne konstatere, om køretøjet overholder reglerne og en eventuel efterfølgende
sag om overtrædelse af reglerne.
Med lovforslaget vil der kunne drages nytte af dele af Sund og Bælt Holding A/S’ centrale
eksisterende digitale infrastruktur. Der vil blive mulighed for udveksling mellem henholdsvis
Skatteforvaltningens og Færdselsstyrelsens værktøj til sagsstyring og Sund og Bælt Holding A/S’
systemer. Det skal i den forbindelse bemærkes, at der vil ske fuld dataseparation i systemerne i
relation til selskabets opgaver på andre områder, herunder miljøzoneordningen. Der sikres dermed
optimal anvendelse af begge parters digitale infrastruktur. Endvidere vil Digital Post-løsningen
blive anvendt. Der vil derfor i høj grad blive gjort brug af eksisterende digital infrastruktur.
Datasikkerhed for de eksisterende systemer prioriteres højt, og da der tages udgangspunkt i
eksisterende systemer, vurderes persondataforordningens krav til tryg og sikker datahåndtering
opfyldt.
Sund og Bælt Holding A/S’ sagsbehandlingssystem er udformet i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningens regler, herunder databeskyttelsesforordningens artikel 25 om
databeskyttelse gennem design, hvorefter den dataansvarlige allerede fra tidspunktet, hvor midlerne
for behandlingen fastlægges, skal gennemføre passende tekniske og organisatoriske
foranstaltninger, som er designet med henblik på at sikre en effektiv implementering af de
grundlæggende databeskyttelsesprincipper.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for borgerne.
12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
2742199_0013.png
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at indebære klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre miljø- naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
I forbindelse med Sund og Bælt Holding A/S’ indkøb af udbudspligtige tjenesteydelser og varer, til
brug for driften af vejafgiftsordningen, skal Sund og Bælt Holding A/S selvstændigt overholde
udbudspligten i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014
om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF.
For så vidt angår den databeskyttelsesretlige ramme, herunder databeskyttelsesforordningen,
henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3 ovenfor.
Øvrige relevante EU-retsakter for vejafgiftsordningen er vurderet i forslaget til i vejafgiftsloven, jf.
Folketingstidende 2022/23, A, L 74, som fremsat.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx til den xx været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang/hvis nej, anfør ”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Implementerings-
konsekvenser for det
offentlige
Økonomiske konsekvenser Ingen.
for erhvervslivet m.v.
Ingen.
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang hvis nej, anfør
”Ingen”)
Ingen.
Ingen.
13
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
2742199_0014.png
Administrative
konsekvenser for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen.
Ingen.
Ingen
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Er i strid med de fem
principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering (sæt X
)
JA
NEJ
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.1
Efter den gældende § 17 a, stk. 1, i lov om Sund og Bælt Holding A/S kan Sund & Bælt Holding
A/S foretage automatisk registrering af nummerplader i relation til selskabets opgaver efter reglerne
om miljøzoneordningen, i lov om miljøbeskyttelse.
Sund og Bælt Holding A/S har ikke mulighed for at registrere køretøjer på det afgiftsbelagte vejnet
til brug for kontrol af overholdelse af vejafgiftsordningen i henhold til de gældende regler i lov om
Sund og Bælt Holding A/S.
Det foreslås, at der som nyt punktum til
§ 17 a, stk. 1,
indsættes en bestemmelse, hvorefter Sund og
Bælt Holding A/S i relation til selskabets opgaver efter reglerne om vejafgiftsordningen i
vejafgiftsloven kan anvende fast og mobilt udstyr til overvågning, herunder tv-overvågning og
automatisk registrering af nummerplader, på det afgiftsbelagte vejnet med henblik på at understøtte
afgiftsopkrævningen.
Bestemmelsen vil betyde, at selskabet får fornødne hjemmel til at behandle personoplysninger med
henblik på at kunne varetage de opgaver, som selskabet er blevet pålagt i vejafgiftsloven, og som
kræver, at selskabet på forskellig vis registrerer køretøjers brug af det afgiftsbelagte vejnet.
Denne registrering vil skulle ske via vejsideudstyr, herunder med
nummerpladegenkendelsessystem, som elektronisk vil opfange de enkelte køretøjers brug af det
afgiftsbelagte vejnet og automatisk differentiere mellem de køretøjstyper, som er underlagt krav om
betaling af vejafgifter, og de køretøjer, som ikke er underlagt krav om betaling af vejafgift.
Konkret vil selskabets udstyr tage et oversigtsbillede af køretøjet, samt et billede af køretøjets
nummerplade. Formålet hermed er, at selskabet på baggrund af nummerpladeoplysningerne skal
kunne identificere, om køretøjet har det nødvendige køretøjsudstyr, som registrerer kørslen på det
14
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
afgiftsbelagte vejnet eller har forhåndsregistreret kørslen på selskabets IT-platform. Det skal
bemærkes, at oversigtsbilledet vil kunne omfatte føreren og eventuelle passagerer.
Hvis selskabets systemer registrerer et køretøj, som er underlagt krav om betaling af vejafgift, og
det samtidig konstateres, at køretøjet ikke har registreret kørslen på forhånd eller har køretøjsudstyr,
som automatisk registrerer køretøjets brug af vejnettet, vil der være sket en overtrædelse af
vejafgiftsreglerne, som kan medføre strafansvar. Registreringen af køretøjernes nummerplader har
derfor også til formål at sikre, at selskabet i disse tilfælde kan identificere ejeren af det pågældende
køretøj med henblik på at forberede et administrativt bødeforelæg til Færdselsstyrelsens videre
foranstaltning. Dette vil konkret ske via sammenstilling af nummerpladeoplysninger i
Køretøjsregistreret, herunder EUCARIS, og eventuelt CPR-registreret, hvor det vil være muligt at
identificere ejeren af køretøjet, jf. nærmere bemærkningerne til de foreslåede ændringer til § 17 a,
stk. 2, 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at selskabet kan indsamle personoplysninger, da
registreringsnumre på køretøjer tilhørende fysiske personer anses for personoplysninger. Selskabet
vil være selvstændig dataansvarlig for de indsamlede oplysninger og vil behandle oplysninger i
overensstemmelse med de databeskyttelsesretlige regler, herunder databeskyttelsesforordningen.
Selskabet vil, i nødvendigt omfang, til brug for løsning af opgaver i relation til ordningen kunne
overlade oplysninger til relevante underleverandører. De nærmere krav til selskabets indsamling og
behandling af personoplysningerne fremgår af de særlige bemærkninger til § 17 a, stk. 2.
Til nr. 2
I henhold til den gældende § 17 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om Sund og Bælt Holding A/S kan Sund og
Bælt Holding A/S indsamle og behandle personoplysninger, når det er nødvendigt af hensyn til
udførelsen af Sund og Bælt Holding A/S’ opgaver i forbindelse med miljøzoneordningen
I relation til billeder af køretøjer, der overtræder ordningen, skal det bemærkes, det følger af tv-
overvågningslovens § 4 c, stk. 4, jf. stk. 1, at billed- og lydoptagelser med personoplysninger, der
optages i forbindelse med tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed, skal slettes, senest
30 dage efter at optagelserne er foretaget.
Ifølge bemærkningerne til tv-overvågningslovens § 4 c, jf. Folketingstidende 2017-2018, A, L 205
som fremsat, s. 13, vil tv-overvågningsoptagelser i kriminalitetsforebyggende øjemed bl.a. sige tv-
overvågning, som foretages med henblik på at forebygge kriminalitet, sikre tryghed for personer,
der befinder sig i området, samt sikring af bevismateriale og dermed oplysninger til brug for
politiets efterforskning i tilfælde af kriminalitet. Det følger endvidere af lovbemærkningerne, at der
med billed- og lydoptagelser forstås såvel stillbilleder som levende billeder med tilhørende
optagelse af lyd, og at bestemmelsen også vil omfatte billeder uden lyd og efter omstændighederne
lyd uden billeder optaget med tv-overvågning.
Det foreslås at ændre bestemmelsen i
17 a, stk. 2, 1. pkt.,
således, at Sund og Bælt Holding A/S
også kan indsamle og behandle personoplysninger, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af
Sund og Bælt Holding A/S’ opgaver efter vejafgiftsloven.
Selskabets indsamling og behandling af personoplysninger vil først og fremmest omfatte de
nummerpladeoplysninger, som selskabets udstyr, jf. de foreslåede ændringer til § 17 a, stk. 1, har
registreret.
15
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
Omfanget af denne behandling vil afhænge af, om kørslen med det afgiftsbelagte køretøj er sket
med rutebillet, eller det benytter køretøjsudstyr som automatisk registrerer kørslen, og om der er
sket en overtrædelse af vejafgiftsordningen.
Billeder og data vil blive slettet i overensstemmelse med de almindelige persondataretlige regler.
I relation til dokumentation for korrekt betaling kan billederne som udgangspunkt opbevares i 180
dage. Baggrunden for, at billederne skal kunne opbevares i 180 dage, er, at det først efter en periode
vil være muligt at identificere manglende betalinger, ligesom billederne kan blive nødvendige som
dokumentation i forbindelse med indsigelser om betalingen. I henhold til vejafgiftsloven er
klagefristen mod afgiftsopgørelse og betaling heraf, for så vidt angår køretøjer, der foretager
manuel registrering af kørslen, fastsat til 4 uger fra den dag afgørelsen eller beslutningen er
meddelt. Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller helligdag forlænges klagefristen til den
følgende hverdag. Billederne kan i disse tilfælde opbevares, indtil der er truffet afgørelse i
klagesagen og den eventuelle betaling er gennemført.
I det omfang køretøjet hverken har køretøjsudstyr som automatisk registrerer kørslen, har
forhåndsregistreret kørslen, eller øvrigt afgivet urigtige oplysninger m.v., vil der være sket en
overtrædelse af vejafgiftsordningen, jf. de nærmere fastsatte regler i vejafgiftsloven. I disse tilfælde
vil billederne blive gemt til det tidspunkt, hvor den pågældende har vedtaget et administrativt
bødeforelæg og betalt bøden eller efter oversendelse til anklagemyndigheden. Det skyldes, at de
pågældende data skal udgøre dokumentation i relation til gennemførelse af korrekt betaling, i en
klagesag eller i forbindelse med domstolsprøvelse og lignende.
Det skal bemærkes, at selskabet vil kunne gemme nummerpladeoplysninger i en længere periode
end her angivet til brug for en køretøjsdatabase. Der henvises til bemærkningerne til de foreslåede
ændringer til § 17 a, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Den automatiske registrering af nummerplader vil indebære, at der ved tv-overvågning tages
stillbilleder uden lyd af køretøjernes nummerplader. Formålet med at foretage automatisk
registrering af nummerplader er som nævnt for det første at undersøge, om køretøjet er registreret
forud for kørslen og for det andet at identificere ejeren af de køretøjer, som har tilsidesat reglerne
om vejafgiftsordningen, hvilket kan medføre en strafferetlig sanktion i form af bøde. Det er på
denne baggrund vurderingen, at den automatiske nummerpladeregistrering også foretages for at
opklare kriminalitet.
Billeder af nummerplader indsamlet efter den foreslåede § 17 a, stk. 2, vil dermed som
udgangspunkt være omfattet af slettefristen på 30 dage i tv-overvågningslovens § 4 c, stk. 4. Som
beskrevet ovenfor vil billederne dog blive opbevaret til brug for en efterfølgende sag om
overtrædelse af reglerne. Med den foreslåede ændring af § 17 a, stk. 2, vil bestemmelsen derfor
komme til at udgøre en undtagelse til tv-overvågningslovens § 4 c, stk. 4.
Med den foreslåede § 17 a, stk. 2, 1. pkt., vil Sund og Bælt Holding A/S endvidere kunne indsamle
oplysninger fra f.eks. Skatteforvaltningen, som er nødvendige i forbindelse med selskabets
administration af de opgaver, som selskabet er blevet pålagt. Det drejer sig bl.a. om oplysninger, om
køretøjer, som er undtaget fra at betale vejafgift, samt andre relevante oplysninger, herunder
personoplysninger, som relaterer sig til ovenstående. Sund og Bælt Holding A/S vil f.eks. have
behov for at behandle oplysninger om, at en køretøjsejer har fået dispensation fra
vejafgiftsordningen.
16
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
Det følger af det gældende § 17 a, stk. 2, 2. pkt., at Sund og Bælt Holding A/S under samme
betingelser som nævnt i 1. pkt., kan indsamle oplysninger i Køretøjsregistreret, herunder
personnumre og beskyttede navne- og adresseoplysninger og behandle disse.
Efter databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 1, må private behandle oplysninger om personnumre,
når det følger af lovgivningen. Efter § 34, stk. 1, i lov om Det Centrale Personregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1010 af 23. juni 2023 (herefter CPR-loven), må en myndighed kun videregive
oplysninger, herunder beskyttede navne og adresser modtaget efter lovens §§ 31-33, til andre
offentlige myndigheder eller private, hvis videregivelsen følger af lov eller bestemmelser fastsat i
henhold til lov, eller hvis Økonomi- og Indenrigsministeriet (nu Indenrigs- og Sundhedsministeriet)
har givet tilladelse hertil.
I § 17, stk. 2, i lov om registrering af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 179 af 22. februar 2023
(herefter køretøjsregistreringsloven), fremgår det, at skatteministeren for offentlige myndigheder og
følgende virksomhedstyper m.v. kan fastsætte regler om terminaladgang til oplysninger i
Køretøjsregistreret om identiteten af et køretøjs ejer eller bruger:
1) Forsikringsvirksomheder, der forsikrer køretøjer.
2) Autoriserede nummerpladeoperatører.
3) Parkeringsvirksomheder.
4) Advokat og inkassovirksomheder.
5) Genbrugspladser.
6) Redningstjenester.
7) Finansieringsvirksomheder.
8) Virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer, færger eller tunneler.
9) Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM).
10) Øvrige virksomheder, som i varigt og ikke uvæsentligt omfang har behov for sådanne
oplysninger for at kunne udføre deres hverv.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 17, stk. 2, i køretøjsregistreringsloven er udmøntet i § 102 i
bekendtgørelse nr. 866 af 19. juni 2023 om registrering af køretøjer (herefter
køretøjsregistreringsbekendtgørelsen). Det følger af denne bestemmelses stk. 1, at terminaladgang
til de i køretøjsregistreringslovens § 17, stk. 2, nævnte virksomhedstyper m.v. gives til oplysninger
om navn og adresse på den registrerede primære ejer og primære bruger af køretøjet.
Bestemmelsen giver ikke adgang til generelt at fremsøge oplysninger om navn og adresse, hvis en
registreret ejer eller bruger har navne- eller adressebeskyttelse eller adgang til den pågældendes
personnummer.
Terminaladgang til offentlige myndigheder gives efter køretøjsregistreringsbekendtgørelsens § 102,
stk. 2, til oplysninger om navn og adresse, cpr-nummer eller cvr-nummer på alle nuværende og
forhenværende ejere og brugere af køretøjet. Efter fast praksis gives offentlige myndigheder efter
anmodning adgang til evt. beskyttede navne- og adresseoplysninger.
Af § 17 a i køretøjsregistreringsloven fremgår det, at Skatteforvaltningen kan udveksle oplysninger
med kompetente myndigheder i stater, som deltager i det europæiske køretøj- og
kørekortinformationssystem, med henblik på at foretage elektronisk søgning i oplysninger fra
Køretøjsregisteret og tilsvarende udenlandske registre til brug for følgende:
1) Efterforskning af mistanke og momssvig.
2) Registrering af køretøjer.
3) Opkrævning af registreringsafgift.
17
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
4) Opkrævning af andre køretøjsrelaterede afgifter.
Denne bestemmelse implementer dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktivet (EU) 2019/520
af 19. marts 2019 (European Electronic Toll Service (EETS)-direktivet) om interoperabilitet mellem
elektroniske vejafgiftssystemer og fremme af udvekslingen på tværs af landegrænser af oplysninger
om manglende betaling af vejafgifter i Unionen.
Bestemmelsen betyder, at Skatteforvaltningen vil kunne tilslutte sig og dele oplysninger i moduler,
der indeholder oplysninger om køretøjers tekniske data og et modul, der indeholder oplysninger om
køretøjers ejere og brugere til brug for opkrævningen af f.eks. vejafgifter.
Det foreslås at ændre bestemmelsen i
17 a, stk. 2, 2. pkt.,
således, at Sund og Bælt Holding A/S
også kan indsamle oplysninger i Køretøjsregistreret, herunder personnumre og beskyttede navne- og
adresseoplysninger og behandle disse.
Adgangen til at indsamlede og behandle oplysninger efter ovennævnte bestemmelse vil være under
forudsætning af, at det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af Sund og Bælt Holding A/S’
opgaver efter vejafgiftsloven.
Den foreslåede ændring vil således betyde, at den eksisterende hjemmel i § 17 a, stk. 2, udvides til
også at omfatte selskabets opgaver i relation til vejafgiftsordningen.
Det vil konkret betyde, at selskabets eksisterende hjemmel til at indsamle de nævnte oplysninger til
brug for selskabets opgaver i relation til miljøzoneordningen udvides til også at omfatte
vejafgiftsordningen.
Indsamling af køretøjsoplysningerne vil ikke blot omfatte oplysningerne i det danske
køretøjsregister, men også oplysninger i udenlandske køretøjsregistre. For så vidt angår oplysninger
i udenlandske køretøjsregistre vil selskabet ikke egenhændigt kunne foretage opslag i registrene. I
disse tilfælde skal oplysningerne indhentes via Skatteforvaltningen (i praksis Motorstyrelsen), som
er kontaktpunkt for indhentelse af oplysninger i EUCARIS, jf. køretøjsregistreringslovens § 17 a.
Motorstyrelsen vil udveksle de indhentede oplysninger med selskabet i overensstemmelse med
persondataforordningen.
Den foreslåede ændring af § 17 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om Sund og Bælt Holding A/S skal sikre, at
Sund &Bælt Holding A/S har adgang til alle relevante adresseoplysninger, personnumre og
ejeroplysninger, herunder cvr-numre, hvis der er tale om virksomheder, når selskabet vil skulle
forberede administrative bødeforelæg til køretøjsejere m.v. Personnummer skal anvendes af
Færdselsstyrelsen til at sende det administrative bødeforelæg som digital post og til brug for
anklagemyndighedens behandling af sagen, såfremt sagen overdrages hertil.
Sund og Bælt Holding A/S vil varetage opgaver i relation til vejafgiftsordningen på vegne af en
offentlig myndighed. Det er nødvendigt, at selskabet har adgang til de samme oplysninger i
Køretøjsregistreret som en offentlig myndighed, herunder personnumre og beskyttede
adresseoplysninger for, at selskabet kan varetage opgaverne i relation til ordningen.
Selskabet vil være selvstændig dataansvarlig for de indsamlede oplysninger og vil administrere
oplysningerne i overensstemmelse med de databeskyttelsesretlige regler, herunder
databeskyttelsesforordningen, jf. afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.
Da det som også nævnt ovenfor er hensigten, at Sund og Bælt Holding A/S vil skulle forberede
udsendelse af administrative bødeforelæg, vil de oplysninger, som selskabet skal behandle, omfatte
oplysninger, der kan være med til at fastslå, om en person skal kunne straffes som omhandlet i
18
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
databeskyttelsesforordningens artikel 10. Sund og Bælt Holding A/S vil derfor også med hjemmel i
forslaget til den nye § 17 a, stk. 2, i lov om Sund og Bælt Holding A/S, jf. lovforslagets § 1, nr. 2,
kunne indsamle og behandle oplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 10.
Sund og Bælt Holding A/S kan anvende en privat leverandør i forbindelse med indhentelse af
oplysninger fra motorregistre i Danmark og udlandet. Sund og Bælt Holding A/S har allerede i dag
en privat leverandør, som på vegne af selskabets klienter/kunder kan indhente oplysninger fra
udenlandske motorregistre på samme måde, som mange andre lande indhenter oplysninger i
Køretøjsregistret (DMR). Sund og Bælt Holding A/S vil i nødvendigt omfang kunne overlade
oplysninger, som er indsamlet i Køretøjsregistreret, til selskabets underleverandører til brug for
løsning af de opgaver, som Sund og Bælt Holding A/S har fået pålagt i forbindelse med
administration af vejafgiftsordningen. Dette vil ske via en databehandleraftale med Sund og Bælt
Holding A/S som dataansvarlig.
Det foreslåede stk. 2, 2. pkt., vil udgøre hjemmel til at indsamle og behandle oplysninger om
personnummer i henhold til databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 1.
I den gældende § 17 a, stk. 4, kan Sund og Bælt Holding A/S på baggrund af registrering af
nummerplader, jf. stk. 1, opbygge en køretøjsdatabase til det formål at lette genkendelse af køretøjer
i forbindelse med selskabets opgaver vedrørende miljøzoneordningen.
På vejafgiftsområdet er der internationalt en praksis for at opbygge en køretøjsdatabase
indeholdende køretøjsdata og registreringsnumre med henblik på at forbedre ANPR-udstyrets
genkendelse af køretøjer ved passage af udstyret. Køretøjsdatabasen fungerer på den måde, at der
indsamles oplysninger om køretøjer, hvor nummerpladen ikke kunne aflæses korrekt. Disse sager
gennemgås manuelt og data herfra gemmes med henblik på senere at muliggøre automatisk
behandling af nye observationer af det samme køretøj.
Oplysningerne i databasen opbevares i en 5 års periode fra seneste observation af køretøjet.
Opbevaringsperioden fastsættes efter, i hvor lang tid et køretøj må antages at kunne blive genkendt
af systemet. Anskaffer køretøjsejeren a sig et nyt køretøj, er oplysningerne i køretøjsdatabasen ikke
længere relevante. Billede af køretøjet og oplysninger om sted og tidspunkt for passager opbevares
ikke i køretøjsdatabasen, dog gemmes den tidsperiode, hvori køretøjets er registreret. Køretøjets
registreringsnummer bruges som den primære identifikationsnøgle.
Det foreslås at ændre bestemmelsen i
§ 17 a, stk. 4,
således, at Sund og Bælt Holding A/S også på
baggrund af registrering af nummerplade, jf. stk. 1, kan opbygge en køretøjsdatabase til det formål
at lette genkendelsen af køretøjer i forbindelse med selskabets opgaver vedrørende
vejafgiftsordningen.
Det er hensigten, at køretøjsdatabasen skal lette genkendelsen af køretøjer, som passerer det opsatte
vejsideudstyr, jf. stk. § 17 a, stk. 2. I køretøjsdatabasen vil alene indgå oplysninger om køretøjer,
som ANPR-udstyret ikke automatisk kan aflæse registreringsnummeret på.
Efter den foreslåede ændring til § 17 a, stk. 4, kan Sund og Bælt Holding A/S opbygge en
køretøjsdatabase på baggrund af de indsamlede billeder af nummerplader. Databasen vil indeholde
oplysninger om køretøjets registreringsnummer og tidsperiode, hvori køretøjet er registreret på
vejnettet. Databasen vil alene indeholde oplysninger for de køretøjer, som ANPR-udstyret ikke
automatisk har kunnet registre nummerpladen på. Formålet med databasen er at optimere det
tekniske udstyr, således at ANPR-udstyret i højere grad vil have mulighed for at genkende køretøjet
19
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
næste gang køretøjet kører på det afgiftsbelagte vejnet. Det medfører ikke konsekvenser for den
registrerede, at vedkommendes nummerplade er optaget i databasen.
Efter den gældende § 17 a, stk. 5, kan Sund og Bælt Holding A/S foretage tv-overvågning af
vejarealer og tekniske anlæg i forbindelse med selskabets opgaver vedrørende miljøzoneordningen
og foretage registrering og opbevaring af billeder. Der skal ved skiltning eller på anden tydelig
måde gives oplysninger herom.
Det foreslås at ændre bestemmelsen i
§ 17 a, stk. 5,
således at Sund og Bælt Holding A/S fremover
også kan foretage tv-overvågning af vejarealer og tekniske anlæg i forbindelse af selskabets
opgaver vedrørende vejafgiftsordningen og foretage registrering og opbevaring af billeder. Der skal
ved skiltning eller på anden tydelig måde gives oplysninger herom.
Den foreslåede ændring af § 17 a, stk. 5, i lov om Sund og Bælt Holding A/S, vil betyde, at Sund og
Bælt Holding A/S kan foretage tv-overvågning af selskabets vejsideudstyr, som nærmere er
beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 1, vedrørende forslaget om ændring af lovens §
17 a, stk. 1, samt de vejarealer, hvorpå dette udstyr er placeret.
Selskabets vejsideudstyr er meget bekosteligt, hvorfor det vurderes hensigtsmæssigt, at selskabet
kan tv-overvåge udstyret. Forslaget har således først og fremmest til hensigt præventivt at medvirke
til at undgå hærværk, tyveri eller lignende af udstyret, men tv-overvågningen kan også være en
hjælp til politiets efterforskning, såfremt udstyret måtte blive udsat for hærkværk, tyveri eller
lignende.
Der vil alene ske registrering (optagelse) af billedtransmission fra tv-overvågningen i 72 timer.
Optagelserne vil således løbende blive slettet, når de er 72 timer gamle. Dermed vil der umiddelbart
være adgang til de optagelser, der er nødvendige i de tilfælde, hvor Sund og Bælt Holding A/S kan
konstatere, at udstyret har været udsat for hærkværk, tyveri eller lignende. Selskabet vil i disse
tilfælde kunne videregive optagelserne til politiet, hvorefter optagelserne vil blive slettet af
selskabets egne systemer.
Der vil ved skiltning eller på anden tydelig måde blive givet oplysning om, at vejarealerne og de
tekniske anlæg er tv-overvåget. Tv-overvågningen vil skulle begrænses mest muligt. Den vil kunne
udstrækkes til op til 50 meter, såfremt særlige forhold gør sig gældende.
Det skal bemærkes, at bestemmelsen betyder, at Sund og Bælt Holding A/S kan indsamle, behandle
og videregive personoplysninger.
Sund og Bælt Holding A/S vil som selvstændig dataansvarlig behandle optagelserne i
overensstemmelse med de databeskyttelsesretlige regler, herunder databeskyttelsesforordningen og
reglerne i tv-overvågningsloven.
Til nr. 3
I den gældende § 17 a, stk. 3, i lov om Sund & Bælt Holding A/S kan Sund & Bælt Holding A/S
videregive personoplysninger, herunder personnumre og beskyttede navne- og adresseoplysninger,
til kontrolmyndigheden, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af kontrolmyndighedens
opgaver.
Det foreslås, at ændre bestemmelsen i
§ 17 a, stk. 3,
således, at Sund og Bælt Holding A/S også kan
videregive oplysninger, herunder personnumre og beskyttede navne- og adresseoplysninger, til
20
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
kontrolmyndighederne, når det er nødvendigt af hensyn til kontrolmyndighedernes opgaver i
relation til vejafgiftsordningen.
Ved kontrolmyndighederne forstås de myndigheder, som har en rolle i forbindelse med opkrævning
m.v. af vejafgiftsordningen og miljøzoneordningen.
Den foreslåede ændring af § 17, stk. 3, i lov om Sund og Bælt Holding A/S indeholder således
hjemmel til, at Sund og Bælt Holding A/S vil kunne videregive oplysninger, som selskabet vil
kunne indsamlet i medfør af forslaget til lov om Sund og Bælt Holding A/S’ nye § § 17 a, stk. 1, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1. Det vil endvidere omfatte oplysninger, som vil kunne indsamles fra
Køretøjsregistret, herunder personnumre, ejeroplysninger (cvr-numre), samt evt. beskyttede navne-
og adresseoplysninger, til Færdselsstyrelsen, i medfør af forslaget til lovens nye § 17 a, stk. 2, 2.
pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 2. Det vil være en forudsætning for videregivelse af oplysninger efter
bestemmelsen, at videregivelsen er nødvendigt af hensyn til udførelsen af myndighedens opgaver.
Når en virksomhed, der har hjemmel til at indsamle oplysninger i Køretøjsregistret, indgår en aftale
om terminaladgang til Køretøjsregistreret med Motorstyrelsen, følger det normalt af denne aftale, at
oplysningerne, som er indsamlet i registret, ikke kan udveksles med andre, medmindre den
modtagende part også selv har hjemmel til at tilgå oplysningerne i Køretøjsregistret.
Færdselsstyrelsen har efter køretøjsregistreringsbekendtgørelsens § 102, stk. 2, som offentlige
myndigheder terminaladgang til oplysninger om navn og adresse, cpr- nummer eller cvr-nummer på
alle nuværende og forhenværende ejere og brugere af køretøjet. Efter fast praksis gives offentlige
myndigheder efter anmodning endvidere adgang til evt. beskyttede navne- og adresseoplysninger.
Da Færdselsstyrelsen således har samme adgang til at indsamle oplysninger i Køretøjsregistreret
som Sund og Bælt Holding A/S, vil selskabet med hjemmel i den foreslåede ændring til § 17 a, stk.
3, kunne videregive oplysninger indsamlet fra Køretøjsregistret til Færdselsstyrelsen.
Det er som nævnt i lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2. hensigten, at Sund og Bælt
Holding A/S skal kunne forberede administrative bødeforelæg til brug for udsendelse til
køretøjsejere og -brugere, der overtræder reglerne. Det vil være Færdselsstyrelsen, der har ansvaret
for at godkende og udsende de administrative bødeforelæg., samt for at indgive en politianmeldelse,
hvis det administrative bødeforelæg ikke bliver vedtaget. Transportministeriet vil skulle behandle
eventuelle klagesager. Til brug for disse opgaver vil myndighederne have behov for at kunne
vurdere alle oplysninger og materiale, der ligger til grund for Sund og Bælt Holding A/S’
sagsbehandling.
I forbindelse med Sund og Bælt Holding A/S’ opgaver vedrørende miljøzoneordningen har
selskabet udviklet et administrativt sagsbehandlingssystem, som både kan tilgås af selskabet og
Miljøstyrelsen, ligesom selskabet i forvejen har et centralt forretningssystem, som benyttes til
selskabets opgaver. Det er hensigten, at der skal udarbejdes et system svarende til systemet for
miljøzoneordningen til håndteringen af vejafgiftsordningen, og som skal kunne tilgås af
Færdselsstyrelsen. Det er hensigten, at de data, Sund og Bælt Holding A/S vil indsamle m.v. i
systemet, og som dermed videregives fra selskabet til Færdselsstyrelsen, bl.a. vil omfatte billeder af
køretøjer (nummerpladeoplysninger og evt. billede af fører og passagerer), registreringsdata om
køretøj og oplysninger om køretøjsejer (personnummer, evt. cvr-nummer, navn og adresse), samt
andre relevante oplysninger, som relaterer sig til ovenstående. Det skal bemærkes, at systemet til
henholdsvis miljøzoneordningen og vejafgiftsordningen vil være to adskilte systemer, men baseret
på samme systemplatform og teknologi. Der vil således være dataseparation i selskabets systemer i
relation til selskabets opgaveportefølje.
21
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
Oplysningerne vil alene kunne videregives med det formål at varetage administrationen af
vejafgiftsordningen, og videregivelsen vil ske i overensstemmelse med de databeskyttelsesretlige
regler, herunder databeskyttelsesforordningen.
Da det er hensigten, at Sund og Bælt Holding A/S skal forberede udsendelse af administrative
bødeforelæg, vil de oplysninger, som selskabet skal videregive, omfatte oplysninger, der kan være
med til at fastslå, om en person skal straffes som omhandlet i databeskyttelsesforordningens artikel
10. Sund og Bælt Holding A/S vil derfor også med hjemmel i forslaget til lov om Sund og Bælt
Holding A/S’ nye § 17 a, stk. 3, kunne videregive oplysningerne omfattet af
databeskyttelsesforordningens artikel 10.
Sund og Bælt Holding A/S vil i nødvendigt omfang til brug for løsninger af opgaver i relation til
ordningen kunne overlade oplysninger til relevante underleverandører via databehandleraftale med
Sund og Bælt Holding A/S som dataansvarlig.
Til § 2
Til nr. 1
Efter vejlovens § 80, stk. 1, skal vejmyndigheden give tilladelse, før vejarealet kan anvendes til
f.eks. at opstille genstande og udstyr.
Det foreslås med
§ 80, stk. 3, 2. pkt.,
at det udstyr, som Sund og Bælt Holding A/S opstiller på
vejarealer som led i kontrol med opkrævning af vejafgifter efter lov om vejafgifter, jf. dog stk. 5,
ikke er omfattet af tilladelseskravet efter vejlovens § 80 stk. 1.
Sund og Bælt Holding A/S har ved vejafgiftsloven fået en række opgaver med administration af de
nye vejafgifter, herunder kontrolopgaver med henblik på at overvåge, om afgiftspligtige køretøjer
opfylder krav efter vejafgiftsloven. Som led i denne kontrolopgave vil det være nødvendigt, at
selskabet kan opstille kontroludstyr ved vejsiden, som kan måle og overvåge, om køretøjerne har
fornødent køretøjsudstyr og lign., samt identificere køretøjet med henblik på efterfølgende
håndhævelse. Eftersom selskabet ved lov er blevet pålagt at udføre denne kontrolopgave, vil det
ikke være hensigtsmæssigt, hvis en vejmyndighed ved at nægte at give tilladelse til at opstille
kontroludstyr på vejarealet efter vejlovens § 80, stk. 1, kunne hindre en effektiv kontrolindsats.
Det er på den baggrund hensigten at tilrettelægge en ordning, som sikrer, at vejmyndigheden
inddrages, når selskabet ønsker at opstille kontroludstyr, således at alle relevante trafikale hensyn
m.v. varetages, inden vejarealet tages i brug. Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 2, hvorved det
foreslås at indsætte en ny bestemmelse i § 80, stk. 5, hvorefter transportministeren fastsætter regler
herom.
Til nr. 2
Det fremgår af vejlovens § 80, stk. 3, bestemmelse i lovens § 80, stk. 1, hvorefter vejmyndigheden
skal vejmyndigheden give tilladelse, før vejarealet kan anvendes til f.eks. at opstille genstande og
udstyr, ikke finder anvendelse på etablering af offentlige tilgængelige ladepunkter. Med det
foreslåede
§ 80, stk. 5,
fastsætter transportministeren regler om de betingelser, herunder høring af
22
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Orientering om offentlig høring af forslag til lov om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S, fra transportministeren
vedkommende vejmyndighed, som Sund og Bælt Holding A/S skal opfylde, når selskabet skal
anvende vejarealet til opstilling af udstyr som led i kontrol af opkrævning af vejafgifter. Ministeren
kan for så vidt angår mobilt kontroludstyr fastsætte regler om en forhåndsgodkendelse af et koncept
for fremtidig anvendelse af vejarealet.
Med den foreslåede bestemmelse bemyndiges transportministeren således til at fastsætte regler om
de betingelser, som Sund og Bælt Holding A/S skal opfylde som følge af forslaget om fravigelse af
tilladelseskravet i § 80, stk. 1, i lov om offentlige veje m.v.
Det er hensigten at fastsætte regler, som sikrer, at selskabet inden opstilling af kontroludstyr skal
inddrage vejmyndigheden, således at vejmyndigheden får lejlighed til at udtale sig, bl.a. om den
plads, som kontroludstyret vil optage på vejarealet, den nærmere placering af kontroludstyret, i
forhold til trafikale hensyn, færdselssikkerhedsmæssige hensyn mv., som vejmyndigheden
almindeligvis varetager ved tilladelser efter § 80, stk. 1, i lov om offentlige veje m.v.
Vejmyndigheden vil således med de forventede regler kunne komme med et høringssvar vedrørende
den påtænkte anvendelse af vejarealet, men dog uden at kunne give et egentligt afslag, idet
selskabet skal kunne varetage den opgave, som selskabet er pålagt ved lov. Det ligger
forudsætningsvist heri, at selskabet med den påtænkte høringsforpligtelse, skal lytte til og rette sig
efter vejmyndighedens faglige bidrag, sådan at kontroludstyret opstilles i fælles forståelse mellem
de to parter.
Det bemærkes i forhold til mobilt kontroludstyr, at det er hensigten, at udstyret vil blive flyttet med
jævne mellemrum. Til forskel fra det faste kontroludstyr, som vil blive installeret på permanente
steder, vil det ikke være muligt på samme måde at inddrage vejmyndigheden, hver gang der
udstyret flyttes. Det er på den baggrund hensigten at fastsætte regler, hvorefter vejmyndigheden kan
forhåndsgodkende et koncept for mobilt udstyr, som selskabet kan benytte og vil være forpligtet til
at overholde uden at inddrage vejmyndigheden ved den konkrete opstilling. Med bekendtgørelsen
påtænkes endvidere fastsat sanktionsregler for manglende overholdelse af de fastsatte regler, jf. §
135, stk. 2 og 3, i lov om offentlige veje m.v.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Med forslaget vil loven således træde i kraft før, vejafgiftsordningen finder anvendelse fra den 1.
januar 2025, jf. vejafgiftslovens § 18, stk. 3. Det skyldes, at Sund og Bælt Holding A/S har brug for
at gennemføre en testperiode før, selskabet skal registrere og håndhæve vejafgiftsordningen fra den
1. januar 2025.
Da det følger af § 162 i lov om offentlige veje m.v., at vejloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, og da lov om Sund og Bælt Holding A/S heller ikke gælder for Færøerne og Grønland,
gælder de foreslåede ændringer af disse love heller ikke for Færøerne og Grønland.
23