Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 199
Offentligt
2714829_0001.png
Den 25. maj 2023
Fakta i sagen angående manglen på flyveledere:
DATCA genkender ikke misvisende oplysninger fra Naviair
Ufuldstændige oplysninger til Folketinget fra Naviair
Foreningen af danske flyveledere, DATCA, genkender ikke de oplysninger, som
transportministeren via Naviair har videregivet til Folketinget i en række svar på spørgsmål fra
folketingsmedlemmer.
Flyvelederne mener, at Naviair i deres svar har undladt konkret og afgørende fakta, så der tegnes
et misvisende billede af situationen over for både Folketinget, offentlighed og transportministeren.
Når Naviair påstår, at der er tale om få timers merarbejde om ugen, er der reelt tale om ekstra
arbejdsdage, der svarer til flere uger, ligesom der reelt er tale om ganske få – hvis overhovedet
nogle - når Naviair påstår, at selskabet har tiltrukket ”betydeligt flere medarbejdere”.
DATCA føler sig derfor nødsaget til at korrigere transportministerens svar og give Folketingets
Transportudvalg uddybende informationer om forholdene for danske flyveledere. I vedlagte bilag
uddyber DATCA transportministerens svar med yderligere information.
Naviair står i en kritisk situation
Situationen er både kritisk og ekstraordinær for Naviair, hvorfor der mere end nogensinde er
behov for en stærk ledelse, der kan føre det statsejede selskab ud af den nuværende situation.
Senest har Naviairs bestyrelsesformand dog valgt at trække sig, ligesom selskabet også mangler
både en CEO, CTO og en chef for Flight Safety, hvis stilling ikke har været besat i syv måneder.
Generelt har der været stor udskiftning i selskabets ledelse.
Manglen på flyveledere hos Naviair har i de seneste uger skabt massive forsinkelser i den danske
lufttrafik til gene for både passagerer og luftfartsselskaber. Forsinkelser, der ikke lader til at være
ovre lige foreløbig, selvom Naviair har fremlagt en plan for sommeren.
Alene i 2023 har forsinkelserne kostet mere end 180 millioner kroner. Det er en regning, der ryger
direkte videre til luftfartsselskaberne – en branche, der i forvejen er presset efter COVID-19.
Den massive mangel på flyveledere skyldes blandt andet, at Naviair i 2020 afskedigede 46
flyveledere. Et tal, der i Naviairs oprindelige spareplan var på det dobbelte. Allerede dengang
advarede DATCA imod, at dette ville føre til massive forsinkelser, når luftfarten forventeligt ville
komme op på niveau igen – det er præcis den situation, vi står i nu.
Situationen er kritisk for Naviair, hvorfor flyvelederne i en meget lang periode også har gået den
ekstra mil for at holde hånden under selskabet og dansk lufttrafik. Dette bør naturligvis afspejles i
de svar, Naviair har givet på vegne af ministeren, hvor al korrekt fakta ligeledes bør indgå, så der
gives et retvisende billede af situationens alvor.
Der er behov for en langsigtet løsning
For at sikre en langsigtet løsning på problemet er der behov for at forbedre løn- og
arbejdsvilkårene for danske flyveledere, så det sikres, at ikke flere søger mod bedre vilkår i
udlandet. Forholdene i udlandet indbefatter bl.a. bedre vilkår under uddannelse, så flere unge har
lyst til at søge ind i flyvelederfaget. Dertil skal der sikres bedre seniorvilkår, så flere af de mest
erfarne flyveledere bliver et par ekstra år på arbejdsmarkedet. For at dette kan lade sig gøre,
kræver det en udvidet økonomisk ramme for Naviair.
Danish Air Traffic Controllers Association
Naviair Allé 1
|
DK-2770 Kastrup
|
|
Dansk Flyvelederforening
|
[email protected]
www.datca.dk
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Henvendelse af 25/5-23 vedrørende manglen på flyveledere i Danmark, fra DATCA
2714829_0002.png
Bilag: Uddybende informationer til Folketingets Transportudvalget
På følgende sider oplistes spørgsmålene til transportministeren, Naviairs svar til ministeriet samt
DATCAs korrektioner og fakta.
Spørgsmål
Svaret fra
Transportministeren baseret
på Naviairs oplysninger
Korrektion og fakta fra
DATCA
Spørgsmål nr. 197:
Kan
ministeren oplyse, hvor
mange flyveledere fra
Naviair, der er taget til andre
flyvesikringstjenester og i så
fald til hvilke
flyvesikringstjenester? Og
kan ministeren oplyse, hvor
mange der er kommet retur til
Naviair inden for de seneste 5
år?
Naviair oplyser, at 17
flyveledere i perioden
2018 til 2023 har taget
ansættelse i andre
flyvesikringstjenester.
I samme periode har 30
flyveledere fra andre
flyvesikringstjenester fået
ansættelse i Naviair.
Hovedparten (20 personer)
er kommet fra fra
Mellemøsten. Størstedelen
er danskere, som er søgt
hjem plus enkelte
svenskere. Dernæst har en
del flyveledere fra
Forsvaret (10 personer)
søgt ansættelse i Naviair.
Det er misvisende, når
Naviair undlader at oplyse
om de 46 flyveledere,
selskabet valgte at afskedige
tilbage i 2020.
Indregnes de 46 flyveledere,
som Naviair afskedigede, er
det samlede antal af
flyveledere på minus 33 ift.
2018. Dette tal giver et helt
andet billede af situationen
og understreger Naviairs
massive mangel på
flyveledere.
Samtidig er det vildledende,
at Naviair i sine tal til
Transportministeriet
indregner flyveledere, som
lige er blevet ansat, men
endnu ikke er
færdiguddannede og dermed
ikke kan levere i vagtlisterne
og reelt afhjælpe den
nuværende situation.
Spørgsmål
Svaret fra
Transportministeren baseret
på Naviairs oplysninger
Korrektion og fakta fra
DATCA
Spørgsmål nr. 198:
Kan
ministeren oplyse, hvad de
danske flyvelederes
gennemsnitlige arbejdstid
har været henholdsvis i 2022
og foreløbigt i 2023?
Naviair oplyser, at en
flyveleder som
udgangspunkt er ansat til
en arbejdstid på 37 timer
pr. uge.
Flyvelederne har i 2022 i
gennemsnit taget 6,3
ekstravagter i løbet af året,
|
Det er misvisende, når Naviair
præsenterer flyveledernes
overarbejde som et
timeregnskab.
Hver gang flyvelederne leverer
overarbejde til Naviair,
er der tale om hele fridage, der
går tabt.
Danish Air Traffic Controllers Association
Naviair Allé 1
|
DK-2770 Kastrup
|
Dansk Flyvelederforening
|
[email protected]
www.datca.dk
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Henvendelse af 25/5-23 vedrørende manglen på flyveledere i Danmark, fra DATCA
2714829_0003.png
hvilket svarer til 46 timers
merarbejde.
Ud fra en gennemsnits
betragtning svarer det til 1
overarbejdstime pr.
arbejdsuge svarende til en
ugentlig arbejdstid på ca.
38 timer.
I 2023 har flyvelederne i
Naviair indtil videre i
gennemsnit taget 1,4
ekstravagter hver, hvilket
svarer til en gennemsnitlig
arbejdstid på lidt over 37,5
timer pr. uge.
Samtidig er det også
misvisende, når Naviair
forsøger at dække over, at
selskabet har haft et enormt
behov for, at flyvelederne har
taget ekstravagter i Roskilde
Lufthavn, CPH Lufthavn og
Billund Lufthavn.
Frem for at erkende at det i
disse lufthavne har været
altafgørende for driften, at
flyvelederne har taget
ekstravagter og det faktum, at
cirka 120 flyveledere har
dækket langt størstedelen af
ekstravagterne, fremlægger
Naviair et gennemsnitstal for
antallet af ekstravagter, der er
taget på tværs af alle Naviairs
lufthavne.
De mange ekstravagter, som
flyvelederne har taget, svarer
til mellem 1,5 til 2 ugers ferie,
da ekstravagterne er fulde
arbejdsdage, der ligger i
flyveledernes fritid.
Naviair har fremlagt data for
ekstravagter for medarbejderne
d 26/4 2023.
D 2/5 2023 fremlægger Naviair
samme data for eksterne
interessenter. Her er antallet af
ekstravagter faldet markant.
Dette sår tvivl om Naviairs
intentioner og antyder at
Naviair ønsker at tegne et
pyntet billede af mængden af
overarbejde.
Naviair har desuden selv
fremlagt, at flyvelederne i de
seneste 12 måneder har taget
mere end 1.500 ekstravagter.
Danish Air Traffic Controllers Association
Naviair Allé 1
|
DK-2770 Kastrup
|
|
Dansk Flyvelederforening
|
[email protected]
www.datca.dk
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Henvendelse af 25/5-23 vedrørende manglen på flyveledere i Danmark, fra DATCA
2714829_0004.png
Spørgsmål
Svaret fra
Transportministeren baseret
på Naviairs oplysninger
Korrektion og fakta fra
DATCA
Spørgsmål nr. 199:
Kan
ministeren redegøre for
problemerne omkring
flyveledernes ekstravagter,
herunder for omfanget af de
danske flyvelederes eks-
travagter henholdsvis i 2022
og foreløbigt i 2023, behovet
for ekstravagter per
flyveleder den kommende
sommer, og hvad det vil
betyde for flyveledernes
gennemsnitlige arbejdstid?
Naviair oplyser, at i 2022
var omfanget af
flyveledernes ekstravagter i
gennemsnit 6,3
ekstravagter pr. flyveleder
på et år, svarende til ca. 38
timer om ugen. I 2023
(frem til 11. maj) har hver
flyveleder i gennemsnit
taget 1,4 ekstravagter,
svarende til 37,5 timer om
ugen. På tjenestesteder med
mangel på bemanding er
tallet lidt højere. I tårn- og
indflyvningstjenesten i
Københavns Lufthavn har
hver flyveleder i
gennemsnit taget ca. 7,3
ekstravagter det seneste år,
mens det i Billund er ca.
8,8 ekstravagter. Det er
gennemsnitstal, og der er
flyveledere, som har taget
flere ekstravagter, mens
andre har taget færre.
Den kommende sommer
søger Naviair at løse
bemandingen via
omprioritering af
ressourcer og er i løbende
dialog med CPH i forhold
til at planlægge
kapaciteten. Målet er, at
ekstravagter alene
anvendes ved akut opstået
sygdom og ikke som en del
af almindelig
vagtplanlægning.
Naviair har selv oplyst i
pressen
og til DATCA, at der
er behov for, at flyvelederne
tager 1-2 ekstravagter om
måneden. Det svarer til fire
til fem ugers ferie, som
flyvelederne forventes at
opgive.
Dermed er det misvisende,
når Naviair oplyser til
ministeren, at ekstravagter
alene skal anvendes ved akut
opstået sygdom og ikke som
en del af den almindelige
vagtplanlægning.
Danish Air Traffic Controllers Association
Naviair Allé 1
|
DK-2770 Kastrup
|
|
Dansk Flyvelederforening
|
[email protected]
www.datca.dk
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Henvendelse af 25/5-23 vedrørende manglen på flyveledere i Danmark, fra DATCA
2714829_0005.png
Spørgsmål
Spørgsmål nr. S 624:
Vil
ministeren overveje at
ophæve sprogkravet om
dansk for flyve- ledere i
Danmark, så der fremadrettet
kan rekrutteres flere
flyveledere fra udlandet?
Svaret fra
Transportministeren baseret
på Naviairs oplysninger
I første omgang vil
Trafikstyrelsen afdække,
hvilke konsekvenser
ophævelsen af kravet vil
have for luftfartsbranchen
som helhed. Naviair har
over de seneste år
tiltrukket betydeligt flere
medarbejdere fra udlandet,
end der er forsvundet til
udlandet. Der er således
ikke umiddelbart belæg for
de historier, der florerer
om en stor
medarbejderflugt til
udlandet. Hvis vi fjerner
sprogkravet, kan denne
tilgang fra udlandet måske
blive endnu større.
Korrektion og fakta fra
DATCA
Ministeren svarer, at Naviair har
”tiltrukket betydeligt flere
medarbejdere fra udlandet end der
er forsvundet”. Dette kan
DATCA ikke genkende.
I ministerens eget svar til
spørgsmål 197 oplyses det, at 10
ud af de 30 flyveledere, der er
rekrutteret, kommer fra forsvaret.
Det efterlader således 20
flyveledere, som er kommet til fra
udlandet imod en afgang på 17.
Det giver et overskud på i alt 3
flyveledere.
Her kan der altså ikke være tale
om ”betydeligt flere”, som må
betegnes som misvisende. Det bør
envidere bemærkes, at af de
flyveledere, der er kommet
tilbage til Danmark, er det kun
fire flyveledere, som ikke er
danske – de er fra Sverige. Der er
altså ikke tale om international
rekruttering, men primært blot
danske flyveledere, der vender
hjem.
Det er desværre min
forventning, at en
ophævelse vil tage tid at
implementere. Måske
endda helt frem til 2026,
da Københavns Lufthavn
vil skulle efteruddanne de
ansatte, der bevæger sig på
lufthavnens område, så de
fremadrettet kommunikerer
Samtidig – og vigtigst af alt – er
på engelsk, når de skal
ni af de flyveledere, som Naviair
køre på landingsbanerne.
mener, de har tiltrukket fra
udlandet, blot kommet retur efter
endt orlov. De ni flyveledere var
dermed allerede ansat i Naviair.
Derudover blev én flyveleder blot
genansat efter først at være gået
på pension.
På baggrund af ovenstående
mener DATCA ikke, at det er
korrekt, når det påstås, at Naviair
over de seneste år har tiltrukket
betydeligt flere medarbejdere fra
udlandet, end der er forsvundet til
udlandet, da der maksimalt har
været rekrutteret i alt 10
flyveledere fra udlandet.
Danish Air Traffic Controllers Association
Naviair Allé 1
|
DK-2770 Kastrup
|
|
Dansk Flyvelederforening
|
[email protected]
www.datca.dk
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Henvendelse af 25/5-23 vedrørende manglen på flyveledere i Danmark, fra DATCA
2714829_0006.png
Danish Air Traffic Controllers Association
Naviair Allé 1
|
DK-2770 Kastrup
|
|
Dansk Flyvelederforening
|
[email protected]
www.datca.dk