Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 204
Offentligt
2722944_0001.png
Grøn
for trafikstøjen
Sluk
omstilling i
fra motorvejen
Nyborg Kommune
gennem Nyborg by
Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del - Bilag 204
Offentligt
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 204: Henvendelse af 25/5-23 samt præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by, fra Nyborg Kommune
2722944_0002.png
Nyborg Kommune og byens borgere ønsker
Transportordførernes fokus på følgende
Trafikstøj har en dokumenteret negativ
påvirkning af folkesundheden. Derfor bør;
Sund&Bælt overtage motorvejen gennem Nyborg
by og opsætte nye høje støjskærme
hastigheden for biler og lastvogne nedsættes på
motorvejen gennem Nyborg by
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 204: Henvendelse af 25/5-23 samt præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by, fra Nyborg Kommune
2722944_0003.png
Kortet viser at motorvejen ligger tæt på
støjfølsomme områder.
Mange boliger ligger få meter fra motorvejen.
Motorvejens forløb gennem Nyborg by,
medfører at byen derfor er særligt udfordret
med trafikstøj i forhold til andre byer med
motorveje.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 204: Henvendelse af 25/5-23 samt præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by, fra Nyborg Kommune
2722944_0004.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 204: Henvendelse af 25/5-23 samt præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by, fra Nyborg Kommune
2722944_0005.png
Reel inddragelse af folkesundheden i vurdering
af motorvejens påvirkning i Nyborg
Det er dokumenteret i flere forskningsrapporter, at trafikstøj har en
betydelig negativ påvirkning af folkesundheden.
Nyborg kommune og byens borgere mener, at de sundhedsmæssige
konsekvenser på baggrund af påvirkningen fra trafikstøjen, har
betydeligt højere samfundsmæssige omkostninger, end den
samfundsmæssige gevinst ved nogle minutter kortere transporttid.
Derfor skal hastigheden på motorvejen nedsættes og opsættes nye
høje støjskærme.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 204: Henvendelse af 25/5-23 samt præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by, fra Nyborg Kommune
2722944_0006.png
Hurtige tiltag for reduktion af trafikstøjen
fra motorvejen i Nyborg by
Motorvejshastighed for personbiler sænkes fra 110 km/t til 90 km/t,
medfører en øget rejsetid på 36 sekunder.
Motorvejshastighed for lastvogne sænkes fra 80 km/t til 70 km/t,
medfører en øget rejsetid på 32 sekunder.
Den lavere hastighed bør gælde hele døgnet, eller som minimum om
aftenen og natten samt i weekender og helligdage.
Da støj fra lastvogne på motorvejen i Nyborg, om natten er den
væsentlige årsag til påvirkning af folkesundheden, bør hastigheden
for lastvogne sænkes til 60 km/t i natperioden.
Den lavere hastighed medfører en reduktion af trafikstøjen
med ca. 2 dB.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 204: Henvendelse af 25/5-23 samt præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by, fra Nyborg Kommune
2722944_0007.png
Udvidelse af Sund&Bælt’s ansvarsområde
Storebæltsforbindelsen er den primære årsag til trafikstøjen fra
motorvejen gennem Nyborg by.
Derfor bør Sund&Bælt få udvidet deres vejstrækning fra afkørsel 45 til
efter boligområdet ved Skovparken, svarende til en forlængelse af
deres vejstrækning med ca. 3,5 km.
Vejdirektoratet skal derved ikke afholde udgifterne for etablering af
nye støjskærme.
Øresundsmotorvejen over Amager, ca. 10 km motorvej, blev
overtaget af Sund&Bælt og betegnes som en del landanlægget
til Øresundsforbindelsen. Det samme kunne gøres i Nyborg, da
motorvejen gennem Nyborg, er en del landanlægget til
Storebæltsforbindelsen.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 204: Henvendelse af 25/5-23 samt præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by, fra Nyborg Kommune
2722944_0008.png
Trafikstøjens påvirkning af folkesundheden
Trafikstøj er de senere år blevet bredt anerkendt, som en væsentlig
årsag til negativ påvirkning af folkesundheden.
WHO har på baggrund af forskningsrapporter, om trafikstøjens
negative påvirkning af folkesundheden, i 2018 anbefalet at de
vejledende støjgrænseværdier for trafikstøj, bør sænkes med 5 dB.
Forskningsprojekt fra 2021 på Syddansk Universitet, udført af bl.a.
Ph.d. Manuella Lech Cantuaria, viser at trafikstøjen fra motorvejen,
øger antallet af borgere med demens. Nyborg har den højeste
trafikstøjrelaterede %-sats af borgere med demens.
De nyeste forskningsprojekter i Danmark fra 2023, viser at trafikstøj
øger risikoen for aggressiv adfærd og tinnitus.
Der kommer hele tiden nye forskningsprojekt der viser
trafikstøjens negative påvirkning af folkesundheden.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 204: Henvendelse af 25/5-23 samt præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by, fra Nyborg Kommune
2722944_0009.png
Etablering af nye støjskærme ved motorvejen
De eksisterende støjskærme på motorvejen gennem Nyborg by, er
etableret i 1994.
Vejdirektoratet har i 2018 over for Nyborg Kommune erkendt, at de
eksisterende støjskærme er for lave, og burde udskiftes til højere
moderne støjskærme, der ikke reflekterer trafikstøjen.
Nye støjskærme med en højde på 5-6 meter, til erstatning for de
eksisterende støjskærme, er tidligere skønnet til have en omkostning
på ca. 80 millioner kr.
Anvendelse af ca. 3 % af et års indtægter fra Storebæltsforbindelse,
vil dække omkostningerne for etablering af nye højere og mere
effektive støjskærme gennem Nyborg by.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 204: Henvendelse af 25/5-23 samt præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by, fra Nyborg Kommune
2722944_0010.png
Manglende effekt fra støjreducerende
asfalt på motorvejen
Nedsættelse af hastighedsgrænsen og støjreducerende asfalt vil
normalt have en samlet støjreducerende effekt på 6-8 dB.
Der blev i sensommer 2022 lagt ny støjreducerende asfalt på
motorvejen gennem Nyborg.
Beboere langs motorvejen har siden dette tidspunkt, klaget over
hylende støj fra lastvognsdæk.
Ifølge Vejdirektoratet ville støjen fra dækkene forsvinde i løbet af
nogle måneder.
Dækkene fra lastvogne hyler fortsat, og kommunen kan ikke
råbe Vejdirektoratet op.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 204: Henvendelse af 25/5-23 samt præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by, fra Nyborg Kommune
2722944_0011.png
Kommunen måler kontinuerligt
trafikstøjen fra motorvejen
Kommunen har etableret 6 mikrofoner, som kontinuerligt måler
trafikstøjen fra motorvejen over en vejstrækning på ca. 2,5 km.
Måledataene bliver gemt og bruges bl.a. til i realtid, at vise
støjudbredelsen i omgivelserne til motorvejen.
Projektet har kørt siden januar 2021, og kan ses her
https://ftdynamicnoisemapv2test.azurewebsites.net/site/nyborg
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 204: Henvendelse af 25/5-23 samt præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by, fra Nyborg Kommune
2722944_0012.png
Placering af
mikrofoner
langs
motorvejen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 204: Henvendelse af 25/5-23 samt præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by, fra Nyborg Kommune
2722944_0013.png
På grund af
Tour de
France, var
der ingen
trafik på
motorvejen.
Støjen blev
målt til under
40 dB
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 204: Henvendelse af 25/5-23 samt præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by, fra Nyborg Kommune
2722944_0014.png
Tak for at I lyttede, og med håb om at Transportudvalget
efterkommer vores ønsker