Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 221
Offentligt
2723641_0001.png
Åbent ekspertmøde om
biobrændstoffer og
2025-klimamålet
Tirsdag den 13. juni 2023
Folketinget
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0002.png
Præsentation fra
Klimarådet
Folketinget
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0003.png
Åbent ekspertmøde 13. juni 2023 i KEF-udvalget
Biobrændstoffer og 2025-klimamålet
Bæredygtige biobrændstoffer er en begrænset ressource
Niels Buus Kristensen
næstformand, Klimarådet
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0004.png
Indhold
1. Hvad er problemet med biobrændstoffer?
2. Hvordan skal vi lukke 2025 mankoen?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0005.png
1
Problemet med biobrændstoffer
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0006.png
Drivhusgasudledningerne fra produktionen af biobrændstoffer
g CO
2
e pr. MJ
100
75
30% – 39%
Indirekte udledninger - højt estimat
50
Indirekte udledninger - lavt estimat
Direkte udledninger
Udledning ved fossilt brændstof
0
25
2017
2018
2019
2020
2021
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0007.png
Hvad så med biogas?
Den rigtige løsning på sigt:
Al landtransport skal være el-drevet
Klimarådet har advaret mod brugen af biogas i transportsektoren:
• Biogaspotentialet er begrænset
• På europæisk plan er potentialet for produktion af biogas
markant mindre end behovet for gas.
• Det er en dyr måde at reducere udledningerne
• Et fortrængningskrav i transportsektoren giver højere betalingsvilje
for biogas end andre sektorer, fx industrien.
• Det risikerer ikke at give den samfundsøkonomisk bedste løsning.
• Biogas bør fortrænge naturgasforbrug
- ikke føre til et nyt gasforbrug i gasbiler.
• Biogas i transport risikerer at mindske brugen af biogas andre steder
• Formentlig erstattet af naturgas
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0008.png
2
Hvordan lukker vi 2025 mankoen?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0009.png
Anbefalinger til nye klimapolitiske tiltag
[fra Klimarådets Statusrapport 2023]
Statusrapport 2023
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0010.png
… og hvad hvis det ikke er nok?
Hvis
man vælger et fortrængningskrav bør følgende medtænkes:
1. iLUC*-effekter skal indregnes
- både for 1. og 2. generation biobrændstoffer
* dvs. de indirekte udledning
fra ændring i arealanvendelse
2. Kun ustøttet biogas bør være omfattet
- og man skal undgå at fortrænge samfundsøkonomisk billigere anvendelser
af biogassen i andre sektorer, fx i industrien
3. Eldrift er den rigtige omstilling af vejtransporten
- el-lastbiler fremmes med km-afgiften fra 2025 (og af fortrængningskravet)
- men måske behov for yderligere ‘skub’ i tidlig indfasning
10
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0011.png
Tak for opmærksomheden!
Spørgsmål?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0012.png
Præsentation fra
Drivkraft Danmark og
Rådet for Grøn Omstilling
Folketinget
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0013.png
13. juni 2023
Indregning af ILUC i CO2-
fortrængningskrav
Åbent ekspertmøde om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
Michael Mücke Jensen, Drivkraft Danmark
Rasmus Bjerring Larsen, Rådet for Grøn Omstilling
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0014.png
CO
2
-fortrængningskravet virker
14
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0015.png
Øget CO2-fortrængningskrav alene i 2025 er en
dårlig løsning på klimaudfordringerne
Langsigtede stabile rammebetingelser er afgørende, hvis vi skal lykkes med omstillingen af transport
CO2-fortrængningskravet er den rigtige mekanisme, som understøtter markedsbaseret anvendelse af VE-brændstoffer
En forhøjelse, der alene gælder i 2025, understøtter ikke udviklingen af avancerede VE-brændstoffer og PtX
En sådan forhøjelse vil alene blive nået ved anvendelse af HVO
Derfor skal det øgede mål gælde helt frem til 2030 – og vejen mod 2040 og 2050 skal allerede nu tegnes op
15
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0016.png
Derfor bør ILUC indregnes
CO2-fortrængningskrav inkl. ILUC understøtter markedsbaseret anvendelse af VE-brændstoffer
Indregning af ILUC sikrer, at DK lever op til fremtidige EU-krav om iblanding af avancerede biobrændstoffer
EU-kommissionen opgør allerede ILUC-effekter, hvilket gør det simpelt at indregne ILUC i fortrængningskrav
CO2-fortrængningskrav bør ikke anvendes til ad hoc justeringer ift. klimamål, men som langsigtet rammebetingelse
16
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0017.png
Og el til tung transport indregnes
Indregning af el til tung transport i CO2-fortrængningskravet vil understøtte en markedsbaseret udrulning af el-lastbiler og
ladeinfrastruktur
CO2-fortrængningskravet skal øges, så det tager højde for Klimafremskrivningens forudsigelser
17
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0018.png
18
Biobrændstoffer
1. generation – baseret på afgrøder
Høj klimabelastning og skidt for
fødevarepriser, regnskov,
biodiversitet
2. generation - baseret på affald
Kan være fint MEN
Begrænset ressource
Snyd og substitutionsproblemer
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0019.png
ILUC -
Indirect Land Use Change
19
19
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0020.png
20
1G biobrændstoffer er ineffektiv arealanvendelse
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0021.png
21
Fakta om Danmarks forbrug af
biobrændstoffer
Knap 90% af biobrændstoffer er 1. generation (2020)
ILUC-udledninger udgør ca. 350.000 tons CO2.
Lægger beslag på 100.000 hektar = 4 % af dk landbrugsjord eller 2 x Falster.
På arealet kunne man
brødføde 2,5 millioner mennesker
gennemføre en fuld grøn omstilling af den samlede danske transportsektor
(vejtransport, søfart og luftfart) via solceller, batterier og Power-to-X.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0022.png
22
Anbefalninger
RGO, Drivkraft Danmark og FDM anbefaler at alle udledninger (ILUC)
skal tælles med i fortrængningskravet
Det vil give en markedsbaseret og teknologineutral udfasning af
klimabelastende biobrændstoffer (1. generation)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0023.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0024.png
Præsentation fra
CONCITO
Folketinget
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0025.png
Sådan når Danmark 2025-klimamålet
uden brug af flere biobrændstoffer
Karsten Capion
Åbent ekspertmøde i KEF udvalget 13. juni 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0026.png
Behov for markante reduktioner for at nå 2025-målet
• Mål opgøres som gennemsnit for 2024-2026
• Manko på
2,4 mio. tons CO
2
e/år
i perioden
• Hertil buffer, der skal sikre målopfyldelse
• Korrektioner til KF23 pga.
• Mere grænsehandel med diesel
• Langsommere CO
2
fangst og lagring
• Mindre effekt af affaldsaftale og grøn skattereform
• CONCITO tiltag giver
3 mio. tons CO
2
e/år
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0027.png
Centrale virkemidler i CONCITOs anbefalinger
Dieselafgift på tysk niveau
Dyrere kul
Tiltag i landbruget
Billedkilder: Jacob Hylling Poulsen og Eric Dufresne
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0028.png
Dieselafgift på tysk niveau
• Dieselafgift øges med ca. 1 kr./liter, så den matcher tysk afgift
• Tilsvarende reduktion af udligningsafgift for privatbilister
• Billigere at eje en dieselbil, dyrere at køre i den
• Giver mindre grænsehandel og færre kørte km
• Pris stiger uanset i 2027 pga. kommende EU kvotesystem
• Vurderet effekt: 1 mio. tons CO
2
e/år i perioden.
• Begrænsede statsfinansielle effekter
• Færre liter, men højere afgift per liter
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0029.png
Dyrere kul
• Hurtigere omlægning af energiafgift til CO2 afgift (75 kr./ton i
2024)
• Neutralt for industri, der fyrer med gas
• Dyrere for industri, der fyrer med kul
• Svarer til ny afgift for kulkraft (rammer alene Nordjyllandsværket)
Udledning fra kulkraftvarme
2,5
• Ligestilling af varme fra kul og gas
mio. tons CO2
• Indfør kulvarmeafgift på 42 kr./GJ
2
1,5
1
0,5
• Skønnet effekt
• 0,4, 0,2 og 0,1 mio. tons i 2024-2026
0
2024
2025
2026
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0030.png
Landbrugstiltag
• Hyppig udslusning af gylle
• Brug af nitrifikationshæmmere
• Fodertilsætning til malkekvæg
• Kan indføres som krav med eller uden økonomisk
kompensation
• Skønnet effekt: 0,3, 1,0 og 1,4 mio. tons i 2024-2026.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0031.png
Biobrændstoffer er dyre og har tvivlsom klimaeffekt
• 2.g. brændstoffer koster ca. 5.000 kr./ton CO
2
reduceret
• HVO100 er ca. tre gange så dyrt som fossil diesel ekskl. afgifter
• Biogas risikerer at blive taget fra øvrige gaskunder -> ingen
effekt
• CO
2
fortrængningskrav svarer til at opkræve afgift på al
brændstof og bruge provenuet på køb af biobrændstoffer
• Samfundsøkonomisk dyrt
• Dyrt for statsfinanser – færre liter, lidt lavere afgift
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Præsentationer fra åbent ekspertmøde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 13/6-23 om biobrændstoffer og 2025-klimamålet
2723641_0032.png
Vigtigt at indfri 2025 mål
• Opfyldelse af 2025-målet er afgørende for at skabe
troværdighed om Danmarks fremtidige klimamål ift.
udenlandske og danske aktører.
• Det bør gøres med virkemidler, der er langtidsholdbare og kan
skaleres globalt.
• Stor sikkerhed for målopfyldelse kræver en plan, der sigter over
50 % reduktion
i gennemsnit.