Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 232
Offentligt
2728697_0001.png
GRØN OMSTILLING
AF TRANSPORTEN
Advisory Board for Grøn Mobilitets anbefalinger,
RESUMÉ
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728697_0002.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
ANBEFALINGER DER VIRKER
Udvalgte anbefalinger der omstiller transporten
Rygvind til grønne køretøjer:
Fastfrys afgifterne på person-
og varebiler frem til 2030
Mindre spild og energieffektiv godstransport:
Indfør roadpricing
og frem mere grøn transport
Hurtig indfasning af grønne drivmidler:
Afgiftsfritag grønne
brændstoffer og etablér drivmiddelinfrastruktur
Flere grønne muligheder for den enkelte:
Investér i kollektiv trafik
Gevinster
Reducerer CO₂ alle år fra i dag til 2045
Reducerer 42 mio. ton CO₂ i hele perioden,
svarende til Danmarks CO
2
-emissioner i 2023
Beholder danske arbejdspladser
Opretholder konkurrenceevne og arbejdspladser
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728697_0003.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
OMSTILLING KRÆVER SAMARBEJDE
Den grønne omstilling kommer til at stille markante krav til både po-
litikere og virksomheder. Ikke mindst på transportområdet, som står
overfor tre væsentlige udfordringer:
Klimaudfordringen:
Danmarks udledning af drivhusgasser skal
nedbringes med 70% i 2030, og samfundet skal være klimaneutralt
senest i 2030. Transportsektoren forventes at stå for 35% af CO₂-
emissionerne i 2035, hvilket bl.a. skyldes, at omstillingen af trans-
porten er mere udfordret end de øvrige sektorer.
Ressourceudfordringen:
Transporten står overfor at omstille til et
mere effektivt ressourceforbrug, herunder skal det sikres, at forbru-
get af fossile drivmidler reduceres og ressourcerne, som vindenergi
og biobrændstoffer, benyttes bedst muligt i samfundet som helhed.
Mobilitetsudfordringen:
Danmarks overordnede transportinfra-
struktur er sårbar og trængslen på vejene stigende. Effektiv trans-
port af varer og personer er forudsætningen for dansk konkurren-
cekraft, arbejdspladser og velfærd. Det er afgørende, at den grønne
omstilling af transporten gennemføres på en måde, der sikrer en
robust og effektiv mobilitet i samfundet som helhed.
DI’s medlemmer er optaget af den grønne dagsorden og efterspørger
en styrket politisk indsats inden for grøn transport. Det gælder ikke
mindst DI Transports medlemmer, som er i gang med at omstille
transportsektoren til grønne drivmidler, som el og biobrændstoffer, og
fremme energieffektive transportløsninger.
DI har derfor nedsat et Advisory Board for grøn mobilitet, hvor virksom-
heder fra hele værdikæden inden for grøn transport har været samlet
om at udarbejde anbefalinger, der kan sikre fremtidens grønne mobi-
litet. Anbefalingerne skal bidrage til, at den grønne omstilling af trans-
porten gennemføres på en måde, der opretholder en effektiv mobilitet i
samfundet og styrker danske virksomheder.
Regeringen og Folketinget bør sætte som mål, at transportsektoren
skal være CO₂-neutral i 2045, samtidigt med at regeringen lever op til
Klimalovens guidende principper, herunder at sikre høj mobilitet, øko-
nomisk vækst og dansk konkurrencekraft.
Virksomhederne er klar. Advisory Boardets 24 anbefalin-
ger får os et langt stykke af vejen. Nu er det politikernes
tur til at få os det sidste stykke. For ægte grøn forandring
bør ske fra Danmark.
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023; BCG-analyse
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728697_0004.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
DI’S MEDLEMMER HAR LØSNINGEN
Den grønne omstilling af transportsektoren er i gang. EU-regulering
sikrer et stop af salg af fossile person- og varebiler fra 2035, ligesom
det danske fortrængningskrav øges over de næste år og reducerer ud-
ledningerne fra benzin og diesel.
Med de nuværende tiltag og den teknologiske udvikling forventes ud-
ledningerne at falde fra 12,4 mio. ton CO
2
i 2022 til 10,2 mio. ton CO
2
i 2030 og 8,1 mio. ton CO₂ i 2035. Det efterlader en væsentlig manko,
hvis transportsektoren skal give et stort bidrag til de nationale målsæt-
ninger. På den længere bane er der bedre nyheder. Boston Consulting
Group (BCG) har for DI fremskrevet CO₂-udledningerne frem til 2045,
hvor Danmark skal være nulemissions samfund. Ifølge denne fremskriv-
ning forventes udledningerne fra transportsektoren at falde yderligere til
2,2 mio. ton CO
2
i 2045.
Men DI’s medlemmer vil mere. DI’s Advisory Board har samlet 24
anbefalinger i 4 temaer, der reducerer mankoen til
8,1 mio. ton CO₂
i 2030
og
1,2 mio. ton CO₂ i 2045.
Ikke mindst reducerer anbefalin-
gerne de akkumulerede udledninger i hele perioden 2023 – 2045 fra
178 mio. ton CO₂ til 136 mio. ton CO₂.
Det koster staten 28,7 mia.
kr. i perioden 2024 – 2030. En væsentlig del af omkostningerne består
i, at staten ikke længere får indtægter fra afgifterne på benzin og diesel,
der i dag leverer ca. 17 mia. kr. årligt til statskassen. Det er indtægter,
der under alle omstændigheder vil blive mindre, når transportens CO₂-
udledning reduceres, fordi vi bruger mindre benzin og diesel.
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023; BCG-analyse
For at reducere CO₂ yderligere skal der gennemføres tiltag allerede i
dag, og samtidig skal vi lægge sporene til fremtiden, herunder:
Nok grøn energi:
Der skal etableres tilstrækkelig grøn energi til at
dække fremtidens behov. De bæredygtige brændstoffer skal over-
holde EU’s bæredygtighedsdirektiv og levere de CO₂-redukioner,
som forventes.
En samlet grøn mobilitetsstrategi:
En mobilitetsstrategi skal
skabe bedre sammenhæng mellem de mange forskellige trans-
portformer for at kunne reducere både klimaeffekter og ressour-
ceforbrug. Desuden skal havnenes og luftfartens rolle indtænkes i
fremtidens omstilling.
Luftfarten bliver grøn:
Politisk er det hensigten, at al indenrigsluft-
fart er grøn fra 2030, hvilket er inkluderet i baseline frem mod 2045.
Indenrigsluftfart kan dermed blive et grønt alternativ til benzin- og
dieselbilen på nogle rejser.
Søfarten og forsvaret står overfor en stor udfordring:
De tekni-
ske udfordring ved omstilling af højfrekvente hurtigfærger og forsva-
rets fartøjer kræver en teknisk analyse, som der ikke er set på i dette
arbejde.
Sæt politisk mål om nulemissioner i transporten i 2045:
Målet
skal være rettesnor for de politiske tiltag, som skal sikre, at også
transportsektoren når i nul.
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728697_0005.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
4 TEMAER OG 24 ANBEFALINGER
Som regeringen bør gennemføre, der vil accelerere grøn transport
Rygvind til grønne køretøjer
• Fastfrys afgiftsrabat for elektriske per-
son- og varebiler på 2023-niveau
• Afsæt 2 mia. kr. til et fast tilskud på 50%
af merpris til køb af grønne lastbiler
• Tillad 100% straks-afskrivning af udgifter
til grønne lastbiler
• Indfør krav om grønne offentlige trans-
portindkøb fra 2024
• Tillad distribution i ydertimerne for støj-
svage køretøjer
• Sanering af transport- og køretøjsregler
for elektriske køretøjer, herunder tillade
aerodynamiske fronter for grønne lastbi-
ler og sikre at B-kørekort gælder for alle
elektriske køretøjer op til 4.250 kg
Hurtig indfasning af grønne
drivmidler
Afgiftsfritag grønne brændstoffer,
herunder biogas
Opret pulje på 0,1 mia. kr. årligt i perio-
den 2023 – 2030 til etablering af lade-
standere hos virksomheder
Opret pulje på 0,1 mia. kr. årligt i pe-
rioden 2023 – 2030 til lynladere langs
motorveje
Tillad 100% straksafskrivning af stik-
ledninger og tilslutningsbidrag
Tillad frontloading af investeringer
i ladeinfrastruktur
Fjern koncessionsregler på ladestandere
Mindre spild og energieffektiv
godstransport
• Reducer broafgifter for godstog til
samme niveau som passagertog, under
hensyntagen til de faste forbindelsers
økonomi
• Genindfør miljøtilskudsordningen
på banegodsområdet
• Elektrificer banen inkl. sidebaner til
persontransport
• Sikre gode internationale godsforbin-
delser
• Fremskynd øgede vægt og dimensione-
ringskrav
• Øg dieselafgiften og udskyd kilometer
-
afgiften for lastbiler
• UIndfør generel roadpricing på alle
køretøjer
Flere grønne muligheder
for den enkelte
• Styrk den kollektive transport med
gennemsnitligt 0,5 mia. kr. årligt i
2024 – 2030
• Fremryk udmøntning af cykelpulje
• Indfør cykelvenlig skattelovgivning
• Gør det muligt at tilbyde gratis og skat-
tefri opladning af elcykler og elbiler på
arbejdspladser
• Gør det attraktivt at vælge delebil og
samkørsel
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728697_0006.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
REDUCERER MANKOEN I ALLE ÅR
Transportsektorens udledninger per transporttype angivet i mio. ton CO
2
Det bør være et politisk mål, at få nulemissioner i
transportsektoren senest i 2045. Det kræver flere
tiltag end de, som Advisory Boardet anbefaler.
Personbiler
Varebiler
,
Energistyrelsens klimastatus og -fremskrivning 2023
Frozen policy fremskrivning
82% reduktion i t. 1990
Lastbiler
Busser
,
,
Motorcykler og knallerter
Grænsehandel
,
Advisory Boardets anbefalinger reducerer transpor-
tens akkumulerede udledninger med 42 mio. ton i
perioden 2023 – 2045. Herunder reduceres udled-
ningerne i alle årene 2030 – 2045 med 20 – 30%.
Mankoen, der efterlades efter Advisory Boardet
anbefalinger forventes at være 1,2 mio ton CO₂ i
2045. Denne består primært af CO₂-udledninger
inden for indenrigssøfart og forsvaret.
For at nå i mål med nulemissioner i 2045 skal de
sidste 1,2 mio. ton CO₂ adresseres politisk.
Indenrigs søfart
Indenrigs lu tfart
Banetransport
,
,
,
,
, med DI-initiativer
Øvrige transport
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 2035 2036 2037 2038 2039 2040 2041 2042 2043 2044 2045
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023; BCG-analyse
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728697_0007.png
GRØN OMSTILLING AF TRANSPORTEN
ADVISORY BOARD MEDLEMMER
Formand Marianne Dahl,
Managing director & Partner
Annemarie Rasmussen,
direktør
Atli Einarsson,
Managing Director
Casper Kirketerp-Møller,
CEO
Christian Lind,
adm. direktør
Claus Madsen,
Managing Director
Dorethe Nielsen,
Vice President
Holger Ross Lauritsen,
Managing Director, Owner
Jacob Himmelstrup,
adm. direktør
Jan Breinholt,
CSCO
Jens Visholm,
kommerciel direktør
Jørn Skov,
adm. direktør
Lars Bonderup Bjørn,
adm. direktør
Boston Consulting Group
Via Biler Gruppen A/S
DHL Express Denmark A/S
Clever A/S
Hessel Solutions og Hessel HiRE
Hitachi Energy Denmark A/S
Novo Nordisk A/S
VM Tarm A/S
Regaco A/S
Stark Danmark A/S
DSB
Danske Fragtmænd A/S
EWII A/S
Marcel Wolff Matern,
salgsdirektør
Maria Katja Jensen,
Chef for Planlægning og Systemudvikling
Michael Lamberth,
CCO Chief Commercial Officer
Michael Rasmussen,
Salgschef
Morten Bo Christiansen,
Senior Vice President, Head of Energy Transition
Niels Haack Josefsen,
Head of Direct Operations
Niels Vrist Bertelsen,
CEO
Ole Mortensen,
Director Group Procurement Logistic
Oliver Gesche,
Chief Financial Officer
Peter Jonsson,
CEO
Peter Kjær Jensen,
CEO
Peter Therkelsen,
adm. direktør
Sebastian Sigvaldason,
Director, Logistics
Volvo Danmark A/S
Evida Service A/S
OK. A.M.B.A.
Scania Danmark A/S
A.P. Møller - Mærsk
DB Schenker
Nic. Christiansen Gruppen
Danish Crown
DB Cargo Scandinavia A/S
E.ON
PostNord Danmark
H.P. Therkelsen
Carlsberg Group
7