Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 238
Offentligt
Nyhed til vd.dk:
Staten har modtaget milliardkrav fra Storstrømsbroens entreprenør
Totalentreprenøren Storstroem Bridge Joint Venture I/S har anlagt en voldgiftssag
og kræver foreløbigt 3,4 milliarder kroner af staten for ekstra omkostninger af
byggeriet af den ny Storstrømsbro og 27 måneders fristforlængelse.
I 2016 udbød Vejdirektoratet byggeriet af en fire kilometer lang ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland
og Falster. Konsortiet, som stiftede interessentskabet Storstroem Bridge Joint Venture I/S (SBJV), vandt
udbuddet og underskrev i 2018 entreprisekontrakten. Projektet har en bevilliget udgift på 4,7 mia. kroner.
Under projekteringen og udførelsen af arbejder har SBJV løbende rejst en række krav over for
Vejdirektoratet, og SBJV åbnede i oktober 2022 en voldgiftssag mod staten. Foreløbige krav beløber sig nu
til 3,4 milliarder kroner og en fristforlængelse på mindst 830 dage svarende til 27 måneder.
Totalentreprenøren begrunder blandt andet sine krav med påstande om at projektet er forsinket og
fordyret som følge af en række bygherrerelaterede forhold, havstrømme og vindforhold, samt Covid-19
pandemien og krigen i Ukraine, der har skabt ekstraordinære prisstigninger og vanskeligheder med at
skaffe den fornødne arbejdskraft.
- De seneste tre år har været særlige, men vi har svært ved på det foreliggende grundlag at se, at
entreprenøren tilnærmelsesvis vil have ret til de meget omfattende økonomiske krav og fristforlængelsen,
som entreprenøren gør gældende, siger projektleder Niels Gottlieb, Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet er, i tæt samarbejde med Kammeradvokaten, i gang med at gennemgå det modtagne
materiale, og som processen foreskriver, at udarbejde et svarskrift til Voldgiftsnævnet.
- For en sag af denne karakter er det et meget omfattende arbejde. Det er vanskeligt at skønne på nuværende
tidspunkt, hvor langstrakt forløbet med voldgiftssagen vil blive, ikke mindst fordi kontraktarbejderne ikke er
afsluttet og ikke forventes afsluttet før i 2025. Der vil meget vel kunne gå flere år efter entreprisens
aflevering, før der foreligger en endelig afgørelse fra Voldgiftsnævnet, siger Niels Gottlieb.
Vejdirektoratet og SBJV har derudover indgået en aftale om en såkaldt likviditetsbro, som indebærer, at
Vejdirektoratet stiller likviditet til rådighed for entreprenøren frem til projektets afslutning. ”Lånet” sker for
at sikre projektets fremdrift. Likviditeten ydes i rater efter en række aftalte milepæle, der afhænger af
entreprenørens fremdrift.
Når Storstrømsbroen er afleveret, og voldgiftssagen er afklaret, vil totalentreprenøren tilbagebetale den
ydede likviditet modregnet resultatet af en voldgift. Likviditeten, som Vejdirektoratet stiller til rådighed
overfor totalentreprenøren, bliver forrentet med sædvanlig markedsrente.