Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 226
Offentligt
2726004_0001.png
Transportministeren
20. juni 2023
2022-614
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Orientering til Transportudvalget om klagead-
gangsanalyse
Et flertal i Transportudvalget (S, V, DF, SF, EL og KF) anmodede i
januar 2022 den daværende transportminister om at igangsætte
en analyse af klageadgangen på luftfartsområdet.
Jeg skal indledningsvis fastslå, at en korrekt og pålidelig sagsbe-
handling hos Trafikstyrelsen er afgørende for en velfungerende
luftfartssektor.
Derfor vil jeg gerne takke branchen, herunder særligt Erhvervsflyv-
ningens Sammenslutning, for at gøre opmærksom på branchens
bekymring om den manglende klageadgang.
Det er naturligvis væsentligt, at de afgørelser Trafikstyrelsen træf-
fer for de involverede parter er korrekte og afgøres på et højt fagligt
og teknisk kompetent niveau.
Det er også min overbevisning, at en god dialog mellem Trafiksty-
relsen og luftfartsbranchen, herunder at Trafikstyrelsen er tilgæn-
gelig og åben i sin kommunikation, gør rammerne for luftfartsvirk-
somhedernes daglige drift nemmere.
Trafikstyrelsen har gennemført en analyse om etablering af en kla-
geadgang, som hermed fremsendes til udvalgets orientering.
Branchen har i forbindelse med analysen udtrykt bekymring for
om etableringen af en ny klageadgang kan føre til store omkostnin-
ger for branchen, da branchen ikke vurderer, at der i øjeblikket er
et konkret og aktuelt behov for klageadgangen. Ønsket om en kla-
geadgang ses derfor at være af mere principiel karakter end udtryk
for et konkret behov. Såfremt der indføres en klageadgang, vil om-
kostninger til etablering og driften heraf i udgangspunktet tilfalde
branchen.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 226: Orientering om analyse af klageadgangen på luftfartsområdet, fra transportministeren
2726004_0002.png
Side 2/2
Branchens henvendelse har således givet anledning til, at Trans-
portministeriet igangsætter en række initiativer med henblik på at
forbedre de eksisterende klagemuligheder.
Departementet vil først og fremmest oprette en ny postkasse for at
håndtere tilsynsklager over Trafikstyrelsen.
På den måde, kan de-
partementet mere målrettet følge op på verserende problemstillin-
ger og få en mere systematisk tilgang til de eventuelle klagesager,
der indgives, herunder hvis noget er særligt alarmerende eller at
Trafikstyrelsens sagsbehandlingstider giver anledning til, at depar-
tementet foretager sig yderligere.
Henvendelsen kan indgives på
[email protected]
med anførelse af ”Til-
synsklage over Trafikstyrelsen” i emnefeltet.
Oplever man som part i en sag, at Trafikstyrelsens behandler en
konkret sag uhensigtsmæssigt, vil jeg opfordre til at man til hver en
tid henvender sig til departementet via postkassen.
Jeg har derudover bedt om, at der igangsættes et større informati-
onsarbejde hos både departementet og Trafikstyrelsen, hvor der gi-
ves bred information til branchen om Trafikstyrelsens mulighed
for at genoptage en sag og muligheden for at henvende sig til de-
partementet om sager.
Jeg hører gerne Transportudvalgets forslag og spørgsmål og ser
frem til en drøftelse af sagen.
Med venlig hilsen
Thomas Danielsen