Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 250
Offentligt
2736695_0001.png
2023-06-30
Tidsgevinster – svar til kommentar fra transportministeren
Transportministeren har kommenteret min præsentation på foretræde den 15. 5. 2013
TRU spm.
208, se
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/tru/spm/208/index.htm.
Præsentation og notat
findes her:
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/tru/bilag/187/index.htm.
Kort refereret har An-
ker Lohmann-Hansen og jeg her konkluderet, at mens Egholmmotorvejen ikke give nævneværdig
samfundsøkonomisk værdi, så giver en passende udvidelse af E45 en gevinst på ca. 2 mia. kr.
Ministeren har overladt til Vejdirektoratet at svare. Vejdirektoratet har naturligt visse spørgsmål til
præsentationen, men udtrykker ikke total afvisning af indholdet og er konkret indstillet på, at der fo-
retages en trafikmodel-beregning for en udvidelse af E45 med et ekstra tunnelrør.
Vejdirektoratet anfører følgende:
I det fremlagte materiale anføres bl.a., at tidsgevinsterne for de eksisterende bilture vil være mindst
det samme for en udbygning af E45, som for en 3. Limfjordsforbindelse vest om Aalborg. Hertil skal
Vejdirektoratet bemærke, at hastighedsgrænsen er lavere i Limfjordstunnelen, end den vil blive på
den 3. Limfjordsforbindelse.
I præsentationen præciseres, at E45-udvidelsen ud over et ekstra tunnelrør og med reversible køre-
baner i midterste rør vil omfatte seks konkrete tillægsløsninger ved E45, bl.a. trafikmotorvej til Jam-
merbugt, fire spor mellem Bouet og Limfjordstunnelen, ombygning af Kridtsvinget, tre spor mellem
Limfjordstunnelen og Svenstrup samt tilslutning til City Syd. E45 får således tilført yderligere kapaci-
tet, og vil ved Limfjordstunnelen have en betydelig overskydende kapacitet. Det betyder, at E45 vil
have uændret hastighedsprofil i forhold til i dag uden trængsel og ikke som med en Egholmforbin-
delse blive hårdt belastet i spidstimerne med hastighedsnedsættelse til følge (Vejdirektoratets oplys-
ninger i VVM21). Se efterfølgende figur. Det er derfor vanskeligt at se, hvad Vejdirektoratets vurde-
ring bygger på.
Morgenmyldretid
Eftermiddagsmyldretid
Figur
Med en Egholmmotorvej vil trafikken på store dele af E45 i 2030 være påvirket
af ”stor træng-
sel” – enkelte steder ”kritisk trængsel” (kilde VVM21).
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Henvendelse af 30/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
Vejdirektoratet skriver videre:
Samtidig vil den 3. Limfjordsforbindelse (over Egholm) reducere afstanden for bilture, eksempelvis
mellem E45 syd for Aalborg og E39 mod Hirtshals. På den baggrund mener Vejdirektoratet ikke, at
man kan overføre tidsgevinsterne 1:1, som det er tilfældet i Kaj A. Jørgensens beregninger, og dermed
vurderes de anførte samfundsøkonomiske effekter for udbygning af E45 ikke at være retvisende.
Der er ganske rigtigt ikke tale om en 1:1 sammenligning. Tallene, som er udleveret af Vejdirektoratet,
understreger, at trafik, som fastholder et rutevalg fra basisvejnettet, herunder trafikanter på E45, ud-
gør 86% af de samlede gevinster, og resten (kun 14%) henføres til nye ruter, primært Egholmmotor-
vejen. Dermed sandsynliggøres, at E45 er den primært efterspurgte færdselsåre.
Endelig skriver Vejdirektoratet:
Generelt er Vejdirektoratet af den holdning, at det er uholdbart og forbundet med meget stor usikker-
hed at estimere tidsgevinsterne for alternative udbygningsforslag på E45 ved at tage udgangspunkt i
beregningerne for den 3. Limfjordsforbindelse. Det skyldes, at der er mange tendenser og dynamikker,
som kan trække både i den ene og anden retning, og som kun kan bestemmes ved en trafikmodel-be-
regning for et konkret og gennemarbejdet anlægsprojekt.
Vi vurderer, at de gjorte overvejelser i præsentationen er forsvarlige. Sammenligningen af samfunds-
økonomien mellem Egholmmotorvejen og den præsenterede E45-udvidelse er så overbevisende til
fordel for E45, at selv en relativ stor usikkerhed på tidsgevinsterne ikke vil ændre konklusionen.
Vejdirektoratet har tidligere givet udtryk for, at der savnes en beregning med den nye Landstrafikmo-
del for at kunne lave en af alle parter accepteret sammenlignelig vurdering af de mange tendenser og
dynamikker ved de to forslag til forbindelser over Limfjorden: en motorvej over Egholm og en udvi-
delse af E45. Det har vi tilsvarende efterlyst gentagne gange. Hovedskitsen til beregningsvejnet fore-
ligger allerede, og en LTM-beregning ift. basis 2035 eller 2040 kan efter vores oplysninger gennemfø-
res for mindre end 20.000 kr.
Det er derfor ret bemærkelsesværdigt, men bestemt anerkendelsesværdigt, at ministeren nu tager
Vejdirektoratets oplæg til en sammenlignelig vurdering med i sin besvarelse. Vi er enige i, at der sna-
rest bør gennemføres en beregning med Landstrafikmodellen og efterfølgende i TERESA. Vi stiller i
den forbindelse gerne vores materiale til rådighed og deltager også gerne i en følgegruppe for pro-
cessen.
Vi skal på den baggrund opfordre ministeren til umiddelbart efter sommerferien at igangsatte den
ønskede beregning. Den kan gennemføres relativt hurtigt og vil give Folketinget et solidt grundlag at
træffe en endelig beslutning på.
Anker Lohmann-Hansen
Lektor emeritus v. Aalborg Universitet
Mail: [email protected]
Tlf.: 2089 9225
Kaj A. Jørgensen
Lektor emeritus v. Aalborg Universitet
Mail: [email protected]
Tlf.: 2913 3611
2