Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 200
Offentligt
2714894_0001.png
Rønne den 21. maj 2023
Kære udvalgsmedlem
Jeg tillader mig at henvende mig direkte til dig idet situationen for flypendlerne mellem
Bornholm og København er udfordret, og kræver politisk handling her og nu såfremt den
økonomiske skævvridring skal minimeres og trafikbetjening med fly skal kunne opretholdes
med minimum nuværende rutefrekvens.
Jeg ønsker ikke bedre vilkår for de bornholmske flypendlere end for alle andre danske pendlere,
blot en tilnærmelsesvis ligestilling og et Danmark i balance samt flyruten fortsatte
eksistensberettigelse, drevet som en samfundsbetinget trafikbetjening af Bornholm.
Jeg håber denne henvendelse vil henlede din opmærksomhed på, at du kan medvirke til at der
skabes et vitaliseret og ligestillet arbejdsmarked for personer som er bosiddende på Bornholm,
og som har et arbejdssted i nærmeste nabokommune i samme region. Ingen andre
skatteborgere bosiddende i Danmark har så høje omkostninger til pendling, som når man er
bosat på Bornholm og har fast arbejde i nærmeste nabokommune indenfor samme region.
Jeg har pendlet med fly mellem Bornholm og København siden 2010 og har indenfor de seneste
år oplevet en større økonomisk skævvridning, hvor vilkårene for os flypendlere er blevet en
økonomisk og mental byrde, der har medført et stigende antal opgiver pendlertilværelsen eller
helt fraflytter øen. For at fastholde ressourcestærke familier og unge erhvervsdygtige i
yderområderne, kalder det derfor nu på akut politisk handling. Ved yderligere prisstigninger
fjernes grundlaget for at Bornholm kan forblive et attraktivt sted at bo for andre end dem der
kan arbejde lokalt, og fjerner muligheden for en tiltrængt skatteindtægt for en i forvejen
presset kommuneøkonomi.
Nedenfor har jeg illustreret prisudviklingen fra 2018 til d.d. på egen betalte billetter købt som
pendlerprodukter (klippekort privat 20) hos DAT og min personlige lønudvikling ansat i staten.
Figuren skal læses således at såvel billetpris og lønniveau i 2018 er lig med index 100.
SAM LET I N DEX UDVI KLI N G B I LLET P R I S OG LØ N
index løn
index billetpris
201
141
116
116
116
141
100
2018
100
103
2019
105
2020
106
2021
108
2022
110
2023
E2024
Som det kan udledes af figuren er billetprisen faktuelt steget med 41 % over de seneste 5 år,
hvor min personlige lønudvikling er steget med 10 % i samme periode. DAT har grundet lav
belægning på flyafgangene, øget vedligeholdelsesudgifter og forventet øget lufthavnsudgifter i
CPH varslet en ikke uvæsentlig stigning i billetprisen. Ud fra medieomtalen har jeg forsøgt at
give et prognosetal på en fremtidig billetpris i 2024 samt en forventelig personlig lønstigning
ved næste års OK24/Staten. Og det er netop denne prognose der har set mig nødsaget til at
påkalde din fulde opmærksomhed, idet vi er mange flypendlere der blot ønsker at passe vores
arbejde der ikke ligger på Bornholm. Men vores budget og økonomiske formåen kan ikke
længere holde for og familielivet vil blive udfordret, nu hvor fremtidens prisstigninger på
114
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 200: Henvendelse af 21/5-23 vedrørende situationen for flypendlere mellem Bornholm og København, fra Kim Kettner, Rønne
flybilletten forventes at nå et niveau der i 2024 vil være fordoblet over kort tid, hvorimod en
forventet lønudvikling kun er 14 % i samme periode.
Et opmærksomhedspunkt der understøtter vigtigheden for at flyruten mellem Bornholm og
København opretholdes er, at det faktisk også er en del der pendler til Bornholm for at private
virksomheder kan rekruttere og fastholde kompetente medarbejdere med specialviden, hvilken
understøtter indtægtsgrundlaget for øen. Ydermere er flyruten vital for opretholdelse af den
nødvendige bemanding af fagspecialiseret viden på vores lokale hospital. Dette blev særdeles
synlig og understøtter til fulde at ruten er samfundsbetinget, da Region Hovedstaden under
corona-krisen økonomisk støttede DAT således at ruten forblev opretholdt. DAT har også i en
periode været støttet med en midlertidig støtteordning, hvor der blev tildelt sociale rabatter til
fx pensionister, studerende og børn. En støtteordning der viste sig at være særdeles succesfuld
og medvirkede til at DAT fik solgt de sidste men meget vigtige ledige flysæder, for derigennem
at kunne opretholde en netop tilstrækkelig økonomi på ruten i en svær tid.
DAT driver en forretning på kommercielle vilkår og er selvfølgelig også udfordret i disse tider
med prisstigninger på fx fuel, lufthavnsudgifter, vedligeholdelse og de grønne politiske
ambitioner. Her er det vigtigt for mig at pointere, at flyet på denne rute udleder mindre Co2 pr.
passager end hvis jeg pendlede med færgen. Jeg anerkender færgens vigtighed og vitale
betydning som livsnerve for Bornholm, hvorfor jeg har stor respekt og anderkendelse for den
støtte staten her bidrager med i forbindelse med trafikal samfundsbetinget transport.
Nedenstående to samlede forslag til løsning for ligestilling af forhold for flypendlere og
opretholdelsen af flyruten vil mig bekendt være en økonomisk ramme der ikke er særlig
omfangsrig set i perspektivet af hvor effektfuld og vital den kan bidrage positivt til Bornholm og
os flypendlere.
Indførelse af et distancependlerfradrag, der er et ligningsmæssigt fradrag pr. arbejdsdag
hvor arbejdet varetages hos arbejdsgiveren.
o
”En
distancependler defineres som en pendler, der har arbejde i nabokommunen indenfor
samme region, hvor det er nødvendigt enten at anvende flytransport for at komme frem
og tilbage fra arbejdet samme dag eller, hvor overnatning i nærheden af arbejdspladsen er
nødvendigt for at kunne passe arbejdet”.
OG
Genindførelse af sociale rabatter til økonomisk svært stillede grupper, fx pensionister og
studerende som en permanent støtteordning til DAT.
ELLER
Nogle alternative løsningsmodeller på baggrund af din viden og politisk ambition på
området.
Jeg er vidne om at ovenstående kalder på en tværministeriel koordinering, løsning og
finansiering, hvorfor jeg håber at netop du som udvalgsmedlem vil medtage min henvendelse i
dit interne politiske netværk, og meget gerne videreformidle budskabet ved relevante politiske
udvalg og forhandlinger.
Jeg stiller mig selvfølgelig gerne til rådighed såfremt du måtte have behov for supplerende og
uddybende information, men er jeg også overbevist om at formand for Bornholms
Passagerforening Ann Hartl og direktør for DAT Jesper Rungholm også velvilligt vil bidrage til
supplerende dialog og drøftelse omkring min henvendelse.
Med venlig hilsen på vegne af bekymrede flypendlere på Bornholm
KIM KETTNER
Askeløkken 5, Rønne
[email protected]