Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 232
Offentligt
2728696_0001.png
Slidet bruger
lyst
baggrundsbillede. Indsæt et nyt: Klik på
Baggrundsbilleder
ikonet i Templafy vinduet, vælg ved at klikke én gang. Vent og vælg knappen
Select Image as Background
under DI fanen.
Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del - Bilag 232
Offentligt
GRØN OMSTILLING
AF TRANSPORTEN
Advisory board for Grøn
Mobilitets anbefalinger
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0002.png
Velkomst &
dagens program
Marianne Dahl
Formand, AB for grøn mobilitet
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0003.png
Velkomst
Marianne Dahl
Boston Consulting Group
Transportens rolle i den grønne omstilling
Udfordringer og veje til en grøn omstilling af transporten
Fire anbefalinger til grøn omstilling af transporten i 2030
Refleksioner over Advisory boardets anbefalinger
Q&A: Spørgsmål fra salen
Rasmus Langhoff
Formand for Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Esben Hegnsholt
Boston Consulting Group
Karsten Lauritzen
DI Transport
Niels Buus Kristensen
Klimarådet
Via Biler
Hvordan sikrer vi energiinfrastruktur til fremtidens grønne transport?
Hvor langt kan vi nå med grønne tunge køretøjer og hvilken rolle skal
grønne brændsler spille?
Hvordan kan kollektiv transport bidrage til den grønne omstilling?
Opsamling og tak for i dag
Michael Lamberth
OK a.m.b.a.
Henrik Dam Larsen
J. Nørgaard Petersen
Michael Knørr
COWI
Marianne Dahl
Boston Consulting Group
3
Copyright © 2023 by Boston Consulting Group. All rights reserved.
Hvordan får vi hurtigere elektrificering af personbilerne?
Annemarie Rasmussen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0004.png
Advisory board medlemmer
Marianne Dahl
Managing director & Partner
Jan Breinholt
CSCO
Niels Haack Josefsen
Head of Direct Operations
Annemarie Rasmussen
Direktør
Jens Visholm
Kommerciel Direktør
Niels Vrist Bertelsen
CEO
Atli Einarsson
Managing Director
Jørn Skov
Administrerende Direktør
Ole Mortensen
Director Group Procurement Logistic
Casper Kirketerp-Møller
CEO
Lars Bonderup Bjørn
Administrerende Direktør
Oliver Gesche
Chief Financial Officer
Christian Lind
Administrerende Direktør
Marcel Wolff Matern
Salgsdirektør
Peter Jonsson
Peter Kjær Jensen
CEO
Copyright © 2023 by Boston Consulting Group. All rights reserved.
CEO
Claus Madsen
Managing Director
Maria Katja Jensen
Chef for Planlægning og Systemudvikling
Dorethe Nielsen
Vice President
Michael Lamberth
CCO Chief Commercial Officer
Peter Therkelsen
Administrerende Direktør
Holger Ross Lauritsen
Managing Director - Owner
Michael Rasmussen
Salgschef
Sebastian Sigvaldason
Director
-
Logistics
Jacob Himmelstrup
Administrerende Direktør
Morten Bo Christiansen
Senior Vice President - Head of Energy
Transition
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0005.png
Fra 15% til 35%: Transporten er et relativt større problem
Udledninger i Danmark per sektor
I mTon CO2e, 1990-2035F
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
-10
1990
Calibrering
CCS
~11,8
mTon
i 1990,
15 % af samlede udlednigner
~12,4
mTon
i 2023, stigning på 5%
~35%
af samlede
udledninger stammer
fra transportsektoren
2023 (i dag)
Copyright © 2023 by Boston Consulting Group. All rights reserved.
1995
Affald
2000
2005
2010
El og fjernvarme
2015
2020
Serviceerhverv
2025F
2030F
Husholdninger
Transport
2035F
Landbrug, skove, gartneri og fiskeri
Fremstillingserhverv og bygge-anlæg
Produktion af olie, gas og VE-brændstoffer
Kilde: Energistyrelsens Klimafremskrivninger 2023 (https://ens.dk/service/fremskrivninger-analyser-modeller/klimastatus-og-fremskrivning-2023)
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0006.png
Udfordringen er, at...
A
... Transportsektoren vil udgøre
35% af samlede emssioner i
2035
... Transportsektorens
udledninger er
fortsat stignende
mod 2024
Med en klar ambtion om...
1
… at understøtte vores tre
kriterier for grøn mobilitet:
klogere, grønnere
og
bedre
… at komme i mål med den
nationale målsætning om
nulemission i 2045
3
... at
signifikant reducere
udledningerne
i perioden 2025-
2045
6
Copyright © 2023 by Boston Consulting Group. All rights reserved.
B
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0007.png
Transportens rolle i
den grønne omstilling
Rasmus Horn Langhoff
Formand for Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0008.png
Udfordringer og veje
til en grøn omstilling
af transporten
Esben Hegnsholt
Boston Consulting Group
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0009.png
Transportens udledninger er store og genstridige
Udledninger i Danmark per sektor
I mTon CO2e, 1990-2035F
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
-10
1990
Calibrering
CCS
~11,8
mTon
i 1990,
15 % af samlede udlednigner
~12,4
mTon
i 2023, stigning på 5%
~35%
af samlede
udledninger stammer
fra transportsektoren
2023 (i dag)
Copyright © 2023 by Boston Consulting Group. All rights reserved.
1995
Affald
2000
2005
2010
El og fjernvarme
2015
2020
Serviceerhverv
2025F
2030F
Husholdninger
Transport
2035F
Landbrug, skove, gartneri og fiskeri
Fremstillingserhverv og bygge-anlæg
Produktion af olie, gas og VE-brændstoffer
Kilde: Energistyrelsens Klimafremskrivninger 2023 (https://ens.dk/service/fremskrivninger-analyser-modeller/klimastatus-og-fremskrivning-2023)
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0010.png
Biler (53%)
53%
Vejtransporten
udgør ~85% af
problemet i dag
Transportsektorens
udledninger per
transporttype i mTon CO
2
e
år 2023 [%-andel]
3%
15%
Varebiler (15%)
Lastbiler & busser (17%)
14%
Andre
1
(~15%)
1. MC og knallerter, Grænsehandel, Indenrigs søfart, Indenrigs luftfart, Banetransport, Øvrig transport
Kilde: Klimafremskrivningen 2023; BCG-analyse
10
Copyright © 2023 by Boston Consulting Group. All rights reserved.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0011.png
Nul-emission i 2045 møder en række udfordringer
Transport i
Danmark står for
40 mia dkk i stats-
provenu
+10% af biler
solgt i 2023 er på
vejen i 2045
100% iblanding er
ikke muligt
og er
en dyr løsning
Elnet og
infrastruktur
er
endnu ikke klar til
omstilling
Konkurrence-
dygtige alternativ
mangler fortsat
for
visse segmenters
1. Totalt statsligt provenu for rent transportrelaterede skatter og afgifter i 2022. Derudover forekommer også f.eks. et mindre provenu fra elafgiften fra
eldrevne køretøjer; Kilde: Danmarks statistik, Energistyrelsens Klimafremskrivninger KF23, BCG analysewf
11
Copyright © 2023 by Boston Consulting Group. All rights reserved.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0012.png
Kan vi knække kurven? 2,2mTCO2e udledes fortsat i '45
Transportsektorens udledninger per transporttype
i mTon CO2e
12,4
11,9
10,2
8,1
~180
mTon
akkumulerede
udledninger '23-'45
Copyright © 2023 by Boston Consulting Group. All rights reserved.
Biler
Varebiler
Lastbiler
Busser
MC og knallerter
Grænsehandel
Indenrigs søfart
Indenrigs luftfart
Banetranspot
Øvrig transport
4,3
2,2
2023
2025
2030
2035
2040
2045
12
Kilde: Klimafremskrivningen 2023; BCG-analyse
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0013.png
Udfordringerne er specifikke for hvert segment
Transportsektorens udledninger per transporttype
i mTon CO
2
e år 2023 [%-andel]
53%
Biler og varebiler (68 %)
Vi er i gang og har teknologien
udfordringen er hurtig omstilling af nysalg
Lastbiler og busser (17 %)
15%
14%
8%
7%
1
3%
Vi kan se retningen
nogen teknologi-usikkerhed og manglende infrastruktur
Færge, Luftfart, Banetransport og forsvaret
2
(8%)
Med få aktører er der behov for individuel håndtering
1.: MC og Knallerter, Grænsehandel 2.: Forsvaret er størstedelen af "øvrig transport"
Kilde: Klimafremskrivningen 2023; BCG-analyse
13
Copyright © 2023 by Boston Consulting Group. All rights reserved.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0014.png
Elektrificering er omstillingens hjerte, og skal lykkes
Kraftig vækst i elforbruget som følge af elektrificeringen af vejtransporten
Direkte elbehov vejtransport (GWh)
17 TWh
TWh svarende til ~10% af
det danske elforbrug
1
i 2045
16.980
14.536
Copyright © 2023 by Boston Consulting Group. All rights reserved.
10.005
13.640
10.665
4.327
806
2023
El
6.948
1.362
2025
El (konservativt tillæg)
3.252
2030
2035
2040
2045
1. Ifølge Energinets Analyseforudsætninger 2022 forventes det samlede elforbrug at være 181 TWh i 2045; Note: Tallene inkluderer ikke brændstofsbehovet
relateret til luft- og søfart, banetransport samt øvrig transport; ekskluderer elforbruget til at dække brintbehovet til brændselsceller (0,5 TWh i 2045);
Kilde: Klimafremskrivningen 2023; Dansk Industri; Energinets Analyseforudsætninger 2022; BCG-analyse
14
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0015.png
Fire
anbefalinger
til grøn
omstilling af
transporten,
som giver CO2-
reduktioner i
2030
Karsten Lauritzen
DI Transport
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0016.png
ADVISORY BOARDETS ANBEFALINGER
National grøn mobilitetsstrategi
-
Politisk mål om nulemissioner i 2045
-
Rygvind til grønne
køretøjer
Hurtig indfasning af
grønne drivmidler
Mindre spild og
energieffektiv
godstransport
Flere grønne
muligheder for den
enkelte
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0017.png
4 TEMAER OG 24 ANBEFALINGER
1
2
3
4
SOM REGERINGEN SKAL GENNEMFØRE, DER VIL ACCELLERE GRØN TRANSPORT
Rygvind til grønne køretøjer
Fastfrys afgiftsrabat for elektriske
person-
og varebiler på 2023-
niveau
Afsæt 2 mia. kr. til et fast tilskud
på 50% af merpris til køb af grønne
lastbiler
Tillad 100% straks-afskrivning af
udgifter til grønne lastbiler
Indfør krav om grønne offentlige
transportindkøb fra 2024
Tillad distribution i ydertimerne for
støjsvage køretøjer
Sanering af transport- og
køretøjsregler for elektriske
køretøjer, herunder tillade
aerodynamiske fronter for grønne
lastbiler og sikre at B-kørekort
gælder for alle elektriske køretøjer
op til 4.250 kg
Hurtig indfasning af grønne
drivmidler
Afgiftsfritag grønne brændstoffer,
herunder biogas
Opret pulje på 0,1 mia. kr. årligt i
perioden 2023-2030 til etablering af
ladestandere hos virksomheder
Opret pulje på 0,1 mia. kr. årligt i
perioden 2023-2030 til lynladere
langs motorveje
Tillad 100% straksafskrivning af
stikledninger og tilslutningsbidrag
Tillad frontloading af investeringer i
ladeinfrastruktur
Fjern
koncessionsregler på
ladestandere
Mindre spild og energieffektiv
godstransport
Reducer broafgifter for godstog til
samme niveau som passagertog, under
hensyntagen til de faste forbindelsers
økonomi
Genindfør miljøtilskudsordningen på
banegodsområdet
Elektrificer banen inkl. sidebaner til
persontransport
Sikre gode internationale
godsforbindelser
Fremskynd øgede vægt og
dimensioneringskrav
Øg dieselafgiften og udskyd
lastbilafgiften
Udbred roadpricing
til alle køretøjer
Flere grønne muligheder for den
enkelte
Styrk den kollektive transport med
0,5 mia. kr. årligt i 2024-2030
Fremryk udmøntning af cykelpulje
Indfør cykelvenlig skattelovgivning
Gør det muligt at tilbyde gratis og
skattefri opladning af elcykler og
elbiler på arbejdspladser
Gør det attraktivt at vælge delebil og
samkørsel
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0018.png
ANBEFALINGERNE REDUCERER
UDLEDNINGERNE MED 42 MIO. TON CO2
Energistyrelsens Klimastatus og -fremskrivning (KF23)
Frozen policy fremskrivning
-83 %
12,4
10,2
8,1
8,1
4,9
4,3
2,4
2,2
1,2
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
Biler
Varebiler
Lastbiler
Busser
Motorcykler og knallerter
Grænsehandel
Indenrigs søfart
Indenrigs luftfart
Banetranspot
Øvrig transport
Total udledning efter
initiativer
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023; BCG-analyse
2045
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0019.png
STATSKASSEEFFEKTER AF ADVISORY
BOARDETS ANBEFALINGER
Mia. kr.
Tema 1: Rygvind til grønne køretøjer
2024
0,3
2025
0,3
2026
0,3
2027
0,3
2028
0,4
2029
0,5
2030
1,2
I alt
3,2
Tema 2: Hurtig indfasning af grønne drivmidler
Tema 3: Mindre spild og energieffektiv godstransport
Tema 4: Flere grønne muligheder for den enkelte
Tiltag i alt
3,0
0,0
0,9
4,2
2,9
0,6
0,8
4,6
2,6
0,6
0,6
4,1
2,5
0,6
0,4
3,8
2,2
1,2
0,4
4,2
2,0
1,1
0,3
3,9
1,6
1,0
0,2
4,0
16,8
5,1
3,6
28,7
Note: Beregningerne for hvert tema bygger på partielle skøn hvilket medfører, at der ikke tages højde for vekselvirkninger på
tværs
af tiltagene. Det medfører, at provenueffekterne
-
hvis alle tiltag gennemføres
samtidigt -
vil være betragteligt lavere da det f.eks. være billigere at lempe afgiften på biodiesel, hvis ændringer i registreringsafgiften har medført, at der vil være færre dieseldrevne biler på vejene.
Ift. temaet "Rygvind til grønne køretøjer" tages der udgangspunkt i
Advisory boardets
samlede forslagspakke for en omlægning af afgiften på person- og varebiler. Det medfører bl.a. at der også indgår
finansieringselementer fra højere ejerafgifter og en afskaffelse af den midlertidige lempelse af elafgiften for eldrevne køretøjer.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0020.png
Refleksioner over
Advisory
Boardets
anbefalinger
Niels Buus Kristensen
Næstformand, Klimarådet
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0021.png
Konference om grøn omstilling af transportsektoren
Christiansborg 23. juni 2023
Refleksioner over Advisory
Boardets anbefalinger
Niels Buus Kristensen
Næstformand,
Klimarådet
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0022.png
Kun landbrug og transport fylder i 2030
Mill. ton
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
-10
11,7
12,7
10,5
Husholdninger
Industri og erhverv
El, fjernvarme og affald
Transport
Landbrug og skovbrug
CCS
1990
2023
2030
Kilde: Klimafremskrivning 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0023.png
Tiltag nu bør være skridt med retning mod målet
• Danmarks mål for nationale udslip:
2045
: Nettonul
2050
:
10%
Transportsektoren skal være tæt på 0-udslip i
2045
• Dagens politik skal bidrage til omstillingen mod nettonuludledninger.
2030
er et skridt på vejen mod de langsigtede mål.
• 2050-billedet er ved at være tegnet op:
El
El
direkte eller
via brint
El
El
Bio/PtX
sandsynligvis
med carbon
Bio/PtX
potentielt
uden carbon
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0024.png
4 TEMAER OG 24 ANBEFALINGER
1
2
3
SOM REGERINGEN SKAL GENNEMFØRE, DER VIL ACCELLERE GRØN TRANSPORT
4
Rygvind til
grønne køretøjer
Fastfrys afgiftsrabat for elektriske
person-
og varebiler på 2023-niveau
Hurtig indfasning af
grønne drivmidler
Afgiftsfritag grønne brændstoffer,
herunder biogas
Mindre spild og
energieffektiv godstransport
Reducer broafgifter for godstog
til samme niveau som passagertog, under
hensyntagen til de faste forbindelsers
økonomi
Genindfør miljøtilskudsordningen
på banegodsområdet
Elektrificer banen
inkl. sidebaner til persontransport
Sikre gode internationale
godsforbindelser
Fremskynd øgede vægt-
og
dimensioneringskrav
Øg dieselafgiften og udskyd
lastbilafgiften
Udbred roadpricing
til alle køretøjer
Flere grønne muligheder
for den enkelte
Styrk den kollektive transport med
0,5 mia. kr. årligt i 2024-2030
Fremryk udmøntning af cykelpulje
Indfør cykelvenlig skattelovgivning
Gør det muligt at tilbyde
gratis og skattefri opladning
af elcykler og elbiler på arbejdspladser
Gør det attraktivt at vælge
delebil og samkørsel
Afsæt 2 mia. kr. til et fast tilskud på 50%
Opret pulje på 0,1 mia. kr. årligt
af merpris til køb af grønne lastbiler
i perioden 2023-2030 til etablering
af ladestandere hos virksomheder
Tillad 100% straks-afskrivning af
udgifter til grønne lastbiler
Opret pulje på 0,1 mia. kr. årligt
i perioden 2023-2030 til
Indfør krav om grønne offentlige
lynladere langs motorveje
transportindkøb fra 2024
Tillad 100% straksafskrivning af
Tillad distribution i ydertimerne
stikledninger og tilslutningsbidrag
for støjsvage køretøjer
Tillad frontloading af investeringer
Sanering af transport-
og køretøjsregler
i ladeinfrastruktur
for elektriske køretøjer, herunder
tillade aerodynamiske fronter
Fjern
koncessionsregler på
for grønne lastbiler og
ladestandere
sikre at B-kørekort
gælder for alle
elektriske køretøjer op til 4.250 kg
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0025.png
4 TEMAER OG 24 ANBEFALINGER
1
2
3
SOM REGERINGEN SKAL GENNEMFØRE, DER VIL ACCELLERE GRØN TRANSPORT
4
Rygvind til
grønne køretøjer
Fastfrys afgiftsrabat for elektriske
person-
og varebiler på 2023-niveau
Hurtig indfasning af
grønne drivmidler
Afgiftsfritag grønne brændstoffer,
herunder biogas
Mindre spild og
energieffektiv godstransport
Reducer broafgifter for godstog
til samme niveau som passagertog, under
hensyntagen til de faste forbindelsers
økonomi
Genindfør miljøtilskudsordningen
på banegodsområdet
Elektrificer banen
inkl. sidebaner til persontransport
Sikre gode internationale
godsforbindelser
Fremskynd øgede vægt-
og
dimensioneringskrav
Øg dieselafgiften
og
udskyd
lastbilafgiften
Udbred roadpricing
til alle køretøjer
Flere grønne muligheder
for den enkelte
Styrk den kollektive transport med
0,5 mia. kr. årligt i 2024-2030
Fremryk udmøntning af cykelpulje
Indfør cykelvenlig skattelovgivning
Gør det muligt at tilbyde
gratis og skattefri opladning
af elcykler og elbiler på arbejdspladser
Gør det attraktivt at vælge
delebil og samkørsel
Afsæt 2 mia. kr. til et fast tilskud på 50%
Opret pulje på 0,1 mia. kr. årligt
af merpris til køb af
grønne
lastbiler
i perioden 2023-2030 til etablering
af ladestandere hos virksomheder
Tillad 100% straks-afskrivning af
udgifter til
grønne
lastbiler
Opret pulje på 0,1 mia. kr. årligt
i perioden 2023-2030 til
Indfør krav om grønne offentlige
lynladere langs motorveje
transportindkøb fra 2024
Tillad 100% straksafskrivning af
Tillad distribution i ydertimerne
stikledninger og tilslutningsbidrag
for støjsvage køretøjer
Tillad frontloading af investeringer
Sanering af transport-
og køretøjsregler
i ladeinfrastruktur
for elektriske køretøjer, herunder
tillade aerodynamiske fronter
Fjern
koncessionsregler på
for grønne lastbiler og
ladestandere
sikre at B-kørekort
gælder for alle
elektriske køretøjer op til 4.250 kg
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0026.png
Behov for ladeinfrastruktur er stort
Klimarådet anbefaler, at regeringen laver en strategi
Kommer i 2023
Støtte til ladeinfrastruktur fremmer ‘first-movers’
Stort behov for at reducere ventetiden for nettilslutning,
når der investeres i ladestandere.
26
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0027.png
Samfundsøkonomi og den langsigtede omstilling som rettesnore
3 væsentligste kommentarer
1. Beskatning af eksternaliteter
Dieselafgift (klima) + Vejafgift (øvrige)
2. Skub nye markeder i gang
Midlertidig differentiering af vejafgiften
Merpris - indkøb
Årskørsel
Forventede TCO i
2030
kr/km
6
CO2 - 1.500 kr./ton
5
4
Luftforurening og støj
Drivmiddel
Energidistributionsinfrastruktur
Reparationer
Indkøb af lastbil
3
2
1
1 - 2 mio. kr.
80 - 100.000 km
0
Diesel
Batteri
Besparelse - vejafgift
Årlig besparelse
1,15 kr. pr. km
90.000 - 115.000 kr.
3. Biogaspotentialet er begrænset og bruges bedst på at fortrænge naturgas
Afgiftsfritagelse (el. fortrængningskrav) risikerer at fortrænge
samfundsøkonomisk billigere anvendelser i andre sektorer, fx i industrien
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0028.png
Klima er ikke det mest vægtige argument for mange anbefalinger
• Flere af anbefalingerne kan være gode nok
– men ikke primært pga. klima.
• Kollektiv transport og cyklisme er fx mere mobilitets- og bymiljøtiltag
– klima er en sidegevinst.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0029.png
Klima er ikke det mest vægtige argument for mange anbefalinger
• Flere af anbefalingerne kan være gode nok
– men ikke primært pga. klima.
• Kollektiv transport og cyklisme er fx mere mobilitets- og bymiljøtiltag
– klima er en sidegevinst.
Vigtigt at have det langsigtede mål for øje,
og fokuserer på tiltag, der kan få os helt i mål.
?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0030.png
2030-målet: Kan landbruget nå de yderligere 5 mill. ton CO
2
e?
Regeringsgrundlaget: Regeringen vil landbrugets eget reduktionsmål fra landbrugsaftalen fra 2021 med en afgift
som hovedinstrument. Konkret vil regeringen indfri landbrugsaftalens udviklingsspor, som indeholder reduktioner
på 5 mio. ton CO2e.
[Klimarådets
Stausrapport 2023]
X
el/
H
2
el/
H
2
• Alternativt peger pilen på yderligere tiltag i transportsektoren …
?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0031.png
Tak for opmærksomheden!
[email protected]
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0032.png
SPØRGSMÅL FRA
SALEN
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0033.png
Hvordan får vi
hurtigere
elektrificering af
personbilerne?
HVORDAN FÅR VI
HURTIGERE
ELEKTRIFICERING AF
Annemarie Rasmussen
PERSONBILERNE?
Annemarie Rasmussen
Direktør, Via Biler
Direktør, Via Biler
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0034.png
DET GÅR FOR LANGSOMT
Antal i 2022
230.000
grønne biler
(ud af 2.800.000)
FREM MOD 2030 OG 2045 KOMMER FLERE ELEKTRISKE KØRETØJER –
MEN DET
GÅR FOR LANGSOMT
Antal i 2030
900.000
(ud af 3.100.000)
Antal i 2045
3.430.000
(ud af 3.932.000)
6.000
grønne varebiler
(ud af 380.000)
75.000
2.000
(ud af 423.000)
424.000
38.000
(ud af 493.000)
450
grønne lastbiler
(ud af 42.460)
(ud af 42.000)
(ud af 49.000)
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2023, Energistyrelsen; ; BCG-analyse
Note:
Grønne
person- og varebiler er defineret som el og plug-in.
Grønne
lastbiler er defineret som el, gas og brint.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0035.png
HURTIGERE ELEKTRIFICERING AF
PERSONBILERNE KRÆVER
Fastfrys afgiftsrabat for elektriske person-
og varebiler på 2023-
niveau til 2030
• Understøtte udrulning af
ladestandere
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0036.png
Hvordan sikrer
vi energi-
infrastruktur til
fremtidens
grønne
transport?
Michael Lamberth
CCO, OK a.m.b.a.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0037.png
Omstillingen
kræver meget el –
både i produktion og
distribution. BCG har estimeret
den ekstra efterspørgsel efter el
til vejtransporten i 2045 til
17TWh.
Vi skal fremme ladestandere,
udrulle stikledninger
– og gøre
de administrative processer
lettere.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0038.png
MERE ELEKTRIFICERING KRÆVER
• Opret pulje på 0,1 mia. kr. årligt i perioden 2023 –
2030 til
etablering af ladestandere hos virksomheder
• Opret pulje på 0,1 mia. kr. årligt i perioden 2023 –
2030 til
lynladere langs motorveje
Tillad 100% straksafskrivning af stikledninger og tilslutningsbidrag
Tillad frontloading af investeringer i ladeinfrastruktur
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0039.png
Hvor langt kan vi nå
med grønne tunge
køretøjer og hvilken
rolle skal grønne
brændsler spille?
Henrik Dam Larsen
Bestyrelsesformand
J. Nørgaard Petersen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0040.png
OPTIMALT TEKNOLOGIMIX TIL
TRANSPORTEN I 2045
Personbiler
100%
100%
62-75%
75-90%
40-80%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
Brint
5-8%
Varebiler
Lastbiler
20-30%
Busser
MC & knallerter
0%
10-25%
20-60%
80%
90%
100%
Elektrificering
Drop-in brændsel
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0041.png
GRØN TUNG TRANSPORT KRÆVER
• Afsæt 2 mia. kr. til et fast tilskud på 50% af merpris til køb af
grønne lastbiler
• Tillad 100% straksafskrivning af udgifter til grønne lastbiler
• Afgiftsfritag grønne brændstoffer, herunder biogas
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0042.png
Hvordan kan
kollektiv
transport
bidrage til den
grønne
omstilling?
Michael Knørr Skov
Senior Market Director
COWI A/S
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0043.png
Kollektiv trafik
Michael Knørr Skov
Markedsdirektør
43
Juni 2023
Kollektiv trafik
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0044.png
Biltrafikken dominerer
Tog
6%
Bus
6%
Skib/færge
0%
Fly
0%
Tog
8%
Bus
8%
Skib/færge
1%
Fly
0%
Cykel/knallert30
4%
Cykel/knallert30
3%
2021
2019
Person- og varebiler/MC/knallert45/taxi
84%
Person- og varebiler/MC/knallert45/taxi
80%
44
Juni 2023
Kollektiv trafik
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0045.png
Passagervæksten i kollektiv trafik
45
Juni 2023
Kollektiv trafik
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0046.png
Hvad kan løse opgaven?
Personer/time/retning
45000
40000
35000
30000
25000
20000
15000
10000
5000
0
Bus
+Way
4-sporet ringvej 4-sporet motorvej 4-sporet motorvej
(ustabil)
Letbane
Metro
Kilde: Movia, COWI
S-tog
46
JUNI 2023
KOLLEKTIV TRAFIK
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0047.png
Product
Performance
Innovation Effort
Network & Alliances
Enabling Process
Product System
Volume of innovation effort
in international corporations
during the past 10 years
Service & Support
Business Model
47
Juni 2023
Kollektiv trafik
Source: Prof. Larry Keeley (Doblin Analysis), The Taming of the New, Harvard Business School Press
2004
S.I.T.
Customer Experience
Core Process
Market Channel
Brand
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0048.png
Innovation Value
Business
Model
Network
& Alliances
Enabling Process
Customer Experience
Cumulative value creation from
innovation in international
corporations
during the past 10 years
Core Process
Product System
Service & Support
Product Performance
Market Channel
48
Juni 2023
Kollektiv trafik
Source: Prof. Larry Keeley (Doblin Analysis), The Taming of the New, Harvard Business School Press
2004
S.I.T.
Brand
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 232: Henvendelse af 26/6-24 fra DI om grøn omstilling af transporten
2728696_0049.png
OPSAMLING OG
TAK FOR I DAG
Scan QR-koden for at få
adgang til den fulde
rapport
Marianne Dahl
Formand, AB for
grøn mobilitet