Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 210
Offentligt
2721027_0001.png
Banedanmarks Anlægsplan
April 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
Rapport - April 2023
Indhold
1
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
2
3
3.1
3.2
3.3
3.4
4
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
Introduktion til Banedanmarks Anlægsplan ................................ 3
Ændringslog ............................................................................................................ 4
Færdiggjorte projekter det seneste år.......................................................... 5
Koordinering med Trafikplan ........................................................................... 5
Generelle koordineringshensyn ...................................................................... 6
Kort om udrulning af nyt signalsystem og elektrificering .................... 7
Overblik over ibrugtagningsår ....................................................... 9
Vest for Lillebælt ............................................................................. 11
Fredericia-Aarhus ................................................................................................ 12
Aarhus-Aalborg Lufthavn ................................................................................ 14
Lindholm-Hjørring .............................................................................................. 14
Øvrige strækninger Jylland ............................................................................. 15
Øst for Lillebælt .............................................................................. 17
Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing F.................................................... 18
Roskilde-Kalundborg ......................................................................................... 20
København-Roskilde .......................................................................................... 21
Roskilde-Korsør ................................................................................................... 22
Korsør-Odense ..................................................................................................... 23
Øvrige strækninger Sjælland og Fyn........................................................... 24
S-banen................................................................................................................... 26
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
1 Introduktion til Banedanmarks
Anlægsplan
Banedanmarks Anlægsplan indeholder centrale infrastrukturprojekter, der
udføres på den danske jernbane til og med 2035. Alle projekter, der er
politisk besluttet, og hvor der er afsat finansiering enten via aftale af 28. juni
2021 om Infrastrukturplan 2035, via finansloven, via anlægslov eller via et
aktstykke, indgår i anlægsplanen. Endvidere fremgår planlagte, større spor-
og kørestrømsfornyelsesprojekter til og med 2027. For projekter mellem
2030 og 2035 er de angivne årstal de forventede udførelsestidspunkter.
Formålet med Banedanmarks Anlægsplan er at give et overblik over de
centrale infrastrukturprojekter og sikre en sammenhængende
langtidsplanlægning på baggrund af politiske beslutninger.
Signalprogrammet indledte i efteråret 2022 forhandlinger med leverandøren
om en justering af planen for Østdanmark. Genplanlægningen går
langsommere end aftalt, og det er Banedanmarks vurdering, at de
leverancer, som allerede er aftalt med leverandøren, er så udfordret, at der vil
komme forsinkelser i udrulningsplanen. Da genplanlægningen stadig pågår,
og en ny udrulningsplan derfor endnu ikke er forhandlet og konsolideret
med leverandøren, kan det på nuværende tidspunkt ikke præcist vurderes,
hvor omfangsrige forsinkelserne er.
Denne version af anlægsplanen viser derfor den seneste anlægsplans
forventede udrulning af nye signaler i Østdanmark. Udrulningsplanen i
Vestdanmark følger de forudsatte tidspunkter i anlægsplanen og er derfor
ikke justeret. Der er for nuværende ikke indgået aftaler med
Signalprogrammets leverandører om arbejder, der ikke er omfattet af
udrulningsplanerne. Det vil sige, at de ændringer, som skal implementeres
på strækninger, hvor ERTMS er udrullet, ikke er en del af Signalprogrammets
planlægning på nuværende tidspunkt. Dog er der med leverandøren i
Vestdanmark aftalt et koncept, hvor der er reserveret kapacitet frem til
udgangen af 2025 til implementering af en vis mængde ændringer.
Idet Banedanmarks Anlægsplan er udarbejdet med hensyn til blandt andet
togmaterielsituationen, forventede større fornyelsesprojekter, intern
planlægningshorisont, trafikale hensyn samt markedskapacitet, er det
vanskeligt at ændre på ét element i planen uden at skulle gentænke planen
på ny. Ved beslutning af nye projekter vil Banedanmark således skulle
sammentænke projekterne med de allerede igangværende projekter.
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
1.1 Ændringslog
Banedanmark offentliggjorde seneste opdatering af anlægsplanen i marts
2023. Det er planen, at Banedanmarks Anlægsplan fremadrettet kommer en
gang om året, og at dette vil være sammen med Transportministeriets
Anlægsstatus i foråret.
De væsentligste ændringer siden marts 2023 er beskrevet nedenfor. Såfremt
der er angivet parentes omkring et stationsnavn, betyder det, at denne
station ikke er omfattet af den pågældende udrulning eller fornyelse:
1.1.1 Fjernbanen
Som følge af den øgede bevilling til fornyelse i Infrastrukturplan
2035 udvides omfanget af fornyelsen mellem (Høje Taastrup) og
(Roskilde), samt tidspunktet for fornyelsen til at omfatte både 2025
og 2026.
Sporfornyelsen mellem Roskilde og Ringsted udføres i 2022-2024.
Sporfornyelsesprojektet mellem (Struer) og Thisted er ændret fra
2027 til tidligst udførelse i 2028. Det præcise udførelsestidspunkt
undersøges fortsat.
Anlæg af ladeinfrastruktur til batteritog på Skjern Station og
Holstebro Station er ændret fra 2024 til 2025. Anlægget og
sporfornyelsen mellem Skjern og Holstebro er klar til ibrugtagning
med nyt batterimateriel fra medio 2025.
Banedanmark skal anlægge en ny perron på Herning Messecenter
Station. Projektet er under genplanlægning og udførelsesår er endnu
ukendt.
1.1.2 S-banen
Kørestrømsfornyelsen (Østerport)-Holte er udskudt, og
Banedanmark er i gang med at genplanlægge projektet. Dog
udtages fornyelsen af køreledningsanlægget på Svanemøllen Station
fra projektet og udføres i 2024, forud for kørestrømsfornyelsen
mellem (Svanemøllen) og Farum i 2025 og 2026.
Sporfornyelsen mellem (Valby) og (Svanemøllen) er udskudt og
udføres nu samtidigt med etableringen af projektet med Vendespor
ved Carlsberg Station i 2028.
Udførelsen af omstilling til ny radiofrekvens på S-banen sættes i
bero, mens det undersøges hvorvidt der findes billigere og bedre
løsninger.
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
1.2 Færdiggjorte projekter det seneste år
På strækningen (Aarhus)-(Langå) er der i 2022 gennemført
sporfornyelse og hastighedsopgradering forud for udrulning af nyt
signalsystem.
På S-banen er det nye signalsystem (CBTC) ultimo september 2022
ibrugtaget på hele nettet. En række restarbejder udføres i 2023.
I 2022 blev der udført sporfornyelse på Oddesundbroen og på Struer
Station.
På strækningen (København)-Køge-(Ringsted) blev ERTMS
ibrugtaget i april 2023.
På strækningen mellem (Næstved) og Vordingborg blev
elektrificering ibrugtaget i april 2023.
Sporfornyelse på den sidste del af strækningen (København H)-(Høje
Taastrup) blev gennemført i 2022.
Ny S-togsstation ved Favrholm, som blandt andet skal betjene det
kommende Nyt Hospital Nordsjælland, er delvist anlagt i 2022. De
resterende arbejder udføres i 2023, hvor stationen også ibrugtages
med nyt signalsystem.
Fornyelsen af Slagelse Station blev færdig for de passagervendte
aktiviteter i 2021 og funktionalitet fra medio 2022.
1.3 Koordinering med Trafikplan
DSB, Banedanmark, Trafikstyrelsen og Transportministeriets departement har
i fællesskab opstillet en konkret plan for, hvornår der er mulighed for at
ibrugtage strækninger med nyt signalsystem, som sikrer en acceptabel
opretholdelse af passagerbetjeningen.
Trafikplanen sigter på, at strategien for udrulning af nyt signalsystem kan
gennemføres både anlægsmæssigt og trafikalt så der - med få afgrænsede
undtagelser - sikres tilstrækkeligt med siddepladser gennem hele
udrulningsperioden til alle passagerer og med begrænsede omlægninger af
betjeningen. Banedanmarks Anlægsplan skal ses i sammenhæng med denne
reviderede Trafikplan.
Det nye signalsystem på fjernbanen (ERTMS) udrulles med færrest mulige
forstyrrelser i trafikken ved at ibrugtage det nye signalsystem i takt med, at
der er tilstrækkeligt togmateriel, der kan køre på det nye signalsystem, og
indfasningen af nyt el-materiel. Af DSB's eksisterende materielflåde
forudsættes i denne udrulningsstrategi IC3, IR4 og ABs udstyret med nyt
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
signaludstyr. Hertil kommer, at DSB’s nye el-lokomotiver er leveret med nyt
signaludstyr, ligesom IC5 bliver leveret med nyt signaludstyr.
1.4 Generelle koordineringshensyn
Banedanmarks planlægning af infrastrukturprojekter i anlægsplanen sker
med baggrund i nogle overordnede principper og hensyn for koordinering af
anlægsarbejderne.
Teknisk-økonomisk optimal planlægning
Anlægsarbejderne med fornyelses- og hastighedsopgradering, nyt
signalsystem og elektrificeringsprojekterne er planlagt dels ud fra
strategien for udrulning af Signalprogrammet, dels ud fra hensynet
til den hensigtsmæssige rækkefølge af projekterne på
jernbanenettet. F.eks. planlægges hastighedsopgraderinger udført
samtidig med sporfornyelsesprojekter.
Endvidere er koordineringen af kommende større jernbaneaktiviteter
sket ud fra et hensyn til den samlede forventede markedskapacitet
samt til et jævnt forløb i udrulning af Signalprogrammet og
Elektrificeringsprogrammet.
Forhold mellem nyt signalsystem og opsætning af kørestrøm
For at sikre en forholdsvis jævn udrulningstakt for leverandøren af
elektrificeringen har Banedanmark identificeret en teknisk løsning,
der kan sikre opsætning af kørestrømsanlægget forud for
ibrugtagning af nyt signalanlæg, uden påkrævet ibrugtagning af
elektrificeringen, da ibrugtagning af el-anlægget skal afvente
Signalprogrammets udrulning. Det understøtter ibrugtagningen af
DSB’s nye el-tog (IC5) til Aarhus og Aalborg ultimo 2026 og en stabil
udrulning af Signalprogrammet.
Hastighedsopgraderinger
Anlægsplanen indikerer hvilket år en given hastighedsopgradering
kan udføres, og ikke hvornår den ibrugtages. Nyt signalsystem er
som udgangspunkt en forudsætning for ibrugtagning af en
hastighedsopgradering, hvorfor ibrugtagningen af
hastighedsopgraderingen typisk først sker med ibrugtagning af det
nye signalsystem.
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
1.5 Kort om udrulning af nyt signalsystem og
elektrificering
I nærværende afsnit introduceres de væsentligste ændringer og tilhørende
risici ved udrulningen af nyt signalsystem, samt en model for en mere jævn
udrulningstakt for elektrificering af den danske jernbane.
1.5.1 Udrulning af nyt signalsystem
Udrulningsplanen for nyt signalsystem følger den strategi, som
forligskredsen bag Signalprogrammet bakkede op om med aftale af 15.
november 2017. Det vil sige, at planen fortsat er tilrettelagt med henblik på
at udruste blandt andet hovedstrækninger i Jylland med nyt signalsystem
(ERTMS) forud for ibrugtagning af elektrificering, så immunisering undgås.
I anlægsplanen er der mange infrastrukturprojekter og samtidige arbejder,
der skal koordineres, herunder Signalprogrammet,
Elektrificeringsprogrammet og nye projekter besluttet med Infrastrukturplan
2035. For at give et indblik i, hvornår Banedanmark forventer at være på de
enkelte udrulningsstrækninger, viser planen hvornår sporgrundlaget for
udrulningen låses, hvornår designfasen løber og afslutningsvist selve
installationen og testen inden ibrugtagningen.
Banedanmarks leverandør i Østdanmark, Alstom, har været udfordret med
en række leverancer og meddeler nu om forsinkelser i større eller mindre
omfang på de kommende tre udrulninger: (Roskilde)-Kalundborg,
(København)-(Peberholmen) og (Odense)-Svendborg. Derfor er det
nødvendigt at genplanlægge den samlede udrulning. Banedanmark har dog
sikret, at der er en buffer i tidsplanen med Alstom ift. den samlede udrulning
af det oprindelige scope for Signalprogrammet, som er planlagt afsluttet i
2030. Samtidig skal udrulningsplanen for Østdanmark afstemmes med
ibrugtagningen af Storstrømsbroen, Femern Bælt-forbindelsen, projekterne i
øst fra Infrastrukturaftalen 2035 samt ny jernbane over Vestfyn, såfremt der
indgås aftale med Alstom herom. Mange indikatorer peger på en begrænset
kapacitet hos Alstom.
Det nye signalsystem på den nye jernbane (København)-(Ringsted) er
ibrugtaget i april 2023. Ift. den næstkommende udrulning i Østdanmark på
strækningen (Roskilde)-Kalundborg er der risiko for forsinkelse ud over 2024.
Grundet risikoen forberedes en mulig immunisering af strækningen
(Roskilde)-(Holbæk), således at strækningen kan ibrugtages med el-drift
ultimo 2024 som planlagt og uafhængigt af, hvornår det nye signal-system
udrulles og ibrugtages. Banedanmark udarbejder et beslutningsoplæg om
evt. at igangsætte udførelse af immuniseringen.
1.5.2 Elektrificering
Banedanmarks Anlægsplan bygger på forudsætningen om, at
ibrugtagningen af nyt signalsystem som udgangspunkt er gennemført før
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
ibrugtagning af kørestrøm, da de nuværende sikringsanlæg ikke kan ”tåle”
den elektriske støj fra et kørestrømsanlæg.
Udrulningsplanen for det nye signalsystem har medført, at Banedanmark
installerer kørestrøm, selvom nyt signalsystem ikke er udrullet.
Elektrificeringen kan dog fortsat først ibrugtages efter ibrugtagning af nyt
signalsystem eller ved eventuel immunisering af strækningen.
Formålet med denne model er at give leverandøren af
Elektrificeringsprogrammet mulighed for en mere jævn produktionstakt og
derigennem minimere risikoen for ekstra krav som følge af en markant
ændret udrulningsplan.
Der er indgået aftale om udrulningsplan for elektrificering i marts 2021 for
strækningen (Fredericia)-(Aarhus), (Aarhus)-Aalborg-Aalborg lufthavn og
Vordingborg–Nykøbing Falster (ekskl. Storstrømsbroen). Endelig
ibrugtagning på strækningen Fredericia-Aalborg sker ultimo 2026.
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
2721027_0009.png
2 Overblik over ibrugtagningsår
Banedanmarks Anlægsplan præsenteres ud fra en geografisk inddeling i
henholdsvis øst og vest for Lillebælt. En samlet oversigt over
jernbaneprojekter samt ibrugtagningsår fremgår af Figur 1, mens
ibrugtagningsår for nyt signalsystem fremgår af Figur 2. Ibrugtagningsåret er
det kalenderår, hvor anlægget ibrugtages.
Figur 1: Jernbaneprojekter og ibrugtagningsår
* Dobbeltspor og elektrificering er klar senest ved åbningen af Femern Bælt-forbindelsen i 2029.
** Der arbejdes på nyt udførelsesår for perronforlængelser på Haslev Station.
*** På strækningen Roskilde-Holbæk er elektrificeringsanlægget etableret, men tages først i brug i
2024. Tilsvarende etableres elektrificeringsanlægget på strækningen Fredericia-Aarhus, så det er
klar i 2024 og på strækningen Aarhus-Aalborg/Aalborg Lufthavn, så det er klar i 2025, men begge
strækninger ibrugtages først med elektrificeringen af Aarhus H ultimo 2026.
**** Stilling Station er udskudt og kan tidligst anlægges i 2025.
***** Sporfornyelse mellem Struer og Thisted udføres tidligst i 2028. Endeligt udførelsestidspunkt
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
2721027_0010.png
undersøges fortsat.
****** Ny perron på Herning Messecenter er under genplanlægning og udførelsesår er ukendt.
Figur 2: Udrulningen af nyt signalsystem og ibrugtagningsår
De grå strækninger er strækninger, hvor det nye signalsystem er ibrugtaget.
* Mulig forsinkelse i udrulning af nyt signalsystem på strækningen.
** Forventet forsinkelse i udrulning af nyt signalsystem på strækningen.
10
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
2721027_0011.png
3 Vest for Lillebælt
I nærværende kapitel præsenteres besluttede og finansierede projekter vest
for Lillebælt.
Figur 3 nedenfor viser ibrugtagningstidspunkterne for nyt signalsystem samt
elektrificeringen i Jylland. De grønne klodser indikerer det tidsrum, hvor
Signalprogrammet forventes at udføre installation og test på den enkelte
strækning. På de enkelte strækningsoversigter vises de enkelte faser.
Elektrificeringen består af mange forskellige aktiviteter, hvor de orange
klodser angiver etablering af fundamenter, opsætning af master og køretråd.
Ud over disse aktiviteter udføres forberedende arbejder i form af
sporsænkninger og brohævninger. Disse aktiviteter koordineres som
udgangspunkt med sporfornyelse og indgår derfor ikke i figuren.
Figur 3: Udrulning af nyt signalsystem og elektrificering i Vest frem til 2030
11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
2721027_0012.png
Figur 4 viser mere detaljeret de forudsatte aktiviteter på strækningen
Fredericia-Frederikshavn.
Figur 4: Aktiviteter Fredericia-Frederikshavn
1) Sporfornyelse 2) Sporfornyelse & hastighedsopgradering 3) Dobbeltspor Hjørring 4) Perronforlængelser Horsens Station 5)
Tilslutning af Ny bane Aarhus-Silkeborg (udføres 2029-2032) 6) Perronprojekt Brønderslev Station 7) Forventet Brabrand
Station
* Ifm. fremtidssikringen af Aarhus H ibrugtages ERTMS delvist primo 2026 og fuld køreplan kan afvikles fra ultimo 2026 (K27).
De sidste arbejder forventes at blive færdiggjort i 1. halvår af 2027.
Stilling Station kan tidligst anlægges i 2025.
3.1 Fredericia-Aarhus
3.1.1 Eksisterende signalanlæg
For at sikre IC4-togenes adgang til værkstedet i Aarhus er det nødvendigt at
benytte det eksisterende sikringsanlæg så længe som muligt. Efter
ibrugtagningen af nye signaler skal IC4-togene trækkes til værkstedet, indtil
de bliver udfaset.
3.1.2 Nyt signalsystem
På strækningen (Fredericia)-Aarhus ibrugtages nyt signalsystem primo 2026.
Den detaljerede planlægning af udrulningen på strækningen pågår i tæt
12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
samarbejde med Elektrificeringsprogrammet. På Aarhus H ibrugtages det
nye signalsystem i starten af 2026.
3.1.3 Elektrificering
Elektrificeringen mellem (Fredericia) og Aarhus ibrugtages ultimo 2026 (K27).
Anlægsarbejdet udføres i 2022-2024 med undtagelse af Aarhus H, hvor
anlægsarbejderne udføres 2024-2026. Elektrificeringen sker i tæt samarbejde
med såvel Signalprogrammet som øvrige arbejder på strækningen, hvor for
eksempel testen af kørestrømsanlægget skal koordineres.
Forberedende arbejder består af sporsænkninger og broarbejder for at skabe
den nødvendige frihøjde til elektrificeringen. Disse arbejder er koordineret
med de øvrige aktiviteter på jernbanen og udføres i perioden 2020 til ultimo
2023.
3.1.4 Sporfornyelse
Som led i arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanen gennemføres
sporfornyelse på strækningen Fredericia-(Vejle) i 2023 forud for udrulning af
nyt signalsystem. Sporfornyelsesprojektet koordineres med øvrige projekter
på banen, herunder forberedende arbejder til elektrificering.
3.1.5 Fremtidssikring af Aarhus H
Fremtidssikring af Aarhus H vil ske fra 2025 til 1. halvår 2027. Projektet
koordineres med Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet med
henblik på ibrugtagning af IC5 i K27. Signalprogrammet ibrugtages delvist
på Aarhus H primo 2026. Stationen vil kunne trafikeres med de forudsatte el-
tog i køreplanen fra ultimo 2026, og det resterende arbejde på perronspor 2
og 3 vil blive ibrugtaget i påsken 2027.
3.1.6 Anlæg af Stilling Station
Banedanmark modtog ikke bud fra entreprenører der overholdt
konditionerne, hvorfor etablering af Stilling Station tidligst kan udføres i
2025.
3.1.7 Perronforlængelser på Horsens Station
Banedanmark forlænger perronerne på Horsens Station i 2030 således, at
stationen er indrettet til IC5.
3.1.8 Anlæg af Brabrand Station
Brabrand Station ventes anlagt med henblik på ibrugtagning i 2033.
13
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
3.2 Aarhus-Aalborg Lufthavn
3.2.1 Nyt signalsystem
Nyt signalsystem ibrugtages i 2. halvår 2024. Det nye signalsystem udrulles
nordfra og ned mod Aarhus.
3.2.2 Elektrificering
Elektrificeringen mellem Aarhus og Aalborg-Aalborg Lufthavn ibrugtages
ultimo 2026 (K27). Forberedende arbejder på Aalborg Station udføres
sammen med planlagt sporfornyelse i 2024, mens forberedende arbejder til
elektrificering på strækningen (Aarhus)-(Aalborg) udføres i 2024.
3.2.3 Sporfornyelse
Sporfornyelse på Aalborg Station udføres sammen med
hastighedsopgradering og forberedende arbejder i 2024.
Spor- og perronfornyelse på Langå Station udføres sammen med
hastighedsopgradering i 2024.
Restarbejder fra Hobro-Aalborg sporfornyelsen udføres i 2024. Arbejderne
udføres således samtidigt med udrulningen af nyt signalsystem på
strækningen.
3.2.4 Hastighedsopgradering
På Aarhus H gennemføres hastighedsopgradering sammen med
sporfornyelse og forberedende arbejder til elektrificering med henblik på
etapevis ibrugtagning af stationen i 2026 og 2027 med fuld køreplan ultimo
2026 (K27).
På Langå Station gennemføres hastighedsopgradering og sporfornyelse med
henblik på ibrugtagning sammen med nyt signalsystem ultimo 2024 (K25).
På Aalborg Station gennemføres hastighedsopgraderingen sammen med
sporfornyelse og forberedende arbejder til elektrificering.
Hastighedsopgraderingen på strækningen Hobro-Aalborg inklusive Aalborg
Station ibrugtages sammen med nyt signalsystem ultimo 2024 (K25).
3.3 Lindholm-Hjørring
3.3.1 Kapacitetsudvidelse
Projektet omfatter et dobbeltspor fra Lindholm Station til der, hvor den nye
bane til Aalborg Lufthavn afgrener ud mod lufthavnen samt et dobbeltspor
14
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
2721027_0015.png
syd for Hjørring Station. Dobbeltsporet ved Lindholm åbnede i konventionel
sikringsteknologi i 2020 parallelt med ibrugtagningen af den nye jernbane til
Aalborg Lufthavn. Dobbeltsporet syd for Hjørring er planlagt til udførelse i
2025.
3.3.2 Ny perron på Brønderslev Station
Banedanmark ombygger perronerne på Brønderslev Station i 2025 således,
at perronerne får standardhøjde og det dermed vil være muligt med
niveaufri ind- og udstigning.
3.4 Øvrige strækninger Jylland
Figur 5: Aktiviteter øvrige strækninger vest for Lillebælt
1) Sporfornyelse *Fredericia station **Præcist udførelsestidspunkt undersøges stadig 2) Ladeinfrastruktur Skjern-Holstebro
3) Overkørsel ved Silkeborg 4) Ny bane Aarhus-Silkeborg 5) Dobbeltspor Tinglev-Padborg
Den øvrige udrulning af batteritog ventes i perioden 2028-2030.
3.4.1 Nyt signalsystem
Udrulningen af nyt signalsystem følger strategien fra november 2017 med
første ibrugtagning i Nordvestjylland og med efterfølgende udrulning af nyt
signalsystem i henholdsvis Midt-, Vest- og Sønderjylland. Når nyt
signalsystem er udrullet på strækningen (Esbjerg)-(Holstebro) og (Herning)-
(Skjern), udrulles nyt signalsystem på strækningen (Aarhus)-Aalborg og
efterfølgende (Lunderskov)-Esbjerg og (Bramming)-Tønder. (Fredericia)-
15
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
Aarhus ibrugtages primo 2026, inden den sidste sydjyske strækning
ibrugtages i 2027.
3.4.2 Sporfornyelse
Sporfornyelse af Fredericia Station udføres i 2023. Mellem Fredericia og
Padborg udføres sporfornyelse i 2024. Banedanmark udfører ligeledes et
sporfornyelsesprojekt mellem Skjern og Holstebro med udførelse i 2025. På
Thistedbanen planlægges der sporfornyelse til udførelse tidligst i 2028. Der
pågår fortsat analyse af det præcise udførelsestidspunkt.
3.4.3 Modernisering af kørestrøm
Transformerstationen i Fredericia forventes opgraderet i 2023 med henblik
på at skaffe tilstrækkelig strømkapacitet til de mange nye el-tog.
3.4.4 Ladeinfrastruktur
De første ladeanlæg til batteritog anlægges i 2025 på Skjern Station og
Holstebro Station. Disse ibrugtages i medio 2025. Ladeinfrastruktur på de
resterende strækninger ventes for størstedelen etableret omkring 2030. De
resterende strækninger er Struer-Thisted, Struer-Langå, Struer-Holstebro-
Herning-Vejle, Skjern-Varde-Esbjerg, Skjern-Herning-Skanderborg,
Bramming-Tønder, Lindholm-Frederikshavn samt Odense-Svendborg i
Østdanmark. Den præcise rækkefølge og udrulningsplan mellem de enkelte
strækninger vil blive undersøgt nærmere.
3.4.5 Ny perron på Herning Messecenter Station
Banedanmark anlægger en ny perron på Herning Messecenter Station.
Projektet er under genplanlægning og udførelsesår er endnu ukendt.
3.4.6 Ny jernbane Aarhus-Silkeborg
Banedanmark anlægger en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og
opgraderer overkørsel 56 i Silkeborg med forventet åbning ultimo 2032
(K33). Den endelige linjeføring og konsolidering af tidsplan afklares i den
igangværende fase 2-undersøgelse.
3.4.7 Dobbeltspor Tinglev-Padborg
Banedanmark anlægger dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg forventeligt
mellem 2034 og 2035. Den endelige tidsplan afklares i arbejdet med et
opdateret beslutningsgrundlag.
16
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
2721027_0017.png
4 Øst for Lillebælt
I nærværende kapitel præsenteres besluttede og finansierede projekter øst
for Lillebælt.
Figur 6 nedenfor viser ibrugtagningstidspunkterne for nyt signalsystem samt
elektrificeringen øst for Lillebælt. De grønne klodser indikerer det tidsrum,
hvor Signalprogrammet forventes at udføre installation og test på den
enkelte strækning i større eller mindre omfang. På de enkelte
strækningsoversigter vises de enkelte faser.
Elektrificeringen består af mange forskellige aktiviteter, hvor de orange
klodser angiver etablering af fundamenter, opsætning af master samt
opsætning af køretråd. Ud over disse aktiviteter udføres forberedende
arbejder i form af sporsænkninger og broarbejder. Disse aktiviteter
koordineres som udgangspunkt med sporfornyelse og indgår derfor ikke i
figuren.
Figur 6: Udrulning af nyt signalsystem og elektrificering i Øst frem til 2030
17
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
2721027_0018.png
* Banedanmark planlægger efter at ibrugtage kørestrøm (Vordingborg)-Nykøbing F samtidigt med en
ibrugtagning af jernbaneforbindelsen over ny Storstrømsbro. Det sker forventeligt 2. kvartal 2027 under
forudsætning af, at Banedanmark kan igangsætte elektrificering og udrulning af nye signaler på broen
minimum 15 måneder før.
** Det bemærkes, at udrulningen af el på strækningen (Roskilde)-Holbæk først ibrugtages ultimo 2024.
18
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
2721027_0019.png
4.1 Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing F
Figur 7: Aktiviteter Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing F
1) Anlæggelse af Storstrømsbroen. 2) Anlæggelse af fase 2 i Ringsted-Femern Banen.
* Kan ibrugtages under forudsætning af, at Banedanmark kan igangsætte arbejderne på broen minimum 15 måneder før.
Banedanmark forventer at kunne igangsætte de jernbanerelaterede arbejder primo 2026, hvorefter togtrafikken kan åbne 2.
kvartal 2027.
4.1.1 Nyt signalsystem
På strækningen mellem (Ringsted) og Næstved (til Mogenstrup) koordineres
installation og ibrugtagning af nyt signalsystem med installationen mellem
Roskilde og Ringsted. Der udestår en afklaring af, hvornår nyt signalsystem
kan ibrugtages mellem Roskilde og Ringsted (og videre til Korsør) henset til
såvel sporfornyelsesprojekter, som projektet om kapacitetsudvidelse og
hastighedsopgradering ved Ringsted. Ibrugtagningen mellem (Ringsted) og
Næstved afventer denne afklaring.
19
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
4.1.2 Elektrificering
På strækningen Køge-Næstved og Ringsted-Vordingborg er elektrificeringen
ibrugtaget.
På strækningen (Vordingborg)-Nykøbing F. afventer ibrugtagning af
elektrificering, at Storstrømsbroen anlægges. Færdiggørelsestidspunktet for
Storstrømsbroen er usikkert, men forventes aktuelt at være 2. kvartal 2027.
Det er under forudsætning af, at Banedanmark kan igangsætte arbejdet med
elektrificering og udrulning af signaler på broen senest 15 måneder før.
Elektrificering mellem (Nykøbing Falster) og syd for Holeby bliver
koordineret med den forudgående anlæggelse af dobbeltspor jf. afsnit 4.1.5.
4.1.3 Perronforlængelse på Haslev Station
Perronforlængelserne er udskudt som følge af manglende kapacitet hos
leverandøren af det nye signalsystem. Der pågår planlægning af nyt
udførelsesår.
4.1.4 DSB’s nye værksted i Næstved
Tilslutningssporet til DSB’s nye værksted i Næstved udføres tidligst i 2024.
Selve værkstedet ventes DSB at ibrugtage i 2026. Der er ikke indgået aftale
med Signalprogrammets leverandør om dette, og det er derfor med
forbehold for, at der er tilstrækkelig kapacitet hos leverandøren til at
implementere denne ændring.
4.1.5 Ringsted-Femern Banen
Dobbeltspor fra Nykøbing Falster til Holeby, som er fase 2 af Ringsted-
Femern Banen, er igangsat, så strækningen bliver klar til installation af
ERTMS og kørestrøm. Banen forventes ibrugtaget senest ved åbningen af
Femern Bælt-forbindelsen medio 2029.
20
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
2721027_0021.png
4.2 Roskilde-Kalundborg
Elektrificeringen af strækningen Roskilde-Kalundborg er genplanlagt i
henhold til den politiske aftale fra maj 2020. Det betyder, at
kørestrømsanlægget på strækningen (Roskilde)-(Holbæk) planlægges
ibrugtaget ultimo 2024 samtidig med det nye signalsystem.
Udrulningen for elektrificeringen på strækningen mellem Holbæk og
Kalundborg er ikke forhandlet med leverandøren, men forventes udført og
klar til ibrugtagning i 2027.
Nyt signalsystem planlægges ibrugtaget mellem (Roskilde) og Kalundborg
ultimo 2024. Leverandøren har meldt om forsinkelser i udrulningen på
strækningen. Der pågår fortsat mitigering af forsinkelsen, men Banedanmark
forventer ikke, at det vil lykkes helt at mitigere den udmeldte forsinkelse.
Planen indgår derfor i den igangværende genplanlægning. Der forberedes
en mulig immunisering af strækningen, således at strækningen kan
ibrugtages med el-drift ultimo 2024 som planlagt uafhængigt af, hvornår det
nye signalsystem udrulles og ibrugtages.
Figur 8: Aktiviteter Roskilde-Kalundborg
*
Udrulningsplanen for de næstkommende udrulninger i Østdanmark genplanlægges med
leverandøren. For nuværende er udrulningsplanen udfordret, hvilket vil medføre forsinkelser.
Omfanget, og dermed udrulningstidspunktet, er endnu ukendt.
4.2.1 Nyt signalsystem
Signalprogrammets leverandør arbejder på signallayoutet.
Installationsarbejdet vil efter planen blive afsluttet i 2023 med efterfølgende
test og ibrugtagning ultimo 2024. Imidlertid melder leverandøren om
21
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
2721027_0022.png
forsinkelser i arbejdet. Banedanmark forbereder en mulig immunisering af
strækningen, såfremt udrulningen af Signalprogrammet forsinkes. Herved
sikres ibrugtagningen af kørestrøm mellem (Roskilde) og (Holbæk) jf.
nedenstående afsnit.
4.2.2 Elektrificering
Strækningen (Roskilde)-(Holbæk) blev elektrificeret i 2021 og ibrugtages
efter udrulningen af Signalprogrammet i 2024.
Mellem Holbæk og Kalundborg forventes elektrificeringen udført til ultimo
2027 for at sikre en jævn udrulningstakt i Elektrificeringsprogrammet.
På delstrækningen Holbæk-Kalundborg udføres de forberedende arbejder i
form af sporsænkninger, broarbejder og øvrigt forberedende arbejder i
perioden 2022-2026.
4.3
København-Roskilde
Figur 9: Aktiviteter Hovedstrækningen Sjælland og Fyn
1) Sporfornyelse 2) Sporfornyelse og hastighedsopgradering 3) Kapacitetsudvidelse og
hastighedsopgradering ved Ringsted 4) Udbygning af Glostrup Station 5) Forenkling af København H 6)
Forventet udførelse af næste generations S-tog til Roskilde
22
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
4.3.1 Nyt signalsystem
Det nye signalsystem planlægges ibrugtaget medio 2028 på strækningen
(København)-(Roskilde) og ultimo 2030 på København H. Dog er
strækningen en del af genplanlægningen og kan derfor ende med et andet
ibrugtagningsår.
4.3.2 Sporfornyelse
Banedanmark udfører sporfornyelse mellem (Høje Taastrup) og (Roskilde)
med udførelse i 2025-2026.
4.3.3 Tilslutning til DSB’s nye værksted i København
I forbindelse med indsættelse af IC5 skal nye værksteder til elektrisk
togmateriel opføres. Banedanmarks tilslutningsspor til værkstedet er klar i
2023, og DSB forventes at ibrugtage det nye værksted ved årsskiftet
2025/2026.
4.3.4 Udbygning af Glostrup Station
I 2031-2032 anlægger Banedanmark to ø-perroner ved fjernbanen på
Glostrup Station. Projektet muliggør skiftemuligheder mellem regionaltog, S-
tog og Hovedstadens Letbane.
4.3.5 Forenkling af København H
Banedanmark undersøger en forenkling af Københavns Hovedbanegård. Der
udestår politisk beslutning om såvel projektindhold som tidspunkt.
Anlægsplanen indeholder en mulig udførelse i 2028-2030. Anlægget skal
koordineres med udrulningen af nye signaler på Københavns
Hovedbanegård. Projektet tænkes i koordination med projekter på S-banens
linjer i det centrale København og Høje Taastrup-linjen.
4.3.6 Næste generations S-tog til Roskilde
Banedanmark skal undersøge en forlængelse af S-tog fra Høje Taastrup til
Roskilde i forbindelse med udrulningen af næste generations S-tog. Den
forventede udførelse er i 2033-2034.
4.4 Roskilde-Korsør
4.4.1 Nyt signalsystem
Det nye signalsystem planlægges ibrugtaget primo 2029 på strækningen
Roskilde-(Korsør). Ibrugtagningen skal imidlertid koordineres med såvel
sporfornyelsesprojekter, som projektet om kapacitetsudvidelse og
23
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
hastighedsopgradering ved Ringsted. Således indgår
ibrugtagningstidspunktet i den samlede genplanlægning af
Signalprogrammets udrulningsplan i Østdanmark.
4.4.2 Sporfornyelse
Der udføres sporfornyelse mellem (Roskilde) og (Ringsted) i 2022-2024 og
sporfornyelse mellem (Ringsted)-(Slagelse) over tre år i 2024-2026.
Derudover udføres der sporfornyelse mellem (Slagelse)-(Korsør) i 2023-2024.
Denne sporfornyelse er forudsætning for den øgede hastighed på
strækningen (Ringsted)-(Odense). Projekterne koordineres indbyrdes i
forhold til spærringer af hensyn til både landsdelstrafikken og godstrafikken,
hvor der ikke er omkørselsmuligheder mellem Ringsted og Padborg.
Sporfornyelsesarbejderne gennemføres sammen med
hastighedsopgradering af strækningen (Ringsted)-(Korsør) og forud for
udrulning af nyt signalsystem.
4.4.3 Hastighedsopgradering
Hastighedsopgraderingen op til 200 km/t mellem (Ringsted) og (Slagelse)
udføres sammen med planlagt sporfornyelse forud for udrulning af nyt
signalsystem. Hastighedsopgraderingen kan først ibrugtages med det nye
signalsystem på strækningen Roskilde-(Korsør). Ibrugtagningstidspunktet for
ERTMS er under endelig afklaring.
4.4.4 Kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved
Ringsted
Banedanmark undersøger frem mod 2024 en kapacitetsudvidelse og
hastighedsopgradering ved Ringsted. Der planlægges efter, at projektet
anlægges i perioden 2027-2030, men den endelige tidsplan for projektet
samt udrulning af ERTMS afklares med udarbejdelsen af den igangværende
fase 2-undersøgelse.
4.5 Korsør-Odense
4.5.1 Nyt signalsystem
Det nye signalsystem planlægges ibrugtaget ultimo 2027 på strækningen
Korsør-Lillebælt. Dog er strækningen en del af genplanlægningen og kan
derfor ende med et andet ibrugtagningsår.
4.5.2 Sporfornyelse
Som led i arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanen gennemføres
sporfornyelse på strækningen mellem (Nyborg)-(Odense) i 2023. Arbejderne
gennemføres sammen med hastighedsopgradering.
24
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
2721027_0025.png
Sund og Bælt udfører sporfornyelse på strækningen mellem Korsør og
Nyborg i 2023.
4.5.3 Hastighedsopgradering
Hastighedsopgraderingen på op til 200 km/t mellem (Nyborg)-(Odense)
udføres sammen med planlagt sporfornyelse forud for installation af nyt
signalsystem. Hastighedsopgraderingen kan dog først ibrugtages med det
nye signalsystem.
Yderligere udfører Sund og Bælt hastighedsopgradering på strækningen
mellem Korsør og Nyborg planlagt til udførelse i 2023.
4.5.4 Modernisering af kørestrøm
Transformerstationerne i Roskilde, Slagelse og Marslev opgraderes, og der er
etableret en ny transformerstation i København ved H.C. Ørstedværket med
henblik på at skaffe tilstrækkelig strømkapacitet til de mange nye el-tog.
Der er endvidere etableret en fordelingsstation på Vestfyn ved Gelsted, som
skal forsyne den eksisterende samt kommende elektrificerede jernbane over
Vestfyn og blandt andet aflaste øvrige fordelingsstationer. Fordelingsstation
ibrugtages i 2023 og vil endvidere kunne opretholde forsyningen til den
elektriske togdrift, hvis fordelingsstationerne i Fredericia og Marslev tages
midlertidigt ud af drift i forbindelse med modernisering.
4.6 Øvrige strækninger Sjælland og Fyn
Figur 10: Aktiviteter øvrige strækninger øst for Storebælt
25
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
1) Ny jernbane over Vestfyn 2) Øresundsperroner og gangtunnel på Ny Ellebjerg Station (kommende København Syd)
3) Udvidelse af Københavns Lufthavn Station
*
Udrulningsplanen for de næstkommende udrulninger i Østdanmark genplanlægges med leverandøren. For
nuværende er udrulningsplanen udfordret, hvilket vil medføre forsinkelser. Omfanget, og dermed
udrulningstidspunktet, er endnu ukendt.
Etablering af ladeinfrastruktur på Svendborgbanen ventes i perioden 2028-2030.
4.6.1 Nyt signalsystem
Ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen (København H) -
(Peberholm) er planlagt til ultimo 2025. Planen er meget udfordret, og
Banedanmark vurderer, at det ikke længere er realistisk at mitigere de
opståede forsinkelser og sikre ibrugtagning inden for anlægsplanens
rammer. Strækningen indgår i den igangværende genplanlægning.
På strækningen Østerport-Helsingør (Kystbanen) planlægges signalsystemet
ibrugtaget ultimo 2028. Dog er strækningen en del af genplanlægningen og
kan derfor ende med et andet ibrugtagningsår.
Udrulningen af nyt signalsystem på strækningen (Odense)-Svendborg
forventes ibrugtaget ultimo 2025. Planen er meget udfordret, og
Banedanmark vurderer, at det ikke længere er realistisk at mitigere de
opståede forsinkelser og sikre ibrugtagning inden for anlægsplanens
rammer. Strækningen indgår i den igangværende genplanlægning.
4.6.2 Ny jernbane over Vestfyn
Anlægstidspunktet er fremrykket i forbindelse med Infrastrukturplan 2035
med projektstart i 2022. Projektet er forankret hos Vejdirektoratet. Det er
forventningen, at den nye jernbane åbner ultimo 2028 (K29). Der er endnu
ikke indgået aftale med en leverandør om nyt signalsystem på den nye
strækning.
4.6.3 Øresundsperroner og gangtunnel på Ny Ellebjerg
Station (kommende København Syd)
I perioden 2023-2025 etablerer Metroselskabet i samarbejde med
Banedanmark perroner på Øresundssporene og en gangtunnel på Ny
Ellebjerg Station (kommende København Syd), således at projektet er klar
samtidig med åbningen af Metroens Sydhavnslinje.
4.6.4 Udvidelse af Københavns Lufthavn Station
Sund & Bælt anlægger perroner ved de nuværende godsspor og etablerer
retningsdrift på Københavns Lufthavn Station. Projektet er under
genplanlægning, hvorfor udførelsesår endnu er ukendt.
26
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
2721027_0027.png
4.6.5 Vendespor ved Københavns Lufthavn Station og
Overhalingsspor ved Kalvebod
Projekterne undersøges aktuelt af Sund & Bælt og vil herefter blive
indplaceret i anlægsplanen.
4.7 S-banen
DSB planlægger
Fremtidens S-bane med automatiske S-tog.
Første kørsel
med passagerer planlægges på Ringbanen mellem Ny Ellebjerg Station
(kommende København Syd) og Hellerup Station ultimo 2029. Der pågår
undersøgelser og planlægning af DSB’s projekter, som er en forudsætning
for Fremtidens S-bane.
Figur 11: Aktiviteter S-banen
1) Sporfornyelse 2) Kørestrømsfornyelse *Svanemøllen Station ** (Svanemøllen)-Farum 3) Tilbageflytning af
ringbaneperroner på Ny Ellebjerg Station (kommende København Syd) 4) Flytning af Herlev Station 5) Opgradering af
Hillerød Station 6) Anlæg af vendespor ved Carlsberg Station 7) Ombygning af Nordhavn Station og 8) Forventet udførelse
af næste generations S-tog til Roskilde.
4.7.1 Ændring af radiofrekvens på S-banen
Der er i anlægsplanen indarbejdet en omlægning af radiofrekvensen på S-
banen. Projektet er oprindeligt forudsat til udførelse i perioden 2023-2025.
Den indledende projektafdækning har vist, at de tekniske løsninger ikke er
attraktive, og at projektet er dyrere end forventet. Banedanmark afklarer
derfor i 2023 om der kan findes en bedre og billigere løsning.
27
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
4.7.2 Kørestrømsfornyelse
Fornyelsen af køreledningsanlæg på delstrækningen Østerport-(Holte) er
udskudt, og Banedanmark er i gang med genplanlægningen af projektet.
Køreledningsanlægget på Svanemøllen Station fornys i 2024 forud for
fornyelsen af køreledningsanlæg på Farumbanen mellem (Svanemøllen) og
Farum i 2025 til 2026.
4.7.3 Sporfornyelse
Banedanmark fornyer sporene mellem (Svanemøllen) og (Hillerød) i 2025 og
på Hillerød Station i 2026-2027. Arbejdet koordineres med opgraderingen af
Hillerød Station.
På strækningen mellem Valby og Høje Taastrup planlægger Banedanmark
sporfornyelse i 2027.
Sporfornyelse mellem (Valby) og (Svanemøllen) er udskudt og udføres
samtidigt med anlæg af vendespor ved Carlsberg Station i 2028.
4.7.4 Anlæg af Favrholm Station
I 2022-2023 anlægges en ny station ved Favrholm, som blandt andet skal
betjene det kommende Nyt Hospital Nordsjælland. Stationen ibrugtages
med nyt signalsystem i 2023.
4.7.5 Tilbageflytning af ringbaneperroner på Ny Ellebjerg
Station (kommende København Syd)
I forbindelse med Metroens udvidelse med Sydhavnslinjen blev perronerne
på Ringbanen midlertidig flyttet. Banedanmark flytter perronerne tilbage i
2023.
4.7.6 Flytning af Herlev Station
Banedanmark flytter perronerne på Herlev Station i 2026 således, at
skiftemulighederne mellem S-toget og Hovedstadens Letbane optimeres.
4.7.7 Anlæg af vendespor ved Carlsberg Station
Banedanmark anlægger vendespor ved Carlsberg Station. Projektet udføres i
2028.
4.7.8 Ombygning af Nordhavn Station
Banedanmark undersøger ombygning af Nordhavn Station for at optimere
skiftemulighederne mellem S-tog og Metroen. Banedanmark forventer at
anlægge projektet i 2031.
28
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Halvårlig status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transportministeriet samt Banedanmarks anlægsplan for 2023, fra transportministeren
4.7.9 Opgradering af Hillerød Station
Der gennemføres en opgradering af Hillerød Station i 2026-2027, så det
bliver muligt at forlænge Lokalbanens nordlige linjer fra Helsingør, Gilleleje
og Tisvildeleje til den nye Favrholm Station ved det kommende Nyt Hospital
Nordsjælland syd for Hillerød. Projektet sammentænkes med fornyelsen af S-
banen på Hillerød Station.
4.7.10 Næste generations S-tog til Roskilde
Banedanmark skal undersøge en forlængelse af S-tog fra Høje Taastrup til
Roskilde i forbindelse med udrulningen af næste generations S-tog. Den
forventede udførelse er i 2033-2034.
4.7.11 Hastighedsopgradering på S-banen
Projektet omfatter fjernelse af ”knaster” på S-banen med henblik på at øge
hastigheden op til 120 km/t. Delprojekterne udføres i perioden 2026-2035 i
takt med, at Banedanmark samtidig gennemfører fornyelse af de respektive
strækninger. Det undersøges aktuelt, hvorvidt knasterne på Nordbanen kan
indarbejdes i fornyelsen mellem (Svanemøllen) og Hillerød Station.
29