Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 260
Offentligt
2739482_0001.png
Tømmerup den 16. august 2023
Kære medlemmer af Transportudvalget
Vi skriver til udvalget for venligst at bede udvalgets medlemmer om at forhindre, at den danske stat
begår et par eklatante brølere i forbindelse med vedtagelsen af anlægsloven for Kalundborgmotor-
vejens 3. etape ("Lov om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af Kalundborgmotor-
vejens 3. etape og udbygning af rute 15 Ringkøbing-Herning").
Da vi føler, at Vejdirektoratet i nogen grad har sat kikkerten for det blinde øje i forhold til
revurdering af de faktuelle forhold og den rivende udvikling, der har været i Kalundborgområdet,
siden sidst Kalundborgmotorvejen var i høring for godt 10 år siden, beder vi venligst
transportudvalgets medlemmer om at læse vores vedlagte høringssvar til udkastet af anlægsloven
med høringsfrist den 17. august 2023.
Vi har kort forsøgt at ridse problematikkerne op i nedenstående, som vi venligst beder udvalget tage
stilling til.
1. Win-Win for nærområdet og statskassen, hvis to overkørsler bliver til én:
Vi ønsker primært at gøre udvalget opmærksom på, at der ifølge Vejdirektoratet skal være to
overkørsler over den nuværende hovedvej til Kalundborg med blot cirka én km's afstand
umiddelbart inden motorvejens afslutning ved Kalundborg (Tømmerup).
Vi ser det imidlertid som en oplagt mulighed for staten af spare den ene af disse to overkørsler, og i
stedet lægge en enkelt overkørsel midt imellem de to foreslåede. Vores argument er, at det sparer på
statens finanser samtidigt med, at det bliver en bedre løsning for lokalområdet og til mindre gene
for dets beboere, idet overkørslen kommen længere væk fra bymæssige bebyggelser samtidig med,
at alle fornødne adgangsveje for områdets beboere kan sikres med vores foreslåede løsning.
Vores forslag, som I kan læse mere om i den første del af vores vedlagte høringssvar i punktet "1.
Win-Win for nærområdet og statskassen, hvis to overkørsler bliver til én", har vi skitseret i
nedenstående skitse, hvor det også fremgår, at forslaget vil harmonere fint med de intentioner, som
Kalundborg kommune har for områdets øvrige infrastruktur.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 260: Henvendelse af 16/8-23 vedrørende udkast til anlægslov for Kalundborgmotorvejens 3. etape, fra Anne Wolfenberg og Peter Wolfenberg Olsen, Kalundborg
2739482_0002.png
2. Det er muligt at afslutte Kalundborgmotorvejen mere tidssvarende:
I vores høringssvar finder I også punktet "2. Motorvejen bør afsluttes smartere". Vi ser nemlig med
bekymring på, at der ifølge vores opfattelse ikke er kastet tilstrækkeligt med nye øjne på
motorvejens afsluttende linjeføring siden det foregående udkast til strækningen i 2012.
Der er gået mere end 10 år, og der har siden dengang været en rivende, industriel udvikling i
Kalundborg, som gør det relevant at lade motorvejen afslutte i området hvor de nye virksomheder er
koncentreret samt Kalundborg havn.
I forhold til at anvende danskernes skattekroner mest hensigtsmæssigt, finder vi aparte og
bekymrende, at sådan en enorm, statslig anlægsinvestering tilsyneladende vender det blinde øje til
den udvikling, der er sket, siden de første streger blev tegnet for mere end 10 år siden.
Vi skriver til Transportudvalget med håb om, at udvalget vil være den naturlige garant for, at statens
penge bliver anvendt mest klogt.
3. En mindre indgribende løsning er samtidig en billigere og smartere løsning:
I vores høringssvars tredje punkt ("3. Afvandingsbassin: En mindre indgribende løsning er samtidig
en smartere løsning") minder vi Vejdirektoratet om, at staten først og fremmest bør anvende statens
egne arealer, inden der eksproprieres fra private lodsejere. I det nævnte tilfælde drejer det sig om et
afvandingsbassin, som kan placeres på statens eget areal, og at det i forhold til lokale
afstrømningsforhold vil være en smartere løsning, end den nuværende skitserede. Vi påpeger, at det
samtidigt vil være en billigere løsning for staten og en mindre indgribende løsning end den
nuværende skitserede.
4. Undgå at støj forvandler fredet idyl til sundhedsskadeligt område:
Endelig henviser vi til i vores fjerde afsnit ("4. Undgå at støj forvandler fredet idyl til
sundhedsskadeligt område") til behovet for yderligere støjreduktion end i det nuværende forslag ved
landsbyen Tømmerup, da det ellers vil overskride grænseværdier og virke negativt for såvel et
nyligt fredet område, for sundheden hos landsbyens beboere samt for landsbyens kirkegård (såkaldt
stilleområde). Dette er der også gjort opmærksom på i en underskriftsindsamling
(https://www.skrivunder.net/den_nye_kalundborgmotorvej_skal_stojreduceres_ved_tommerup?u=8
742623),
der er redegjort for i et særskilt høringssvar vedr. motorvejens miljøkonsekvensvurdering
(VD-Kalundborgmotorvejen-2023-85991:
https://vejdirektoratet-
public.rhs.niras.dk/Webpublicering/Publicering/Detaljer/19be031d-7d6c-4892-aa83-
8a4507a425b4?hoeringid=f5767fb0-087f-4a29-9a39-a9204be05cd6).
Vi håber hermed, at vi har vundet Transportudvalgets lydhørhed for vores alternative forslag i
området omkring Kalundborgmotorvejens afslutning, som både er smartere og som vil medføre
besparelser på anlægsprojektet. Endelig håber vi, at vi har vundet udvalgets lydhørhed for at skåne
lokale beboere og et fredet område for unødig støj.
På forhånd tak for Transportudvalgets lydhørhed.
Venlig hilsen
Anne Wolfenberg og Peter Wolfenberg Olsen
Tømmerupvej 51,
4400 Kalundborg
e-mail: [email protected]