Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2723390_0001.png
Møde med Transportudvalget
6. Juni 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Præsentation fra udvalgets møde med DSB den 6/6-23
2723390_0002.png
Nøgletal for DSB
”DSB's formål er at drive jernbanevirksomhed i medfør af lov om jernbane. Virksomheden drives på
forretningsmæssigt grundlag.”
Mia. DKK
~
450.000
Rejser på en
normal dag
(~60% S-tog)
~
5,3
~
1
Passager-
omsætning
Service
& Retail
70 nationaliteter
medarbejdere med mere end
~6.000
~60%
af alle
danskere har
kørt med DSB
mindst én
gang i et
normalt år
6
Værksteder
5
Depoter
4
Klargøringsdepoter
Inkl.
7-Eleven
butikker og 4
stationsstuer
stationer
290
62
DSB har en af Danmarks største, mest
varierede og unikke ejendomsporteføljer
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Præsentation fra udvalgets møde med DSB den 6/6-23
2723390_0003.png
DSB’s udgangspunkt i 2011
Frygt for konkurs tilbage i 2010/2011
UDKLIP FRA GAMLE ARTIKLER
Gældsnedbringelse fra 2011
(mio. kr.)
-72%
11.850 11.652
11.075
9.314
7.162
6.034
Rentebærende gæld, netto
4.802
3.860
3.320
2.826 2.725 2.729
3.282
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
1
Note: 1) K1 2023
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Præsentation fra udvalgets møde med DSB den 6/6-23
2723390_0004.png
Den danske jernbane
Analyse af europæiske jernbaners
performance
Investeringer i jernbanen frem mod
2040
BCG’s
Railway Performance Index (RPI
1
)
8
7
6
5
4
3
2
1
7.2
4
5
6.8
6.6
6
7
8
9
En BCG analyse af de
europæiske jernbaners
performance viser, at den
danske jernbane ligger nr. 2
10 11 12 13
14 15 16 17
Der investeres massivt i den
danske jernbane frem mod
2030. Resultatet af
transformationen bliver en
grøn, mere punktlig, moderne
og effektiv sektor
>100
mia. kr.
18 19 20 21
0
CH
1
DK
2
FI
3
22 23 24 25
Den centrale udfordring
bliver at levere
moderniseringen i tæt
samarbejde mellem
Banedanmark og operatører
i sektoren
Noter: 1) Performancescoren er sammensat af tre faktorer i) Sikkerhed, ii) Service, iii) Kvalitet.
Kilde: Boston Consulting Group
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Præsentation fra udvalgets møde med DSB den 6/6-23
2723390_0005.png
DSB’s strategi og udvalgte fokusområder
Formål
Formål
Strategi
Strategi
Plads til alle på rejsen mod det bæredygtige
Plads til alle på rejsen mod det bæredygtige
Markedsorienteret DSB:
Lige så attraktive for vores kunder
Markedsorienteret DSB:
Lige så attraktive for vores kunder
og lige så konkurrence- og bæredygtige som de bedste operatører i Europa
og lige så konkurrence- og bæredygtige som de bedste operatører i Europa
Sætte kunden i fokus
Levere et konkurrence-
og bæredygtigt DSB
Effektiviseringer i DSB
Bæredygtig drift
- simpel,
digital og elektrisk flåde
Nyt materiel
Nye grønne værksteder
Simplificering og
effektivisering af hele
Kommerciel
forretningen
af processer
ejendomsudvikling
såvel som systemer
Udvikle medarbejderne
og kulturen
Personalegrupper og
Styrke medarbejderne
overenskomster
- meningsfyldt arbejde og
handlekraftig ledelse
S-baneførere
Udvalgte
fokus-
områder
Trafikvision 2030
Forstå og levere hele
kundens rejse
International trafik
bedre
produkter og services til
Check-Ind løsning
rette pris
Skabe sammenhæng
mellem transportformer
- flere og dybere
partnerskaber
Fælles kultur og retning
stærk kommunikation af
vores retning og værdier
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Præsentation fra udvalgets møde med DSB den 6/6-23
2723390_0006.png
Trafikvisionen 2030 muliggør kortere rejsetider og øget
frekvens for kunderne
Trafikvisionen for Fjern- & Regionaltrafikken i 2030 og
effekt på kundeoplevelsen
Kortere rejsetider
Mere end 25 min. kortere rejsetid fra København
til bl.a. Aarhus, Aalborg, Esbjerg
#
Øget frekvens
Kvartersdrift i hovedstadsområdet og mellem
København og Odense
Halvtimesdrift mellem København og Aarhus
Højere punktlighed og færre driftsforstyrrelser
Øget komfort gennem nye tog med større
kapacitet
De trafikale forbedringer vil ske gradvist
frem mod
2030 i takt med udrulning af infrastruktur og
indfasning af IC5
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Præsentation fra udvalgets møde med DSB den 6/6-23
2723390_0007.png
International trafik
Model for samarbejde
Vi vil
tilbyde kunderne direkte dagstog til
flere af Europas mest populære
destinationer
ved at danne partnerskaber
med udvalgte europæiske togoperatører (SJ,
DB, CD og NS
1
)
Samarbejdet bygger på materieldeling, hvorved
samme vogne bruges fra start til
slutdestination, men kobles om på ”lokale”
lokomotiver undervejs. Dette
forbedrer
kundeoplevelsen
da kunderne ikke skal skifte
plads eller tog, men vil dog
øge
driftskompleksiteten
København-Hamborg vil være den centrale
strækning, som binder Norden og Nordeuropa
sammen
Illustration af direkte forbindelser i 2027 ind og ud af København H
DSB lokomotiv, DSB vogne
Partner lokomotiv, DSB vogne
DSB lokomotiv, partner vogne
Partner lokomotiv, partner vogne
Eksempel
Oslo-Hamborg:
DSB-vogne (EC) hele
strækningen, og
lokomotivskift i
København (SJ→DSB)
ILLUSTRATIVT
ILLUSTRATIVT
Oslo
Stockholm
Gøteborg
Eksempel
Direkte forbindelser
til Berlin, Prag og
Amsterdam,
Hamborg
betyder også at
kunderne kan nå
andre populære
Amsterdam
destinationer med
kun ét skift (f.eks.
Paris)
Paris
Berlin
Krakow
Prag
Prag-
København:
CD-vogne hele
strækningen, og
lokomotivskift
(EB) i Hamborg
(CD→DSB)
Note: 1) De (tidligere/nuværende) statsejede togoperatører i Sverige, Tyskland, Tjekkiet, Holland
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Præsentation fra udvalgets møde med DSB den 6/6-23
2723390_0008.png
Forbindelser og rejsetid i 2027
Antal direkte forbindelser samt rejsetid til udvalgte destinationer fra
København H i 2023 og 2027
2023
2027
Hvor langt kan kunden nå fra København H
uden skift i 2023 og 2027
2023
2027
Göteborg
Oslo
Hamborg
Berlin
4
8
4,5
7
1
1
Direkte
1
4
7
4,5
7
Direkte
Direkte
Direkte
Direkte
For alle direkte
destinationer syd for
København, så vil
Femern-forbindelsen
resultere i yderligere
2 timers
rejsetidsbesparelse
i 2030
(SJ)
Prag
Amsterdam
Stockholm
12
10,5
5,5
1
2
Direkte
11
9,5
5,5
Direkte
Direkte
Direkte
Køres af SJ
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Præsentation fra udvalgets møde med DSB den 6/6-23
2723390_0009.png
Test af Check-Ind løsning
2022
Sep
Betatest 1 (kun DSB)
- 1000 brugere
- Test i F&R
og S-tog
2023
d. 9. januar
Opdatering af bruger-
grænseflade med valg
af transporttype
2023
6. februar
Betatest 2 (Vest og DSB)
1000 brugere
Test i tog, busser,
letbane og lokaltog
Formål: brugeroplevelse
og demo af back end
Test i vest:
Betatest 2:
fra 6. februar og løb
i 5 uger
Formål:
Teste opdateret
brugerflade og demonstreret flow
for data- og indtægtsdeling for
partnere
Rekruttering til betatest 2
foretaget blandt testbrugere
Jylland/ Fyn som også rejser med
andre transportmidler (i
Vestdanmark).
2023
August
Test 3 (Landsdækkende)
Test på tværs af landet
og trafikselskaber
Formål: test af ny back
end og prisberegner
TBD
Kontrolleret udrulning
Implementeret ny brugergrænseflade,
hvor kunden aktivt vælger
transportmiddel ved check ind og skifte,
som vi kender det fra Rejsekortet
Test på tværs af
landet
Udrulning til alle kunder
Udrulning af yderligere
funktionalitet og
kundetyper
Forbedret fraudkontrol
Forbedret rutevalg til
prisberegner
Test af løsningen
landsdækkende
Test af ny back
end og vores
prisberegner
Sikre data- og
indtægtsdeling
Fremdrift i
projektet
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Præsentation fra udvalgets møde med DSB den 6/6-23
2723390_0010.png
Visualisering af Check-Ind
Kunderne vælger
overordnet transportmiddel
Kunden checker
ind
Kunden har nu gyldig
billet, kan foretage skift…
…og
fortsætte
rejsen til check ud
15:19:00
Kunden bliver præsenteret for
et udsnit af transportformer
baseret på tid og sted
10
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Præsentation fra udvalgets møde med DSB den 6/6-23
2723390_0011.png
Effektiviseringer i DSB
Baggrund
Samlet besparelsesmål fra 2021-2030
(mio. kr.)
2.000
~500
~500
Robust I (2016-2020) har hentet
effektiviseringer for 725 mio.
kr.
Vi har fra 2016-2023
reduceret
trafikkontrakt-betalingen
fra
300-766 mio. kr. årligt
1
I 2021-2030 skal der
effektiviseres for yderligere
2.000 mio. kr.
1.000 mio. kr.
relaterer sig til
effektivitet i driften (Robust
IIC),
som er direkte afledt af
nyt materiel og Nye Grønne
Værksteder
Robust IIA og IIB skal hente
de resterende 1.000 mio. kr.
frem mod 2030, hvoraf 500
mio. kr. skal sikres fra 2025
til 2030
~1.000
Samlet
Robust IIA
(2021-2024)
Gns. årlige
effektiviseringer:
~125 mio. kr.
Robust IIB
(2025-2030)
Gns. årlige
effektiviseringer:
~85 mio. kr.
Robust IIC
Effektiviseringer
adresseres af nyt
materiel og nye
værksteder
Kilde: DSB Økonomi
Note: 1) Reduktionerne i trafikkontrakten er sket med baggrund i hhv. tillægskontrakt 1 og 19. Beløb er i løbende priser.
11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Præsentation fra udvalgets møde med DSB den 6/6-23
2723390_0012.png
Nyt materiel
Samlet investering
DSB’s formål: Plads til alle på rejsen mod det bæredygtige
Vores materielinvesteringer er en væsentlig bidragsyder til at indfri vores formål:
Frem mod 2040 investerer vi massivt i at
indkøbe og idriftsætte nyt materiel, i at bygge nye værksteder og i at implementere nye arbejdsgange. Vi gennemfører en række
programmer og projekter, der tilsammen og hver for sig hjælper os til at blive mere bæredygtige og mere effektive til glæde for vores
kunder.
IC5 programmet
Anskaffer og idriftsætter
nye, moderne
og bæredygtige el-tog,
leveret af Alstom
(Coradia), til trafikken i Danmark
Vedligeholdes af Alstom
på nye,
bæredygtige og effektive værksteder, som
vi står for at opføre
Nye lokomotiver & vogne
programmet
Anskaffer og idriftsætter
nye, moderne
og bæredygtige el-lokomotiver og
vogne,
leveret af hhv. Siemens og Talgo,
til trafikken på Sjælland og Danmark-
Tyskland
Vedligeholdes af Siemens og DSB
nyt, bæredygtigt og effektivt værksted,
som vi står for at opføre
Driver samtidig projekter, der gør DSB klar
til det nye materiel
~3 mia. kr.
Fremtidens S-bane
programmet
Omlægning af S-banen
fra konventionel
drift til et fuldt automatiseret
togsystem
Indførelse af førerløse S-tog,
samt
opgradering, opsætning og ændring af en
række systemer og i infrastrukturen
Vi driver samtidig en lang række projekter
for at sikre, at DSB er klar til de nye el-tog
En fuldt automatiseret S-bane vil blive
verdens største og hurtigste
automatiserede bybane
målt med
nutidens standarder
~20 mia. kr.
~20 mia. kr.
1
Note: 1) Basisordren på 100 togsæt inkl. vedligehold
12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Præsentation fra udvalgets møde med DSB den 6/6-23
2723390_0013.png
3 nye grønne værksteder
IC5 programmet
Nye lokomotiver & vogne programmet
Godsbanegården
Aarhus
Næstved
Værkstedsareal med tilhørende
funktioner på i alt ca. 11.000 m2
Værkstedet bygges som DGNB (miljø)
certificeret
Fire værkstedsspor
to spor med løft
og to spor med grav
Hjulafdrejningsfaciliteter
Byggeriet påbegyndt i primo 2022 og
værkstedsbygningen forventes
overleveret til Alstom medio 2025
Værkstedsareal med tilhørende
funktioner på i alt ca. 20.000 m2
Værkstedet bygges som DGNB (miljø)
certificeret
Otte værkstedsspor
Værkstedsareal med tilhørende
bygningsfunktioner på ca. 17.000 m2
Værkstedet bygges som DGNB (miljø)
certificeret
Fire værkstedsspor til stort vedligehold
af lokomotiver og fire spor til
vedligehold af vogne og let-vedligehold
af lokomotiver
Hjulafdrejningsfaciliteter
Byggeriet er påbegyndt ultimo 2022
Hjulafdrejningsfaciliteter
Byggeriet forventes påbegyndt i medio
2023
Der investeres samlet 6-7 mia. i de 3 nye grønne værksteder
13
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Præsentation fra udvalgets møde med DSB den 6/6-23
2723390_0014.png
Kommerciel ejendomsudvikling
Jernbanebyen
Jernbanebyen
er beliggende ved
DSB’s værksteder
Otto
Bussesvej
i København
I Jernbanebyen udvikles ca.
500.000 etagemeter
med
udgangspunkt i
bæredygtighed og sundhed
Jernbanebyen skal danne ramme om boligområder, store og små
erhverv,
pladser, grønne områder og bilfrie gader,
og have en
blanding af bevarede bygninger og moderne bæredygtig arkitektur
DSB, NREP, Industriens Pension
og
Novo Holdings
har
indgået en betinget joint venture aftale om udvikling af
Jernbanebyen i København i et fælles konsortium. Bestyrelsen
består af 3 DSB udpegede, 1 fra hhv. NREP, Industriens Pension
og Novo Holdings, samt en uafhængig formand
Lokalplanen forventes at være endeligt godkendt medio 2024 med
første spadestik i ultimo 2024. Jernbanebyen forventes
færdigudviklet i 2036
14
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Præsentation fra udvalgets møde med DSB den 6/6-23
2723390_0015.png