Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 222
Offentligt
Til Vejdirektoratet
13. juni 2023
Høringssvar til ny miljøkonsekvensvurdering af 3. etape af Kalundborgmotorvejen
https://vejdirektoratet-public.rhs.niras.dk/WebRegistrering/Registrering?hoeringid=f5767fb0-087f-4a29-9a39-
a9204be05cd6
Vejdirektoratet har opdateret VVM-undersøgelsen fra 2012 for 3. etape af Kalundborgmotorvejen, og sendt den
sammenfattende rapport ’Projektforslag og ny miljøkonsekvensvurdering af 3. etape af Kalundborgmotorvejen’ i
høring. Rapporten bygger b.la. på en ny miljøkonsekvensrapport af Kalundborgmotorvejens etape 3 af april
2022, udarbejdet af Cowi.
Foreningen Nej til Motorvej på Røsnæs har en række kommentarer til ny miljøkonsekvensvurdering af 3. etape
af Kalundborgmotorvejen:
•
Kalundborgmotorvejen etableres for at spare 6 minutter mellem Hovedstadsområdet og Kalundborg.
Projektet
har samlet set en ringe samfundsøkonomi. Dette på trods af at
tab af naturværdier og
påvirkning af rekreative områder ikke er værdisat, hvilket vi skal beklage.
Hovedargumentet for en motorvej Regstrup-Kalundborg er højere hastigheder. Det er at gå i den
forkerte retning, og vi er uforstående over for, at man ikke lytter til den bekymring, der er i dag i forhold
til støjs påvirkning af borgernes helbred samt WHOs anbefalinger om at benytte en lavere støjgrænse på
53 dB.
Vi efterlyser at borgernes støjbelastning fra motorvejen revurderes i forhold til de i dag kendte
sundhedsmæssige gener.
Det er stærkt bekymrende, at der kun er afsat meget få midler til støjdæmpende foranstaltninger, og
kun hvor der er en samlet støjbelastet beboelse på 6 enheder eller derover.
Projektforslaget bør omtale erstatning til de berørte beboere, og vi finder at man udover de lovpligtige
ekspropriationsregler også bør kompensere de beboere, der får (yderligere) støjgener af at motorvejen
etableres, samtidig med et fald i huspriserne.
De fremskrevne transportberegninger er meget usikre, og motorvejen forekommer at være overflødig.
En opgradering af togforbindelsen på strækningen med større pålidelighed og driftssikkerhed anses for
en bedre og mere bæredygtig løsning.
Der bør gennemføres nye konsekvensberegninger af støjscenarier på Kalundborgmotorvejen ved en
eventuel ekstra belastning med trafik fra en fast Kattegatforbindelse.
Vi er uforstående overfor at der kan planlægges for en motorvej, der binder Hovedstadsområdet og
Kalundborg sammen, uden at der samtidig udarbejdes en Strategisk Miljøvurdering af de samlede
potentielle miljøpåvirkninger, herunder fra en eventuel forlængelse med en fast forbindelse over
Kattegat, på den givne strækning.
•
•
•
•
•
•