Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 200
Offentligt
Rønne den 21. maj 2023
Kære udvalgsmedlem
Jeg tillader mig at henvende mig direkte til dig idet situationen for flypendlerne mellem
Bornholm og København er udfordret, og kræver politisk handling her og nu såfremt den
økonomiske skævvridring skal minimeres og trafikbetjening med fly skal kunne opretholdes
med minimum nuværende rutefrekvens.
Jeg ønsker ikke bedre vilkår for de bornholmske flypendlere end for alle andre danske pendlere,
blot en tilnærmelsesvis ligestilling og et Danmark i balance samt flyruten fortsatte
eksistensberettigelse, drevet som en samfundsbetinget trafikbetjening af Bornholm.
Jeg håber denne henvendelse vil henlede din opmærksomhed på, at du kan medvirke til at der
skabes et vitaliseret og ligestillet arbejdsmarked for personer som er bosiddende på Bornholm,
og som har et arbejdssted i nærmeste nabokommune i samme region. Ingen andre
skatteborgere bosiddende i Danmark har så høje omkostninger til pendling, som når man er
bosat på Bornholm og har fast arbejde i nærmeste nabokommune indenfor samme region.
Jeg har pendlet med fly mellem Bornholm og København siden 2010 og har indenfor de seneste
år oplevet en større økonomisk skævvridning, hvor vilkårene for os flypendlere er blevet en
økonomisk og mental byrde, der har medført et stigende antal opgiver pendlertilværelsen eller
helt fraflytter øen. For at fastholde ressourcestærke familier og unge erhvervsdygtige i
yderområderne, kalder det derfor nu på akut politisk handling. Ved yderligere prisstigninger
fjernes grundlaget for at Bornholm kan forblive et attraktivt sted at bo for andre end dem der
kan arbejde lokalt, og fjerner muligheden for en tiltrængt skatteindtægt for en i forvejen
presset kommuneøkonomi.
Nedenfor har jeg illustreret prisudviklingen fra 2018 til d.d. på egen betalte billetter købt som
pendlerprodukter (klippekort privat 20) hos DAT og min personlige lønudvikling ansat i staten.
Figuren skal læses således at såvel billetpris og lønniveau i 2018 er lig med index 100.
SAM LET I N DEX UDVI KLI N G B I LLET P R I S OG LØ N
index løn
index billetpris
201
141
116
116
116
141
100
2018
100
103
2019
105
2020
106
2021
108
2022
110
2023
E2024
Som det kan udledes af figuren er billetprisen faktuelt steget med 41 % over de seneste 5 år,
hvor min personlige lønudvikling er steget med 10 % i samme periode. DAT har grundet lav
belægning på flyafgangene, øget vedligeholdelsesudgifter og forventet øget lufthavnsudgifter i
CPH varslet en ikke uvæsentlig stigning i billetprisen. Ud fra medieomtalen har jeg forsøgt at
give et prognosetal på en fremtidig billetpris i 2024 samt en forventelig personlig lønstigning
ved næste års OK24/Staten. Og det er netop denne prognose der har set mig nødsaget til at
påkalde din fulde opmærksomhed, idet vi er mange flypendlere der blot ønsker at passe vores
arbejde der ikke ligger på Bornholm. Men vores budget og økonomiske formåen kan ikke
længere holde for og familielivet vil blive udfordret, nu hvor fremtidens prisstigninger på
114