Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 258
Offentligt
Folketingets Transportudvalg
Udvalgssekretariatet
Per Movritsen
Til transportminister Hr. Thomas Danielsen og medlemmerne af transportudvalget.
AutoCamperRådet (ACR) havde den 12. nov. 2019 foretræde for transportudvalget, hvor emnet var en
teknisk tilføjelse til det 3. kørekortsdirektiv. Vi har desuden den 23. september 2020 sendt en forespørgsel
til Transportministeren om status i sagen den 23. september 2020. Denne henvendelse forblev ubesvaret.
Formålet med ændringen er, at det skal være muligt at hæve den tilladte totalvægt til 4.250 kg for førere
med B-kørekort, når de tekniske muligheder er til stede, dog således, at der efterfølgende ikke kan benyttes
en ubremset trailer på 750 kg. ACR påpegede, at kørsel med en trailer var mere usikker end kørsel uden
trailer. Endvidere er autocampere i langt de fleste fabrikeret til at bære mere end 3.500 kg, og bliver derfor
vejet ned, når de ankommer til Danmark.
Vores opfattelse af mødet med Transportudvalget var positivt, da der blandt medlemmerne var forståelse
for denne ændring, samt at tidligere transportministre har givet udtryk for det positive i denne ændring.
Sagen er fortsat af stor betydning for danske autocamperturister, der ejer en autocamper med en maximal
vægt på 3.500 kg. Det er især ældre autocampere, der har problemer med at holde vægten på de max.
3.500 kg, da man tidligere har anvendt tungere materialer ved bygningen af autocampere.
Autocampere, der fremstilles i dag, er sædvanligvis lettere, da man nu bruger lettere materialer. Så det nu
udmeldte forslag fra EU, nemlig at en kørekortsændring fra 3.500 kg op til 4.250 kg, kun gældende for
køretøjer med alternative fremdrivningsmidler, vil Ikke få den helt store relevans.
I Tyskland er der et andet forhold omkring vægtproblematikken. Her kan personer, der har erhvervet
kørekort før 1999, mulighed for at føre en autocamper helt op til 7,5 tons.
Endelig har den tyske brancheforening indgivet et høringssvar, der svarer til det ønske, som ACR anfører.
Desværre er der ikke nogen brancheforening i Danmark, mens der i Tyskland er mere end 20 fabrikanter.
Det er nok grunden til, at der ikke er noget høringssvar fra en dansk brancheforening.
Flemming Stagis
Sekretær ACR
14.08.2023