Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 20
Offentligt
TRANSPORTUDVALGET
17. Januar 2023
FORETRÆDE
HENRIK BUSCH
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
2648764_0002.png
TID til Eftertanke
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
TRANSPORTUDVALGET SIDDER MED ET
KÆMPE ANSVAR
DSB og Banedanmark er to store og væsentlige virksomheder
200 millioner rejsende er hvert år påvirket af jeres beslutninger
Det er milliarder i omsætning der tales om
Mange jobs og stillinger
Mange fravælger tog af forskellige årsager
Vi skal have flere til at tage den offentlige transport – Grøn omstilling
I SKABER RAMMERNE!!!
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
2648764_0004.png
Valg af rejseform i Danmark
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
FAKTA
Ca. 200.000.000 rejser hver år med DSB
Ca. 50% er med S-tog
Ca. 50% er med fjern- og regional tog
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
2648764_0006.png
TOG TIL TIDEN
DSB Tog til tiden
2010
2011
2012
2013
2014
*2015
2016
2017
2019
2019
2020
2021
2022 akk. 3. kvartal
Fjern/regional
S-tog **
89,7
94
90,6
93,9
94,3
96,1
92,9
96,7
94,1
97,3
78,5
94,9
74
92,6
79,4
91,8
79
92,9
79,1
93
86,7
94,3
78,6
92
70,3
93,7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
PÅVIRKNING
S-TOG: ca. 7.000.000 passagerer rammes hvert år af forsinkelser på
mere end 3 minutter – eller aflysninger
Fjern- og Regional tog: ca. 30.000.000 passagerer rammes hvert år af
forsinkelser på mere end 3 minutter eller aflysninger.
Ca. 37 millioner passagerer rammes hvert år af forsinkelser!
God tur på arbejde – til studier – familiebesøg - ferie
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
2648764_0008.png
KOMMENTAR
Årsagen til forsinkelserne skyldes følgende:
50% BANEDANMARK
30% DSB
20% udefra kommende hændelser
Hvor går det galt mellem DSB og Banedanmark?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
DSB & Regeringen vil gerne have flere til at
tage toget
Pålideligheden falder
Prisen sættes op jævnligt
Komforten falder – mange må stå op på længere rejser
Tidsforbruget og transporttiden er ikke sænket og tidssvarende
Produktet er ikke i orden!
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
2648764_0010.png
Konsultenhonorarer
KONSULENT HONORAR
2016
2017
2018
2019
2020
2021
397.000.000
393.000.000
377.000.000
425.000.000
521.000.000
472.000.000
2.585.000.000
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
KOMMENTAR
SYGEFRAVÆR
Koster ca. 140 mio. kr. = ca. 500 Fuldtidsstillinger
Overenskomster og tjenestemænd
Maskerede arbejdsnedlæggelser
Organisering i Dansk Industri gav stort bøvl
Er der ryddet op i alle overenskomster og øvrige aftaler?
Er der ledelsesproblemer?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
2648764_0012.png
KOMMENTARER
RETAIL
En omsætning på mellem 0,5 mia. og 1,0 mia. er underskudsgivende
KUNDEFOKUS
Ingen i ledelse og bestyrelse ser ud til at have kommercielle
kompetencer – kunder – passageroplevelsen
Der lægges slet ikke nok på kundernes rejseoplevelse på hele turen!
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
FAKTA
Kun ca. halvdelen af de ansatte i DSB er ”Kørende personel”
Der arbejder i den centrale ledelse af DSB en´ ansat pr. kørende
medarbejder
Der arbejder mellem 1.200 og 1.600 i Centraladministrationen i DSB
Af den samlede arbejdstid for en Loko-fører på 1.924 timer pr. år
anvendes
KUN 497 timer til at køre tog = ca. 21%
Kun 59% af lønsummen er fastløn – resten udgøres af overarbejde og
tillæg
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
De 4 store byer modarbejder Regeringen
De fire største byer i Danmark med København i spidsen modarbejder
regeringen, Transportministeriet og Vejdirektoratet!
De vil have bilerne ud af byen mens andre udvider motorveje og indfaldsveje
De nedlægger P-pladser trods det faktum at flere familier har bil/biler
Der udstedes i dag P-afgifter og bøder for parkering i omegnen af 1. milliard
kroner pr. år – heraf ca. 60 i Københavns kommune
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
2648764_0015.png
Spørgsmål og overvejelser til
TRANSPORTUDVALGET
Jeg har derfor et ønske om foretræde for udvalget med henblik på at høre:
Hvad I konkret vil gøre for at fremme investeringerne i togdriften?
Hvad der prioriteres ift. driften, ledelsen og udviklingen af et mere effektivt DSB?
Hvordan I ser på at sikre en bedre og mere sikker, billig og effektiv togdrift – med
tog til tiden inden 2030 ift. den grønne omstilling?
Er I villige til at stoppe flere anlægsprojekter på motorveje for at bruge pengene
på at de fire store byer kan nås på en ”time” pr. afstand i tog?
Vil I prioritere en fast forbindelse over Kattegat?
Vil I sikre bedre koordination mellem Danmark og EU landende på togsiden så det
bliver attraktivt at tage toget fremover gennem Europa?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
Spørgsmål og overvejelser til
TRANSPORTUDVALGET
Hvordan vil I sikre fokus på kundeoplevelsen i fremtiden?
Hvordan vil I stille krav til DSB om flere tog til tiden?
I 2024 skal der opsættes nye målepunkter for DSB´s rapportering –
Hvad vil I kræve af forbedringer?
Hvordan vil I medvirke til at DSB´s image højnes (Harry effekten)
Hvordan vil I sikre et bedre samarbejde mellem Bane Danmark og
DSB
Burde der ikke nedsættes en task force til at hjælpe udvalget med at
skabe de rette modeller for fremtidens DSB – set fra kundens
synspunkt?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
2648764_0017.png
Spørgsmål eller kommentarer modtages!
HENRIK BUSCH
[email protected]
40401707
Store Kongensgade 63a 3-1
1264 København K