Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 20
Offentligt
DSB anno 2019
I august måned 2011 udkom en rapport udarbejdet af Quartz &
Co.:
EFFEKTIVISERING AF DSB
UDARBEJDET FOR FINANSMINISTERIET OG
TRANSPORTMINISTERIET
Rapporten skulle bla anvendes til at se på hvordan årtiers
svigtende tillid til DSB kunne genoprettes og ved forestående
ledelsesskifte kunne rapporten endvidere danne grundlag for en
fornyet masterplan.
DSB (og andre infrastrukturselskaber) betyder ganske meget for
borgerne i hverdagen og derfor er en høj leveringssikkerhed af et
produkt som transport af afgørende betydning for ikke kun folks
velfærd men også landets mange virksomheder der skal have tillid
til og tro på at deres medarbejdere kan komme sikkert, trygt frem
og tilbage og naturligvis til tiden.
Lige her omkring sidstnævnte
–
TIDEN
–
har været DSB´s store
udfordring.
Tid er det ”nye sort”. Befolkningen gider ikke spilde deres tid. Vi
lever i et samfund hvor ting skal gå stærkere og stærkere det ved
vi fra ganske mange brancher og svar tider på det ene og det
andet er afgørende for kundens oplevelse af en serviceorienteret
virksomhed.
Når tid er vigtig hænger det naturligvis også sammen med at f.eks.
en børnefamilie skal kunne regne med at kunne aflevere og hente
børn i institutioner til tiden og samtidig når frem i tide til jobbet
–
eller retur inden institutionen lukker.
Vores samfund har endvidere en drejning hvor flere lever alene
evt. med deres børn på delebasis og derfor SKAL infrastrukturen
virke og være til at stole på.
Samtidig har vi omkring de store byer og især omkring
Storkøbenhavn en stigende biltrafik som mange ønsker at gøre
noget ved.
En tidligere Socialdemokratisk regering ville indføre en
Betalingsring
– den jeg vil tillade mig at kalde en ”Skattering”.
Heldigvis ”kom der en god løsning i morgen” –
og det var at
droppe Betalingsringen.
Hvorfor?
–
jo fordi forudsætningerne for en Betalingsring og ny
skatteskrue ikke var helt på plads. En af de vigtigste
forudsætninger for at få folk ud af bilerne og over i hele den
kollektive transport
–
var og er fortsat at man kan stole på
leverancen. Det kunne man ikke og det kan man fortsat ikke helt.
Er det så blevet bedre siden denne rapport fra 2011 udkom?
Syntes at det er så godt et spørgsmål
–
som suppleres med hvad
har siddende Transportministre så gjort ved sagen siden de i 2011