Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 260
Offentligt
2739483_0001.png
Høringssvar til udkast til forslag til lov om anlæg af Kalundborgmotorvejens 3. etape
Side 1 af 3
Høringssvar til
udkast om forslag til lov om anlæg af
Tømmerup den 15. august 2023
Kalundborgmotorvejens 3. etape
Som lodsejere, der på godt og ondt berøres af motorvejen til Kalundborg, indgiver vi – med basis i vores
lokalkendskab - hermed fire forslag til forbedringer, som samtidigt indeholder besparelser for statskassen.
Vi henstiller venligst til lydhørhed hos trafikudvalget og Folketingets øvrige politikerne og håber dermed at
få vores forslag indarbejdet i den endelige lov om anlæg af Kalundborgmotorvejens 3. etape.
Fire forslag til forbedringer
1. Win-Win for nærområdet og statskassen, hvis to overkørsler bliver til én
Vi foreslår hermed at VD's to planlagte overkørsler, der p.t. er planlagt med blot ca. én km's afstand, samles
til én overkørsel, der i sagens natur vil være cirka halvt så dyr. Det kan frigive flere millioner kroner til andre
udgifter i projektet og/eller spare det danske samfund for et anseeligt beløb. Kort sagt vil det være en mere
intelligent anvendelse af danske borgeres skattepenge.
Vores forslag går ud på at samle de to overkørsler "Tingvejen" og nyetableringen af "Ny Kærbyvej" i én
løsning, som det er forsøgt skitseret i overstående illustrationer.
Billedet til højre illustrerer, hvordan vores forslag om blot en enkelt overkørsel vil passe fint ind i
Kalundborg Kommunes principskitse for den påtænkte infrastruktur i området, som det er skitseret i
Vejdirektoratets (VD's) sammenfattende rapport (side 19, figur 11).
Under forudsætning af, at Kalundborg Kommunes intentioner om etablering af lokale veje i området jf.
ovenstående etableres som planlagt, vil vores forslag om blot en overkørsel i området kunne forsyne alle
ejendomme i området med de fornødne adgangsveje.
Vores forslag vil ikke blot spare penge og være en god løsning i lokalområdet, men det vil endda – i forhold
til VD's nuværende forslag - medføre færre gener for de nærmeste beboere i området på følgende måder: 1)
Vores foreslåede overkørsel placeres længere væk fra boligerne på Holbækvej end VD's planlagte "Ny
Kærbyvej", og 2) Beboere på den nuværende Tingvej undgår at få tilkørselsramper tæt på deres bolig.
Oversigtsforholdene på Holbækvej vil være mindst lige så gode i vores forslag som i VD's forslag om to
overkørsler indenfor ganske kort afstand.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 260: Henvendelse af 16/8-23 vedrørende udkast til anlægslov for Kalundborgmotorvejens 3. etape, fra Anne Wolfenberg og Peter Wolfenberg Olsen, Kalundborg
2739483_0002.png
Høringssvar til udkast til forslag til lov om anlæg af Kalundborgmotorvejens 3. etape
Side 2 af 3
2. Motorvejen bør afsluttes smartere
Vi foreslår, at man bruger anlægsinvesteringen mere klogt. Det kan gøres ved at fremtidssikre det store
anlægsprojekt ved at lade motorvejen afslutte ved Kalundborg havn i stedet for det nuværende forslag om at
lade motorvejen afslutte i rundkørslen (kommende lyskryds) ved Tømmerup.
Af hensyn til nuværende og fremtidig industri mener vi, at det vil give en langt bedre infrastruktur i området
at lade motorvejen afslutte i nærheden af havnen. Det vil give bedre flow i trafikken i området, eftersom det
meste af trafikken – inkl. tung trafik – skal til de store virksomheder i området eller til havnen. Med andre
ord vil en ændret afslutning være en klogere anvendelse af samfundets penge.
Desuden vil det være tidsbesparende for brugere af motorvejen, at den ender et strategisk bedre sted, hvorfra
trafikken hurtigere kan afvikles af eksisterende veje/infrastruktur.
3. Afvandingsbassin: En mindre indgribende løsning er samtidig en smartere løsning
VD's seneste foreslåede placering af afvandingsbassin ved Tømmerup er ændret i forhold til det oprindelige
forslag fra 2012. Vi mener imidlertid, at den nye placering er uhensigtsmæssig, idet placeringen er ude af trit
med lokale afstrømningsforhold.
Ud fra vores lokalkendskab foreslår vi i stedet afvandingsbassinet placeret på statens egen jord (jord ejet af
Tømmerup Kirke), der er markeret med et 3-tal på nedenstående kort, idet det vil være det mest
hensigtsmæssige i forhold til de
lokale afstrømningsforhold
(markeret med blå cirkel ("Præstegårdsmosen")
og blå stiplet pil (afstrømning til "Kærby Enge")).
Denne løsning vil samtidigt være i tråd med princippet om, at der
altid skal anvendes den mindst indgribende
løsning,
inden der overvejes ekspropriation: Hvis der er en alternativ og lige så god løsning, som staten kan
vælge, idet brug af statens egen jord er mindre indgribende end ekspropriation fra private lodsejere, skal den
løsning naturligvis vælges. Her vil brug af statens egen jord endda være en bedre løsning.
Alternativt kan vi foreslå to andre placeringer (markeret med 1 og 2 på kortet), som også vil være mindre
indgribende og samtidigt mere intelligente løsninger, idet man hermed vil kunne udnytte tiloversblevne
landbrugsarealer som følge af motorvejens gennemskæring af landskabet. Eftersom disse landbrugsarealer
bliver for små til landbrugsdrift, vil det i sagens natur også være mindre indgribende end at ekspropriere
disse jordlodder til afvandingsbassin end VD's planlagte.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 260: Henvendelse af 16/8-23 vedrørende udkast til anlægslov for Kalundborgmotorvejens 3. etape, fra Anne Wolfenberg og Peter Wolfenberg Olsen, Kalundborg
2739483_0003.png
Høringssvar til udkast til forslag til lov om anlæg af Kalundborgmotorvejens 3. etape
Side 3 af 3
4. Undgå at støj forvandler fredet idyl til sundhedsskadeligt område:
Afslutningsvis henviser vi til den underskriftsindsamling, der er lavet for yderligere støjreducerende tiltag
ved Tømmerup, end den støjvold, der allerede indgår i lovforslaget.
Vi beder politikerne tager alvorligt, at det vil være skadeligt for de nyligt fredede Tømmerup Bakker, hvis
der ikke bliver lavet en kombination af yderligere støjreducerende tiltag langs strækningen ud for
Tømmerup.
Vi henstiller derfor til, at der vil blive anvendt en palette af tiltag, så Miljøstyrelsens grænseværdi på 58 dB
for boligområder ikke overskrides i Tømmerup, og at grænseværdien på 53 dB ikke overskrides for
stilleområder, som blandt andet omfatter Tømmerup Kirkegaard og de fredede bakker ved Tømmerup. Dette
jf. underskriftsindsamlingen
https://www.skrivunder.net/den_nye_kalundborgmotorvej_skal_stojreduceres_ved_tommerup,
der er
redegjort for i et særskilt høringssvar.
Vi ser venligst frem til at få inkorporeret vores fire forslag til forbedringer i den endelige lov om anlæg
af Kalundborgmotorvejens 3. etape.
På forhånd tak for politisk lydhørhed.
Med venlig hilsen
Peter Olsen og Anne Wolfenberg
Kirkelygård,
Tømmerupvej 51
4400 Kalundborg
[email protected]