Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 244
Offentligt
2735467_0001.png
Stefan Seidler
Mitglied des Deutschen Bundestages
Stefan Seidler - Platz der Republik 1, 11011 Berlin
Transportminister Thomas Danielsen
Transportministeriet
Frederiksholms kanal 27 F
1220 København K
Berlin, 14.07.2023
Stefan Seidler
Platz der Republik 1
11011 Berlin
Büro: Jakob-Kaiser-Haus
Raum: 5.755
Telefon: +49 30 227-77197
[email protected]
SSW - Südschleswigscher
Wählerverband (fraktionslos)
Kære Thomas Danielsen
Tak for vores gode møder i Berlin og København. Jeg er glad for at
se, at du værdsætter vigtigheden af dansk-tyske relationer og er
en stærk tilhænger af øget samarbejde.
Jeg skriver til dig angående den grænseoverskridende
jernbanedrift mellem Slesvig-Holsten og Danmark langs
Jyllandskorridoren. Jeg er meget bekymret for, at den regionale
jernbanetransport fra Flensborg til Danmark vil blive betydeligt
forringet.
Som du ved, har DSB annonceret købet af 100 Alstom Coradia
Stream togsæt til den danske togdrift i 2021. Selvom det er
teknisk muligt, har man desværre ikke planer om at tilkøbe
multisystemvarianter, der er nødvendige for at krydse grænsen til
Tyskland. Jeg mener, at det vil være fornuftigt at investere i disse
tog og tilbyde forbindelser langs Jyllandskorridoren, Øresund og
Femern-Bælt. Det vil øge attraktiviteten af vores grænseregioner
og styrke klimavenlig jernbanetransport.
I stedet planlægger DSB med den trinvise idriftsættelse af de
elektrificerede tog at stoppe med at køre danske tog til Flensborg
fra 2028. Dette vil fjerne 80% af deres grænseoverskridende
togforbindelser, der i dag forbinder Flensborg med centrale
knudepunkter i det danske jernbanenet. Denne ændring vil have
praktiske konsekvenser og sende et bekymrende signal til os i
mindretallet. Vi har hidtil set en høj anerkendelse af
mindretallets betydning, men denne løsning flytter det nærmeste
danske tog, udover Aarhus-Hamborg-forbindelsen, et skift og 20
minutter væk fra mindretallets største by.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 244: Åbent brev af 14/7-2023 fra Stefan Seidler, SSW til transportministeren om den grænseoverskridende jernbanedrift mellem Slesvig-Holsten og Danmark
2735467_0002.png
Seite 2
Jeg er blevet informeret om, at transportministeriet forhandler
med delstaten Slesvig-Holsten om fremtiden for den
grænseoverskridende jernbanetransport. Der er planer om at
forlænge den tyske RE7 fra Flensborg hovedbanegård til Tinglev
hver anden time og forbinde den med IC-lyntoget fra Sønderborg.
Der er angiveligt en finansieringsaftale mellem Danmark og
Slesvig-Holsten under udarbejdelse.
Som valgt politiker for SSW er det vigtigt for mig at understrege,
at forlængelsen af RE7 vil føre til en betydelig forringelse af
transporttilbuddet i grænseregionen. På trods af betydelige
offentlige investeringer i jernbanetrafikken på begge sider af
grænsen vil dette reducere mobilitetstilbuddet og gøre det
mindre attraktivt for borgerne i hele grænseregionen. Vi kan
frygte, at togskiftet i Tinglev vil være upålideligt på grund af
hyppige forsinkelser af RE7. Under alle omstændigheder vil
rejsetiden til Danmark stige, da det vil kræve et ekstra togskift.
Uanset langdistance-togene, der kører mellem Hamborg og
København eller Aarhus, har vi brug for flere og vigtigst af alt
bedre togforbindelser, der forbinder grænseregionen med de store
byer i Danmark, Slesvig-Holsten og Europa. Hvis vi ønsker at
tackle klimakrisen, er det også nødvendigt at forbedre adgangen
til offentlig transport uden for storbyområderne. Med de faldende
passagertal i mange kommuner i Syddanmark bør vi i fællesskab
stræbe efter at forbedre tilbuddet frem for at forringe det.
Med venlig hilsen
Stefan Seidler