Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 215
Offentligt
2722953_0001.png
Færre biler og mere mobilitet
- hvordan?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende samkørsel, fra Nabogo
2722953_0002.png
Ny mobilitet og færre biler
Med nabogo kan mennesker hjælpe hinanden frem
ved at bruge de tomme sæder i biler, som alligevel
kører på vejene. Samkørsel er sund fornuft og godt
for:
mobiliteten
klimaet
trængslen
Kollektiv transport
er en integreret del af nabogo samkørsel,
så det let at køre sammen som supplement til bus og tog. Og
cykel. For målet er, at vi får så mange attraktive
transportmuligheder, at husstandens bil kan undværes.
Med nabogo får borgerne bedre og billigere
mobilitet. Samtidig skaber nabogo
forbindelser til det kollektive hovednet
for
dem, der pendler langt, fx med tog. Og det
Forretningsmodellen
indebærer, at kommunen
betaler et mindre gebyr for opstart og drift.
Herudover faktureres antallet af samkørsler
- med et udgiftsloft, så budgettet holdes.
Mindre støj og luftforurening
er væsentlige,
afledte effekter af færre biler.
betyder, at færre biler pendler ind i de store
byer.
En nabogo-aftale er ensbetydende med et fuldendt
koncept, hvor vi sørger for den tekniske løsning,
udbredelsen - og står på mål for resultaterne.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende samkørsel, fra Nabogo
2722953_0003.png
Vild vækst
kontorer i København, Vejle og Aalborg.
Nabogo er et gennemtestet og værdiskabende mobilitetstilbud, som
findes i 28 danske kommuner og er eksporteret til Norge, Sverige og
Holland. Med højfrekvente afgange, faste priser og visning i Rejseplanen
er nabogo blevet en populær og billig del af lokal, kollektiv transport.
Nabogos 8 fastansatte og 7 studentermedhjælpere arbejder fra
5.634
daglige
afgange
50.000
40.000
54.417
Samkørsler
i 2022
30.000
333.483
Kg sparet CO
2
20.000
Samkørselskorridorer med nabogo - koncentrationen er langt størst, hvor der er
10.000
kommuneaftaler, men de fleste samkørsler går på tværs af kommunegrænser, så
nye kommuner kommer til at opleve en spill-over-effekt og kan bygge ovenpå den
aktivitet, der allerede findes. Korridorerne er vist med fugleflugtslinjer.
0
Juli-dec. 21
Jan.-juni 2022
Juli-dec. 2022
Jan.-juni 2023
Samkørsler
r
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende samkørsel, fra Nabogo
2722953_0004.png
Vores kunder i Danmark
Kommuner, regioner og trafikselskaber indgår aftaler med nabogo om at fremme samkørsel lokalt.
Nabogo er desuden i Norge, Sverige og Holland gennem lokale aftaler med trafikselskaber og regioner.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende samkørsel, fra Nabogo
2722953_0005.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende samkørsel, fra Nabogo
2722953_0006.png
Delebiler og samkørsel
- det perfekte mix
Delebiler
er allerede udbredt i større byer og fungerer godt til ærinder som transport
af varer/møbler samt ture ud af byen.
Pendlingen løses derimod bedst med
samkørsel,
som reducerer antallet af biler ind og
ud af byen i myldretiden.
Delebil til fritid + samkørsel til hverdag
= transportbehov dækket uden at eje en bil
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende samkørsel, fra Nabogo
2722953_0007.png
Det handler om mennesker
"Vores arbejdsplads er relativt fleksibel ifht. mødedage og
hjemmearbejde. Her har nabogo været en positiv faktor, der gør,
at
jeg møder ind flere dage.
Det var også afgørende for, at jeg
tog jobbet, at der var struktureret samkørsel til og fra arbejde. Og
så er
samkørsel en god icebreaker,
især for mig som nyansat".
-Ashley Rock Almeida, bosat i Aarhus og it-developer hos LEGO
"Vi har gennem lang tid arbejdet med medarbejdernes
transport til og fra arbejde, fordi det fylder meget i Gubras
CO2-regnskab.
Derfor vil vi gerne fremme samkørsel for vores
medarbjedere. Det skaber et
fællesskab i virksomheden,
og vi får kørt nogle grønne kilometer".
- Sofia Pitt Boserup. Lead Communication & Culture i Gubra
”Tænk hvis vi alle kunne fylde
bilerne op i stedet for, at biler med
3-4 tomme pladser kører lige i
halen på hinanden. Det ville være
os i vores hverdag.”
""Der har været
bedre stemning på kontoret
et stykke tid, folk
griner mere sammen over konkurrencen og har en fælles
referenceramme, der ikke kun er faglig".
- Kristoffer R. Pedersen, Eurofins VBM, om vores fælles kampagne
godt for klimaet og miljøet – og for
Freja Hammerich, udbyder lift
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende samkørsel, fra Nabogo
2722953_0008.png
App
Nabogo appen er udviklet i Danmark til hverdagsbehov med det formål at forbinde land
og by og være et supplement til den øvrige kollektive transport.
Princippet er, at
man kører som man plejer og tager folk med undervejs
ved nabogo-
mødesteder. Passagerer betaler en fast pris på 75 øre pr. km. direkte til chaufføren. Det
er uforpligtende at oprette sig - først når en passager anmoder om at køre med, og
chaufføren godkender, er der en aftale.
Nabogo giver desuden
tilskud til chaufføren
på 10 kr. pr. passager der stiger ind i bilen.
For passageren er
de første 10 km. af hver tur gratis.
Rejseplanen viser nabogo-lift, og brugernes data er i trygge hænder. Det nye
knudepunktikon er integreret i nabogo, så brugerne tydeligt kan se steder, hvor skifte til
kollektiv transport er mulig.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende samkørsel, fra Nabogo
2722953_0009.png
Partnerskaber
Nabogo samarbejder med uddannelsesinstitutioner og
virksomheder om at tilbyde appen nabogo, helt
uden
gebyrer og reklamer. Samarbejdet er gratis,
når der er en kommuneaftale.
UNGE:
Nabogo samarbejder altid med lokale
ungdomsuddannelser - unge er oplagte first-movers
og en
vigtig målgruppe,
som bør tilbydes alternativer til
bil (så de har de gode vaner inden de får første job et
sted på Sjælland, hvor de normalt ville købe bil).
VOKSNE:
Store og mellemstore virksomheder
samarbejder med os om at fremme samkørsel blandt
medarbejdere, typisk for at opnå en dokumentérbar
CO2-besparelse, for at frigøre p-pladser og/eller for at
tiltrække og fastholde arbejdskraft. Bl.a.
LEGO
System
A/S,
Novo Nordisk,
Eurofins og Gubra er med.
Tre nye samkørere
Kampagne-vinderholdet på Gubra
Nabogo holder oplæg
Nye brugere opretter sig i appen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende samkørsel, fra Nabogo
2722953_0010.png
Presse
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende samkørsel, fra Nabogo
2722953_0011.png
Case: Vejle Kommune
Nabogo er bredt forankret i Vejle Kommune, og i 2022 blev der gennemført
6.932
samkørsler med nabogo,
ca. 3.000 mere end forventet.
450 nye daglige afgange
skaber langt bedre
mobilitet. På nogle ruter er der storby-frekvens
med
afgange hver 2-10 min. Muligt at nøjes
med én bil.
Dagligt 80 færre biler parkerer i Vejle C
i 2023,
svarende til knap 1/3 af kapaciteten i Trónddur,
et af byens største P-huse.
Muligt at bo i byen uden egen bil.
Brugere i
Aarhus, Horsens og Vejle, som arbejder hos LEGO,
er storforbrugere af samkørsel.
Nye brugere anvender samkørsel og bus
fleksibelt.
Kraftig vækst på Sydtrafiks rute 43
mellem Vejle og Billund med indekstal 108 på ruten
- mod 85 som gennemsnit for Sydtrafik.
Eksempler på 'nabogo-mikrobusser' med højfrekvente afgange i myldretiden.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende samkørsel, fra Nabogo
2722953_0012.png
Kontakt
Medstifter og partnerskabsdirektør
Kasper Dam Mikkelsen
30 24 29 29 / [email protected]
Medstifter og CEO
Anders Muusmann
71 79 22 44 / [email protected]
Find også nabogo på LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram