Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 262
Offentligt
2739564_0001.png
Til
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035
Transportministeren
Folketingets Transportudvalg
Vejdirektoratet
Sagsbehandler
E-post
Dato
Henrik Dahl
Direkte telefon
29 63 85 80
18-025162
Forslag til ændring af udbygningen af Rute 15
Sagsnummer
[email protected]
15. august 2023
Rute 15 er den primære vejforbindelse mellem Ringkøbing og Herning. Strækningen indgår i det net af
regionale ruter, der forbinder land og by i Midt- og Vestjylland. Strækningen indgår i fremkommelig-
hedsvejnettet for omfangsrige transporter, og derudover har Rute 15 stor betydning for pendler- og
erhvervstrafik samt for den omfattende turisme i Ringkøbing-Skjern Kommune. En stor del af vores
mange turister ankommer til kommunen via Rute 15. Trafikken på strækningen forventes at stige med
op til 20 procent frem mod 2030.
I udbygningen af Rute 15 er der foreslået en række besparelser
bl.a. som følge af prisstigninger -
således, at flere vigtige dele foreslås udtaget af projektet. Det gælder bl.a.
Udbygning af strækningen fra Røgind til Attenagrevej til 2+1 vej
Hankeanlæg i Vorgod-Barde
Overførsel - eller parallelvej - ved Knivsbækvej i Videbæk.
Hankeanlæg ved Brejning - inkl. rasteplads mellem rute 15 og rute 11
Den 23. marts 2023 udsendte forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 en pressemeddelelse, hvori det
fremgår, at Rute 15 skal udbygges for 992 mio. kr.
Ringkøbing-Skjern Kommune ønsker, at af disse udgåede delprojekter bliver en del af udbygningen af
Rute 15. Det skal bemærkes, at ovennævnte projekter er oplistet i prioriteret rækkefølge.
Vi foreslår, at udgifterne til de ovenstående delprojekter finansieres via
Pulje til bedre trafikal
sammenhæng mellem land og by,
som er en del af Infrastrukturplan 2035. Vi tillader os at bemærke, at
der endnu ikke er udmøntet midler fra denne pulje til projekter i den vestlige del af Region Midtjylland.
Puljen har til formål at binde land og by sammen og sikre bedre fremkommelighed på statsvejnettet. Det
fremgår af Infrastrukturplan 2035, at puljen blandt andet vil
”kunne anvendes til opgraderinger af
eksisterende landeveje til motortrafikveje, 2+1-veje, etablering af omfartsveje og til de ændringer af
cyklistforholdene, som de konkrete nyanlæg
og opgraderinger af statsvejene måtte føre med sig”.
Åbnings- og telefontider
Mandag 10.00-17.00
Tirsdag-fredag 10.00-13.30
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Henvendelse af 16/8-23 vedrørende udbygningen af Rute mellem Herning og Ringkøbing, fra Ringkøbing-Skjern Kommune
2739564_0002.png
Ringkøbing-Skjern Kommune ønsker, at dele af etape 1 udbygges til 2+1 vej. Vi ønsker helt konkret, at
strækningen mellem Røgind og Attenagrevej udbygges til 2+1 vej.
Nedenfor ses et kort, der viser strækningen mellem Røgind i vest og Attenagrevej i øst. Under kortet ses
et foto, der viser, hvor den kommende 2+1 vej vil ophøre ud for Attenagrevej. Fotoet er taget i retning
mod Ringkøbing (lokation er angivet med blå pil på kortet).
Udbygning af strækningen fra Røgind til Attenagrevej til 2+1 vej
Forligskredsen har besluttet, at rundkørslen ved Røgind skal ombygges til et vejkryds i to plan samt, at
2+1 vejen fra Herning skal ophøre ved Attenagrevej. Vi mener, at det vil være meget uhensigtsmæssigt,
hvis ikke 2+1 vejen føres helt frem til det kommende vejkryds ved Røgind og der dermed vil være en
uafbrudt 2+1 vej mellem Herning i øst og Røgind i vest. En manglende udbygning på denne strækning
vil kunne give udfordringer for trafiksikkerheden særligt henset til de mange tunge transporter, jf.
Vestas’ bemærkninger senere i denne henvendelse.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Henvendelse af 16/8-23 vedrørende udbygningen af Rute mellem Herning og Ringkøbing, fra Ringkøbing-Skjern Kommune
2739564_0003.png
Hankeanlæg i Vorgod-Barde
I det vedtagne projekt med to T-kryds er der forudsat en hastighedsnedsættelse til 70 km/t.
forbedre forholdene for de lokale, herunder for cyklister og fodgængere.
Med et hankeanlæg vil der opnås optimal trafikafvikling og trafiksikkerhed på rute 15, ligesom det vil
Overførsel - eller parallelvej - ved Knivsbækvej i Videbæk
Ombygning af krydset ved Knivsbækvej hvor vejen føres over Rute 15 vil afhjælpe omvejskørsel for flere
Som alternativ til at føre vejen over Rute 15 kan der etableres en parallelvej fra Knivsbækvej til
Timringvej, som også vil kunne anvendes af cyklister og langsomt kørende trafik.
Hankeanlæg ved Brejning
inkl. rasteplads
ejendomme samt skabe endnu en forbindelse fra nord til Vorgod-Barde.
Ved en ombygning af krydset ved Brejning til toplans kryds (hankeanlæg) vil trafiksikkerheden og
desuden være oplagt at give adgang til en ny raste- og pendlerplads.
med toiletter mellem Ringkøbing og rastepladserne øst for Herning.
en naturlig del af den daglige pendling på strækningen.
fremkommeligheden på både Rute 11 og Rute 15 forbedres. I forbindelse med et hankeanlæg vil det
Ifølge Vejdirektoratets VVM-undersøgelse har transporterhvervets organisationer kritiseret, at der er
En rasteplads med plads til samkørselsparkering og busholdeplads vil medvirke til, at samkørsel bliver
elforsyning har etableret ladestandere.
nedlagt en del toiletter på vejnettet uden for motorvejene. På rute 15 er der ca. 68 km. uden rasteplads
Vejdirektoratet har tidligere udpeget pladsen som egnet til el-ladestandere. Vi kan oplyse, at den lokale
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Henvendelse af 16/8-23 vedrørende udbygningen af Rute mellem Herning og Ringkøbing, fra Ringkøbing-Skjern Kommune
2739564_0004.png
Ringkøbing-Skjern Kommune bakkes op af bl.a. Vestas, Green Power Denmark og Dansk Erhverv.
Vestas udtaler følgende:
”Vestas’ komponenter bliver større og større, og vi kommer til at fylde mere og mere på vejen. Hver uge
kører der ca. 1.000 transporter til og fra fabrikkerne. Det inkluderer flere ugentlige transporter med store
vindmøllekomponenter der kører fra fabrikkerne med kortege. Den tunge transport giver ofte anledning
til overhalinger, der forværrer trafiksikkerhed og fremkommelighed på ruten. Derfor er det vigtigt for vores
produktion i området at fremkommelighed for godstransport og medarbejdere bliver forbedret.
Der kom en god aftale om Rute 15 i foråret, men der blev ikke fundet finansiering til det fulde projekt, og
det er afgørende for os, at der ikke bliver skabt en flaskehals mellem Røgind og Brejning. Derfor opfordrer
vi til, at Rute 15 udbygges med en 2+1 vej som minimum til Røgind. Samtidig skal man sikre, at til- og
frakørselsforhold omkring Røgind Kro og Videbæk udformes, så den muliggør transport af
vindmøllekomponenter uden at forværre trafiksikkerheden og fremkommeligheden.
Vestas håber derfor, at der snart findes finansiering til de manglende elementer via Pulje til bedre trafikal
sammenhæng mellem land og by. Det kan skabe sikkerhed for industri, virksomheder og medarbejdere i
Ringkøbing-Skjern”.
Green Power Denmark udtaler følgende:
”På
baggrund af de ambitiøse politiske målsætninger som skal sikre den grønne omstilling af samfundet i
både Danmark og i udlandet forventes antallet af vindmølletransporter at stige i de kommende år, og
samtidig bliver vindmøllekomponenterne større og større. Det stiller øgede krav til fremtidssikring af
vejnettet, som skal kunne håndtere denne udvikling, hvilket udbygningen af Rute 15 til en 2+1 vej
imødekommer.
En forbedret infrastruktur mellem Ringkøbing og Herning vil således understøtte de politiske ambitioner
for den grønne omstilling og mulighederne for at fastholde arbejdspladser og tiltrække investeringer til
området.
Derfor anser Green Power Denmark det for essentielt, at den politiske aftale om at øge kapaciteten på rute
15 fastholdes, og at der findes den nødvendige finansiering hertil. Eksempelvis i puljen til bedre trafikal
sammenhæng mellem land og by, som er en del af Infrastrukturplan 2035”.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 262: Henvendelse af 16/8-23 vedrørende udbygningen af Rute mellem Herning og Ringkøbing, fra Ringkøbing-Skjern Kommune
2739564_0005.png
Dansk Erhverv udtaler følgende:
”Dansk Erhverv havde gerne
set, at man gennemfører den fulde opgradering af rute 15 mellem Ringkøbing
og Herning som oprindeligt aftalt. Strækningen har afgørende betydning særligt for vindmølletransporter
men også erhvervslivets generelle udviklingsmuligheder i regionen.
Dansk Erhverv opfordrer derfor regeringen og forligspartierne til at hente den manglende finansiering i
milliardstor pulje i Infrastrukturplanen”.
Afsluttende bemærkning
noteret, at forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet, at meromkostningerne til
Med venlig hilsen og på vegne af Byrådet i Ringkøbing-Skjern Kommune
Hans Østergaard
Borgmester (V)
udbygningen af Kalundborgmotorvejen og E45 ved Kolding netop finansieres via regeringens råderum.
hensigtsmæssigt og helt oplagt, at Pulje til bedre trafikal sammenhæng mellem land og by anvendes til
at finansiere disse. En alternativ finansieringsmulighed er regeringens råderum. Vi har med interesse
Vi håber, at de udgåede projekter igen bliver en del af udbygningen af Rute 15, og vi finder det både
og
Søren Elbæk
Viceborgmester (S)