Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 199
Offentligt
Den 25. maj 2023
Fakta i sagen angående manglen på flyveledere:
DATCA genkender ikke misvisende oplysninger fra Naviair
Ufuldstændige oplysninger til Folketinget fra Naviair
Foreningen af danske flyveledere, DATCA, genkender ikke de oplysninger, som
transportministeren via Naviair har videregivet til Folketinget i en række svar på spørgsmål fra
folketingsmedlemmer.
Flyvelederne mener, at Naviair i deres svar har undladt konkret og afgørende fakta, så der tegnes
et misvisende billede af situationen over for både Folketinget, offentlighed og transportministeren.
Når Naviair påstår, at der er tale om få timers merarbejde om ugen, er der reelt tale om ekstra
arbejdsdage, der svarer til flere uger, ligesom der reelt er tale om ganske få – hvis overhovedet
nogle - når Naviair påstår, at selskabet har tiltrukket ”betydeligt flere medarbejdere”.
DATCA føler sig derfor nødsaget til at korrigere transportministerens svar og give Folketingets
Transportudvalg uddybende informationer om forholdene for danske flyveledere. I vedlagte bilag
uddyber DATCA transportministerens svar med yderligere information.
Naviair står i en kritisk situation
Situationen er både kritisk og ekstraordinær for Naviair, hvorfor der mere end nogensinde er
behov for en stærk ledelse, der kan føre det statsejede selskab ud af den nuværende situation.
Senest har Naviairs bestyrelsesformand dog valgt at trække sig, ligesom selskabet også mangler
både en CEO, CTO og en chef for Flight Safety, hvis stilling ikke har været besat i syv måneder.
Generelt har der været stor udskiftning i selskabets ledelse.
Manglen på flyveledere hos Naviair har i de seneste uger skabt massive forsinkelser i den danske
lufttrafik til gene for både passagerer og luftfartsselskaber. Forsinkelser, der ikke lader til at være
ovre lige foreløbig, selvom Naviair har fremlagt en plan for sommeren.
Alene i 2023 har forsinkelserne kostet mere end 180 millioner kroner. Det er en regning, der ryger
direkte videre til luftfartsselskaberne – en branche, der i forvejen er presset efter COVID-19.
Den massive mangel på flyveledere skyldes blandt andet, at Naviair i 2020 afskedigede 46
flyveledere. Et tal, der i Naviairs oprindelige spareplan var på det dobbelte. Allerede dengang
advarede DATCA imod, at dette ville føre til massive forsinkelser, når luftfarten forventeligt ville
komme op på niveau igen – det er præcis den situation, vi står i nu.
Situationen er kritisk for Naviair, hvorfor flyvelederne i en meget lang periode også har gået den
ekstra mil for at holde hånden under selskabet og dansk lufttrafik. Dette bør naturligvis afspejles i
de svar, Naviair har givet på vegne af ministeren, hvor al korrekt fakta ligeledes bør indgå, så der
gives et retvisende billede af situationens alvor.
Der er behov for en langsigtet løsning
For at sikre en langsigtet løsning på problemet er der behov for at forbedre løn- og
arbejdsvilkårene for danske flyveledere, så det sikres, at ikke flere søger mod bedre vilkår i
udlandet. Forholdene i udlandet indbefatter bl.a. bedre vilkår under uddannelse, så flere unge har
lyst til at søge ind i flyvelederfaget. Dertil skal der sikres bedre seniorvilkår, så flere af de mest
erfarne flyveledere bliver et par ekstra år på arbejdsmarkedet. For at dette kan lade sig gøre,
kræver det en udvidet økonomisk ramme for Naviair.
Danish Air Traffic Controllers Association
Naviair Allé 1
|
DK-2770 Kastrup
|
|
Dansk Flyvelederforening
|
www.datca.dk