Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 20
Offentligt
2644036_0001.png
Transportministeren
Henrik Busch
[email protected]
27. januar 2022
2022-62
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Kære Henrik Busch
Tak for din henvendelse af 27. december 2021, hvor du bl.a. stiller
spørgsmål til DSB’s punktlighed.
Indledningsvis vil jeg nævne, at Transportministeriet har indgået
en trafikkontrakt med DSB, og at Transportministeriet løbende føl-
ger op på, om DSB leverer de aftalte trafikale ydelser m.m. Dette
sker bl.a. ved afholdelse af måneds- og kvartalsmøder med DSB.
På sin hjemmeside offentliggør DSB en række månedlige, kvartals-
vise såvel som årlige rapporter, hvoraf DSB's performance fremgår
på en række forskellige områder, herunder kunde- og operatør-
punktlighed.
DSB har de seneste 10 år gennemført en række effektiviseringspro-
grammer, som væsentligt har bidraget til at forbedre DSB’s øko-
nomi. I 2021 igangsatte DSB et nyt effektiviseringsprogram, som
frem mod 2024 skal reducere DSB’s omkostninger med 500 mio.
kr.
Hertil kommer, at den rentebærende gæld i perioden over de sene-
ste 10 år er blevet reduceret fra 11,8 mia. kr. til 2,7 mia. kr., sva-
rende til et fald på 78 %. Gælden vil de kommende år stige som
følge af de store investeringer i nyt elektrisk togmateriel.
Der er de senere år truffet beslutning om betydelige investeringer i
den danske jernbaneinfrastruktur. Der er bygget nye baner, ha-
stigheden på eksisterende strækninger opgraderes, hovednettet
elektrificeres, og signalsystemet udskiftes. I tilknytning hertil er
DSB i fuld gang med at udskifte den aldrende dieseldrevne togflåde
på Fjern- & Regionalbanen med en moderne, ensartet flåde af elek-
triske togsæt og el-lokomotiver.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Henvendelse af 27/12-22 samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
2644036_0002.png
Side 2/2
Der er tale om en gennemgribende fornyelse af DSB’s togflåde, som
vil give et betydeligt løft for kunderne, og som samtidig er nødven-
dig for at realisere de samfundsmæssige, driftsøkonomiske og mil-
jømæssige gevinster af elektrificeringen af jernbanen frem mod
2030.
I perioder vil det desværre de næste par år blive lidt mere besvær-
ligt at være kunde. Men i takt med, at jernbanen bliver elektrifice-
ret og moderniseret, kan DSB sætte de nye elektriske tog i drift og
tilbyde kunderne hurtigere, hyppigere og mere punktlige tog end i
dag.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht