Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 250
Offentligt
2023-06-30
Tidsgevinster – svar til kommentar fra transportministeren
Transportministeren har kommenteret min præsentation på foretræde den 15. 5. 2013
–
TRU spm.
208, se
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/tru/spm/208/index.htm.
Præsentation og notat
findes her:
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/tru/bilag/187/index.htm.
Kort refereret har An-
ker Lohmann-Hansen og jeg her konkluderet, at mens Egholmmotorvejen ikke give nævneværdig
samfundsøkonomisk værdi, så giver en passende udvidelse af E45 en gevinst på ca. 2 mia. kr.
Ministeren har overladt til Vejdirektoratet at svare. Vejdirektoratet har naturligt visse spørgsmål til
præsentationen, men udtrykker ikke total afvisning af indholdet og er konkret indstillet på, at der fo-
retages en trafikmodel-beregning for en udvidelse af E45 med et ekstra tunnelrør.
Vejdirektoratet anfører følgende:
I det fremlagte materiale anføres bl.a., at tidsgevinsterne for de eksisterende bilture vil være mindst
det samme for en udbygning af E45, som for en 3. Limfjordsforbindelse vest om Aalborg. Hertil skal
Vejdirektoratet bemærke, at hastighedsgrænsen er lavere i Limfjordstunnelen, end den vil blive på
den 3. Limfjordsforbindelse.
I præsentationen præciseres, at E45-udvidelsen ud over et ekstra tunnelrør og med reversible køre-
baner i midterste rør vil omfatte seks konkrete tillægsløsninger ved E45, bl.a. trafikmotorvej til Jam-
merbugt, fire spor mellem Bouet og Limfjordstunnelen, ombygning af Kridtsvinget, tre spor mellem
Limfjordstunnelen og Svenstrup samt tilslutning til City Syd. E45 får således tilført yderligere kapaci-
tet, og vil ved Limfjordstunnelen have en betydelig overskydende kapacitet. Det betyder, at E45 vil
have uændret hastighedsprofil i forhold til i dag uden trængsel og ikke som med en Egholmforbin-
delse blive hårdt belastet i spidstimerne med hastighedsnedsættelse til følge (Vejdirektoratets oplys-
ninger i VVM21). Se efterfølgende figur. Det er derfor vanskeligt at se, hvad Vejdirektoratets vurde-
ring bygger på.
Morgenmyldretid
Eftermiddagsmyldretid
Figur
–
Med en Egholmmotorvej vil trafikken på store dele af E45 i 2030 være påvirket
af ”stor træng-
sel” – enkelte steder ”kritisk trængsel” (kilde VVM21).