Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 237
Offentligt
Aalborg den 30. juni 2023
Til Transportminister Thomas Danielsen
Kopi til Transportudvalget
Vedr. spørgsmål nr. 209: Vil ministeren kommentere materialet fra Anker Lohmann-Hansens fore-
træde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, jf. TRU alm. del - bilag 186
Kære Thomas Danielsen
Tak for dit svar, selv om det er ret ufuldstændigt, så er det dog et svar. Jeg tillader mig på den bag-
grund at samle op på et par forhold, hvor der er behov for klarhed.
1. Kapacitetsforhold
Vejdirektoratet og jeg er sikkert enige om, at kapaciteten af Limfjordstunnellen er begrænset af de
særlige vejtekniske forhold ved tunnelen, hvilket giver sig udtryk i trængsel og kødannelse allerede
ved en døgntrafik på ca. 75.000 køretøjer, hvilket var trafikniveauet i 2014/15.
For at finde belastningsgraden i en sådan situation, skal den regningsmæssige kapacitet reduceres
med en såkaldt spidstimefaktor (vejregler). Vejdirektoratet anslår den til 0,90-0,96 for større færd-
selsårer i Hovedstadsområdet og andre store byer og 0,80-0,90 for andre større veje.
Spidstimefaktoren ved Limfjordstunnellen i 2013 udregnes til 0,83. Det hænger sammen med, at
trafikken i spidsperioder er domineret af bolig – arbejde - trafik. Store arbejdspladser er etableret
omkring E45 som Aalborg Universitet, Industriområdet ved Aalborg Øst og mange flere. Det bliver
kun værre, når det nye Universitetshospital åbner om et par år.
Er ministeren enig i, at der med en døgntrafik på 75.000 HDT i spidstimerne sker en markant ha-
stighedsreduktion ved Limfjordstunnellen, og at der i kortere perioder af ca. en halv times varig-
hed vil være tale om egentlig kødannelse? Hvis ministeren er i tvivl, kan han evt. spørge lokale
politikere eller det lokal erhvervsliv, om ikke de i 2014/15 havde denne oplevelse af trafikafvik-
lingen?
2. Ingen sammenlignelig viden
Vejdirektoratet rummer en stribe dygtige ingeniører, som jeg har en fornuftig samtale med. Som
Vej- og trafikingeniører har vi den samme uddannelsesmæssige baggrund (jeg har sikkert uddannet
adskillige i Vejdirektoratet), ligesom jeg gennem årene har arbejdet med varierende problemstillin-
ger i dansk trafik (i en årrække eget fa. Lohmann-Hansen & Vagnby ved siden af lektorat på AAU).
1