Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 263
Offentligt
2739787_0001.png
REDEGØRELSE
Varebilsordningen
2022
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2022 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
Indholdsfortegnelse
Redegørelse for varebilsordningen 2022
.................................................................................. 1
1. Indledning
............................................................................................................................. 1
2. Seneste varebilsredegørelse
.............................................................................................. 1
3. Administration af den danske varebilsordning
................................................................ 2
3.1. Nye regler for nationale varebiler fra den 21. februar 2022
............................................ 2
3.2. Lovændring om vægtgrænsen vedtaget i 2022
.............................................................. 2
4. Ansøgning om varebilstilladelse
........................................................................................ 3
5. Tilsyn og kontrol
.................................................................................................................. 5
6. Evaluering af den nationale varebilsordning
.................................................................... 6
6.1. Rigspolitiets håndhævelse af reglerne på varebilsområdet
............................................ 6
6.2. Skatteministeriets bemærkninger
.................................................................................... 9
6.3. Færdselsstyrelsens evaluering af de nugældende regler for varebilsordningen
.......... 10
9. Overvejelser om sammenlægning af varebilsordningerne
........................................... 11
10. Opsummering på varebilsredegørelsen
........................................................................ 11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2022 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2739787_0003.png
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 7221 8899
E-mail:
[email protected]
Web:
www.fstyr.dk
28-06-2023
Redegørelse for varebilsordningen 2022
1. Indledning
Færdselsstyrelsen har i overensstemmelse med godskørselslovens
1
§ 2, stk. 4, jf. § 1, stk. 2,
udarbejdet den årlige redegørelse om varebilsordningen for ansøgningsåret 2022 til Folketinget.
Redegørelsen omhandler udviklingen på området siden seneste redegørelse, herunder udviklin-
gen i myndighedernes administrationen af ordningen samt eventuelle regelændringer siden se-
neste redegørelse. Herudover indgår der oplysninger om udviklingen i antallet af ansøgninger og
tilladelser på varebilsområdet, ligesom der gives en status for tilsynet og kontrollen med tilladel-
sesordningen.
Redegørelsen indeholder endvidere overvejelser om sammenlægning af den nationale og den
internationale varebilsordning, idet reglerne om fællesskabstilladelser til international varebilskør-
sel trådte i kraft i andet kvartal af 2022.
Administrationen og håndhævelsen af tilladelsesordningen vedrører flere ressortområder, herun-
der Justitsministeriet og Skatteministeriet, hvorfor redegørelsen omhandler Færdselsstyrelsens
administration og evaluering af reglerne med inddragelse af bidrag fra Rigspolitiet, Skattestyrel-
sen, Gældsstyrelsen samt Motorstyrelsen.
2. Seneste varebilsredegørelse
Den seneste redegørelse omhandlede administrationen af den nationale varebilsordning, herun-
der oplysninger om antallet af ansøgninger og udstedte tilladelser, ligesom den indeholdt en eva-
luering af reglerne samt en status for tilsynet og kontrollen med reglerne på varebilsområdet.
I 2021 modtog Færdselsstyrelsen samlet set 993 ansøgninger om tilladelse til national varebils-
kørsel. Der blev i alt udstedt 1.865 tilladelser fordelt på de 993 modtagne ansøgninger. I redegø-
relsen for 2021 blev antallet af tilladelser, der var udstedt på baggrund af ændringer af allerede
eksisterende tilladelser, herunder ændringer som følge af godkendelse af nye eller supplerende
transportledere, ikke inddraget.
Den seneste redegørelse indeholdt endvidere oplysninger om udfordringer med fortolkningen og
håndhævelsen af 11 kg-reglen.
Afslutningsvist indeholdt den seneste redegørelse en introduktion til reglerne for den internatio-
nale varebilsordning, som trådte i kraft i 2022.
1
Lovbekendtgørelse nr. 310 af 12. marts 2023 om godskørsel (godskørselsloven).
Side 1 (13)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2022 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2739787_0004.png
3. Administration af den danske varebilsordning
Det er fortsat Færdselsstyrelsen, der administrerer området for vognmandskørsel. Styrelsen fo-
retager den juridiske vurdering af, hvorvidt vognmandsvirksomhederne opfylder kravene til at få
udstedt en fællesskabstilladelse til erhvervsmæssig personbefordring eller godskørsel for frem-
med regning i varebil og lastbil. Det er ligeledes fortsat Færdselsstyrelsen, der fører tilsyn med
føromtalte vognmandsvirksomheder, der er underlagt et tilladelseskrav.
3.1. Nye regler for nationale varebiler fra den 21. februar 2022
I 2022 er der sket en række lovgivningsmæssige ændringer, som ligeledes er nævnt i varebilsre-
degørelsen for 2021.
Ændringerne er sket som følge af den sidste implementering i forbindelse med gennemførelsen
af Vejpakken. Ændringerne er trådt i kraft den 21. februar 2022 og indført med BEK nr. 240 af
16/02/2022
2
.
Vandelskrav
Der er bemyndigelse til, at Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere betingelser til vandelskra-
vet på bekendtgørelsesniveau. Vandelskravet er en videreførelse af gældende ret, men person-
kredsen er udvidet til ligeledes at omfatte virksomhedens administrerende direktør(er), mens
vandelskravet tidligere blot omfattede virksomheden og transportlederen.
Krav om faglige kvalifikationer
Kravene til transportledernes faglige kvalifikationer er ligeledes ændret, idet transportlederen ind-
til den 21. februar 2022 skulle have gennemført et kursus og bestået en prøve, der er godkendt
af Færdselsstyrelsen inden for de seneste 10 år. Dette 10-års krav er fjernet, mens de øvrige
krav til de faglige kvalifikationer er bevaret.
Krav om økonomisk grundlag
Der er ligeledes indført nye regler om transportvirksomhedens og transportlederens gæld til det
offentlige. Indtil den 21. februar 2022 indhentede Færdselsstyrelsen oplysninger fra Skatteforvalt-
ningen med henblik på at vurdere, om virksomheden og transportlederen havde forfalden gæld
til det offentlige på 50.000 kr. eller derover. Fra den 21. februar 2022 indhenter styrelsen oplys-
ninger til brug for vurdering af, om virksomheden eller transportlederen har
ikkepersonlig
forfalden
gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller derover. Herved ses der ved behandlingen af ansøgnin-
ger om tilladelser til national varebilskørsel, der er modtaget efter den 21. februar 2022, bort fra
personlige restancer til det offentlige, der ikke relaterer sig til virksomhedsdrift.
Derudover er nye regler trådt i kraft per 21. maj 2022
3
, så der herefter stilles krav om en fælles-
skabstilladelse ved godskørsel for fremmed regning i varebil, når kørslen udføres internationalt.
Der er i 2022 ikke sket øvrige ændringer i Færdselsstyrelsens praksis ved behandling af ansøg-
ninger om varebilstilladelser.
3.2. Lovændring om vægtgrænsen vedtaget i 2022
I 2022 vedtog Folketinget en lovændring, som ændrede vægtgrænsen for varebiler, som er om-
fattet af tilladelseskravet. Reglerne trådte i kraft 1. januar 2023.
2
3
Bekendtgørelse nr. 240 af 16. februar 2022 om godskørsel (godskørselsbekendtgørelsen).
Lov nr. 159 af 31. januar 2022 om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om udstationering af løn-
modtagere m.v. (Tilladelsesordning for international godskørsel i varebiler, ændrede betingelser for udøvelse af national
godskørsel i varebiler, udstationering af førere i vejtransporten m.v.).
Side 2 (13)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2022 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2739787_0005.png
Ændringen blev indført ved lov nr. 638 af 18/05/2022
4
om ændring af lov om godskørsel og betød,
at vægtgrænsen for tilladelseskrævende køretøjer blev hævet fra 2.000 kg til 2.500 kg for national
godskørsel for fremmed regning i varebil. Lovændringen medførte, at færre varebiler ville blive
omfattet af tilladelseskravet.
Vægtgrænsen blev hævet som følge af indførelsen af krav om fællesskabstilladelse ved gods-
kørsel for fremmed regning i en varebil eller et vogntog med en samlet tilladt totalvægt mellem
2.500 kg og 3.500 kg udenfor Danmark og indenfor EU.
Vægtgrænsen for den nationale varebilsordning blev således hævet for at ensarte reglerne for
den nationale og den internationale varebilsordning.
4. Ansøgning om varebilstilladelse
Der er i perioden fra den 1. januar 2022 til den 31. december 2022 indgivet i alt indgivet 913
ansøgninger om tilladelser til national varebilskørsel. I de 913 ansøgninger er der ikke medtaget
ansøgninger om ændring af tilladelser, ny transportleder eller lignende.
I samme periode er der givet afslag eller sket henlæggelse af samlet 358 ansøgningssager.
I perioden er 555 af ansøgningerne blevet godkendt.
Figur 1 – Ansøgninger modtaget i perioden 1. januar 2022 – 31. december 2022
913
555
358
ANSØGNINGER MODTAGET
AFSLAG OG HENLAGTE
ANSØGNINGER
GODKENDTE ANSØGNINGER
Styrelsen har i 2022 udstedt i alt 2.196 tilladelser til national varebilskørsel fordelt på de 555
godkendte ansøgninger, svarende til et gennemsnit på 3,9 tilladelser per godkendt ansøgning.
Det angivne antal udstedte tilladelser inkluderer ikke ændringer af allerede eksisterende tilladel-
ser eller godkendelse af nye eller yderligere transportledere.
I det foregående år (i perioden fra den 1. januar 2021 til den 31. december 2021) blev der indgivet
i alt 993 ansøgninger, hvor 585 af ansøgningerne blev godkendt. Der blev i perioden udstedt
1.865 tilladelser fordelt på de 585 godkendte ansøgninger, svarende til et gennemsnit på 3,2
tilladelser per ansøgning.
4
Lov nr. 638 af 18. maj 2022 om ændring af lov om godskørsel.
Side 3 (13)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2022 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2739787_0006.png
Der er således sket et fald i antallet af modtagne ansøgninger i 2022 sammenlignet med året
forinden, men der er samtidig sket en stigning i antallet af udstedte tilladelser til national varebils-
kørsel i 2022.
Figur 2 – Udviklingen i antal godkendte ansøgninger samt udstedte tilladelser fra 2021 til 2022
2.196
1.865
585
3,2
ÅR 2021
ANTAL GODKENDTE ANSØGNINGER
GNM. TILLADELSE PR. ANSØGNING
555
3,9
ÅR 2022
ANTAL TILLADELSER UDSTEDT
I 2022 er der givet afslag på eller sket henlæggelse af 358 ansøgninger om tilladelser til national
varebilskørsel.
Afslagene er begrundet i manglende opfyldelse af kravet til økonomisk grundlag, manglende op-
fyldelse af kravet om ikkepersonlig forfalden gæld til det offentlige, manglende gebyrbetaling samt
manglende indsendelse af nødvendige oplysninger til brug for behandlingen af ansøgningen.
I perioden fra den 1. januar 2021 til den 31. december 2021 blev der givet afslag på 303 ansøg-
ninger og henlagt 105 ansøgninger om tilladelser til national varebilskørsel ud af i alt 993 mod-
tagne ansøgninger, svarende til 41,1 % af de modtagne ansøgninger. I 2022 blev der givet afslag
på 190 ansøgninger og henlagt 165 ansøgninger om tilladelse til national varebilskørsel ud af i
alt 913 modtagne ansøgninger, svarende til 38,8 % af de modtagne ansøgninger.
Side 4 (13)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2022 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2739787_0007.png
Figur 3 – Udviklingen i antal af ansøgninger, afslag og henlæggelser samt godkendelse fra 2021 til 2022
993
913
408
41,1
ÅR 2021
ANTAL ANSØGNINGER
AFSLAG OG HENLÆGGELSER I %
58,9
355
38,8
ÅR 2022
ANTAL AFSLAG OG HENLÆGGELSER
GODKENDELSER I %
61,2
Per 31. december 2022 har i alt 2.715 virksomheder mindst én gyldig tilladelse til national vare-
bilskørsel.
5. Tilsyn og kontrol
Færdselsstyrelsen er tilsynsmyndighed på varebilsområdet og skal således kontrollere, hvorvidt
de nuværende varebilsvognmandsvirksomheder og godkendte transportledere til stadighed op-
fylder kravene til opretholdelse af tilladelserne i lov om godskørsel.
I 2022 blev der afsluttet 281 tilsyn med varebilsvognmænd. Der er ført tilsyn vedrørende restancer
til det offentlige, virksomhedernes opfyldelse af kravet om økonomisk grundlag (egenkapital) samt
overholdelse af bestemmelserne for løn- og arbejdsvilkår for chauffører.
De 281 tilsyn er fordelt som følger:
Figur 4 – Typer af tilsyn
212
21
TILSYN VEDR.
EGENKAPITALEN
10
TILSYN VEDR.
LØNVILKÅR
1
TILSYN VEDR.
OVERENSKOMST
TILSYN VEDR.
RESTANCER
Side 5 (13)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2022 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2739787_0008.png
Der er i 37 tilsynssager, som er opstartet som tilsyn, sket konvertering til ophørssager, idet virk-
somheden helt eller delvist er ophørt med at udføre national varebilskørsel. Når styrelsen i for-
bindelse med et tilsyn bliver bekendt med, at en virksomhed er ophørt helt eller delvist, sender
styrelsen en partshøring vedr. ophør med udførelsen af godskørsel for fremmed regning til virk-
somheden og dennes transportleder, hvortil virksomheden har mulighed for at fremkomme med
eventuelle bemærkninger. Modtager styrelsen ingen bemærkninger eller en bekræftelse på op-
høret, tilbagekaldes virksomhedens tilladelse(r) digitalt ved høringsfristens udløb. Er virksomhe-
den ophørt helt, er et tilsyn selvsagt ikke længere relevant.
Der er i 2022 tilbagekaldt i alt 1.269 tilladelser til national varebilskørsel. Tilladelserne er blevet
tilbagekaldt grundet konkurs, fratrådte transportledere, manglende opfyldelse af kravet om øko-
nomisk grundlag (manglende dokumentation for egenkapital), ophør eller manglende udnyttelse
af tilladelser.
Figur 5 - Tilbagekaldelsesårsager
963
73
UDNYTTES IKKE
16
FRATRÅDT
TRANSPORTLEDER
KONKURS
1
MANGLENDE
EGENKAPITAL
216
OPHØR
Det bemærkes, at den primære årsag til, at de 212 tilsyn vedrørende restancer ikke har medført
tilbagekaldelse er, at virksomheden/transportlederen har fået mulighed for at rette op på forhol-
det.
Det følger af lovgivers bemærkninger ved indførelsen af loftet over restancer i lov om godskørsel,
at en virksomhed/transportleder skal have mulighed for at indfri sin gæld inden for en rimelig
tidsfrist. Virksomheden og/eller transportlederen har på denne baggrund fået muligheden for at
nedbringe eventuelle restancer til at udgøre mindre end 100.000 kr.
Der har udover muligheden for at indfri gælden også været tale om flere tvivlstilfælde vedrørende,
hvornår en given gæld er forfalden, herunder bl.a. corona-lån samt definitionen af ikkepersonlig,
bl.a. rest- og B-skat, hvilket medførte, at behandlingen af flere berørte tilsynssager midlertidigt
måtte afvente i perioden til afklaringen forelå.
5
6. Evaluering af den nationale varebilsordning
6.1. Rigspolitiets håndhævelse af reglerne på varebilsområdet
Til brug for Færdselsstyrelsens evaluering af varebilsordningen for 2022 har Justitsministeriet, på
anmodning fra Transportministeriet, anmodet Rigspolitiet om deres bemærkninger.
5
Ifølge de almindelige bemærkninger til nr. 1, § 1, nr. 6-9 og 11 i Lovforslag nr. L 34 fremsat den 9. oktober 1991 af tra-
fikministeren.
Side 6 (13)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2022 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2739787_0009.png
Færdselsstyrelsen har anmodet om politiets generelle vurdering af den nationale varebilsordning,
herunder oplysninger om antallet af vejsidekontroller udført på baggrund af de nationale varebils-
regler samt oplysninger om, hvilke overtrædelser der er konstateret i forbindelse med disse.
Færdselsstyrelsen har endvidere anmodet om bemærkninger til, hvorvidt de lovovertrædelser,
der er konstateret, ligner de overtrædelser, der er konstateret ved kontrol af lastbilvirksomheder.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Den Landsdækkende Enhed for Juri-
disk Dyrevelfærd og Tungvogn, ligesom der er indhentet bidrag fra landets 12 politikredse.
Rigspolitiet har oplyst, at der er gennemført 298 målrettede kontroller rettet mod national vare-
bilskørsel i 2022, foruden politiets kontroller af et større antal varebiler som led i den almindelige
færdselskontrol. Rigspolitiet har bemærket, at det ikke har været muligt at opgøre det samlede
antal kontroller, da det vil kræve en manuel gennemgang af alle sager registreret under godskør-
sel. Tilsvarende kræver det en manuel gennemgang af alle rapporter at opgøre de enkelte forse-
elser, der er konstateret i forbindelse med varebilskontrollerne. På denne baggrund har dette
ligeledes ikke været muligt.
Rigspolitiet har lavet følgende liste over de overtrædelser, der er konstateret i forbindelse med
varebilskontrollerne:
Kørsel uden at have erhvervet tilladelse
Kørsel uden at have tilknyttet varebil til tilladelse
Registreringsattest eller kopi heraf ikke medbragt ved firmakørsel
Varebilsregistreringsnummer ikke anmeldt til Færdselsstyrelsen
Varebil ikke forsynet med navn eller CVR-nummer
Varebil forsynet med forkert navn og CVR-nummer
Lejekontrakt ej udfærdiget
Lejekontrakt mangler
Lejekontrakt ej medbragt
Varebil udlejet selv om den ikke var godkendt til udlejning
Varebil udlejet mere end 30 dage, udlejer ej registreret brugeren
Varebil udlejet til ophørt virksomhed
Varebil forkert anmeldt – vognmandskørsel – firmakørsel – udlejning uden fører
Varebilschaufføruddannelsesbevis (VUB) ej erhvervet
VUB erhvervet, men ikke betalt (halv bøde)
VUB ej medbragt
VUB-fritagelse ej erhvervet
VUB-fritagelse ej medbragt
Fører ej ansat hos vognmand
Tilladelsesindehaver ikke registreret som bruger af varebil
Varebil ej ejet/lejet af tilladelsesindehaver
Desuden har Rigspolitiet konstateret følgende overtrædelser af færdselsloven m.v.:
Ej erhvervet kørekort
Frakendt førerretten
Kørsel med alkohol/narko/medicin i blodet
Fejl og mangler på køretøjet
Overlæs
Fører/passager i besiddelse af narko
Kørsel med farligt gods uden at opfylde kravene hertil
Sikkerhedssele ej anvendt eller anvendt forkert
Side 7 (13)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2022 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2739787_0010.png
Anvendt håndholdt teleudstyr/kommunikationsapparater
Hastighedsovertrædelse
Standsning og parkering
Regler om sammenkobling
Regler om køre- og hviletid/takografforordningen
Kørsel mod kørselsretning
Spærrelinje overskredet
Kørsel frem for rødt lys
Kørsel venstre om helleanlæg
Rigspolitiet har sammenfattende bemærket, at der ses at være flere overtrædelser hos varebils-
vognmændene end hos lastbilsvognmændene i relation til overtrædelser, der relaterer sig til selve
tilladelsen. Det gør sig tilsvarende gældende for overtrædelser vedrørende bestemmelserne om
ansættelsesforhold og chaufføruddannelsesbeviser.
Det er således Rigspolitiets vurdering, at der fortsat opleves en række overtrædelser af varebils-
ordningen, og at regelefterlevelsen er markant lavere hos de vognmandsvirksomheder, der ud-
fører godskørsel for fremmed regning i varebil end hos de vognmandsvirksomheder, der udfører
godskørsel for fremmed regning i lastbiler.
Rigspolitiet vurderer, at der ikke er tale om en nedgang i antallet af overtrædelser fra 2021 til
2022, hvorfor det kan overvejes, om de vedvarende overtrædelser kan skyldes manglende kend-
skab til regelområdet eller andre faktorer.
6.1.1. Rigspolitiets erfaringer med 11 kg-reglen
Rigspolitiet oplyser, at politiet løbende har henledt opmærksomheden på de udfordringer, der er
forbundet med håndhævelsen af 11 kg-reglen, herunder også ved tidligere bidrag til evaluering
af varebilsordningen.
Rigspolitiet har i den forbindelse henvist til de tidligere bidrag, idet politiets vurdering er, at an-
vendelsesområdet for 11 kg-reglen fortsat er uklart. Dette medfører efter politiets vurdering, at 11
kg-reglen er let at omgå – og bliver omgået – ved at opdele stykgods, således at hvert stykgods
vejer under 11 kg, selvom håndteringen og leveringen sker i én samlet leverance.
6.1.2. Rigspolitiets erfaringer med ”Find Tilladelser” og chauffør- og varebilsuddannelsesbevissy-
stemet
Rigspolitiet har bemærket, at der i forbindelse med politiets kontroller fortsat er udfordringer med
at tilgå de nødvendige oplysninger i registre for tilladelser samt chauffør- og varebilsuddannel-
sesbeviser.
Rigspolitiet har således oplevet udfordringer ved anvendelse af Færdselsstyrelsens register ”Find
tilladelser”, idet nyligt oprettede tilladelser ikke opdateres med det samme, hvorfor det først er
muligt at konstatere, om en tilladelse er tilknyttet en varebil, den efterfølgende dag.
Færdselsstyrelsen bemærker, at der løbende i 2022 skete opdateringer af ”Find tilladelser”, der
bl.a. har medført, at ”Find tilladelser” nu indhenter oplysninger om, hvilket køretøj et tilladelses-
nummer er tilknyttet, hvert 5. minut. Færdselsstyrelsen bemærker ligeledes, at opdateringer af
udstedte tilladelser sker hver dag kl. 03.00. Det vurderes mest hensigtsmæssigt at foretage denne
opdatering om natten, idet denne type oplysninger kræver en betydeligt større opdatering af sy-
stemet.
Side 8 (13)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2022 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2739787_0011.png
Rigspolitiet har endvidere henvist til, at politiet ikke siden 2019 har haft adgang til chauffør- og
varebilsuddannelsessystemet, hvorfor politiet alene kan foretage kontroller i dette system ved at
rette henvendelse til Færdselsstyrelsens vagttelefon.
Færdselsstyrelsen bemærker, at der er ved at blive udarbejdet en adgang til ”Finddata” til Politiet.
På ”Finddata” kan Politiet få oplysninger om gyldige chaufføruddannelsesbeviser, varebilschauf-
føruddannelsesbeviser, chaufførkort, særtransportassistancekort og ADR-beviser. Politiet er ori-
enteret herom.
6.1.3. Rigspolitiets erfaringer med kontrol af ansættelsesforhold
Rigspolitiet har bemærket, at politiets kontrol med ansættelsesforhold på varebilsområdet først
kan foretages via SKAT den efterfølgende måned i de tilfælde, hvor indberetning af løn sker efter
tidspunktet for politiets kontrol.
Rigspolitiet har i tilknytning hertil oplyst, at dette medfører, at der kan indberettes løn efter kon-
troltidspunktet, hvilket vanskeliggør kontrollen med ansættelsesforhold og bevirker, at der på va-
rebilsområdet er store udfordringer med at kontrollere beskæftigelse og potentielt sort arbejde.
Færdselsstyrelsen bemærker, at Politiets erfaringer med kontrol af ansættelsesforhold ikke ved-
rører Færdselsstyrelsens område, idet indberetninger af lønforhold o.l. sker til Skatteforvaltnin-
gen.
6.2. Skatteministeriets bemærkninger
Færdselsstyrelsen har via Skatteministeriet anmodet Skattestyrelsen, Gældstyrelsen og Motor-
styrelsen om bidrag til redegørelse om den nationale varebilsordning til Folketinget.
Det er
Skattestyrelsens
vurdering, at varebilsordningen fungerer efter reglerne i forhold til restan-
ceundersøgelse med samarbejde på tværs af Skattestyrelsen, Færdselsstyrelsen og Gældssty-
relsen. Ordningen har fortsat ikke givet anledning til systemmæssige eller administrative udfor-
dringer for Skattestyrelsen.
Skattestyrelsen
behandler løbende forespørgsler som en del af den daglige drift, og svarfristen
på 14 dage overholdes. Mængden af forespørgsler i 2022 er på niveau med 2021.
Skattestyrelsen
oplyser, at der endvidere modtages forespørgsler fra Færdselsstyrelsen på for-
skellige bevillingsområder. Skattestyrelsen fører ikke statistik på de enkelte bevillingsområder,
hvilket gør, at antallet af restanceundersøgelser for varebilsordningen ikke kan opgøres med sik-
kerhed, da sagsmængden opgøres i modtagne sager fra Færdselsstyrelsen og ikke på bevillings-
områder. Skattestyrelsen vurderer dog, at hver enkelt ansøgningssag eller tilsynssag udmunder
i cirka to restanceundersøgelser. Ved en restanceundersøgelse kontrolleres forfalden gæld under
opkrævning og under inddrivelse hos Skatteforvaltningen.
Gældsstyrelsen
oplyser, at administration af varebilsordningen primært håndteres i Skattestyrel-
sen, og at Gældsstyrelsen således kun håndterer eventuelle forespørgsler vedrørende dokumen-
tation. Dette håndteres inden for rammerne af den almindelige drift, og Gældsstyrelsen har derfor
ingen opgørelse over den indflydelse, som ordningen har haft på Gældsstyrelsen i 2022.
Motorstyrelsen
oplyser, at de modtager få henvendelser vedrørende varebilsordningen, men har
ikke mulighed for at opgøre antallet. Varebilsordningen har ikke haft indflydelse på Motorstyrel-
sens drift i 2022.
Side 9 (13)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2022 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2739787_0012.png
6.3. Færdselsstyrelsens evaluering af de nugældende regler for varebilsordningen
Færdselsstyrelsen har i perioden fra den 1. januar 2022 til den 31. december 2022 løbende mod-
taget telefoniske og skriftlige henvendelser vedrørende den nationale varebilsordning. Henven-
delserne vedrører alle dele af varebilsordningen, herunder ønske om vejledning i forbindelse med
udstedelse af tilladelser, tilknytning af registreringsnumre til tilladelser til national varebilskørsel,
krav til transportledere med mere.
Styrelsen indførte ultimo 2021 en ændring, der indebar, at dokumentation for virksomhedens
økonomiske grundlag skal indsendes sammen med ansøgningen om tilladelser til national vare-
bilskørsel, for hurtigt at kunne konstatere, hvorvidt der mangler dokumentation for det økonomi-
ske grundlag. Formålet var at anvende ressourcerne på de ansøgninger, hvor kravet om økono-
misk grundlag var opfyldt, og hvor styrelsen kunne udstede tilladelser samt hurtigere vejlede va-
rebilsvognmændene i forbindelse med opfyldelsen af kravet om økonomisk grundlag.
Styrelsen har i 2022 erfaret, at flere varebilsvognmænd fortsat har været sene til at besvare sty-
relsens anmodninger om dokumentation til brug for behandlingen af ansøgningerne. Dette særligt
begrundet ved, at 167 ansøgninger om tilladelser til national varebilskørsel i 2022 blev henlagt
på baggrund af blandt andet manglende dokumentation til brug for behandling af ansøgningen.
Dette gælder både anmodninger om dokumentation for økonomisk grundlag og anmodninger om
anden dokumentation til brug for behandlingen af ansøgningen. I 2021 var dette tal til sammen-
ligning 105 henlagte ansøgningssager.
Styrelsen har afslutningsvist erfaret, at varebilsvognmænd i 2022 primært har været optaget af
indførslen af den internationale varebilsordning, hvorfor styrelsen har modtaget mange henven-
delser herom. Styrelsen har erfaret, at varebilsvognmændene har haft udfordringer med at orien-
tere sig i sammenhængen mellem de to ordninger, herunder særligt i forhold til dokumentation af
økonomisk grundlag, hvilke faglige kvalifikationer der skulle opnås, samt hvornår kørslen kræ-
vede en tilladelse til national varebilskørsel henholdsvis en fællesskabstilladelse til international
varebilskørsel. I relation hertil kan der i afsnit 9 læses mere om overvejelser om en eventuel
sammenlægning af de to varebilsordninger.
6.3.1. Arbejdsgruppen og 11 kg-reglen
Af redegørelsen for 2021 blev det oplyst, at Færdselsstyrelsen modtog mange henvendelser ved-
rørende 11 kg-reglen. 11 kg-reglen fremgår af godskørselslovens § 1, stk. 2, og medfører, at
national transport af gods for fremmed regning i varebil kan fragtes uden en tilladelse til national
varebilskørsel, så længe hvert enkelt stykgods vejer under 11 kg. I redegørelsen for 2021 var det
styrelsens klare erfaring, at både transportvirksomhederne, brancheorganisationerne og politiet
fortsat havde betydelige fortolkningsudfordringer med, hvad der skulle forstås ved stykgods.
I løbet af 2022 har styrelsen dog erfaret, at antallet af henvendelser, der vedrører fortolkning af
11 kg-reglen, er betydeligt aftagende sammenlignet med tidligere år.
Det fremgik af den seneste redegørelse, at 11 kg-reglen fortsat affødte fortolkningsproblemer for
branchen og vognmændene. Det er styrelsens vurdering, at disse fortolkningsproblemer fortsat
gør sig gældende. Folketinget har i maj 2022 vedtaget at bevare 11 kg-reglen samt at hæve
køretøjsvægtgrænsen fra 2.000 kg til 2.500 kg for tilladelseskravet til national varebilskørsel. Der
blev på samme tid nedsat en arbejdsgruppe til blandt andet at vurdere problemerne med hånd-
hævelsen af 11 kg-reglen. Arbejdsgruppen skulle senest den 31. oktober 2022 være kommet
med sine anbefalinger til, hvordan man fremadrettet undgår, at varebiler omgår 11 kg-reglen, og
til hvordan det skulle sikres, at politiet kan håndhæve reglen. Det bemærkes dog, at arbejdsgrup-
pen måtte sætte arbejdet i bero som følge af folketingsvalgudskrivelsen i oktober 2022 og den
efterfølgende regeringsdannelse. Der er således fortsat ingen endelig afklaring herpå.
Side 10 (13)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2022 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2739787_0013.png
9. Overvejelser om sammenlægning af varebilsordningerne
Transportministeriet har primo 2023 anmodet Færdselsstyrelsen om at belyse konsekvenserne
ved en eventuel sammenlægning af den nationale og den internationale varebilsordning. Trans-
portministeriet har endvidere anmodet styrelsen om at redegøre for muligheden for digitalisering
af tilladelsesordningerne samt belyse behovet for uddannelseskrav til varebilschauffører.
På nuværende tidspunkt er den nationale varebilsordning gebyrpålagt, mens den internationale
varebilsordning er finansieret gennem bevilling. I denne forbindelse blev styrelsen ligeledes bedt
om at overveje, hvilke økonomiske konsekvenser en eventuel sammenlægning vil medføre, her-
under om pålægning af gebyrer kan omkostningsdække administrationen af en samlet ordning.
Der er grundet sammenhængen med 11 kg-arbejdsgruppens arbejde ikke taget endelig stilling til
en sammenlægning af ordningerne.
10. Opsummering på varebilsredegørelsen
I 2022 trådte der nye regler i kraft af betydning for sagsbehandlingen. Vandelskravet blev udvi-
det til også at omfatte virksomhedens administrerende direktør(er), 10 års-kravet til en trans-
portleders faglige kvalifikationer blev afskaffet, og kravene til transportlederens og virksomhe-
dens restancer til det offentlige ændredes til kun at omfatte ikkepersonlige forfaldne gæld.
Desuden hævede man vægtgrænsen for køretøjet omfattet af tilladelseskravet fra 2.000 kg. til
2.500 kg.
Det kan sammenfattende konkluderes, at der i 2022 blev modtaget et mindre antal af ansøgnin-
ger om tilladelse til national varebilskørsel sammenlignet med år 2021, mens der dog blev ud-
stedt et større antal tilladelser per ansøgning. Desuden er antallet af afslag og henlæggelser fal-
det fra 2021 til 2022, mens antallet af godkendte ansøgninger er steget.
Der er i 2022 ført i alt 281 tilsyn, herunder vedrørende restancer til det offentlige, virksomheder-
nes opfyldelse af kravet om økonomisk grundlag (egenkapital) samt overholdelse af bestem-
melserne for løn- og arbejdsvilkår for chauffører.
Der blev samlet set tilbagekaldt 1.269 tilladelser til national varebilskørsel i 2022 som følge af
manglende opfyldelse af kravene for opretholdelsen af tilladelserne.
Rigspolitiet har erfaret, at regelefterlevelsen hos varebilsvognmændene er markant lavere end
hos de vognmænd, der kører godskørsel for fremmed regning med lastbiler, herunder særligt i
forhold til overtrædelser vedrørende tilladelse samt overtrædelser vedrørende ansættelsesfor-
hold og lønvilkår. Rigspolitiet har fortsat oplevet problemer med fortolkning af 11 kg-reglen, lige-
som der fortsat er konstateret omgåelse af reglen.
Skatteministeriet har bemærket, at administrationen af varebilsordningen sker løbende som en
del af den daglige drift, og at mængden af forespørgsler i 2022 var på niveau med 2021.
Sammenfattende har Færdselsstyrelsen erfaret, at henvendelser vedrørende 11 kg-reglen har
været markant lavere sammenlignet med tidligere, men der dog fortsat er modtaget henvendelser
vedrørende andre dele af den nationale varebilsordning.
Færdselsstyrelsen har erfaret, at varebilsvognmændene i 2022 primært har været optaget af den
internationale varebilsordning og sammenspillet med den nationale varebilsordning.
Indførelsen af den internationale varebilsordning har medført overvejelser om en eventuel sam-
menlægning af den internationale og den nationale varebilsordning. Styrelsen har på denne bag-
grund vurderet, at en sammenlægning ikke vil medføre mærkbare administrative og økonomiske
Side 11 (13)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2022 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2739787_0014.png
konsekvenser, mens området ville kunne omkostningsdækkes ved en gebyrordning, ligesom en
sammenlægning vil medføre en enklere sagsbehandling.
Afslutningsvist har Færdsstyrelsen vurderet de administrative og erhvervsmæssige konsekven-
ser af at sammenlægge den nationale og den internationale varebilsordning.
Side 12 (13)