Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 194
Offentligt
16. maj 2023
Transportministeriet
Frederiksholms kanal 27 F
1220 København K
Kopi: Erhvervsminister Morten Bødskov,
kulturminister Jakob Engel-Schmidt, Folketingets
Transportudvalg, Folketingets Erhvervsudvalg og
Folketingets Kulturudvalg
Kære Thomas Danielsen
Dansk turisme står lige nu i en uholdbar og særdeles akut situation grundet Naviairs
kapacitetsbegrænsninger i Københavns Lufthavn. Den manglende bemanding skader ikke kun
passagerer og luftfarten, men også det danske turismeerhverv. Det gælder både den del af
erhvervet, som tager imod rejsende til Danmark såvel som de virksomheder, der sender danskerne
afsted.
Vi håber derfor, at du vil handle hurtigt for at genskabe stabiliteten i Danmarks største lufthavn.
Alene i april 2023 var 45 procent af de godt 19.000 ankomster og afgange forsinket mere end et
kvarter. Det påvirkede en million rejsende. Dertil kom 400 aflysninger, der ramte omkring 60.000
rejsende, og situationen forværres dag for dag.
Skal vi undgå en katastrofal sommer, er den eneste mulighed derfor, at Naviairs ledelse og
flyvelederne får landet en aftale snarest muligt, så der kan komme ro på planlægningen af
trafikafviklingen frem mod højsæsonen
En sådan løsning lader desværre vente på sig, og vi er er derfor dybt bekymrede for afviklingen af
flytrafikken de kommende måneder. Vi ser ind i en periode med stigende rejseaktivitet og mange
passagerer både til og fra Danmark. Bliver der ikke fundet en løsning, vil problemerne i lufthavnen
kun vokse sig større – og også ind i vores erhverv.
På kort sigt vil konsekvensen af krisen i lufthavnen blive, at færre turister rejser til Danmark. Det
vil have en voldsom negativ påvirkning i hele værdikæden hos oplevelseserhvervet for bl.a.
hoteller, restauranter, kulturinstitutioner og attraktioner. Påvirkningen vil ikke alene kunne mærkes
i de turismeafhængige erhverv, men også sætte negative spor i samfundet generelt som følge af
færre kunder i bl.a. detailhandlen samt færre skatteindtægter og risiko for tab af arbejdspladser.
Ifølge Visit Denmark genererede dansk turisme i 2019 174.700 arbejdspladser og en omsætning
på 139,2 mia. kroner. Turister fra udlandet havde et samlet forbrug på 61,5 mia. kroner, svarende
til 4,5 procent af den danske eksport. Det gav et skatteprovenu på 56,9 mia. kroner, hvilket svarer
til 6,3 procent af de samlede skatter og afgifter i Danmark.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser en stigning i antallet af overnatninger i 2023 på 12,1 procent
sammenlignet med 2022. I samme periode er antallet af udenlandske overnatninger steget med
32,1 procent. De positive tendenser ses også for udlejning af feriehuse, hvorfor 2023 alt andet lige
kan blive et rekordår for dansk turisme. Men det vil kræve, at lufthavnen er på fuld kapacitet i den
kommende højsæson. Ellers risikerer vi at tabe det hele på gulvet igen efter nogle voldsomme
coronaår.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Fælles henvendelse af 16/5-23 fra turisterhvervet om flyvelederkonflikten i Københavns Lufthavn
2708478_0002.png
Den ustabile trafik i lufthavnen vil dog ikke kun påvirke udenlandske turister. Den vil også ramme
danske rejsearrangører og ferierejsende, der risikerer forsinkelser, aflysninger og missede
forbindelser på ankomstdestinationen.
De økonomiske konsekvenser af et de facto sammenbrud i sommertrafikken i Københavns
Lufthavn vil således have store konsekvenser for det danske samfund og medføre strukturel skade
på lufthavnen.
Det kan derfor ikke understreges nok, hvor vigtigt det er, at der hurtigst muligt findes en holdbar
løsning på situationen i København Lufthavn. Da Naviair er et statsligt selskab, er det vores
vurdering, at der helt konkret er behov for politisk handling for at få parterne til forhandlingsbordet
og finde en løsning med det samme.
Vi beder derfor om, at du i din egenskab af ejer af Naviair omgående får sikret, at der forhandles
en løsning på plads mellem parterne - gerne med inddragelse af arbejdsgiver- og
arbejdstagerorganisationerne i processen.
Lykkes det ikke, vil det få store negative konsekvenser for danskerne, turismen, erhvervslivet og
dansk luftfart både på kort og langt sigt.
Med venlig hilsen
2