Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 237
Offentligt
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
Vi kan ikke vente længere!
I morges – 23.05.2023 – strakte køen på E45 frem mod Limfjordstunnellen sig helt til Vodskov.
En udbygning af kapaciteten over Limfjorden kan ikke vente til 2033. Der må ske noget nu.
Udbygning
af E45
Da der ikke kan forventes en aflastende ny for-
bindelse over Limfjorden før tidligst i begyn-
delsen af 2030-erne, er det nødvendigt, at der
forinden sker en udbygning af E45 som en 1.
etape, hvis ikke kødannelse og trængsel skal
lukke helt ned for trafikken i daglige spidsbe-
lastningsperioder.
Tre forhold er vigtige og skal håndteres:
De daglige kødannelser, som medfører
alvorlige forsinkelser for såvel pend-
lere som erhvervstrafik
De mange hændelse som mindre tra-
fikuheld, standsede køretøjer, tabt
gods mv. skaber stop i trafikken og
danner lange køer i myldretiden
De mange trafikuheld, som primært
skyldes uheldig udformning af E45 om-
kring Limfjordstunnellen.
Med investering i en 1. etape løsning er der
ikke taget endelig stilling til den mere langsig-
tede løsning for den fjordkrydsende trafik om-
kring Aalborg. En 1. etapeløsning vil kunne
indgå i en udbygningsløsning for E45 med et
ekstra tunnelrør, men også i en løsning med
en motorvej vest om Aalborg.
En 1. etapeløsning vil endvidere give et signal
til trafikanterne i Aalborg området om, at man
fra politisk hold er opmærksom på de daglige
seriøse trafikproblemer især omkring Lim-
fjordstunnellen, og at man er indstillet på, at
der skal ske noget nu.
Omkostningerne til en 1. etapeløsning vil na-
turligvis være afhængig af, hvilke delprojekter
der indgår i løsningen. Omkostningen vil være
i størrelsesordenen 1 mia. kr. og kan imple-
menteres over 2 - 3 år.
En mulig tidsplan kunne være følgende:
2023
Planlægning og projektering af ombyg-
ning af Kridtsvinget.
2024
Anlægsarbejder for ombygning af Kridt-
svinget.
Planlægning og projektering af strækningen
fra Kridtsvinget til Humlebakken.
Screening for motortrafikvej mellem E39 og
Vadum.
2025
Anlægsarbejder for udbygning af E45
med tilslutningsanlæg TSA 24 og TSA 25.
Planlægning og projektering for motortrafik-
vej mellem E39 og Vadum.
Problemerne er velkendte, men der er er ikke
taget væsentlige skridt til forbedring af kapa-
citet og trafiksikkerhed på de centrale stræk-
ninger fra Bouet til Øster Uttrup Vej. Det kan
og må ske snarest.
I det følgende er gennemgået nogle projekter,
som vil være naturlige elementer i en 1. etape
løsning, som forventelig vil øge kapaciteten
omkring Limfjordstunnellen med op mod
10.000 køretøjer i døgnet og medføre en mar-
kant reduktion i antal trafikuheld og hændel-
ser.
1