Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 260
Offentligt
Høringssvar til udkast til forslag til lov om anlæg af Kalundborgmotorvejens 3. etape
Side 1 af 3
Høringssvar til
udkast om forslag til lov om anlæg af
Tømmerup den 15. august 2023
Kalundborgmotorvejens 3. etape
Som lodsejere, der på godt og ondt berøres af motorvejen til Kalundborg, indgiver vi – med basis i vores
lokalkendskab - hermed fire forslag til forbedringer, som samtidigt indeholder besparelser for statskassen.
Vi henstiller venligst til lydhørhed hos trafikudvalget og Folketingets øvrige politikerne og håber dermed at
få vores forslag indarbejdet i den endelige lov om anlæg af Kalundborgmotorvejens 3. etape.
Fire forslag til forbedringer
1. Win-Win for nærområdet og statskassen, hvis to overkørsler bliver til én
Vi foreslår hermed at VD's to planlagte overkørsler, der p.t. er planlagt med blot ca. én km's afstand, samles
til én overkørsel, der i sagens natur vil være cirka halvt så dyr. Det kan frigive flere millioner kroner til andre
udgifter i projektet og/eller spare det danske samfund for et anseeligt beløb. Kort sagt vil det være en mere
intelligent anvendelse af danske borgeres skattepenge.
Vores forslag går ud på at samle de to overkørsler "Tingvejen" og nyetableringen af "Ny Kærbyvej" i én
løsning, som det er forsøgt skitseret i overstående illustrationer.
Billedet til højre illustrerer, hvordan vores forslag om blot en enkelt overkørsel vil passe fint ind i
Kalundborg Kommunes principskitse for den påtænkte infrastruktur i området, som det er skitseret i
Vejdirektoratets (VD's) sammenfattende rapport (side 19, figur 11).
Under forudsætning af, at Kalundborg Kommunes intentioner om etablering af lokale veje i området jf.
ovenstående etableres som planlagt, vil vores forslag om blot en overkørsel i området kunne forsyne alle
ejendomme i området med de fornødne adgangsveje.
Vores forslag vil ikke blot spare penge og være en god løsning i lokalområdet, men det vil endda – i forhold
til VD's nuværende forslag - medføre færre gener for de nærmeste beboere i området på følgende måder: 1)
Vores foreslåede overkørsel placeres længere væk fra boligerne på Holbækvej end VD's planlagte "Ny
Kærbyvej", og 2) Beboere på den nuværende Tingvej undgår at få tilkørselsramper tæt på deres bolig.
Oversigtsforholdene på Holbækvej vil være mindst lige så gode i vores forslag som i VD's forslag om to
overkørsler indenfor ganske kort afstand.