Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 232
Offentligt
2728698_0001.png
GRØN OMSTILLING
AF TRANSPORTEN
Advisory Board for Grøn Mobilitets anbefalinger,
RAPPORT
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0002.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
KLIMAFORANDRINGER KRÆVER KLOG OMSTILING
Klimaforandringer, energikrise, miljøproblemer
og ressourcemangel kender ingen grænser. Pro-
blemerne er mere aktuelle end nogensinde og
kombinationen kræver, at vi handler klogt. Vi kan
reducere drivhusgasudledningerne på flere måder.
Vi kan skrue ned for vores forbrug, acceptere lavere
vækst og færre muligheder. Eller vi kan benytte ved-
varende energi og opretholde vækst og muligheder.
Det sidste er mere tiltalende end det første.
En væsentlig del af klimaudfordringen i dag og i
fremtiden er desværre i transportsektoren. Ud-
fordringen består især af tre ting. For det første er
vejtransport, fly og skibe afhængige af fossile driv-
midler og udleder dermed meget CO
2
. For det an-
det er de grønne teknologiske løsninger endnu ikke
konkurrencedygtige, og et skifte i dag vil gå ud over
konkurrencekraften. For det tredje er omstillingen
træg, da transportmidlerne er i brug længe, og vi har
derfor ikke råd til at vente, hvis transportsektoren
skal levere CO
2
-reduktioner.
Danske virksomheder har klare ambitioner. De vil
have, at Danmark går forrest og viser, at den lang-
sigtede grønne omstilling kan gå hånd i hånd med
økonomisk vækst. De vil være med til at sikre den
danske konkurrencekraft og opretholde danske
arbejdspladser. De danske virksomheder vil sætte
handling bag de grønne politiske ambitioner og blive
de grønneste i verden på deres felt. Hvis det skal
lykkes, skal transportsektoren tænkes med.
De danske virksomheder er forandringskraften, der
kan forme en grønnere omstilling – ikke alene i vo-
res lille land, men også i et globalt perspektiv, hvor
både teknologiudvikling, ressourcehensyn, inter-
national regulering
1
og bæredygtighedskrav skaber
rammerne for omstillingen.
DI’s vigtigste opgave, som Danmarks største er-
hvervsorganisation, er at sikre, at det er en god
forretning at omstille sig og gøre en klimaforskel for
Danmark og i verden. DI samarbejder tværgående
for at skabe de incitamenter, rammer og vilkår, der
sikrer hastighed i virksomheders udvikling og for-
hindrer at vækst og arbejdspladser skubbes ud af
Danmark.
DI har derfor nedsat Advisory Board for Grøn Mo-
bilitet. Vi har gjort det før på energiområdet, og
vi er stolte af, at vores virksomheder i dag er stor-
eksportører af energiteknologi. Advisory Board for
Grøn Mobilitet vil give anbefalinger til omstillingen
med udgangspunkt i at forene grøn omstilling med
høj mobilitet og konkurrencedygtige virksomheder.
Medlemmerne i boardet repræsenterer hele værdi-
kæden inden for grøn energi og transport. Det giver
mulighed for at komme med anbefalinger til de bed-
ste løsninger på tværs af værdikæder, som kan sikre,
at vi skaber muligheder i stedet for begrænsninger.
Virksomhederne er klar. Advisory Boar-
dets 24 anbefalinger får os et langt stykke
af vejen. Nu er det politikernes tur til, at få
os det sidste stykke. For ægte grøn foran-
dring bør ske fra danmark.
1
De dele af transporten der vedrører FF55, herunder ETS2, AFIR samt salg af fossile biler.
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0003.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
ADVISORY BOARD MEDLEMMER
Formand Marianne Dahl,
Managing director & Partner
Annemarie Rasmussen,
direktør
Atli Einarsson,
Managing Director
Casper Kirketerp-Møller,
CEO
Christian Lind,
adm. direktør
Claus Madsen,
Managing Director
Dorethe Nielsen,
Vice President
Holger Ross Lauritsen,
Managing Director, Owner
Jacob Himmelstrup,
adm. direktør
Jan Breinholt,
CSCO
Jens Visholm,
kommerciel direktør
Jørn Skov,
adm. direktør
Lars Bonderup Bjørn,
adm. direktør
Boston Consulting Group
Via Biler Gruppen A/S
DHL Express Denmark A/S
Clever A/S
Hessel Solutions og Hessel HiRE
Hitachi Energy Denmark A/S
Novo Nordisk A/S
VM Tarm A/S
Regaco A/S
Stark Danmark A/S
DSB
Danske Fragtmænd A/S
EWII A/S
Marcel Wolff Matern,
salgsdirektør
Maria Katja Jensen,
Chef for Planlægning og Systemudvikling
Michael Lamberth,
CCO Chief Commercial Officer
Michael Rasmussen,
Salgschef
Morten Bo Christiansen,
Senior Vice President, Head of Energy Transition
Niels Haack Josefsen,
Head of Direct Operations
Niels Vrist Bertelsen,
CEO
Ole Mortensen,
Director Group Procurement Logistic
Oliver Gesche,
Chief Financial Officer
Peter Jonsson,
CEO
Peter Kjær Jensen,
CEO
Peter Therkelsen,
adm. direktør
Sebastian Sigvaldason,
Director, Logistics
Volvo Danmark A/S
Evida Service A/S
OK. A.M.B.A.
Scania Danmark A/S
A.P. Møller - Mærsk
DB Schenker
Nic. Christiansen Gruppen
Danish Crown
DB Cargo Scandinavia A/S
E.ON
PostNord Danmark
H.P. Therkelsen
Carlsberg Group
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0004.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
TRANSPORTSEKTOREN MANGLER ET KÆRLIGT SKUB
Transportsektoren udgør en væsentlig udfordring for klimaet. Transpor-
ten udledte 13 mio. ton CO
2
i 2022, svarende til 30 % af de nationale
CO
2
-udledninger. Den gode nyhed er, at den grønne omstilling er i
gang. Energistyrelsen forventer en reduktion til ca. 10,2 mio. ton CO
2
i
2030. Samtidig må vi indse, at transportsektorens andel af de samlede
udledninger ikke falder, da det går langsommere end i de andre sekto-
rer.
Ser vi på den forventede udvikling frem mod 2045, ser det bedre ud.
Især betyder et forbud mod salg af fossile person- og varebiler, at vi på
den lange bane ser store CO
2
-reduktioner. I 2045 vil transportsektoren
alt andet lige udlede 2,2 mio. ton CO
2
. Det udgør stadig en udfordring.
DI’s Advisory Board har sat som mål, at komme med anbefalinger til
politikerne, som understøtter den grønne omstilling frem mod 2030 og
nulemissioner i 2045 – med hensyntagen til mobilitet, energiforbrug og
erhvervsliv.
Advisory Boardet anbefaler tiltag inden for fire centrale temaer: flere
grønne køretøjer, mere grønt i tanken, mere energieffektiv godstrans-
port og flere grønne muligheder for den enkelte. Omstillingen kræver
øget nybilsalg med grønne køretøjer, som sikrer omstilling på den lange
bane og reduktion af CO
2
-udledninger fra de fossile transportformer
på den kortere bane. Det skal sikrer CO
2
-reduktioner både frem mod
2030 og 2045. De samlede omkostninger for staten ved at gennemføre
boardet anbefalinger er 28,7 mia. kr. i perioden 2024 – 2030, herunder
ca. 17 mia. kr. i afgifter fra fossile drivmidler
Transportsektorens grønne omstilling er især udfordret af:
Lavt nysalg af grønne køretøjer.
Der mangler konkurrence-
dygtige alternativer til mange fossile køretøjer ift. teknologi og
omkostninger. Samtidig er leveringstiderne lange for køretøjer
og ladeinfrastruktur.
Transportmidler har typisk en lang levetid.
En fossil bil der
er solgt i dag, kører på vejene længe endnu. Middellevetiden for
en personbil solgt i 2022 forventes at være 16,4 år. Omstillin-
gen tager tid.
Lav andel af grønne drivmidler.
For at sikre at elektrificerin-
gen bliver grøn, skal der etableres både vedvarende energi (VE)
og ladestandere. Samtidig kan der høstes store CO
2
-reduktio-
ner allerede i dag ved at øge brugen af grønne brændsler, der
desværre koster meget mere end fossile drivmidler.
Statskasseeffekt.
Staten tjener i dag 40 mia. kr. på transport-
sektoren
1
, herunder afgifter fra fossile drivmidler. Alle grønne
tiltag vil derfor være en udfordring for statskassen.
Totalt statsligt provenu for rent transportrelaterede skatter og afgifter i 2022. Derudover forekommer også f.eks. et mindre provenu fra elafgiften fra eldrevne køretøjer.
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023, beregninger af Boston Consulting group og Dansk Industri, Danmarks Statistik (BIL8)
Note: I Klimastatus og -fremskrivning 2023 baggrundsdata er transportens emissionerne i 2030 opgjort til 10,2 mio. ton CO
2
. Denne er ikke i linje med hovedtabellerne, hvor transporten udleder
10,5 mio. ton CO
2
i 2030. Vi har benyttet baggrundsdata i denne rapport. Det betyder, at baseline er lavere end i hovedtabellerne. Omvendt kan effekten af tiltagene være højere.
1
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0005.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
TRANSPORTEN STÅR FOR 35% AF DE DANSKE UDLEDNINGER
I 2035
Mio. ton CO
af de samlede udledninger
i
stammer fra
transportsektoren
~
%
Transportsektoren udledte 13 mio. ton CO
2
i 2022 og stod for ca. 30%
af Danmarks CO
2
-udledninger. Denne andel stiger til 35% i 2035.
Det skyldes, at CO
2
-reduktioner i de andre sektorer sker i et hurtigere
tempo end i transportsektoren. Landbrug og transport udgør dermed
de største udfordringer, når det kommer til CO
2
-udledninger i 2030.
Husholdninger
Transport
Serviceerhverv
Fremstillingserhverv og bygge-anlæg
Produktion af olie, gas og VE-brændsto fer
(inkl. korrektion i t. metantabsregulering)
El og jernvarme
A fald (inkl. a faldsforbrænding
samt korrektion i t. biocovers)
Landbrug, skove, gartneri og iskeri
CCS
Transportsektoren står overfor tre væsentlige udfordringer: klimaudfor-
dringen, ressourceknapheden og trængslen. Alle tre kan løses ved at
reducere transporten, men mobilitet er en forudsætning for vores vel-
færdssamfund og økonomiske vækst. Vi skal kunne komme på arbejde
og til fritidsaktiviteter. Derfor skal regeringen investere i både grøn
omstilling og mobilitet.
Transporten står i dag for store indtægter til statskassen i form af bl.a.
registreringsafgifter og afgifter på drivmidler. I 2022 tjente statskassen
40 mia. kr. på transporten. Det betyder, at alle virkemidler, der reduce-
rer forbruget af fossile drivmidler og dermed CO
2
, vil være en omkost-
ning for staten. Hensynet til statskassen må og skal dog ikke blive en
stopklods for den grønne omstilling.
-
Anm: Totalt statsligt provenu for rent transportrelaterede skatter og afgifter i 2022. Derudover forekommer også f.eks. et mindre provenu fra elafgiften fra eldrevne køretøjer
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023 (https:/
/ens.dk/service/fremskrivninger-analyser-modeller/klimastatus-og-fremskrivning-2023)
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0006.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
TRANSPORTEN KOMMER TIL AT UDLEDE 2,2 MIO. TON CO
2
I 2045
Transportsektorens udledninger pr. transporttype angivet i mio. ton CO
2
BCG har udarbejdet en baseline for transportens
CO
2
-udledninger frem mod 2045 baseret på ‘frozen
policy’ i Klimastatus og –fremskrivning 2023, samt
øvrige besluttede og finansierede tiltag.
Personbiler
Varebiler
,
Energistyrelsens klimastatus og -fremskrivning 2023
,
Frozen policy fremskrivning
Lastbiler
Busser
,
Fremskrivningen viser, at den nuværende regule-
ring af transportsektoren vil give anledning til store
CO
2
-reduktioner frem mod 2045, hvor sektoren
forventes at udlede 2,2 mio. ton CO
2
.
Reduktionerne sker primært ved elektrificering
af personbiler. Det er dog stadig en udfordring at
komme i mål med nul emissioner i 2045, ligesom
udledningerne i perioden frem til 2045 bør reduce-
res, da de akkumulerede udledninger over årene er
årsagen til klimaforandringerne.
Motorcykler og knallerter
Grænsehandel
Indenrigs søfart
,
Indenrigs lu tfart
Banetransport
,
Øvrige transport
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 2035 2036 2037 2038 2039 2040 2041 2042 2043 2044 2045
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023; BCG-analyse
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0007.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
GRØN OMSTILLING, MOBILITET OG KLOG
RESSOURCEUDNYTTELSE
Fremtidens mobilitet har store udfordringer, der kræver, at vi tænker på
tværs. Vi skal have grønnere drivmidler, udnytte vores ressourcer bedre
og reducere trængslen, så vi både kan levere CO
2
-reduktioner og op-
retholde vores velfærd. I DI tager vi udgangspunkt i, at vi skal reducere
CO
2
på den korte bane og sikre en holdbar løsning for samfundet på
langt sigt.
Advisory Boardets anbefalinger til virkemidler spiller ind i DI’s ønske om
at understøtte en samlet grøn mobilitet, der skal sikre vores samfund.
Anbefalingerne fremmer en eller flere af Boardets tre målsætninger:
grønnere, klogere og bedre. Det er vigtigt, at vi går på alle tre ben, hvis
vi skal lykkes med at omstille transportsektoren samtidig med, at vi op-
retholder konkurrenceevnen og beholder danske arbejdspladser.
Nogle anbefalinger fremmer omstillingen på kort sigt (2030), andre
anbefalinger understøtter nulemissionssamfundet i 2045 i form af
rettidige investeringer og fremme af omstillingen gennem et
”skub”
til
sektoren.
Målsætninger, der sikrer en grøn og klog omstilling:
Grønnere køretøjer og drivmidler: Grøn omstilling kræver grøn
energi.
DI Energi vurderer, at det er muligt, at udbuddet af grønne
drivmidler vil kunne dække fremtidens efterspørgsel. Derfor skal der
sættes strøm til udbygning af vedvarende energi (VE). For at bringe
de grønne drivmidler i spil skal der samtidig skabes en efterspørgsel.
På langt sigt ser vi ind i øget efterspørgsel efter kulstofholdige pro-
dukter. Vi skal derfor sikre et skifte til drivmidler, der i videst muligt
omfang ikke bruger kulstof. For transporten er det elektrificering,
brint, PtX, biogas og biobrændstoffer.
Klogere energianvendelse: Omstillingen er udfordret af store
investeringer i udbygning af grøn energi.
Klog omstilling kæver
derfor bedst muligt energianvendelse, så vi kan eksportere energi
eller reducere udbygningen. Vi skal vælge energieffektive transport-
former, understøtte skift til grønne transportformer og fremme mest
ressourceeffektive drivmidler.
Bedre muligheder: Omstilling medfører store omkostninger
for virksomhederne i en periode, hvor grønne drivmidler og
grønne transportmidler koster meget mere end det fossile
alternativ.
Hvis vi skal have grønnere transport og samtidig opret-
holde konkurrenceevnen skal vi understøtte bedre fremkommelig-
hed for erhvervet. Det kan ske ved at give den enkelte flere rejsemu-
ligheder, så vi ikke fylder på vejene.
Kilde: Grøn Samfundskontrakt, maj 2022
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0008.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
Overordnede resultater
og anbefalinger
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0009.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
ANBEFALINGERNE REDUCERER CO
2
-UDLEDNINGERNE
MED 42 MIO. TON
Transportsektorens udledninger pr. transporttype angivet i mio. ton CO
2
Advisory Boardet initiativer reducerer CO
2
-udled-
ningerne i alle årene frem mod 2045. I perioden
2030 – 2045 reduceres CO
2
med 20 – 45% hvert år.
Personbiler
Varebiler
,
Energistyrelsens klimastatus og -fremskrivning 2023
Frozen policy fremskrivning
82% reduktion i t. 1990
Lastbiler
Busser
,
,
Motorcykler og knallerter
Grænsehandel
,
Det betyder, at transportens akkumulerede udled-
ninger reduceres med 42 mio. ton CO
2
i perioden
2023 – 2045 ud af 178 mio. ton CO
2
i baseline.
Heraf realiseres 80% af reduktionerne frem mod
2039.
85% af anbefalingernes reduktioner frem mod
2045 sker for person- og varebiler, hvor udlednin-
gerne reduceres med hhv. 67% og 19%. Det er også
her, teknologierne er modne i dag.
Indenrigs søfart
Indenrigs lu tfart
Banetransport
,
,
,
,
, med DI-initiativer
Øvrige transport
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 2035 2036 2037 2038 2039 2040 2041 2042 2043 2044 2045
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023; BCG-analyse
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0010.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
ADVISORY BOARDETS ANBEFALINGER
National grøn mobilitetsstrategi
Rygvind til grønne køretøjer
Hurtig indfasning
af grønne drivmidler
Mindre spild og energieffektiv
godstransport
Flere grønne muligheder
for den enkelte
10
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0011.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
4 TEMAER OG 24 ANBEFALINGER
Som regeringen bør gennemføre, der vil accelerere grøn transport
Rygvind til grønne køretøjer
• Fastfrys afgiftsrabat for elektriske
person- og varebiler på 2023-niveau
• Afsæt 2 mia. kr. til et fast tilskud på 50%
af merpris til køb af grønne lastbiler
• Tillad 100% straks-afskrivning af udgifter
til grønne lastbiler
• Indfør krav om grønne offentlige trans-
portindkøb fra 2024
• Tillad distribution i ydertimerne for støj-
svage køretøjer
• Sanering af transport- og køretøjsregler
for elektriske køretøjer, herunder tillade
aerodynamiske fronter for grønne lastbi-
ler og sikre at B-kørekort gælder for alle
elektriske køretøjer op til 4.250 kg
Hurtig indfasning af grønne
drivmidler
Afgiftsfritag grønne brændstoffer,
herunder biogas
Opret pulje på 0,1 mia. kr. årligt i perio-
den 2023 – 2030 til etablering af lade-
standere hos virksomheder
Opret pulje på 0,1 mia. kr. årligt i pe-
rioden 2023 – 2030 til lynladere langs
motorveje
Tillad 100% straksafskrivning af stik-
ledninger og tilslutningsbidrag
Tillad frontloading af investeringer
i ladeinfrastruktur
Fjern koncessionsregler på ladestandere
Mindre spild og energieffektiv
godstransport
• Reducer broafgifter for godstog til
samme niveau som passagertog, under
hensyntagen til de faste forbindelsers
økonomi
• Genindfør miljøtilskudsordningen på
banegodsområdet
• Elektrificer banen inkl. sidebaner til
persontransport
• Sikre gode internationale godsforbin-
delser
• Fremskynd øgede vægt og dimensione-
ringskrav
• Øg dieselafgiften og udskyd kilometer
-
afgiften for lastbiler
• Indfør generel roadpricing på alle køre-
tøjer
Flere grønne muligheder
for den enkelte
• Styrk den kollektive transport med
gennemsnitligt 0,5 mia. kr. årligt i
2024 – 2030
• Fremryk udmøntning af cykelpulje
• Indfør cykelvenlig skattelovgivning
• Gør det muligt at tilbyde gratis og skat-
tefri opladning af elcykler og elbiler på
arbejdspladser
• Gør det attraktivt at vælge delebil og
samkørsel
11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0012.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
STATSKASSEEFFEKTER AF ADVISORY BOARDETS
ANBEFALINGER
Mia. kr.
Tema 1:
Rygvind til grønne køretøjer
Tema 2:
Hurtig indfasning af grønne drivmidler
Tema 3:
Mindre spild og energieffektiv godstransport
Tema 4:
Flere grønne muligheder for den enkelte
Tiltag i alt
2024
0,3
3,0
0,0
0,9
4,2
2025
0,3
2,9
0,6
0,8
4,6
2026
0,3
2,6
0,6
0,6
4,1
2027
0,3
2,5
0,6
0,4
3,8
2028
0,4
2,2
1,2
0,4
4,2
2029
0,5
2,0
1,1
0,3
3,9
2030
1,2
1,6
1,0
0,2
4,0
I alt
3,2
16,8
5,1
3,6
28,7
Anm: De angivne provenueffekter er angivet efter tilbageløb og adfærdsændringer. Det medfører, at en stor del af provenueffekten kan tilskrives et fald i provenuet fra f.eks. benzin- og dieselafgiften. Samtidigt bygger beregningerne på partielle skøn, hvilket medfører at der ikke tages højde for
vekselvirkninger på tværs af tiltagene. Det medfører, at provenueffekterne – hvis alle tiltag gennemføres samtidigt – vil være betragteligt lavere da det f.eks. vil være billigere at lempe afgiften på biodiesel, hvis ændringer i registreringsafgiften har medført, at der vil være færre dieseldrevne biler
på vejene. Alle forslaget tiltag er fuldt finansieret via DI’s 2030-plan, hvor der bl.a. lægges op til, at provenutabet dækkes af højere ejerafgifter på biler, en afskaffelse af den midlertidige lempelse af elafgiften på elbiler mv. Derudover indgår også finansiering fra bl.a. den grønne fond.
Kilde: Skatteministeriet, Finansministeriet og Klima-, Forsynings- og Energiministeriet
12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0013.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
National
mobiltetsstrategi
13
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0014.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
NATIONAL GRØN MOBILITETSSTRATEGI
Regeringen bør afsætte ressourcer til at udarbejde en ambitiøs national
grøn mobilitetsstrategi. Den skal sætte retning for fremtidens mobilitet
på tværs af transportmidler med langsigtede mål, konkrete delmål,- og
virkemidler. Mobilitetsstrategien skal sikre, at vi er på forkant med de
udfordringer, som transportsektoren står overfor i fremtiden, herunder:
Klima- og ressourceudfordringerne: Transportens CO
2
-udled-
ning bliver ikke reduceret i det omfang og med den hastighed,
der er behov for.
Det skyldes, bl.a. at transportbehovet forventes at
stige, og at de fossile transportmidler har lange levetider.
Trængselsudfordringen: Vi transporterer os selv og varer mere
og mere.
Det betyder stigende trængsel, fordi vores infrastruktur
ikke kan følge med.
En national mobilitetsstrategi skal ikke blot se på udbygning af infra-
struktur, men samtænke transportformerne med fokus på klimaet og
energieffektivisering, ligesom den skal sigte mod at binde Danmark
sammen. Strategien bør være grundlag for, at de politiske beslutninger
på kort og lang sigt sker ud fra et hensyn til sammenhængende investe-
ringer.
Forskellige transportformer er ikke hinandens modsætninger, men
hænger derimod sammen. Derfor skal en strategi tænke på tværs.
Strategien skal sikre, at grønnere transport er et attraktivt tilvalg og
understøtte ressourceeffektiv transport af gods og varer ind og ud af
landet. Omdrejningspunktet skal være at skabe bedre sammenhæng
mellem de mange transportformer på land, herunder bl.a. cykler, biler,
tog, busser og samkørsel.
Det er desuden nødvendigt at indtænke havnenes rolle, særligt i udnyt-
telsen af infrastrukturen og forsyningssikkerheden, da havnene forven-
tes at få en central rolle i den grønne omstilling, og da det kan reducere
kørselsomfanget på vejene. I regeringens arbejde med en national
havnestrategi er det vigtigt at have fokus på kommercielle investeringer.
Det skal sikre en levedygtig havnebranche, hvor offentlig infrastruktur
og private virksomheder i højere grad understøtter hinanden til gavn for
den grønne omstilling, samhandelen og forsyningssikkerheden.
Tilsvarende skal indenrigsluftfartens rolle indtænkes, da den forventes
at være grøn fra 2030. Indenrigs luftfart kan derfor blive et grønt alter-
nativ, der kan være med til at imødekomme trængselsudfordringen på
lange strækninger.
14
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0015.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
NATIONAL GRØN MOBILITETSSTRATEGI
Reduktion af CO
2
-emissioner og forbedret mobilitet
Vi skal reducere CO
2
-udledningerne fra transporten samtidig med, at vi opretholder mobilitet i samfundet. Det bliver udfordret af
stigende trængsel og øget biltrafik. CO
2
-reduktion kan ske gennem en kombination af lavere CO
2
pr. km (energieffektivisering i motorer og
kørselsmønstre, samt grønne drivmidler) og færre kørte km. pr. transport (modalt skift, ruteoptimering, højere belægningsgrad). Strategien
skal tage hensyn til erhvervsliv, arbejdspladser og den enkeltes velfærd. Derfor bør vi også se på reduktion af trængsel og tage hensyn til de
investeringer i grøn energi, som skal sikre en reel grøn omstilling.
Reducere CO
2
og energi­
effektivisering
• Etablere infrastruktur til elektrificering og
sikre grønne drivmidler
• Understøt energieffektiv transport af
varer og personer
• Sikre energiintegration på tværs af
sektorer
Høj mobilitet og reduceret trængsel
• Reducere trængsel på vejene ved attraktive alternativer og roadpricing
• Samtænke transportformer med hensyn til rejsetidspunkter, pris og geografi. Flere ture og bedre
dækning med kollektiv transport, herunder bane, bus, delebiler og indenrigsluftfart. Få flere på cyk-
lerne. Lav en takstreform, der understøtter mere kollektiv transport.
• Styrk international tilgængelighed for erhvervet med alle transportformer. Understøt mere gods på
sø og bane gennem regulering og investeringer. Sikre bedre tilgængelighed til lufthavne og havne,
samt sikre CO
2
-neutral indenrigsluftfart.
Kloge og grønne investeringer
• Samfundsøkonomisk optimale beslutnin-
ger, hvor transportformer i højere grad
samtænkes.
• Hensyn til statskassen
• Understøtte grøn omstilling med driv-
middelinfrastruktur og takstreformer
15
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0016.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
Transportmidler og drivmiddel­
typer frem mod 2045
16
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0017.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
DRIVMIDLER AFHÆNGER AF SEGMENT
I dag benytter de fleste transportmidler fossile drivmidler, som benzin
og diesel, der udleder CO
2
. For at reducere CO
2
kræver det et skifte
væk fra fossile drivmidler. Der er forskel på, hvilke drivmiddeltyper, som
kan benyttes til de forskellige typer transportmidler i fremtiden. Vi kan
desuden forvente, at transportmidlerne kan få et primært og sekun-
dært drivmiddel på den lange bane, samt at der i overgangen til disse
kan være midlertidige løsninger, transitionsinput, som kan sikre, at vi får
reduktioner på den korte bane.
For alle transportformer forventes en høj grad af elektrificering. For per-
son- og varebiler vil batterier være meget dominerende. For de tungere
transportformer som lastbiler, busser, søfart og fly, vil der derimod også
være en væsentlig rolle for drop-in brændsler, som biogas, biobrænd-
stoffer og PtX til forbrændingsmotorer samt brint som drivmiddel.
Der er vigtigt, at policy på området understøtter den forventede udvik-
ling. I første omgang den omfattende elektrificering, transitionsinput og
nye drivmidler, der afspejler hvert transportmiddels fremtidige drivmid-
deltyper.
17
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0018.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
DRIVMIDLER TIL TRANSPORT
Personbiler
Kategori
Privat, erhverv og generelle
5 – 7 personerbiler
Batterielektrificering
Brint
Fremtidigt
teknologimiks
Metanol
Ammoniak
Drop-in brændsel
Størstedelen vil elektrificeres, da per-
sonbiler kører relativt korte afstande,
ladeinfrastruktur i byer og på land vil
ekspanderes
Varebiler
Distributionsbiler, samt små lastbiler
op til 3.500 kg
Batterielektrificering
Brint
Metanol
Ammoniak
Drop-in brændsel
Størstedelen vil elektrificeres grundet
udbygning af lade-infrastruktur og
modernisering af teknologien, som
tillader længere rejsedistancer
Lastbiler
Bytransport (mindre lastbiler),
eksport (store lastbiler)
Batterielektrificering
Brint
Metanol
Ammoniak
Drop-in brændsel
Lastbiler, der kører relativt kortere ture
nær byzoner, vil elektrificeres, imens
tungere køretøjer på længere distan-
cer vil benytte brint
Busser
Bybusser, rutebusser og turistbusser
(længere ruter)
Batterielektrificering
Brint
Metanol
Ammoniak
Drop-in brændsel
Størstedelen af flåden vil elektrificeres,
da de opererer med kortere afstande
nær byzoner, hvor der er tilstrækkelig
lade-infrastruktur. Resterende vil be-
nytte brint
MC og knallerter
Motorcykler og knallerter
Batterielektrificering
Brint
Metanol
Ammoniak
Drop-in brændsel
Størstedelen vil elektrificeres, grun-
det relativt korte afstande, udbygget
ladeinfrastruktur i byer og på land og
kommerciel vitalitet
Antagelser
Primært input
Sekundært input
Transitionsinput
Note: Baseret på interviews med eksperter med blik på transition frem mod 2045 med udgangspunkt i den teknologiske modenhed og udvikling i Q2 2023. Reflekterer ikke BCG’s holdning til brændselstyper fremadrettet
Kilde: BCG-analyse
18
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0019.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
DRIVMIDLER TIL TRANSPORT
Indenrigssøfart
Kategori
Passagerfærger samt
indenrigsgodsfart
Batterielektrificering
Brint
Fremtidigt
teknologimiks
Metanol
Ammoniak
Drop-in brændsel
Indenrigssøfart, der sejler kortere ru-
ter, og som er moderniseret, vil kunne
elektrificeres, hvor større energibehov
såsom hurtigfærger vil konvertere til
metanol
Indenrigsfly
Passagerfly
Batterielektrificering
Brint
Metanol
Ammoniak
Drop-in brændsel
Grundet lange afstande og høj vægt-
belastning vil størstedelen af inden-
rigsfly ikke elektrificeres, men benytte
e-brændsler, da det kan anvendes i
konventionelle motorer
Banetransport
Lokalbaner, privatbaner samt
nationale baner
Batterielektrificering
Brint
Metanol
Ammoniak
Drop-in brændsel
Størstedelen af banetransporten vil
elektrificeres grundet modernisering
og udvikling af banenettet og flåden
Øvrig transport
Primært
forsvarets transportmidler
Batterielektrificering
Brint
Metanol
Ammoniak
Drop-in brændsel
Da denne kategori primært tilskrives
Forsvaret, kan elektrificering ikke anta-
ges grundet geografiske usikkerheder.
Det anslås, at størstedelen vil benytte
drop-in brændser, som e-brændsler
og brint
Grænsehandel
Brændstof købt primært af tyskere
i Danmark
Batterielektrificering
Brint
Metanol
Ammoniak
Drop-in brændsel
Det anslås, at udviklingen i grænse-
handel er tilsvarende til lastbiler, men
givet kategoriens karakterisering vil
udbuddet primært være drevet at bio-
brændsel
Antagelser
Primært input
Sekundært input
Transitionsinput
Note: Baseret på interviews med eksperter med blik på transition frem mod 2045 med udgangspunkt i den teknologiske modenhed og udvikling i Q2 2023. Reflekterer ikke BCG's holdning til brændselstyper fremadrettet
Kilde: BCG-analyse
19
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0020.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
FORVENTNINGER TIL TEKNOLOGIMIX I 2045 (I/II)
Personbiler
Varebiler
Lastbiler
Busser
MC & knallerter
%
Sluttelig
teknologi-
fordeling
%
%
%
%
%
%
%
Personbiler
EL
Varebiler
Lastbiler
– %
Busser
Uagtet scenarieudfald vil elektrificering forventeligt være foretrukken
teknologi for person- og varebiler grundet den nuværende teknologiske
udvikling og incitamentsstruktur, der muliggør fuld elektrificering i begge
scenarier.
Drop-in
Ved billigere og bedre batteriteknologier ventes en konvertering af de sær-
ligt tunge lastbiler med stort kørselsbehov samt langdistanceturistbusser
MC
købs- og behovs-profil
Grundet
& knallerter
på motorcykler ventes elektrifi-
cering udfordret. Særligt ladein-
frastrukturen spiller ind grundet
forholdet mellem rækkevidde og
vægt
Elektrificering sker primært på
byscooter og korte distancer,
hvor motorcykler forbliver ved
forbrændingsmotorer grundet lyd
og infrastruktur
Grundet pris på batterier ventes særligt tunge lastbiler med højt kørselsbe-
hov ikke at konvertere til el, det samme gælder langdistanceturistbusser
Elektrificering
Drop-in brændsel
Brint
Amoniak
Metanol
Note: Baseret på interviews med eksperter med blik på transition frem mod 2045 med udgangspunkt i teknologiske udsigter og udvikling i Q2 2023. Reflekterer ikke BCG's holdning til brændselstyper fremadrettet
Kilde: BCG-analyse
20
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0021.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
FORVENTNINGER TIL TEKNOLOGIMIX I 2045 (II/II)
Indenrigssøfart
Indenrigsfly
Banetransport
Øvrig transport
%
Sluttelig
teknologi-
fordeling
%
%
%
%
Grænsehandel
%
%
%
EL
Standardisering af færgebrugen
i Danmark medfører højere ud-
skiftning af ældre kommunefær-
ger, der bliver elektrificeret
Billig adgang til metanol medfø-
rer fastholdelse af lange overle-
velsesrater og udskydelse af elek-
trificering på kommunefærger
Indenrigssøfart
Indenrigs y
Med nuværende teknologiudsigt
samt igangværende konver-
terings- og investeringsplaner
ventes al dansk indenrigsfly at
konvertere til e-fuel
Banetransport
Da der allerede foreligger en
plan for direkte- og batterielek-
trificering af al banetransport i
Danmark ventes dette at holde
stik, uagtet hvilket scenarie, der
udspiller sig
udstyr, der ikke ventes at skulle
udsendes, elektrificeres og re-
sterende konverteres til drop-in
brændsler
Da alle lastbiler og andet trans-
portudstyr ventes at skulle ud-
sendes konverteres bestanden
til drop-in brændsler for kørsel i
Danmark
Øvrig
og andet transport-
Lastbiler
transport
Grænsehandel
I takt med nabo- og andre euro-
pæiske lande elektrificerer og
konverterer til bio og e-fuels, vil
vi se en afsmittende effekt på
grænsehandel. Effekten antages
at være tilsvarende til udviklingen
for lastbiler
– %
Drop-in
Elektrificering
Drop-in brændsel
Brint
Amoniak
Metanol
Note: Baseret på interviews med eksperter med blik på transition frem mod 2045 med udgangspunkt i teknologiske udsigter og udvikling i Q2 2023. Reflekterer ikke BCG's holdning til brændselstyper fremadrettet
Kilde: BCG-analyse
21
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0022.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
Rygvind til
grønne køretøjer
22
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0023.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
RYGVIND TIL GRØNNE KØRETØJER
Klimastatus og -fremskrivning 2023 viser, at både bilparken og andelen
af grønne køretøjer kommer til at stige. Med det besluttede forbud mod
salg af fossile person- og varebiler forstærkes denne trend frem mod
2045. Men i 2045 vil ca. 45% af udledningerne fra transporten (ca. 1
mio. ton CO
2
) blive udledt af personbiler, da der stadig er ca. 15% fos-
sile biler i 2045 trods forbuddet mod salg af fossile biler fra 2035. Det
skyldes bl.a. at 70% af personbilerne solgt i 2034 fortsat vil være på ve-
jene i 2045. Tilsvarende forventes 45% af lastbiler solgt i 2035 fortsat
at være forbrændingsmotorer i 2045 grundet manglende teknologisk
udbud og dermed lavt nysalg.
Det betyder, at vi skal i gang med en hurtigere indfasning af grønne
køretøjer, hvis vi skal sikre en omstilling. Den øgede elektrificering er
en gevinst for klimaet på den lange bane, hvor vi også skal sikre, at
ressourcerne udnyttes bedst muligt, herunder at vi sikrer lavest muligt
forbrug af VE i alle sektorer. Regeringen kan hente CO
2
-reduktioner
ved at få flere grønne køretøjer på vejene hurtigere, så der kommer en
akkumuleret CO
2
-reduktion.
23
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0024.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
GRØNNE KØRETØJER FREM MOD 2045
Omstillingen til grønne køretøjer uden flere tiltag efterlader mange fossile køretøjer
Antal i 2022
220.000 grønne biler
(ud af 2.710.000)
Antal i 2030
910.000
(ud af 3.120.000)
Antal i 2045
3.430.000
(ud af 3.932.000)
6.000 grønne varebiler
(ud af 380.000)
76.000
(ud af 423.000)
424.000
(ud af 493.000)
430 grønne lastbiler
(ud af 43.000)
2.100
(ud af 42.000)
38.000
(ud af 49.000)
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023 (2030 data), Energistyrelsen; BCG-analyse
Note: Grønne person- og varebiler er defineret som el og plug-in. Grønne lastbiler er defineret som el, gas og brint. Klimastatus og -fremskrivningens data for 2022 adskiller sig fra data i Bilstatistik.dk.
24
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0025.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
ANBEFALINGER (I/II)
Regeringen skal sikre flere grønne køretøjer på vejene
Fastfrys registreringsafgiften på eldrevne person- og varebiler
på 2023-niveau.
Vi anbefaler, at regeringen fastholder registre-
ringsafgiften på eldrevne person- og varebiler på 2023-niveau og
finansierer provenutabet med en højere grøn ejerafgift samt afvikling
af afgiftsrabatten på el til elbiler. Omlægningen skal sikre, at omstil-
lingen til nulemissionsbiler holder momentum. Erfaringer fra Norge,
Sverige og Tyskland viser, at salget af elbiler fortsat er meget prisføl-
somt og at salget af disse faldt, da man reducerede tilskyndelsen til
at købe dem. Advisory boardet anbefaler at fastfryse indfasningsaf-
giften på varebiler på 2023-niveau, på samme måde som til person-
biler, og erstatte vægtafgiften med en grøn ejerafgift for at få skub i
den grønne omstilling af varebilerne.
Tillade 100% straksafskrivning af udgifter til grønne lastbiler.
For at fremskynde omstillingen til grønne lastbiler anbefaler vi, at
regeringen tillader virksomheder at straksafskrive investeringer
i lastbiler, der kører på el, brint og biogas. Tiltaget vil betyde, at
virksomhederne med det samme tilskyndes til at investere i grønne
lastbiler og vil kunne sætte skub i omstillingen. Tiltaget vurderes
ikke have en effekt for det statslige provenu i 2030, men kan have en
mindre CO
2
-effekt i alle år, herunder vurderes CO
2
-effekten at være
under 0,1 mio. ton i 2030.
Note: Dette gælder køretøjer på f.eks. el. Disse er dog kun nulemission i det omfang energikilden også er CO
2
-neutral, hvilket skal adresseres i energisektoren, som skal omstilles til grøn energi. I denne sammenhæng
henføres CO
2
-emissionerne til energisektoren og det er centralt, at denne ligeledes omstilles.
25
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0026.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
ANBEFALINGER (II/II)
Regeringen skal sikre flere grønne køretøjer på vejene
Indføre krav om grønne offentlige transportindkøb fra 2024.
Vi anbefaler, at stat, regioner og kommuner hurtigt indarbejder
krav om emissionsfrie transportydelser i forbindelse med offentlige
udbud. Med årlige udgifter på ca. 10 mia. kr. til transport af varer og
personer udgør det offentlige en væsentlig efterspørgselsmuskel,
der vil kunne medvirke til, at flere virksomheder kan veksle grønne
investeringer til en grøn forrentning. Udbudsloven giver mulighed for
at stille krav om, at en konkret opgave udføres på en særlig klima-
venlig måde. Som en del af udbuddene skal ses på udfasningstiden
for eksisterende køretøjer samt de tekniske muligheder, der er for
grønne alternativer. Initiativet vurderes at være provenuneutralt for
staten og vil bidrage til en CO
2
-reduktion på under 0,1 mio. ton i
2030.
Tillade distribution i ydertimerne for støjsvage køretøjer.
For
at fremme elektriske vare- og lastbiler skal regeringen lade kom-
munerne tillade distribution i ydertimerne med støjsvage køretøjer.
Dermed kan elektriske vare- og lastbiler udnyttes til transport flere
timer i døgnet og dermed opveje nogle af meromkostningerne ved
at anskaffe de grønne køretøjer, idet omkostningerne pr. kørt km. ty-
pisk er billigere for de elektriske køretøjer end det fossile alternativ.
Sanering af transport- og køretøjsregler for elektriske køretø-
jer, herunder tillade aerodynamiske fronter for grønne lastbiler
og sikre at B-kørekort gælder for alle elektriske køretøjer op
til 4.250 kg.
Det er nødvendigt, at regeringen laver en sanering af
reglerne for brug af elektriske køretøjer, der tager højde for vægten
af køretøjets batteri, så førerne af elektriske køretøjer (personbi-
ler, varebiler, flex- og handicapbusser m.fl.) kan køre med samme
mængde gods eller samme antal personer som førere med alminde-
ligt kørekort i kategori B, uden at der stilles nye krav om eksempelvis
brug af takograf, større kørekort, mere uddannelse mv.
26
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0027.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
Hurtig indfasning
af grønne drivmidler
27
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0028.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
HURTIG INDFASNING AF GRØNNE DRIVMIDLER
I dag er transportsektoren afhængig af fossile drivmidler og står for
30% af de nationale CO
2
-udledninger. Hvis vi skal reducere CO
2
-udled-
ningerne, er det nødvendigt, at vi fremmer omstillingen til flere grønne
transportmidler og drivmidler. Omstillingen til grønne køretøjer tager
dog tid, så hvis vi vil have CO
2
-reduktioner på den korte bane, skal vi
putte noget grønt i tanken.
Langt de fleste lastbiler, varebiler og personbiler forventes fortsat at
have en motor, der kører på benzin eller diesel frem mod 2030 og
2045, ligesom fly og færger forventes at bruge fossile drivmidler. Det
skyldes dels, at det tager mange år at udskifte alle transportmidler, dels
er der flere transportopgaver, hvor det endnu ikke er teknisk muligt at
bruge andet end en forbrændingsmotor. Det forventes dog, at den dan-
ske indenrigsluftfart bliver CO
2
-neutral inden 2030, ligesom banetrans-
porten og store dele af vejtransporten forventes at blive elektrificeret
løbende.
Problemstillingerne ved de mange forbrændingsmotorer kan løses
ved at bruge flere biobrændstoffer. På den lange bane er den løsning
dog udfordret af ressourcehensyn, da vi ser ind i en fremtid, hvor den
biomasse, der bruges til grønne brændstoffer, bliver en mangelvarer. Vi
skal derfor reducere forbruget af biomasse på længere sigt.
For at understøtte den grønne omstilling skal mest muligt transport
elektrificeres. Det skyldes, at vi i alle sektorer skal tage højde for de
ressourcehensyn, der er ved en fuld grøn omstilling. Samtidig forventes
direkte elektrificering at dominere sektoren så langt, som det er muligt,
da dette kræver etablering af mindst mulig VE og samtidig kan forven-
tes at blive konkurrencedygtigt.
Vi skal derfor fremme flere elektriske køretøjer ved at etablere under-
støttende infrastruktur. Det er essentielt at sikre en effektiv konkur-
rence på markedet for ladeinfrastruktur, som sikrer virksomhederne
et tilstrækkeligt incitament til at sætte ladeinfrastrukturen op. Det skal
ligeså være hurtigere for operatørerne at opsætte ladestandere, og det
skal være lettere skifte operatør, så elbilerne er ligeså attraktive som
benzinbiler.
På den korte bane og til de særlige køretøjer er elektrificering en tek-
nisk udfordring. Her kan vi reducere CO
2
-udledningerne ved at bruge
grønne brændstoffer i forbrændingsmotorerne. Det kan understøttes
ved at omlægge afgifter på drivmidler, så det bliver billigere for eksiste-
rende køretøjer at tanke grønt.
28
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0029.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
ANBEFALINGER (I/II)
Regeringen skal sikre grønne brændstoffer, hvor der ikke kommer grønne køretøjer
Afgiftsfritag af grønne brændstoffer, herunder biogas.
Regerin-
gen bør omlægge de nuværende energiafgifter på benzin og diesel
til CO
2
-afgifter. Det vil betyde lavere afgifter på grønne brændstoffer,
hvorved det bliver mere attraktivt at køre på højere iblanding. Tek-
nisk set vil det kunne halvere transportens CO
2
-udledning frem mod
2030, men det reelle potentiale er formentlig væsentlig lavere grun-
det den store prisforskel mellem de fossile og grønne drivmidler.
Opret pulje på 0,1 mia. kr. årligt i perioden 2023 – 2030 til
etablering af ladestandere hos virksomheder.
Regeringen bør
fremme nulemissionslastbiler og varebiler, ved at oprette en pulje til
ladestandere hos virksomhederne, der dækker udgifter til stiklednin-
ger og tilslutningsbidrag. Der er behov for en pulje til virksomheder,
da langt størstedelen af opladningerne for erhvervstransporten kan
forventes at ske hjemme: dels vil hjemmeladere betyde mindre træk
på elnettet og en billiggørelse af omkostningerne til de offentlige la-
destandere, dels vil virksomhederne for de transporter hvor kørslen
kan klares inden for rækkevidden undgå meromkostninger ved ven-
tetid ved offentlige ladere. Det kan især skubbe på omstillingen af
varebiler, hvor langt størstedelen kan gennemføre deres kørsel inden
for den elektriske rækkevidde.
Opret pulje på 0,1 mia. kr. årligt i perioden 2023 – 2030 til lyn-
ladere langs motorveje.
Regeringen bør understøtte elektrificering
ved at give tilskud til destinationsladere på havneområder, trans-
portcentre og andre steder, hvor infrastrukturen er en nødvendighed
for at omstille de køretøjer, som skal lade undervejs. Lastbilerne vil
som helhed typisk have brug for en kombination af hjemmeladere,
destinationsladere og offentlige lynladere. Den nuværende pulje til
ladestandere på i alt 0,5 mia. kr. i Infrastrukturplan 2035, der skal
udmøntes i 2022 – 2030, samt 0,275 mia. kr. drivmiddelinfrastruk-
tur for den tunge vejtransport, herunder en strategi for ladeinfra-
struktur, vil langt fra kunne møde efterspørgslen, og derfor bør der
afsættes yderligere midler allerede i dag.Puljemidlerne kan bruges
til at understøtte AFIR direktivets krav om ladestandere langs motor-
vejene og kan med fordel gøres på forkant af direktivets tidshorisont.
Der bør derudover undersøges en mulighed for en mere ambitiøs
investering heri, som tager højde for den teknologiske udvikling af
ladestandere, den fysiske placering og sammenhængen mellem op-
ladningsbehov og køre- hviletidsregler.
Kilde: AFIR 2014/94/EU
Kilde: Infrastrukturplan 2035
29
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0030.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
ANBEFALINGER (II/II)
Regeringen skal sikre grønne brændstoffer, hvor der ikke kommer grønne køretøjer
Tillad 100% straksafskrivning af stikledninger og tilslutnings-
bidrag.
Der er store initiale omkostninger ved køb af de første
elektriske køretøjer. Herunder udgifter forbundet med ladestandere.
Regeringen bør tillade 100% straksafskrivning af stikledninger og
tilslutningsbidrag, som sikrer at investeringsprofilen nærmer sig den
for fossile køretøjer.
Tillad frontloading af investeringer i ladeinfrastruktur.
Udbyg-
ning af elnettet til håndtering af opladning af køretøjer er en opgave
for elnetselskaberne, som er naturlige monopoler. En manglende
infrastruktur kan desværre risikere at blive en barriere for bilejeres
udskiftning af konventionelle biler med nul- eller lavmissionsbiler, da
udbygningen tager tid. Udbygningen af elnettet skal derfor ske, før
behovet er der. Udfordringen består i, at elnetselskaberne får dæk-
ket deres omkostninger via en myndighedsfastsat indtægtsramme.
Dækning af øgede omkostninger til ladeinfrastruktur kræver, at
elnetselskaberne får forhøjet rammen. Omkostningerne til forstærk-
ning betales af brugerne af elnettet, typisk ved tilslutning. Selska-
berne kan imidlertid ikke ”investere forud”, da de dermed straffes i
reguleringen.
Fjern koncessionsregler på ladestandere.
Regeringen bør fjerne
de dele af koncessionsregler på ladestandere, som er uhensigts-
mæssige. Herunder bl.a. at ladestanderopeatørerne er forpligtet
til at fjerne infrastrukturen efter 10 år og/eller at den offentlige
myndighed har ret til at overtage alt inkl. ladestanderen. Da der alt
andet lige vil være behov for stikledningerne i fremtiden kan det blot
indføres i kontrakten mellem offentlig udbyder og ladestanderope-
ratør at disse ikke skal fjernes, men blot overtages af myndigheden.
Herudover skal virksomheden kunne tage ladestanderen med sig,
da det forlænger afskrivningen af selve ladestanderen og dermed
billiggør opladning.
30
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0031.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
GRØN VEJTRANSPORT GIVER ØGET ELBEHOV PÅ 17 TWh I 2045
Transportsektorens elbehov i GWh
Forudsætningen for at transporten reelt bliver grøn
er grøn energi. Udbygningen af bl.a. vindenergi skal
derfor svare til eller overstige det danske behov for
at resultere i nulemissioner.
Skiftet til direkte elektrificering af vejtransportsek-
toren medfører et øget elbehov på op mod 17 TWh
i 2045, svarende til 272 vindmøller1 og ca. 9% af
det forventede elforbrug i 20452. Det er 6,25 ekstra
Kriegers Flak, som er den største havvindmøllepark
i dag, eller knap fire af de nyplanlagte havvindmølle-
parker på 1 GW hver.
DI’s analyse fra 2022 viser samtidig, at det kræver
en femdobling af den nuværende elproduktion
fra 22 TWh i 2021 til 102 TWh i 20303 at sikre
tilstrækkelige mængder vedvarende energi til det
øgede forbrug. Det stiller krav til, at der allerede nu
tages beslutninger i elsektoren, så der etableres nok
VE til transporten såvel som resten af samfundet.
Elbehov (GWh)
~17 TWh
i elbehov i 2045
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
El (inkl. DI-initiativer og
konservativt energie fektivitet)
El (inkl. DI-initiativer)
El
.
.
.
2023
2025
2030
2025
2040
2045
Baseret på udregning fra DI som antager vindmøllekapacitet på 14MW med 4.500 fuldlasttimer
Baseret på Analyseforudsætninger til Energinet, 2022
Baseret på DI’s vurdering pba. af Klimastatus og -fremskrivning 2021 (KF21)
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023; BCG-analyse; DI Energi, Grøn Samfundskontrakt, maj 2022
31
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0032.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
OMSTILLINGEN KAN SKE UDEN ØGET BRUG AF BIOBRÆNDSLER
PÅ SIGT
Transportsektorens dieselbehov i mio. liter
En af præmisserne for omstillingen af transportsek-
toren er, at forbruget af biobrændsler ikke skal være
det væsentligste værktøj på den lange bane.
På den korte bane vil omstilling med drop-in
brændsler, som biodiesel, der kan kommes i de nu-
værende motorer, kræve et stort forbrug af grønne
drivmidler til forbrændingsmotorer. Med den sti-
gende elektrificering, som bl.a. drives af den tekno-
logiske udvikling, vil behovet for drop-in brændsler
falde frem mod 2045.
Med vores anbefalinger reduceres behovet for
drop-in brændsler til et niveau, der er lavere end det
nuværende forbrug til transporten.
.
Diesel
Diesel (DI-initiativer)
Iblandings-% ved fastholdelse
af 170 mio. liter
.
.
2023
, %
2025
, %
2030
, %
2025
, %
2040
%
2045
%
1. Dækker over det samlede behov for benzin og diesel og inkluderer derfor det iblandede biobrændstof som følge af iblandingskravet; 2. Udregnet pba. den gældende Iblandingsprocent i 2023
Note: Inkluderer ikke behovet relateret til luft-og søfart, banetransport samt øvrig transport, og det samlede nationale behov er derfor højere
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023; BCG-analyse.
32
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0033.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
Mindre spild og mere energi­
effektiv godstransport
33
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0034.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
MINDRE SPILD OG ENERGIEFFEKTIV GODSTRANSPORT
Godstransport på vej er blevet mere og mere energi-
effektiv. Lastbilerne udleder mindre CO
2
pr. kørt km
end nogensinde før. Selvom der køres flere og flere
km. på vejene udleder godstransporten mindre CO
2
i dag end i 1990. Det er en positiv udvikling, som
kan fortsætte. Der er dog grænser for, hvor stort et
CO
2
-reduktionspotentiale der kan indfries uden at
skifte til alternative drivmidler og energieffektivisere
godstransporten. Vi kan forvente, at godstranspor-
ten udleder CO
2
mange år endnu, hvis vi ikke gør
noget aktivt for at understøtte både energieffekti-
vitet (mere gods pr. kørt kilometer) og modalt skift
(mere gods på f.eks. bane og sø).
Omstillingen af godstransporten er ikke helt upro-
blematisk. Godstransportens største udfordring
er, at vi ikke ser samme teknologiske modenhed
inden for alternative drivmidler, herunder batterier
og ladeteknologi, som for personbiler. Derudover
er godstransporten international i sin natur, og det
er derfor afgørende, at EU-reglerne understøtter
en energieffektiv godstransport, som kan reducere
klimaaftrykket. Det gælder både ladestandere og en
generel udbredelse af dobbelttrailere og tilladt øget
totalvægt på lastbiler.
Samtidig med øget energieffektivitet og alternative
drivmidler skal vi reducere spildtiden på vejene
til glæde for både gods og personer. I dag spilder
danskerne omkring 84 mio. timer i trafikken om
året. Det svarer til omkring 70.000 fuldtidsstillinger.
Spildtiden er en omkostning for både privatperso-
ner og erhvervet. Desværre går det den forkerte
vej. Trængslen forventes således at stige med 150
procent i de større byer frem mod 2030. Det alene
vil medføre samfundsøkonomiske omkostninger på
28 mia. kr.
Vi får stadig mere og mere trængsel på vejene.
Det er ikke er muligt at bygge os ud af trængslen,
da pladsen i og omkring byerne er begrænset. Der
er derfor brug for nye løsninger, som kan regulere
trafikken. Et vigtigt element i at reducere trængsel
er at omlægge afgifter fra ejerskab til kørsel, så
omkostningerne afhænger af kørsel på vejene i form
af roadpricing for alle køretøjer. Det vil sikre at den
type transport, som ikke har alternative muligheder,
som f.eks. godstransport, kan komme hurtigere
frem i trafikken, da det understøtter modalt skift
og reducerer trængslen. Omlægningen vil være en
fordel for mange virksomheder. Det skal samtidig
sikre, at vi bruger den eksisterende infrastruktur klo-
gere og kan fokusere på at udbygge infrastrukturen,
hvor det er nødvendigt.
Kilde: Statsvejnettet 2019, Vejdirektoratet
34
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0035.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
ANBEFALINGER (I/II)
Regeringen skal understøtte mere energieffektiv gods­ og persontransport gennem modalt skift og højere energieffektivitet
Reducer broafgifter for godstog til samme
niveau som passagertog.
Som en del af at
understøtte gods på bane bør regeringen se på
regelforenkling på banegodsområdet, herunder
takster på Storebæltsbroen. Dette bør følges af
en samlet handlingsplan for at forbedre vilkårene
for banegodstransport i Danmark og fremme et
skift til mere gods på bane. Handlingsplanen bør
tage hensyn til broernes, de faste forbindelsers,
økonomi.
Genindfør miljøtilskudsordningen på bane-
godsområdet.
Miljøtilskudsordningen på jernba-
neområdet har til formål at kompensere delvist
for infrastrukturafgifternes negative virkning på
jernbanesektoren og at flytte godstransport fra
vej til bane. Ordningen udløb d. 31. december
2020, da Transportministeriet glemte at for-
længe den, og vi anbefaler, at denne genindføres
hurtigst muligt.
Elektrificer banen inkl.
sidebaner til person-
transport. En central faktor i omstilling af banen
er elektrificering. I Infrastrukturplan 2035 er
der enighed om, at al statslig togtrafik skal være
CO
2
-neutral. Det er besluttet at elektrificere
hovednettet samt investere i en række batteritog
på regionale strækninger. Det er vigtigt, at disse
tiltag realiseres hurtigst muligt, så vi kan høste
CO
2
-gevinsterne hurtigt. Derudover skal den øv-
rige togtrafik elektrificeres. Med den nuværende
regulering er der en forventning om, at bane-
transporten bliver CO
2
-neutral fra 2031. Omstil-
lingen skyldes en omfattende elektrificering af
både fjern- og regionaltog samt lokalbaner. En
mindre del af reduktionerne skyldes iblanding af
VE i diesel fra 2021, men den primære driver er
elektrificering.
35
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0036.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
ANBEFALINGER (II/II)
Regeringen skal understøtte mere energieffektiv gods­ og persontransport gennem modalt skift og højere energieffektivitet
Sikre gode internationale godsforbindelser på bane og ener-
gieffektive lastbilstransporter.
Regeringen bør styrke de inter-
nationale banegodsforbindelser til og fra Danmark, som led i den
samlede EU-korridor for banegodstransport fra Skandinavien til Syd-
europa. Regeringen skal endvidere gennemføre fremrykningen af
øgede totalvægt og længde på lastbiler til 1. januar 2024. Samtidigt
skal det undersøges, om forsøget med dobbelttrailere kan udvides
til store dele af modulvogntogsvejnettet. Regeringen skal arbejde for,
at tiltagene i videst muligt omfang udbredes til resten af EU. Forsla-
gene vil øge energieffektiviteten for lastbilstransporter i Danmark.
Fremskynd øgede vægt og dimensioneringskrav.
Regeringen bør
fremrykke flest mulig af de tiltag, som giver tilladelse til øget vægt og
dimension for lastbiler. Tiltagene er fremrykket fra 1. januar 2025
til 1. januar 2024, men kan med fordel træde i kraft i dag. Dermed
kan vi høste CO
2
-reduktioner hurtigst muligt. Finansministeriet
har opgjort CO
2
-reduktionspotentialet til 0,1 mio. ton CO
2
i 2025.
Derudover skal regeringen undersøge muligheden for at øge de 7
og 8-akslede lastbilers vægt med op til 1.000 kg højere totalvægt for
køretøjer med eldrevne arbejdsaggregater, og øge vogntogslængden
for vogntog med læssekran (+2m) op til 18,5 meter.
Øg dieselafgiften og udskyd kilometerafgiften for lastbiler.
Re-
geringen bør udskyde de planlagte kørselsafgifter for lastbiler, indtil
der gennemføres roadpricing for alle køretøjer. I stedet bør den øge
dieselafgiften med 40 øre/l, indtil der kan indføres kørselsafgifter
for alle køretøjer, hvilket vil give tre gange så mange CO
2
-reduktio-
ner (0,9 mio. tons i 2030). Kilometerafgiften for lastbiler rammer
geografisk skævt, er en upræcis måde at reducere CO
2
-udledningen
for tunge køretøjer på og kan ikke reducere trængsel, når ikke alle
køretøjer er omfattet.
Udbred roadpricing til alle køretøjer.
Regeringen bør nedsætte en
kommission, der undersøger muligheden for at indføre kørselsafgif-
ter for alle køretøjer. Dette bør ske som led i en omlægning af de ek-
sisterende afgifter, herunder registreringsafgiften, og gennemføres
uden samlet set at øge statens indtægter og er omkostningsneutral
for trafikanterne under ét. Det er endvidere afgørende, at der gen-
nemføres en passende overgangsordning, og at afgiften indrettes på
en måde, der begrænser den geografiske skævvridning på grund af
transportafstande. DI og Advisory boardet foreslår ni principper for
mulig indførelse af kørselsafgifter.
36
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0037.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
LASTBILERNE VIL UDLEDE 0,17 MIO. TON CO
2
I 2045
Lastbilers udledninger angivet i mio. ton CO
2
2
,
Fremskrivning af KF23
2025:
Alternative Fuel
Infrastructure Regulation
øger krav til lade-infra-
struktur
2025:
KM afgi t for
lastbiler på 12 ton eller
derover træder i kra t
Fremrykning af fortræng-
ningskrav til 6% i 2028
og 7% i 2030
,
,
,
Frem mod 2045 vil en kombination af mere ladein-
frastruktur og fremrykning af fortrængningskravet
give anledning til CO
2
-reduktioner fra lastbilerne.
Derudover forventer Energistyrelsen, at kilome-
terafgiften kan resultere i en CO
2
-reduktion. I 2045
efterlades således en manko på 1,7 mio. ton CO
2
.
Denne manko reduceres med boardet anbefalinger,
som både fremmer grønne lastbiler og grønnere
drivmidler.
1
,
0
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 2035 2036 2037 2038 2039 2040 2041 2042 2043 2044 2045
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023 og BCG ‘s beregninger
37
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0038.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
NI PRINCIPPER FOR ROADPRICING
DI arbejder på en analyse, der belyser de trafikale
og samfundsøkonomiske effekter af et nationalt
roadpricing system i Danmark, herunder også effek-
terne for erhvervslivet.
Udgangspunktet for analysen er, at trafikanter-
nes udgifter til roadpricing modsvares af lavere
registreringsafgifter på køretøjer. Analysen viser,
at ca. halvdelen af trafikanterne vil have en lavere
samlet betaling end i dag, mens den anden halvdel
vil betale mere. Det forventes, at et, for trafikan-
terne samlet set, omkostningsneutralt nationalt
roadpricingsystem kan give en markant reduktion
i trængsel på omkring 40 %. Det vil samtidig give
anledning til klimagevinster, samfundsøkonomiske
gevinster og gevinster for erhvervslivet, primært i
form af mindre tid i køkørsel.
Klimagevinsten af roadpricing vil falde over tid med
en elektrificering af bilparken, hvorimod gevinster i
form af reduceret trængsel er vedvarende effekter.
Erhvervslivets nettogevinster estimeres til ca. 4 mia.
kr. årligt som følge af reduceret spildtid i trafikken.
9 PRINCIPPER
1. Hovedformålet med at indføre kørselsafgifter bør være at reducere tilta-
gende trængselsudfordringer.
2. Indføres roadpricing bør det ske ved en samtidig omlægning af eksiste-
rende afgifter på brændstof og køretøjer.
3. Omlægningen af afgifterne fra køb til brug skal ikke øge omkostningerne
for trafikanterne samlet set.
4. Der bør etableres en passende overgangsordning for omlægningen med
henblik på at modvirke dobbeltbeskatning af ejerne af køretøjer.
5. Usikkerheden for trafikanter og erhvervsliv mindskes ved først at melde
tidspunktet for indfasning, når en overgangsordning er fastlagt.
6. Kørselsafgifterne bør omfatte alle køretøjer – personbiler, varebiler og last-
biler – og primært differentieres efter tid og geografi.
7. Kørselsafgifterne bør indrettes med hensyn til social og geografisk skæv-
vridning, samtidigt med at effekten bevares mest muligt.
8. Hensyn til transportafstande for erhvervet kan betyde, at takster herfor
skal fastlægges ud fra andre hensyn end for privatbilismen.
9. Der bør samtidig investeres i at sikre gode, attraktive alternativer til privat-
bilen, så mobiliteten opretholdes.
Kilde: DI/Incentive rapport
38
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0039.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
Flere grønne muligheder
for den enkelte
39
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0040.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
ANBEFALINGER (I/II)
Regeringen skal understøtte øget brug af cykler, samkørsel og kollektiv trafik til gavn for klima og sundhed
Styrk den kollektive transport.
Staten
bør investere gennemsnitligt 0,5 mia. kr. fra
2024 – 2030 til at styrke den kollektive transport.
Derudover skal der gennemføres en takstreform,
som både inviterer nye passagerer ind og fasthol-
der de eksisterende passagerer i busser, tog, me-
tro og letbane. Når kollektive transportløsninger
bliver mere attraktive for flere danskere, er det
til gavn for sammenhængskraften, mobiliteten i
samfundet og desuden bidrager det til at redu-
cere CO
2
udledningen.
Fremryk udmøntning af cykelpulje.
Regerin-
gen afsatte i Infrastrukturplan 2035 en pulje på
i alt 3 mia. kr. til cykling i perioden 2022 – 2035.
Vi anbefaler, at denne pulje fremrykkes, så de
3 mia. kr. udmøntes i perioden 2022 – 2030.
Der bør investeres i bedre cykelinfrastruktur,
så utryghed i trafikken ikke er en hindring for at
børn og voksne vælger cyklen til i hverdagen. Det
betyder også noget, at der er tryg og sikker cykel-
parkering, at der er god sammenhæng til andre
transportformer, og at der gennem kampagner
og andet skabes incitamenter til at vælge cyklen
i hverdagen.
Indfør cykelvenlig skattelovgivning.
For at
arbejdsgivere kan hjælpe medarbejdere op på
cyklen, er der brug for en håndsrækning fra
staten. Regeringen bør gøre det muligt at købe,
lease eller abonnere på en cykel gennem brut-
tolønsordningen på samme vilkår, som når man
får en telefon, et fitnessabonnement eller lign.
uden at der betales moms. Derudover bør det
være muligt at tilbyde fri firmacykel efter samme
princip, der i dag bruges om f.eks. pendlerkort til
kollektiv transport.
Kilde: Infrastrukturplan 2035
40
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0041.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
ANBEFALINGER (II/II)
Regeringen skal understøtte øget brug af cykler, samkørsel og kollektiv trafik til gavn for klima og sundhed
Gør det muligt at tilbyde gratis, skattefri opladning af elcykler
og elbiler på arbejdspladser.
Det er flere barrierer for køb af elbi-
ler, som knytter sig til opladning, herunder manglende mulighed for
egen ladeboks, usikkerhed om elbilens rækkevidde eller usikkerhed
om adgang til en ladestander. Vi anbefaler, at regeringen skal lade
virksomhederne tilbyde opladning til medarbejdere, da det kan
fjerne nogle af disse barrierer. Samtidigt kan udrulningen af elbiler
fremmes ved, at regeringen lader det være skattefrit for medarbej-
deren at oplade på arbejdspladsen, ligesom det bør være muligt for
virksomhederne at tilbyde gratis opladning til medarbejdere. Det
kan både fremme køb af elbiler til private og reducere behovet for
offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur.
Gør det attraktivt at vælge delebil og samkørsel.
Regeringen skal
arbejde for at fremme brugen af samkørsel og delebiler blandt andet
gennem økonomiske incitamenter til brugerne af de organiserede
ordninger samt ved at afsætte midler i en national pulje, der un-
derstøtter initiativer inden for området. Derudover skal delebiler og
samkørsel integreres bedre i det eksisterende transportsystem, da
det fungerer som et supplement til bus, tog, letbane og metro. Det
er energieffektivt, når flere kører sammen og deles om bilparken.
Kilde: Infrastrukturplan 2035
41
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0042.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
Vejen frem mod nul­
emissioner i 2045
42
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0043.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
VEJEN FREM MOD NULEMISSIONER I 2045
Advisory Boardets anbefalinger vil reducere CO
2
-udledningerne fra 2,2 til 1,2 mio. ton i 2045 og samtidig
reducere den akkumulerede CO
2
-udledning i perioden med i alt 42 mio. ton CO
2
. Reduktionerne er et
første og stort skridt på vejen for klimaet. Men transportsektoren når ikke i mål med nulemissioner i 2045
med disse anbefalinger alene.
Transportsektoren kan og skal levere flere CO
2
-reduktioner både i og frem mod 2045. For at transportsek-
toren kommer i nul i 2045 kræver det, udover Advisory Boardet anbefalinger, omstilling af både forsvaret,
søfarten og de mindre køretøjer, som motorcykler. Regeringen skal derfor hurtigst muligt se på disse dele
med henblik på at sikre, at også disse omstilles. Samtidig skal vi indse, at omstillingen af de sidste ton CO
2
kan blive samfundsøkonomisk omkostningstung, idet regeringen skal vinke tidligere farvel til de indtægter,
de nu får fra f.eks. benzin- og dieselafgifter.
Virksomhederne er klar. Nu er det politikernes tur til, at få os det sidste stykke. For ægte grøn forandring
bør ske fra Danmark.
43
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728698_0044.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
DET ER MULIGT AT NÅ LÆNGERE
Transportsektorens udledninger pr. transporttype angivet i mio. ton CO
2
Energistyrelsens klimastatus og -fremskrivning 2023
82% reduktion i t. 1990
,
Frozen policy fremskrivning
Personbiler
Varebiler
Lastbiler
Busser
Det er muligt at nå nulemissioner i 2045. Dels ved
at reducere CO
2
fra forsvaret, motorcykler, inden-
rigssøfart og grænsehandel, dels ved at få de aller-
sidste fossile køretøjer omstillet til el eller grønne
drivmidler.
Vil man opnå større CO
2
-reduktioner, end der op-
nås med Advisory Boardet anbefalinger kræver det
dog, at staten og samfundet er villig til at bære store
omkostninger til både drop-in brændsler og grønne
køretøjer.
På den kortere bane kan der opnås reduktioner
udover Advisory Boardets foreslåede ved at øge
brugen af drop-in brændsler. På den længere bane
skal flest mulig fossile transportmidler skiftes ud til
grønne transportmidler og de sidste benytte drop-in
brændsler.
,
,
Motorcykler og knallerter
Grænsehandel
,
Indenrigs søfart
Indenrigs lu tfart
Banetransport
,
,
,
,
, med DI-initiativer
Øvrige transport
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 2035 2036 2037 2038 2039 2040 2041 2042 2043 2044 2045
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023; BCG-analyse
44