Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 236
Offentligt
Udkast- høringsversion
Forslag
til
Lov om ændring af lov om trafikselskaber
(10 årige rutekørselstilladelser til nulemissionsbusser)
§1
I lov om trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 215 af 1. marts 2023, fo-
retages følgende ændringer:
1.
I
§ 20, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »5 år«: », dog kan tilladelse til nule-
missionsbusser udstedes med gyldighed i indtil 10 år«.
2.
I
§ 24, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »5 år« til: »10 år«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 236: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber
Udkast- høringsversion
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen ønsker at fremme den grønne transport, så der udledes mindre
CO2 og støjen fra trafikken reduceres. Det foreslås at ændre gyldighedspe-
rioden for tilladelser til rutekørsel fra de nuværende 5 år til 10 år, såfremt
tilladelsen udstedes til nulemissionsbusser. Forslaget vil medføre, at det vil
blive mere attraktivt at investere i nulemissionsbusser, hvilket på kort sigt
især forventes at gavne busselskaber, der kører sightseeing kørsel (hop
on/hop off).
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. 10 årige rutekørselstilladelser til nulemissionsbusser
2.1.1. Gældende ret
Tilladelser til rutekørsel er reguleret i kapitel 3 i lov om trafikselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 215 af 1. marts 2023 og i bekendtgørelse nr. 624 af
20. juni 2019 om rutekørsel. Ud over en tilladelse til at udføre rutekørsel
kræves tillige en tilladelse til at udføre erhvervsmæssig personbefordring
med bus i henhold til busloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 542 af 15. maj
2023.
Rutekørsel er regelmæssig befordring af personer i en bestemt trafikforbin-
delse, som finder sted over mindst 3 kørselsdage og mindst én gang om
ugen, og hvor på- og afstigning kan ske inden for forud fastsatte områder,
jf. § 19, stk. 1, i lov om trafikselskaber.
Hvis kørslen er åben for alle, er det "almindelig rutekørsel", jf. § 19, stk. 2,
i lov om trafikselskaber. Når der kun befordres bestemte kategorier af per-
soner, f.eks. skoleelever, er det ”speciel rutekørsel”, jf. § 19, stk. 3, i lov
om trafikselskaber.
Fjernbuskørsel er rutekørsel, hvor der er mindst 75 km mellem den enkelte
passagers på- og afstigning, jf. § 19, stk. 4 i lov om trafikselskaber.
Tilladelser til rutekørsel udstedes af Færdselsstyrelsen, jf. § 21, stk. 1 samt
§ 22, stk. 1, i lov om trafikselskaber.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 236: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber
UDKAST
Der kræves tilladelse til almindelig rutekørsel og til visse former for speciel
rutekørsel (fx skolekørsel og arbejdstagerkørsel), jf. § 20, stk. 1, i lov om
trafikselskaber. Ved andre former for speciel rutekørsel kræves ikke en til-
ladelse, men det er et krav, at der skal foreligge en skriftlig kontrakt mellem
buskørselsvirksomheden og transportarrangøren.
Ansøgning om tilladelse til almindelig og speciel rutekørsel skal ske ved
anvendelse af et særligt skema, som findes på Færdselsstyrelsens hjemme-
side. Ansøgningen skal indeholde en beskrivelse af rute, køreplan samt op-
lysning om takster og driftsperiode, og for så vidt angår speciel rutekørsel
tillige oplysning om, hvilken personkreds der skal køres for, og hvem der er
indgået kontrakt med om kørslen.
Ved afgørelse af om der kan gives tilladelse til rutekørsel, skal der tages
hensyn til, om behovet for kørslen er dækket eller vil kunne dækkes ved
almindelig offentlig servicetrafik, der varetages af trafikselskaberne, dog
ikke ved ansøgning om tilladelse til fjernbuskørsel, jf. § 21, stk. 1, 2. pkt., i
lov om trafikselskaber
Når Færdselsstyrelsen modtager en ansøgning om tilladelse til rutekørsel,
sender styrelsen altid ansøgningen i høring ved det relevante regionale tra-
fikselskab for at høre om, hvorvidt den ansøgte rute er dækket af eller vil
kunne dækkes af eksisterende offentlig servicetrafik. Det gælder således al-
mindelig og speciel rutekørsel, som ikke er fjernbuskørsel.
Når der er tale om fjernbuskørsel, sender Færdselsstyrelsen ansøgninger om
tilladelser til almindelig rutekørsel i høring hos den berørte kommune, såle-
des at kommunen kan tage kontakt til den ansøgende busvirksomhed, så-
fremt denne ikke forud for indgivelse af ansøgning har indgået en aftale med
kommunen om stoppesteder.
Efter § 92, stk. 1, i færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 168 af 14. fe-
bruar 2023, er det kommunen, der som vejmyndighed efter aftale med poli-
tiet, træffer beslutning om, hvor der må parkeres og standses, herunder an-
viser hvilke stoppesteder en ny busrute kan stoppe ved. Parkerings- og
standsningsmulighederne vil i henhold til færdselslovens § 92 c, stk. 1,
skulle afmærkes i overensstemmelse med de bestemmelser, der er fastsat i
medfør af færdselslovens § 95.
Tilladelser til rutekørsel udstedes med gyldighed i indtil 5 år.
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 236: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber
UDKAST
En kommune kan ikke ophæve eller ændre en rutekørselstilladelse. Efter
færdselslovens regler kan kommunen dog ændre i en vejs udnyttelse eller
indretning, herunder anvise andre stoppesteder. Det kan f.eks. være i forbin-
delse med vejarbejde, omlægning af veje m.v.
2.1.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Lovforslaget skal gøre det mere attraktivt for busoperatører, der udfører ru-
tekørsel, at anskaffe sig nulemissionsbusser, idet det foreslås, at der kan ud-
stedes tilladelser med op til 10 års gyldighed, såfremt tilladelsen udstedes til
nulemissionsbusser.
Lovforslaget udspringer af et ønske fra busbranchen, idet nulemissionsbus-
ser er dyrere at anskaffe end dieselbusser. Derfor ønskes sikkerhed for, at
busoperatøren kan opretholde en tilladelse i 10 år. En længere tilladelsespe-
riode øger perioden, hvori det er muligt at opnå indtjening med bussen, hvil-
ket har til hensigt at opveje merudgiften i forbindelse med investeringen i
en nulemissionsbus.
Der foreslås en fordobling af længden af rutekørselstilladelser til nulemissi-
onsbusser fra 5 til 10 år.
Forslaget forventes således at medføre, at mange af de busoperatører, der
udfører privat rutekørsel på kommercielle vilkår, fx sightseeing kørsel (hop
on/hop off), vil udskifte deres dieselbusser med nulemissionsbusser. En så-
dan udskiftning vil være til fordel for klimaet i form af reduktion af CO2 og
for miljøet i form af mindre støj fra busserne.
Det vil være muligt for busoperatørerne at søge om en 10 årig tilladelse til
nulemissionsbusser samtidig med, at de har en 5 årig tilladelse til dieselbus-
ser, således at de ikke skal udskifte alle busser på en gang.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kom-
muner.
Det vurderes, at principperne for digitaliseringsklar lovgivning ikke er rele-
vant for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 236: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber
2731914_0005.png
UDKAST
Lovforslaget har positive økonomiske og administrative konsekvenser for
de busoperatører, der kører privat rutekørsel, da det bliver muligt at få ud-
stedt 10 årige rutekørselstilladelser, såfremt der køres med nulemissionsbus-
ser.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har mindre positive klimamæssige konsekvenser, da flere bus-
operatører forventes at indkøbe nulemissionsbusser, hvorfor udledningen af
CO2 reduceres og den grønne omstilling af bustrafikken fremmes.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har mindre positive miljø- og naturmæssige konsekvenser, idet
nulemissionsbusser ikke støjer.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. juni 2023 til den 18. august
2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Dansk Erhverv, Dansk PersonTransport, Danske Regioner, Foreningen af
Rejsearrangører i Danmark, Horesta, DI Transport, KL, Københavns Kom-
mune, NOAH Trafik og Trafikselskaberne i Danmark.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Ingen
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 236: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber
2731914_0006.png
UDKAST
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen
Økonomiske
Lovforslaget har positive økonomiske Ingen
konsekvenser for konsekvenser for de busoperatører,
erhvervslivet
der kører privat rutekørsel, da det bli-
ver muligt at få udstedt 10 årige rute-
kørselstilladelser, såfremt der køres
med nulemissionsbusser.
Administrative Lovforslaget har positive administra- Ingen
konsekvenser for tive konsekvenser for de busoperatø-
erhvervslivet
rer, der kører privat rutekørsel, da det
bliver muligt at få udstedt 10 årige ru-
tekørselstilladelser, såfremt der køres
med nulemissionsbusser.
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Lovforslaget har mindre positive kli- Ingen
mamæssige konsekvenser, da flere
busoperatører forventes at indkøbe
nulemissionsbusser, hvorfor udled-
ningen af CO2 reduceres og den
grønne omstilling af bustrafikken
fremmes.
Miljø- og natur- Lovforslaget har mindre positive Ingen
mæssige konse- miljø- og naturmæssige konsekvenser,
kvenser
idet nulemissionsbusser ikke støjer.
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
retten
Er i strid med de
fem principper
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 236: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber
2731914_0007.png
UDKAST
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ja
Nej
X
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 236: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Tilladelser til rutekørsel er reguleret i kapitel 3 i lov om trafikselskaber. Det
fremgår af § 20, stk. 1, 1. pkt., at der kræves tilladelse til at udføre almindelig
rutekørsel.
Det fremgår af § 20, stk. 2, i lov om trafikselskaber, at tilladelser til rutekør-
sel udstedes med gyldighed i indtil 5 år. Ud over en tilladelse til at udføre
rutekørsel kræves tillige en tilladelse til at udføre erhvervsmæssig person-
befordring med bus i henhold til busloven.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i
§ 22, stk. 1 1, pkt.,
efter »5 år« indsættes », dog kan
tilladelse til nulemissionsbusser udstedes med gyldighed i indtil 10 år«
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der kan udstedes 10 årige rute-
kørselstillader til nulemissionsbusser. På den måde gives der mulighed for,
at busoperatørerne kan få forrentet deres investering i nulemissionsbusser,
som er dyrere at anskaffe end dieselbusser.
Det er Færdselsstyrelsen, der udsteder tilladelser til rutekørsel. Det vil blive
anført i tilladelsen, at den kun kan bruges, såfremt der benyttes nulemissi-
onsbusser, og såfremt dette vilkår overtrædes, vil tilladelsen kunne tilbage-
kaldes i henhold til § 24.
Det vil være muligt for busoperatørerne at søge om en 10 årig tilladelse til
nulemissionsbusser samtidig med, at de har en 5 årig tilladelse til dieselbus-
ser, således at de ikke skal udskifte alle busser på en gang.
Lovforslaget handler om privat rutekørsel, der udføres på kommercielle vil-
kår, idet trafikselskaberne, Bornholms Regionskommune og udmeldte
økommuner har en tilladelse til rutekørsel, der gælder indtil videre, jf. § 20,
stk. 2, 2. pkt., i den gældende lov om trafikselskaber.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 236: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber
UDKAST
Private busoperatører, der søger om en rutekørselstilladelse, skal anvende et
ansøgningsskema på Færdselsstyrelsens hjemmeside, hvor de blandt andet
skal angive en rutebeskrivelse med angivelse af stoppesteder.
Herefter foretager Færdselsstyrelsen en behovsprøvelse af, om den påtænkte
rute allerede er dækket af offentlig servicetrafik. Dette sker ved at sende
ansøgningen i høring hos det eller de relevante trafikselskaber, Bornholms
Regionskommune eller en udmeldt økommune afhængig af, hvor den på-
tænkte busrute skal køre.
Det er kommunerne, der som vejmyndighed efter aftale med politiet anviser,
hvilke stoppesteder, der kan stoppes ved, jf. færdselslovens § 92, stk. 1. Et
busselskab, der påtænker at indsende en ansøgning om en tilladelse til al-
mindelig rutekørsel, bør derfor først tage kontakt til vejmyndigheden med
henblik på at indgå en aftale om, hvilke stoppesteder der kan benyttes på en
påtænkt rute.
Når tilladelsen bliver udstedt, oplistes rutens forløb med de angivne optag-
nings- og afsætningssteder, og det anføres samtidig, at tilladelsen ikke er en
godkendelse af de angivne optagnings- og afsætningssteder, idet det er
vejmyndigheden, der anviser de konkrete stoppesteder. Der kan således fo-
rekomme ændringer i stoppestederne i forhold til de stoppesteder, der er er
angivet i tilladelsen, idet vejmyndigheden kan vælge at omlægge trafikken
eller afspærre veje enten midlertidigt eller permanent.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2. 1. 2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 2
Af den gældende § 24, stk. 2, 1. pkt. 1, i lov om trafikselskaber fremgår det,
at tilbagekaldelser af tilladelser sker på tid fra 1 til 5 år eller indtil videre.
Som en konsekvens af det foreslåede nr. 1, foreslås, at
§ 24, stk. 2, 1. pkt.,
justeres, således at »5 år« ændres til »10 år«. På den måde bliver der over-
ensstemmelse mellem længden af den periode en tilladelse kan udstedes for
og den periode en tilladelse kan tilbagekaldes i.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2024.
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 236: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber
UDKAST
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet lov om trafikselskaber
ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for Færø-
erne og Grønland, jf. lovens § 38.
10
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 236: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber
2731914_0011.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
Forslag
til
Lov om ændring af lov om trafik-
selskaber
(10 årige rutekørselstilladelser til
nulemissionsbusser)
§1
I lov om trafikselskaber, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 215 af 1. marts
2023, foretages følgende ændring:
§ 20.
-
Stk. 2.
Tilladelser til rutekørsel ud-
stedes med gyldighed i indtil 5 år.
Tilladelser til trafikselskaber,
Bornholms Regionskommune og
udmeldte økommuner, jf. § 1, stk.
3, udstedes med gyldighed indtil
videre.
-
1.
I
§ 20, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes ef-
ter »5 år«: », dog kan tilladelse til
nulemissionsbusser udstedes med
gyldighed i indtil 10 år«.
§ 24.
-
Stk. 2.
Tilbagekaldelse af en tilla-
2.
I
§ 24, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »5
delse sker på tid fra 1 til 5 år. Eller år« til: »10 år«.
indtil videre. Tilbagekaldelsen skal
indeholde oplysning om indbrin-
gelsesmuligheden efter stk. 3 og
fristen herfor.
-
-
11