Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 237
Offentligt
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
* [email protected]
Vi kan ikke vente længere!
I morges – 23.05.2023 – strakte køen på E45 frem mod Limfjordstunnellen sig helt til Vodskov.
En udbygning af kapaciteten over Limfjorden kan ikke vente til 2033. Der må ske noget nu.
Udbygning
af E45
Da der ikke kan forventes en aflastende ny for-
bindelse over Limfjorden før tidligst i begyn-
delsen af 2030-erne, er det nødvendigt, at der
forinden sker en udbygning af E45 som en 1.
etape, hvis ikke kødannelse og trængsel skal
lukke helt ned for trafikken i daglige spidsbe-
lastningsperioder.
Tre forhold er vigtige og skal håndteres:
De daglige kødannelser, som medfører
alvorlige forsinkelser for såvel pend-
lere som erhvervstrafik
De mange hændelse som mindre tra-
fikuheld, standsede køretøjer, tabt
gods mv. skaber stop i trafikken og
danner lange køer i myldretiden
De mange trafikuheld, som primært
skyldes uheldig udformning af E45 om-
kring Limfjordstunnellen.
Med investering i en 1. etape løsning er der
ikke taget endelig stilling til den mere langsig-
tede løsning for den fjordkrydsende trafik om-
kring Aalborg. En 1. etapeløsning vil kunne
indgå i en udbygningsløsning for E45 med et
ekstra tunnelrør, men også i en løsning med
en motorvej vest om Aalborg.
En 1. etapeløsning vil endvidere give et signal
til trafikanterne i Aalborg området om, at man
fra politisk hold er opmærksom på de daglige
seriøse trafikproblemer især omkring Lim-
fjordstunnellen, og at man er indstillet på, at
der skal ske noget nu.
Omkostningerne til en 1. etapeløsning vil na-
turligvis være afhængig af, hvilke delprojekter
der indgår i løsningen. Omkostningen vil være
i størrelsesordenen 1 mia. kr. og kan imple-
menteres over 2 - 3 år.
En mulig tidsplan kunne være følgende:
2023
Planlægning og projektering af ombyg-
ning af Kridtsvinget.
2024
Anlægsarbejder for ombygning af Kridt-
svinget.
Planlægning og projektering af strækningen
fra Kridtsvinget til Humlebakken.
Screening for motortrafikvej mellem E39 og
Vadum.
2025
Anlægsarbejder for udbygning af E45
med tilslutningsanlæg TSA 24 og TSA 25.
Planlægning og projektering for motortrafik-
vej mellem E39 og Vadum.
Problemerne er velkendte, men der er er ikke
taget væsentlige skridt til forbedring af kapa-
citet og trafiksikkerhed på de centrale stræk-
ninger fra Bouet til Øster Uttrup Vej. Det kan
og må ske snarest.
I det følgende er gennemgået nogle projekter,
som vil være naturlige elementer i en 1. etape
løsning, som forventelig vil øge kapaciteten
omkring Limfjordstunnellen med op mod
10.000 køretøjer i døgnet og medføre en mar-
kant reduktion i antal trafikuheld og hændel-
ser.
1
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 237: Henvendelse af 30/6-2023 fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup om den 3. Limfjordsforbindelse
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
* [email protected]
Planlægning og projektering for tilslutning
mellem E45 og City Syd.
2026
Anlægsarbejder for motortrafikvej mel-
lem E39 og Vadum.
Anlægsarbejder for tilslutning mellem E45 og
City Syd.
Konsolidering
Sideløbende med dette forløb gennemføres
en planproces omfattende en samlet plan for
det overordnede vejnet i og omkring Aalborg
med alternative udbygningsløsninger for en 3.
Limfjordsforbindelse.
Vejdirektoratet har gennem de seneste år la-
vet et omfattende planlægningsarbejde støt-
tet af en ny Landstrafikmodel. Desværre har
Vejdirektoratet været afskåret fra at lave en
vurdering af de foreslåede alternativer til en
motorvej vest om Aalborg over øen Egholm.
En sammenligning af løsninger for trafikken på
E45 ved Limfjordstunnellen peger på, at den
bedste løsning rent trafikalt er en udbygning
af E45 med et ekstra tunnelrør og reversible
kørebaner i Limfjordstunnellen. Denne løs-
ning giver en betydelig reservekapacitet der,
hvor efterspørgslen er. Det er vigtigt, at dette
alternativ bliver belyst med Vejdirektoratets
sædvanlige metoder og værktøjer. Anlægs-
omkostningerne er lavere og den beregnede
samfundsnytte positiv.
Ligeledes er en udbygningsløsning for E45
langt bedre i forhold til miljø og indgreb i vær-
difuld natur.
2023
Trafikberegning med Landstrafikmodel-
len (konsolideringsberegning).
Beregning af trafikken i 2035/2040 med
Landstrafikmodellen for et basisvejnet sam-
menlignet med et vejnet indeholdende en ud-
bygning af E45 med ekstra tunnelrør ved Lim-
fjordstunnellen med kapacitet varieret efter
trafikbelastningen suppleret med ovenfor
nævnte 1. etapeløsning. Ligeledes bør der ske
en konsolideringsberegning for en motorvej
vest om Aalborg over øen Egholm – ligeledes
suppleret med 1. etapeløsningen.
En kørsel med LTM koster ca. 11.000 kr. Med
udarbejdelse af rapport kan denne fase afhol-
des inden for en ramme på ca. 100.000 kr. Pro-
cessen kan gennemføres på 3 mdr. Resultatet
offentliggøres og drøftes politisk.
2024
Beregning af samfundsøkonomi for
samme vejnet.
Med resultaterne fra trafikberegningerne og
skitseprojekteringen for vejnettet i 1. etape
gennemføres en samfundsøkonomisk analyse
for de to beregnede alternativer. Her er det
vigtigt at være særlig opmærksom på skæv-
hed i uheldsmodellen (der bør anvendes det
faktiske antal færdselsuheld) og støj-model-
len, som bør udvides med angivelse af områ-
der, hvor støjindeks ændres hørbart i såvel op-
adgående som nedadgående retning.
2025
Gennemførelse af en VVM vurdering for
samme.
Med udgangspunkt i det udarbejdede materi-
ale træffes beslutning om gennemførelse af
en VVM analyse. For motorvejen over Egholm
vil der være tale om en ajourføring, og for ud-
bygningsalternativet for E45 vil en analyse
være overkommelig, da der ikke er nævne-
værdige natur og miljøinteresser langs vej-
strækningen gennem Aalborg.
I 2025 kan foreligge et beslutningsgrundlag.
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 237: Henvendelse af 30/6-2023 fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup om den 3. Limfjordsforbindelse
2732224_0003.png
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
* [email protected]
Thisted
Lufthavnen
Den problematiske
strækning
Hals
Bouet
Borgmestersvinget
Kridtsvinget
TSA 24
TSA 25
Østhavnen
Løgstør
AAU/NAU
Egense
Århus/Randers
E45
Hadsund
Det nuværende vejnet
Ombygning af Kridtsvinget
Trængselssituationen ved Limfjordstunnellen er en følge af sammenfletning af trafikken på E45 og
trafikken fra Kridtsvinget. Konsekvensen er en kilometerlang kødannelse på E45 med en gennem-
snitlig forsinkelse i myldretiden på over 10 min., medens trafik fra Kridtsvinget kan passere Lim-
fjordstunnellen uden væsentlig forsinkelse.
Tilslutningen ved Kridtsvinget er fejlkonstrueret fra starten, men i årene med lav trafikbelastning
har problemerne været til at overse. Indfletning af lokaltrafik fra Kridtsvinget i venstre side af E45
nordgående er en uheldig løsning, som er med til at skabe en urolig og usikker trafikantadfærd. Ved
indfletningen skal langsomt kørende trafik fra Kridtsvinget flette sammen med hurtigt kørende biler
på E45 på en ganske kort strækning. Dette medfører i eftermiddagstimerne kødannelse, som på E45
bygges op fra Limfjordstunnelen og sydpå. Det er meget uheldigt, at det er den ”nationale” trafik på
E45, hvoraf en del skal nå færgeforbindelser til Norge og Sverige, som bliver ramt af forsinkelse.
3
E45 er den centrale vej i Aalborg. Det tunge erhvervsliv og de nye institutioner Aalborg
Universitet og Universitetshospitalet er knyttet op på E45. E45 kan ikke undværes i
Aalborgs vejnet. Da E45 blev projekteret tilbage i 60-erne af det daværende Aalborg
Amt, var der ikke nogen erfaring med udformningen af motorveje – og slet ikke i Aal-
borg. Der er derfor et stort behov for at modernisere vejen for at sikre et bedre flow
især ved de mange tilslutningsanlæg.
Hirtshals
E39
Frederikshavn
E45
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 237: Henvendelse af 30/6-2023 fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup om den 3. Limfjordsforbindelse
2732224_0004.png
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
* [email protected]
Vejdirektoratet peger på muligheden for at ombygge den nordgående rampe ved TSA 23 (Kridtsvin-
get) således at den nordgående trafik fra Kridtsvinget føres under E45 og indflettes i højre side af
E45. Den nuværende udformning med indfletning i venstre side af E45 medfører, at trafikken mel-
lem TSA 23 og TSA 22 Nørresundby C skal skifte vognbane 1 til 2 gange på den korte strækning
gennem tunnelen.
Voldsom op-
hobning af tra-
fikuheld efter-
middag
Kødannelse den 29.05.2019 kl. 16
En ombygning som vist efterfølgende vurderes at forøge kapaciteten med op til 10.000 køretøjer på
døgnbasis og reducere uheldsrisikoen i Limfjordstunnelen.
Der kan tænkes flere løsninger på problemet. Nedenfor er vist to forslag, som begge opfylder ho-
vedformålet at føre den indflettende trafik fra Kridtsvinget under E45 og ind i den højre side mod
Limfjordstunnellen. Begge tilstræber at trække flettestrækningen væk fra tunnelen.
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 237: Henvendelse af 30/6-2023 fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup om den 3. Limfjordsforbindelse
2732224_0005.png
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
* [email protected]
Ombygning af TSA 24 Øster Uttrup Vej og TSA 25 Humlebakken.
Vejdirektoratet konstaterer, at der er betydelige tilbagestuvninger til motorvejen, når kødannelsen
ved TSA 24 er værst. Den utilstrækkelige krydskapacitet påvirker trafikafviklingen på selve motorve-
jen. Der har i flere omgange været planer for ombygning af tilslutningsanlægget, men problemet er
ikke løst.
På strækningen af E45 mellem TSA 24 Øster Uttrup Vej og TSA 25 Humlebakken er trængslen sti-
gende. I 2030 viser trafikberegningen en belastningsgrad på 1,34 i myldretiden.
Humlebakken bliver en af de primære forbindelser til det nye Universitetshospital. Trafikken på
Humlebakken forventes at stige med 7.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn, heraf kommer de 5.500 kø-
retøjer pr. hverdagsdøgn fra E45.
Vejdirektoratet peger på et tredje sydgående spor. Det omfatter en strækning, hvor morgentrafik-
ken er særlig intens, og hvor der vil være tiltagende kapacitetsproblemer med den forventede tra-
fikstigning, men også i den modsatte retning er problemerne stigende. Det kunne således være re-
levant at etablere et ekstra spor langs begge hovedspor.
3 spor
2 spor
TSA 24
2 x 3 spor
TSA 24
2 x 3 spor
Evt. Cykelrute
TSA 25
2 x 3 spor
2 x 2 spor
Udfletningsanlæg ved Bouet
Problemerne ved Bouet er velkendte, men Vejdirektoratet har ikke foretaget ændringer af vejnettet
eller andre former for regulering af trafikken i nyere tid. Man er fuldt bekendt med, at de nuværende
forhold ikke er acceptable, men der er ikke fundet løsninger, som matcher de til rådighed værende
ressourcer.
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 237: Henvendelse af 30/6-2023 fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup om den 3. Limfjordsforbindelse
2732224_0006.png
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
* [email protected]
Et afgørende element er sammenfletningen af Rute 11, E39 og E45 med i alt 5 spor til 3 spor på en
strækning på få hundrede meter. Det er en uhensigtsmæssig løsning, som har overlevet fra det op-
rindelige motorvejsprojekt
Bouet
Kødannelse Morgentrafik
Uheldsbillede
Hver morgen er der kødannelse ved sammenløbet mellem E39 og E45. Kødannelsen strækker sig
helt til Vodskov, når den er på sit højeste. Kødannelsen begynder ca. kl. 7.15 og ebber ud ca. kl. 8.30.
I morgentrafikken fra 6.00 – 9.00 i sydlig retning er uheldsbilledet for en 5 års periode meget mar-
kant. Koncentrationen af registrerede uheld udpeger de to problematiske flettestrækninger efter
Bouet og i Limfjords-tunnellen efter Borgmestersvinget. Her bør der ske radikale ændringer for at
nedbringe de afledte forsinkelses-omkostninger.
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 237: Henvendelse af 30/6-2023 fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup om den 3. Limfjordsforbindelse
2732224_0007.png
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
* [email protected]
Et forslag til løsning af problemerne ved Bouet er at nedlægge rute 11s tilslutning til motorvejen ved
Bouet og erstatte den med en ny motortrafikvej mellem E39 og Vadum (rute 11). Det vil give en
langt mere smidig trafikafvikling ved Bouet og en hurtigere forbindelse mod nordvest til Jammer-
bugt kommune og videre mod Thisted.
Ligeledes vil en sådan løsning have en positiv effekt på de mange trafikuheld på E45.
Det bør overvejes at føre 4 spor frem til tilslut-
ningsanlægget (TSA 21) ved Forbindelsesve-
jen/Sundholmen, hvor der er ret meget trafik,
som kører fra/på motorvejen.
Længere fremme støder Borgmestersvinget til
E45. Vejtilslutningen er et resultat af en politisk
aftale med den tidligere Nørresundby kom-
mune som hovedaktør.
2 x 4 spor
TSA 21
2 x 3 spor
Tilslutningen er placeret alt for tæt på Lim-
fjordstunnellen, og den flettende trafik – selv
om den kun er på godt 3.000 i hver retning i
døgnet – giver en betydelig uro i trafikafviklin-
gen i morgenspidstimen, især i sammenhæng
med den nært beliggende tilslutning ved For-
bindelsesvejen (TSA 21).
Den korrekte løsning vil være at nedlægge tilslutningen ved Borgmestersvinget. Det er muligvis po-
litisk vanskeligt gennemførligt, hvorfor der i stedet kan indføres ”Rampedosering”, hvilket indebæ-
rer, at der i hårdt belastede perioder på E45 doseres trafik fra Borgmestersvinget i det omfang, der
er kapacitet på E45. Den afviste trafik kan vælge Limfjords-broen eller TSA 21.
Tilslutningsanlæg til City Syd
Aalborg Kommune har gentagne gange udtrykt ønske om en vejforbindelserne mellem E45 og City
Syd. Den enkle løsning er at bygge en forbindelse syd for det ombyggede tilslutningsanlæg ved Ma-
riendals Mølle ved rasteplads Dall. Det er langt den billigste løsning, og den vil samtidig give mulig-
hed for, at Dall Villaby og Ferslev får forbindelse til motorvejen.
City Syd tiltrækker meget trafik fra E45, som tvinges over Skalborg Bakke eller gennem Svenstrup,
idet man ikke har sikret en forbindelse til det regionale aflastningscenter. En forbindelse til City Syd
skønnes at ville aflaste Skalborg Bakke med ca. 8.000 køretøjer i døgnet.
Af de fremlagte løsningsforslag er dette medtaget som en mulighed, der vil give en positiv effekt for
en rimelig investering. Da det primært er Aalborg kommunes vejnet, der aflastes, bør kommunen
deltage i finansieringen af vejtilslutningen. Pris i størrelsesordenen 150 mio. kr.
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 237: Henvendelse af 30/6-2023 fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup om den 3. Limfjordsforbindelse
2732224_0008.png
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
* [email protected]
E45
E45
Svenstrup
Svenstrup
Skalborg bakke har gennem mange år været en
flaskehals på Hobrovej. Især krydset mellem Ny
Nibevej og Hobrovej er præget af kødannelse i
spidsperioder.
En direkte tilslutning til E45 vil medføre en bety-
delig aflastning af Skalborg Bakke og give trafik til
City Syd og Svenstrup langt bedre vilkår end i dag.
Svenstrup er Aalborg kommunes næststørste by
med ca. 8.000 indbyggere.
Dall rasteplads kan bevares
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 237: Henvendelse af 30/6-2023 fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup om den 3. Limfjordsforbindelse
2732224_0009.png
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
* [email protected]
Det samlede vejnet vil efter udbygningen af E45 m.v. se således ud.
Thisted
Lufthavnen
Bouet
Hals
Østhavnen
Løgstør
AAU/NAU
Egense
Århus/Randers
E45
Hadsund
Afslutning
Med udgangspunkt i dette vejnet kan man overveje, om man skal vælge en fortsat etapevis udbyg-
ning af E45, eller man skal tage springet til en helt ny vej vest om Aalborg over øen Egholm. Med
moderniseringen af E45 er der tid til en grundig overvejelse af, hvad der er den rigtige løsning på
længere sigt. Begge løsninger er mulige med udgangspunkt i det viste vejnet.
Den fremtidige vejløsning for Aalborg skal tage sigte på 2040 og videre frem. Og slet ikke 2020 som
lå til grund for beregningerne i 2011, som igen dannede grundlag for beslutningen om linjeføringen
i 2014. Det var ikke et fremadrettet beslutningsgrundlag.
Med dette forslag kan man komme i gang med at løse de påtrængende problemer omkring Lim-
fjordstunnellen. Man kan i princippet starte i morgen. Vi kan ikke vente længere.
Anker Lohmann-Hansen,
Civilingeniør og lektor emer. i Trafik- og Byplanlægning ved AAU
9
E45 er den centrale vej i Aalborg. Det tunge erhvervsliv og de nye institutioner Aalborg
Universitet og Universitetshospitalet er knyttet op på E45. E45 kan ikke undværes i
Aalborgs vejnet. Orienteringsmæssigt er det en stor fordel, at alle byens funktioner er
knyttet til den overordnede trafikåre gennem byen. Med en ny forbindelse mod Thi-
sted og nedlæggelsen af Kridtsvinget er E45 styrket til at håndtere den stigende trafik.
Hirtshals
E39
Frederikshavn
E45