Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 235
Offentligt
UDKAST- høringsversion
Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del - Bilag 235
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af taxiloven
(
Mulighed for at undtage visse øer fra lovens anvendelsesområde
)
§1
I taxiloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 434 af 22. april 2023, foretages føl-
gende ændring:
1.
I
§ 1
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at loven ikke skal
finde anvendelse på ikke bro- og landfaste øer, hvor der ikke er almindelig
adgang til taxikørsel, hvis kommunen, hvortil øen hører, anmoder herom.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 235: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af taxilov
UDKAST- høringsversion
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Der er brug for at gøre det lettere at bo og arbejde overalt i Danmark. Re-
geringen ønsker et Danmark i geografisk balance. Det skal være muligt, at
danskerne bruger deres frihed til at bosætte sig, hvor de vil, og at man kan
slå sig ned, hvor man føler sig mest hjemme. I den forbindelse er blandt
andet muligheden for transport essentiel.
På de danske øer med få indbyggere giver det ikke mening at have regler
for taxikørsel, idet kørselsbehovet er begrænset. Regeringen foreslår der-
for, at der skabes mulighed for, at taxiloven ikke skal finde anvendelse på
visse øer, hvor der ikke er almindelig adgang til taxikørsel, hvis der lokalt i
kommunen er et ønske herom. Forslaget vil medføre, at privatpersoner får
mulighed for at transportere andre personer mod betaling uden at skulle ef-
terleve taxilovgivningen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Det følger af taxilovens § 1, stk. 1, at loven gælder for erhvervsmæssig per-
sontransport i dansk indregistrerede biler, der er indrettet til transport af hø-
jest 9 personer inklusive chaufføren, hvor kørslen udføres for at opnå en
fortjeneste. Det følger endvidere af taxilovens § 1, stk. 2, at samkørsel ikke
anses som erhvervsmæssig persontransport, hvis der alene ydes godtgørelse
for omkostninger, der er direkte forbundet med kørslen.
Der kræves tilladelse for at udføre erhvervsmæssig persontransport, jf. taxi-
lovens § 3, og anvendelsesområdet for disse tilladelser er kørsel for en of-
fentlig myndighed, limousinekørsel eller taxikørsel, jf. taxilovens § 4, stk.
1. For at føre en bil, der benyttes til erhvervsmæssig persontransport, kræves
et chaufførkort, jf. taxilovens § 7. Af taxiloven fremgår desuden en række
yderligere krav til taxikørsel, bl.a. krav om tilslutning til et kørselskontor,
prisloft samt krav til biler og udstyr.
2.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 235: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af taxilov
UDKAST
Der er i dag kun sporadisk taxidækning på de mindre danske øer, da der ikke
er et økonomisk grundlag for at drive erhvervsmæssig taxivirksomhed efter
taxiloven. De gældende regler i taxiloven forhindrer samtidig privatpersoner
i at tjene penge på at køre med passagerer, og dette udgør en barriere for et
større kørselsudbud på øerne. Manglende mobilitet udgør endvidere en bar-
riere for at realisere regeringens målsætning om, at det skal være lettere at
bo og arbejde i hele Danmark.
Det foreslås derfor, at der gives mulighed for, at ikke bro- og landfaste øer
kan undtages fra taxilovens anvendelsesområde, såfremt den kommune,
hvortil øen hører, anmoder transportministeren herom. Det vil efter forslaget
tillige være en betingelse for, at øen kan undtages fra taxilovens anvendel-
sesområde, at der ikke i forvejen er almindelig adgang til taxikørsel på øen.
På den måde gives der mulighed for, at privatpersoner kan transportere an-
dre personer på de pågældende øer uden at skulle efterleve taxilovgivnin-
gen. Udførelse af kørsel med andre personer på disse øer vil herefter ikke
kræve en tilladelse, og det vil være tilladt at kræve betaling for kørslen. Kør-
sel med andre personer på de øer, der undtages fra taxilovens anvendelses-
område, vil således hverken være at betragte som taxikørsel eller samkørsel
i taxilovens forstand.
Indtægter fra personbefordring er skattepligtige, jf. statsskattelovens § 4, og
det er den enkelte chaufførs pligt at opgive indtægterne til skattemyndighe-
derne.
3. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter
Lovforslaget vurderes at ville have positive konsekvenser for landdistrikter
på de øer, der bliver undtaget fra taxilovens anvendelsesområde. Lovforsla-
get vil gøre det enkelt for privatpersoner på de pågældende øer at tilbyde
kørsel for andre mod betaling, idet der ikke kræves nogen form for tilladelse
forud for kørslen. På den måde udvides rammerne for mobilitet på øerne,
hvilket vil bidrage til realiseringen af regeringens målsætning om at gøre det
lettere at bo og arbejde overalt i Danmark.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kom-
muner.
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 235: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af taxilov
2731902_0004.png
UDKAST
Det vurderes, at principperne for digitaliseringsklar lovgivning ikke er rele-
vante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har i praksis alene meget marginale økonomiske og admini-
strative konsekvenser grundet lovforslagets geografiske afgrænsning.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. juni 2023 til den 18. august
2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Brancheforeningen for Forretningslimousiner, Brancheforeningen for Li-
mousinevognmænd, Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark
(C.A.T.), Dansk Elbilalliance, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme,
Danske Handicaporganisationer, Dansk Handicap Forbund, Dansk Person-
Transport, Danske Regioner, DI Transport, Det Centrale Handicapråd, FEP
foreningen for erhvervsmæssig persontransport, Foreningen for Platforms-
økonomi i Danmark (FPD), Fritidshusejernes Landsforening, Horesta, KL,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
NOAH-Trafik, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Sam-
menslutning af Danske Småøer og Trafikselskaberne i Danmark.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 235: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af taxilov
2731902_0005.png
UDKAST
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen
Ingen
Økonomiske
Lovforslaget har i praksis alene meget Lovforslaget har i praksis alene me-
konsekvenser for marginale økonomiske og administra- get marginale økonomiske og admi-
erhvervslivet
tive konsekvenser grundet lovforsla- nistrative konsekvenser grundet lov-
gets geografiske afgrænsning.
forslagets geografiske afgrænsning.
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
Ja
Nej
X
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 235: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af taxilov
2731902_0006.png
UDKAST
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 235: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af taxilov
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 1, stk. 1, i taxiloven, at loven gælder for erhvervsmæssig
persontransport i dansk indregistrerede biler, der er indrettet til transport af
højest 9 personer inklusive chaufføren, hvor kørslen udføres for at opnå en
fortjeneste. Det følger endvidere af taxilovens § 1, stk. 2, at samkørsel ikke
anses som erhvervsmæssig persontransport, hvis der alene ydes godtgørelse
for omkostninger, der er direkte forbundet med kørslen.
Efter taxilovens § 3 kræves der tilladelse til at udføre erhvervsmæssig per-
sontransport, og det følger af taxilovens § 7, at der kræves et chaufførkort
for at føre en bil, der benyttes til erhvervsmæssig persontransport. Af taxi-
loven fremgår desuden en række yderligere krav til taxikørsel, bl.a. krav om
tilslutning til et kørselskontor, prisloft samt krav til biler og udstyr.
Det foreslås, at det indsættes som
§ 1, stk. 3,
at transportministeren kan fast-
sætte regler om, at loven ikke skal finde anvendelse på ikke bro- og landfaste
øer, hvor der ikke er almindelig adgang til taxikørsel, hvis kommunen, hvor-
til øen hører, anmoder herom.
Det er forventningen, at transportministeren i første omgang vil fastsætte
regler om, at taxilovens bestemmelser ikke skal finde anvendelse på føl-
gende øer: Aarø, Agersø, Anholt, Askø/Lilleø, Avernakø, Bågø, Barsø,
Birkholm, Bjørnø, Christiansø/Frederiksø, Drejø, Egholm, Endelave,
Eskilsø, Fejø, Femø, Fænø, Gavnø, Glænø, Hjarnø, Hjortø, Livø, Lyø,
Mandø, Nekselø, Omø, Orø, Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø, og Venø.
Opregningen dækker over de mindste øer i Danmark, og flere øer vil kunne
omfattes. Listen over øer, der påtænkes undtaget fra taxilovens anvendel-
sesområde, vil blive sendt i høring i de kommuner, hvor der er øer. Den
enkelte kommune vil blive anmodet om at tilkendegive, om det ønskes at
blive undtaget fra taxilovens anvendelsesområde. Den enkelte kommune vil
ligeledes kunne anmode om, at yderligere øer undtages fra taxilovens an-
vendelsesområde. Kommunen vil i den forbindelse skulle oplyse, om der er
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 235: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af taxilov
UDKAST
almindelig adgang til taxikørsel på øen. Er der almindelig adgang til taxi-
kørsel på øen, vil den ikke kunne optages på listen over øer, hvorpå taxilo-
vens bestemmelser ikke finder anvendelse.
Listen over, hvilke øer der kan undtages, vil med tiden kunne ændre sig.
Taxibetjening på en ø kan eksempelvis ophøre, hvorefter kommunen finder
det nødvendigt af mobilitetshensyn, at øen undtages fra taxilovens anven-
delsesområde. I helt særlige tilfælde vil øer også kunne fjernes fra listen, fx
hvis der på en ø på ny tilbydes taxikørsel.
De indtægter, som privatpersoner modtager for kørslen, vil være skatteplig-
tig indkomst, jf. statsskattelovens § 4, og det er den enkelte chaufførs pligt
at opgive indtægterne til skattemyndighedere.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2024.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet taxiloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland,
jf. lovens § 46.
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 235: Orientering om ekstern høring af lovforslag om ændring af taxilov
2731902_0009.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
Forslag
til
Lov om ændring af taxiloven
(
Mulighed for at undtage visse
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne lov gælder for er-
hvervsmæssig persontransport i
dansk indregistrerede biler, der er
indrettet til transport af højst ni
personer inklusive chaufføren,
hvor kørslen udføres for at opnå
en fortjeneste.
Stk. 2.
Samkørsel anses ikke
som erhvervsmæssig persontrans-
port efter stk. 1, hvis der alene
ydes godtgørelse for omkostnin-
ger, der er direkte forbundne med
kørslen.
øer fra lovens anvendelsesom-
råde
)
§1
I taxiloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 434 af 22. april 2023, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 1
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Transportministeren kan
fastsætte regler om, at loven ikke
skal finde anvendelse på ikke bro-
og landfaste øer, hvor der ikke er al-
mindelig adgang til taxikørsel, hvis
kommunen, hvortil øen hører, an-
moder herom.«
9