Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 203
Offentligt
2715516_0001.png
Hvad stiller ny fremdrivning af
krav til fremtidens skibsdesign?
af Hans Otto Holmegaard Kristensen
HOK Marineconsult ApS
[email protected]
Præsentation for Transportudvalget
i samarbejde med Danske Maritime
Christiansborg - 23. maj 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0002.png
El færger vinder indpas i Dansk indenrigstrafik
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0003.png
Batteridata for eksisterende danske el-færger
(iflg. rederiernes egne oplysninger)
Batterivægte for eksisterende batteridrevne færger
Færge
Batterifabrikat
Batterivægt
tons
TYCHO BRAHE (1. generation batterier)
TYCHO BRAHE (2. generation batterier)
AURORA (1. generation batterier)
AURORA (2. generation batterier)
ELLEN
GROTTE
Gennemsnit
SPBES (SHIFT)
Corvus Dolphin
SPBES (SHIFT)
SPBES (SHIFT)
Leclanché
Corvus Orca
57.0
52.0
57.0
69.7
54.3
15.23
Kapacitet
kWh
4160
6345
4160
4800
4401
1107
Energi densitet
kg/kWh
13.7
8.2
13.7
14.5
12.3
13.8
12.7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0004.png
Nødvendig batterikapacitet for el-færger (COWI)
16000
Necessary battery capacity (kWh)
14000
12000
10000
8000
6000
4000
2000
0
0
30
60
90
120
150
180
Crossing time (minutes)
Less than 40 cars
More than 40 cars
Danish car ferries
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0005.png
Opladning af el færger
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0006.png
Opladning af el færger – en udfordring !
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0007.png
CO
2
udslip per kWh - dvs. CO
2
udslip per energienhed
800
700
CO
2
aftryk for forskellige energiformer
CO
2
ækviivalent per kWh
600
500
400
300
200
100
0
Elektrisk
Dieselolie
Dieselolie
HVO (well to
fremdrivning (well to wake) (tank to wake)
wake)
E-metanol
Grøn brint
(well to wake) (well to wake)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0008.png
Energitæthed for forskellige brændstoftyper
(kilde: Design of Contemporary Inland Waterway Vessels)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0009.png
Vægtfylde
kg/liter
Diesel olie
HFO
LNG
Etanol
Metanol
Nedkølet ammoniak
Komprimeret ammoniak
Nedkølet brint
0.85
0.95
0.45
0.785
0.786
0.68
0.63
0.0709
Energi
indhold
MJ/kg
42.7
40.2
48
26.8
19.9
18.6
18.6
120
Energi
indhold
MJ/litre
36.3
38.19
21.6
21.07
15.65
12.69
11.65
8.5
Vægt per
1000 kWh
kg
84
90
75
134
181
194
194
30
Volumen per
1000 kWh
litre
99
94
167
171
230
284
309
424
Komprimeret brint
Batterier
0.0205
1
120
0.3
2.46
0.3
30
12000
1463
12000
Kilde: International Energy Agency
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0010.png
Kg brændstof per 1000 kWh
100
150
200
250
300
350
400
50
0
Di
es
el
ol
ie
HF
O
Vægt af forskellige
brændstoffer i kg per
1000 kWh mekanisk arbejde
LN
G
Et
an
ol
M
Brændstof
Ne
dk
øl
et
am
m
Ko
on
m
ia
pr
k
im
er
et
am
m
on
ia
k
Ne
dk
øl
et
br
in
Ko
t
m
pr
im
er
et
br
in
t
et
an
ol
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0011.png
Liter brændstof per 1000 kWh
1000
1500
2000
2500
3000
500
0
Di
es
el
ol
ie
HF
O
LN
G
Et
an
ol
M
Volumen af forskellige brændstoffer
i liter per 1000 kWh mekanisk arbejde
Brændstof
Ne
dk
øl
et
am
m
Ko
on
m
ia
pr
k
im
er
et
am
m
on
ia
k
Ne
dk
øl
et
br
in
t
Ko
m
pr
im
er
et
br
in
t
et
an
ol
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0012.png
Liter brændstof per 1000 kWh
10000
12500
15000
2500
5000
7500
0
Di
es
el
ol
ie
HF
O
LN
G
Et
an
ol
M
Volumen af forskellige brændstoffer
i liter per 1000 kWh mekanisk arbejde
Brændstof
et
Ne
an
dk
ol
øl
et
am
Ko
m
m
on
pr
im
ia
k
er
et
am
m
on
ia
k
Ne
dk
øl
et
br
Ko
in
m
t
pr
im
er
et
br
in
t
Ba
tte
rie
r
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0013.png
Kg brændstof per 1000 kWh
12000
15000
3000
6000
9000
0
Di
es
el
ol
ie
HF
O
LN
G
Et
an
ol
M
Vægt af forskellige brændstoffer i
kg per 1000 kWh mekanisk arbejde
Brændstof
et
Ne
an
ol
dk
øl
et
am
Ko
m
m
on
pr
ia
im
k
er
et
am
m
on
ia
k
Ne
dk
øl
et
br
Ko
in
t
m
pr
im
er
et
br
in
t
Ba
tte
rie
r
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0014.png
Brændolie i pct. af max. dødvægt
CONTAINER SHIPS (kilde: RINA Significant Ships 1990 – 2022)
FO in pct. of maximum deadweight
15
12
9
6
1990 - 2009
2010 - 2022
Potens (1990 - 2009)
Potens (2010 - 2022)
50
100
150
200
250
300
350
400
3
0
Length pp (m)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0015.png
Brændolie i pct. af total lastrumsvolumen samt max. dødvægt
BULK CARRIERS (kilde: RINA Significant Ships 1990 – 2022)
FO in pct. of total cargo volume and DW
8
Maximum deadweight
Total cargo hold volume
6
Potens (Maximum deadweight)
Potens (Total cargo hold volume)
4
2
0
50
100
150
200
250
300
350
Length pp (m)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0016.png
Brændolie i pct. af total lastrumsvolumen samt max. dødvægt
TANKERS (kilde: RINA Significant Ships 1990 – 2022)
FO in pct. og total cargo volume and DW
10
Total cargo hold volume
8
Maximum deadweight
Potens (Maximum deadweight)
Potens (Total cargo hold volume)
4
6
2
0
60
110
160
210
260
310
360
Length pp (m)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0017.png
Opsummering vedr. krav til
EKSTRA
dødvægt i
procent for brug af nye alternative brændstoffer
Metanol
Ammoniak
Containerskibe
Bulk carriers
Tankskibe
7 – 8.5
2-8
2-8
7.5 - 9
3 - 8.5
2.5 - 8.5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0018.png
Konklusioner
Nye brændstoffer kræver mere volumen og ekstra dødvægt på
alle skibstyper
El drift (batterier) er kun mulig på korte sejlruter med moderat
behov for fremdrivningseffekt – mest energieffektive brændstof
Brint er kun egnet til kortere sejlruter med begrænset
energiforbrug
Power to X brændstoffer (eksempelvis metanol og ammoniak)
bliver fremtidens brændstof for længere sejldistancer
Vi bliver nødt til at genoverveje brugen af kernekraft som et
fossilfrit brændstof fremover
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0019.png
Kernekraft til søs
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart
2715516_0020.png
Tak for opmærksomheden
Spørgsmål ?