Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 207
Offentligt
GRUND OG NÆRHEDSNOTAT
1. juni 2023
2023–2717
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om ændring af direktiv 1999/62/EF,
Rådets direktiv 1999/37/EF og direktiv (EU)
2019/520 for så vidt angår CO2-emissionsklassen
for tunge køretøjer med påhængskøretøj
KOM (2023) 189
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 4. maj fremsat forslag om at ændre Euro-
vignet-direktivet ved at tilføje CO
2
-emissionsklasser for tunge kø-
retøjer med påhængskøretøj til anvendelsesområdet. Eurovignet-
direktivet fastsætter regler for, hvordan vejafgifter på køretøjer
for benyttelse af visse infrastrukturer skal udformes, såfremt der
er nogle. Ændringsforslaget skaber grundlag for vejafgiftsopkræ-
veres reduktioner af vejafgiften, når vognmandsvirksomheden
anvender energieffektive påhængskøretøjer.
Formålet med forslaget er at fastsætte regler for at medtage på-
hængskøretøjers indvirkning på vogntogets samlede CO2-udled-
ning i vejafgiftsordninger, hvor afgiftssatserne differentieres på
grundlag af køretøjets CO2-emissioner. Dette vil ifølge Kommissi-
onen medvirke til en reduceret CO2-udledning fra den tunge vej-
godstransport.
Forslaget har lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget for-
ventes at have statsfinansielle konsekvenser, som regeringen er i
gang med at analysere omfanget af.
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget. Regeringen
støtter generelt EU-initiativer og incitamenter til fremme af den
grønne omstilling af den tunge vejgodstransport. Samtidig vil re-
geringen dog arbejde for, at konsekvenserne for erhverv, sam-