Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 193
Offentligt
2707837_0001.png
Artikel, 15. maj 2023
Økonomien for Lynetteholm sejler (III):
Østlig Ringvej er i et økonomisk limbo
Hans Schjær-Jacobsen
1
Civilingeniør, lic.techn., HD
Resumé
Økonomien sejler for det grandiose byudviklingsprojekt Lynetteholm. Det blev lanceret som et
”kinderæg”
og agtes gennemført efter salamimetoden. Denne artikel analyserer økonomien for anlæg af Østlig Ringvej,
som angiveligt er nødvendiggjort af en tilstræbt, men uhensigtsmæssig, befolkningseksplosion på 100.000
mennesker på Lynetteholm, Refshaleøen m.m. Det påvises i artiklen, at Østlig Ringvej er en
samfundsøkonomisk tvivlsom motorvejsforbindelse, som desuden er underfinansieret og
underdimensioneret. Artiklen fremhæver en række eksempler på uløste teknisk-økonomiske
problemstillinger, som forventeligt vil forringe økonomien yderligere.
Denne artikel er den tredje i en serie om Lynetteholms sejlende økonomi. Den første efterviste, at
selvfinansieringen af opfyldningsprojekt Lynetteholm er udokumenteret
2
. Den anden kritiserede, at den af
Københavns Kommune besluttede metroløsning M5 Lilla hverken har dokumenteret projektering,
anlægsbudget, business case eller en sandsynlig finansiering
3
.
Principaftalen fra 2018
Med den forkætrede og i hemmelighed udarbejdede principaftale fra 2018
4
mellem Københavns Kommune
og Regeringen, personificeret ved overborgmester Frank Jensen og statsminister Lars Løkke Rasmussen i
forbindelse med det herostratisk berømte pressemøde
5
, blev startskuddet givet til Lynetteholm-projektet,
1
2
Dyssebakken 19, 2900 Hellerup. Mobil 29449770, [email protected].
H. Schjær-Jacobsen,
ӯkonomien
for Lynetteholm sejler (I): Selvfinansiering af opfyldningsprojekt er
udokumenteret”, Transportudvalget 2022-23,
TRU Alm. del
Bilag 113, offentligt, 8. marts 2023.
3
H. Schjær-Jacobsen,
ӯkonomien
for Lynetteholm sejler (II):
Ny metrolinje M5 Lilla er økonomisk udokumenteret”,
Transportudvalget 2022-23, TRU Alm. del
Bilag 161, offentligt, 20. april 2023.
4
Københavns Kommune, Regeringen, ”Principaftale om anlæg af Lynetteholmen”, udateret
(formodentlig 5. oktober
2018).
5
Statsministeriet, video fra pressemøde, lancering af kinderægget, 5. oktober 2018,
https://www.stm.dk/presse/pressemoedearkiv/pressemoede-den-5-oktober-2018/
1
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Henvendelse af 16/5-23 vedrørende Lynetteholm og Østlig Ringvej, fra Hans Schjær-Jacobsen
2707837_0002.png
inkl. udvidelse af metroen og anlæg af Østlig Ringvej. Forud var der ikke gået antydning af hverken analyse
eller planlægning. Herfra gik det stærkt. Intetanende politikere på rådhuset og i folketinget flokkedes om
projektet og der blev hurtigt truffet vidtrækkende beslutninger med katastrofale konsekvenser.
Det fremgår af principaftalen, at der skal oprettes et nyt
selskab: ”Der oprettes et nyt selskab,
Lynetteholmen I/S, til at forestå anlæg af Lynetteholmen. Selskabet er ved stiftelsen ejet af By & Havn I/S
med ca. 53 procent (10/19) og af staten med ca. 47 procent (9/19), således at selskabet samlet er ligeligt
ejet af Københavns Kommune og staten”. I skrivende stund er Lynetteholm I/S endnu ikke oprettet,
antageligt fordi der ikke er styr på hverken de nødvendige aftaler med involverede partnere, tekniske
løsninger eller økonomien.
Om økonomien fremgår det af principaftalen. ”Parterne er enige om, at etablering af Lynetteholmen
inklusive den nødvendige infrastruktur
Østlig Ringvej og metrobetjening
må ske med det udgangspunkt,
at der er tale om et projekt, der kan finansieres af egne indtægter (jorddeponering, grundsalg,
brugerbetaling i metro og på Østlig Ringvej og bidrag fra andre grundejere samt forskellige driftsindtægter
som fx havnedrift, parkering mv.). Anlæg af Lynetteholmen ved spuns og jordopfyld er isoleret set
selvfinansierende”. Intet af alt dette er dokumenteret.
Forundersøgelser af Østlig Ringvej
Anlægsudgiften for Østlig Ringvej er i 2020 forundersøgelserne
6 7 8 9 10
estimeret til mellem 19,7 og 23,9
mia. kr., afhængigt af valget mellem fem alternative linjeføringer. Ø1
Ø5. Det blev allerede tidligt
dokumenteret, at den økonomiske forudsætning om selvfinansiering af Metro og Østlig Ringvej som nævnt
i principaftalen fra 2018 ikke er realiserbar
11
. Opkrævning af brugergebyr er opgivet, da det skønnes at
reducere benyttelse af ringvejen så trafikken i indre by ikke bliver aflastet som ønsket. Til gengæld bliver
trafikken på Lyngbyvej
Nordhavnsvej
Østlig Ringvej så stor, at der vil opstå lange bilkøer
12 13 14 15
.
Østlig Ringvej har iflg. forundersøgelserne en elendig samfundsøkonomi.
Best case
er realisering i Korridor-
Øst uden brugerbetaling og trafiksanering af indre by, som har en negativ nettonutidsværdi på 5 mia. kr.
Worst case
i Korridor Øst giver med brugerbetaling og uden trafiksanering er negativ nettonutidsværdi på
25,5 mia. kr.
6
Transportministeriet, ”Nye
analyser: Infrastruktur til Lynetteholm kan afhjælpe stigende trængsel i hele København”,
pressemeddelelse, 21. august 2020.
7
Vejdirektoratet m.fl., ”Forundersøgelse af Østlig Ringvej”, sammenfattende rapport, august 2020.
8
Vejdirektoratet m.fl., ”Forundersøgelse af Østlig Ringvej”, resumérapport, august 2020.
9
Transportministeriet, ”Østlig Ringvej”, faktaark, udateret (formodentlig september 2020).
10
EY m.fl., ”
Undersøgelse af finansiering og organisering af Lynetteholmen”,
4. maj 2020.
11
H. Schjær-Jacobsen,
Lynetteholm-projektet
en forudsigelig økonomisk kollaps”,
notat version 3, 3. november
2021. Transportudvalget 2021-22, TRU Bilag 38, offentligt.
12
H. Schjær-Jacobsen,
”Lynetteholm og Østlig Ringvej bliver en trafikal katastrofe”, kronik, Ingeniøren, 13. oktober
2021.
13
C.G. Rantorp, ”Eksperter om havnetunnel til Amager: »Det vil betyde sammenbrud i store dele af døgnet«”,
Ingeniøren, 13. oktober 2021.
14
M.M. Andersen og C.G. Rantorp, ”Hovedstadstrafik
eksploderer med Lynetteholm: 'Svært at se, hvordan det skal
hænge sammen'”,
Ingeniøren, 26. august 2022.
15
K.A. Larsen, ”Analyser
bag Lynetteholm er manipuleret”,
synspunkt, Ingeniøren, 19. januar 2023.
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Henvendelse af 16/5-23 vedrørende Lynetteholm og Østlig Ringvej, fra Hans Schjær-Jacobsen
2707837_0003.png
En kostbar miljøkonsekvensvurdering af Østlig Ringvej er nu igangsat
I en nylig pressemeddelelse
16
informerede Transportministeriet om, at folketingets partier bag Fremtidens
Veje under Infrastrukturplan 2035
17
har igangsat en miljøkonsekvensvurdering (MKV) af Østlig Ringvej og
Sund & Bælt har som bygherre fået partiernes godkendelse af et kommissorium for MKV. I MKV er
Figur 1. Linjeføring for Østlig Ringvej fra Nordhavn til Øresundsmotorvejen. Kilde: MKV-kommissorium.
16
Transportministeriet, ”Vurdering af miljøkonsekvenser ved Østlig Ringvej sættes i gang”, pressemeddelelse, 20. april
2023.
17
Infrastrukturplan 2035, politisk aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet
og Kristendemokraterne, 28. juni 2021.
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Henvendelse af 16/5-23 vedrørende Lynetteholm og Østlig Ringvej, fra Hans Schjær-Jacobsen
2707837_0004.png
udgangspunktet, at Østlig Ringvej anlægges som en 2x2 sporet motorvej i sænketunnel uden nødspor efter
samme princip som Femern Bælt-forbindelsen med leverance af tunnelelementer fra fabrikken i Rødby.
Østlig Ringvej løber langs Amagers østkyst og via Lynetteholm, med mulighed for tilslutning i Nordhavn,
Lynetteholm, Prøvestenen og Kastrup. Linjeføringen er vist i fig. 1. Forud er gået en strategisk
miljøvurdering (SMV) af udviklingen af Østhavnen
18
og en idefasehøring om Østlig Ringvej
19
. Det fremgår af
pressemeddelelsen, at det bliver en dyr MKV, som først forventes færdig i 2025. Udgiften er estimeret til
527 mio. kr. hvoraf de 125 mio. kr. kommer fra infrastrukturaftalen, 67 mio. kr. fra Sund & Bælt selv og 335
mio. kr. fra en uspecificeret kilde (med mellemfinansiering af Sund & Bælt indtil MKV er gennemført).
I kommissoriet fremlægges lidt flere detaljer for afholdelse af udgifterne ved MKV udover de 125 mio. kr.
fra Infrastrukturplanen og 67 mio. kr. fra Sund & Bælt: ”Det er efterfølgende besluttet at tilføre yderligere
335 mio. kroner til arbejdet med miljøkonsekvensvurderingen med henblik på at minimere projektets
samlede risici. Sund & Bælt mellemfinansierer udgiften hertil. Såfremt det på baggrund af MKV besluttes at
anlægge en Østlig Ringvej, vil udgiften indgå som en del af det samlede projektbudget og vil således blive
refunderet som led i finansieringen af projektet. I det tilfælde, at en Østlig Ringvej ikke anlægges, vil staten
refundere udgiften. Tilførslen af yderligere midler til arbejdet med MKV øger ikke det samlede
projektbudget”.
Udgiften til MKV er i kommissoriet ansat til 527 mio. kr. mod kun 125 mio. kr. i infrastrukturaftalen. Den
voldsomme stigning er formentlig begrundet med, at der foruden udgifter til MKV nu er indregnet udgifter
til projektering. I hvert fald optræder der i kommissoriet et helt nyt begreb,
nemlig ”VVM-projektering”.
Således som Østlig Ringvej hidtil er blevet fremstillet i offentligheden er det nemlig åbenlyst, at der kun er
udført skitseprojektering og at der endnu ikke er fundet løsninger på adskillige tekniske, trafikale og
økonomiske udfordringer.
Sund & Bælt er et 100% statsligt ejet selskab, hvis formål fremgår af vedtægterne
20
: ”Selskabets formål er
at eje aktier i A/S Storebæltsforbindelsen, A/S Øresundsforbindelsen, Sund & Bælt Partner A/S, A/S Femern
Landanlæg og Brobizz A/S og varetage opgaver vedrørende regulering af vejtrafik i overensstemmelse med
lov om Sund & Bælt Holding A/S, samt bistå staten med undersøgelser m.v. på de områder, hvor selskabets
kompetencer inden for transport og infrastruktur kan komme staten til gavn, efter transportministerens
nærmere bestemmelse”. Uanset om Østlig Ringvej bliver realiseret eller ej, vil Sund & Bælt altså have
bidraget med 67 mio. kr. direkte til MKV og 335 mio. kr. til mellemfinansiering. Det ses ikke, at Sund &
Bælts formålsparagraf hjemler afholdelse af udgifter af denne karakter. Det er desuden uklart hvilken
hjemmel staten har til at refundere afholdte udgifter til projektering og MKV i tilfælde af, at Østlig Ringvej
ikke anlægges.
I praksis udføres MKV af en projektorganisation under A/S Øresundsforbindelsen
21
, som er 100% ejet af
Sund & Bælt.
18
Transportministeriet, ”Høring
over strategisk miljøvurdering (SMV) af plan for byudvikling og infrastruktur til
Østhavnen, herunder Lynetteholm”,
22. august 2022.
https://www.trm.dk/publikationer/2022/hoering-over-
strategisk-miljoevurdering-smv-af-plan-for-byudvikling-og-infrastruktur-til-oesthavnen-herunder-lynetteholm
19
Sund & Bælt, ”Idéfasehøring for miljøkonsekvensvurdering af Østlig Ringvej”, høringsnotat, februar 2023.
20
Sund & Bælt Holding A/S, “Vedtægter”,
vedtaget på den stiftende generalforsamling 4. december 1991 med senere
ændringer, senest vedtaget på den ordinære generalforsamling 26. april 2022.
21
A/S Øresundsforbindelsen, ”Vedtægter”,
vedtaget 26. april 2022.
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Henvendelse af 16/5-23 vedrørende Lynetteholm og Østlig Ringvej, fra Hans Schjær-Jacobsen
2707837_0005.png
Københavns Kommune presser på for statslig finansiering
Den af Københavns Kommune foretrukne nye metrolinje M5 Lilla og Østlig Ringvej er en nødvendig (men
ikke tilstrækkelig) økonomisk forudsætning for byudvikling af Østhavnen (inkl. Lynetteholm) og salg af
byggeretter på Lynetteholm en nødvendig (men ikke tilstrækkelig) økonomisk forudsætning for at anlægge
M5 Lilla og Østlig Ringvej. Derfor er Københavns Kommune nødt til at finde den manglende finansiering af
Østlig Ringvej og der er ikke noget at hente i Infrastrukturaftale 2035.
Udfordringen eksemplificeres i en artikel af borgmester Mia Nyegaard (R), efter at hun har beklaget sig
over, at 70% af indtægterne fra parkeringsafgifter i København går til staten
22
: ”En
anden finansieringskilde
til metro kunne være Lynetteholm. Halvdelen af de penge, der kommer fra salg af byggeretter svarende til
omkring 10 milliarder, skal investeres i metro, mens den anden halvdel skal investeres i en statslig østlig
omfartsvej”. Og videre:
”Fra
mit synspunkt er og bliver det en statslig opgave at finansiere statslige
omfartsveje. Det bør politikerne på Christiansborg løse”. Problemet er, at Østlig Ringvej forløber under
Københavns Havn og som følge deraf i udgangspunktet er en kommunal vej. Foreløbig er der altså ingen
finansiering af Østlig Ringvej at hente hos staten. I øvrigt er der indtil videre ikke fremlagt en konsolideret
økonomisk masterplan for Lynetteholm-projektet med tilhørende infrastruktur. Det er i høj grad tænkeligt,
at Københavns Kommune i sidste ende bliver nødt til at gå ind med skatteyderbetalt finansiering i strid med
forudsætningen i principaftalen fra 2018 om projektets egenfinansiering.
Uløste teknisk-økonomiske udfordringer
Det planlægningsmæssige og økonomiske kaos omkring Lynetteholm-projektet i almindelighed og Østlig
Ringvej i særdeleshed efterlader en række alvorlige uløste teknisk-økonomiske udfordringer. Her skal blot
nævnes nogle få, hvis løsning nemt kan bidrage med negative konsekvenser for projektets økonomi.
BIOFOS bliver påtvunget komplekse problemer
Oprindeligt var det en forudsætning for Lynetteholm-projektet med tilhørende infrastruktur, at
rensningsanlæg Lynetten for egen regning og risiko skulle flytte fra sin nuværende lokalisering på
Refshaleøen. Denne forudsætning viste sig at være helt urealistisk, idet en evt. flytning besluttes suverænt
af BIOFOS´s ejerkreds. I et høringssvar til idéfasehøringen af Østlig Ringvej skriver BIOFOS indledningsvist
23
:
”BIOFOS Lynettefællesskabet A/S har med interesse læst idéoplægget til den planlagte Østlig Ringvej
offentliggjort den 5. september 2022. Parallelt med idéoplægget til Østlig Ringvej er der fra Københavns
Kommune udsendt høringsmateriale til ideoplæg vedr. ny mulig metrolinje M5. BIOFOS har grænseflader til
begge projekter, ligesom til det igangsatte projekt Lynetteholm, og dette høringssvar kan derfor ikke ses
isoleret. BIOFOS skal derfor opfordre til, at BIOFOS høringssvar vedrørende ny mulig metrolinje M5 og
Østlig Ringvej ses som en helhed (BIOFOS høringssvar vedrørende ny mulig metrolinje M5 er vedhæftet)”.
Her fokuseres på konsekvenserne af Østlig Ringvej. Et af problemerne er, at Østlig Ringvej som
sænketunnel krydser udløbsledningerne fra både rensningsanlæg Lynetteholm og Damhusåen.
Høringssvaret konkluderer bl.a., at ”BIOFOS vurderer, at en eventuel omlægning af udløbsledningerne kan
medføre betydelige omkostninger afhængig af den valgte løsning. Det er ikke rimeligt at pålægge
spildevandskunderne i hovedstadsområdet denne omkostning, og omkostningerne til omlægningen må
22
M.
Nyegaard, ”Borgmester:
Hvorfor er København den eneste by, der selv skal finansiere kollektiv transport?”,
Altinget
Hovedstaden, 1. maj 2023.
23
D. Fredskov, ”Idéfase –
forslag til den kommende miljøkonsekvensvurdering”,
BIOFOS, 31. oktober 2022.
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Henvendelse af 16/5-23 vedrørende Lynetteholm og Østlig Ringvej, fra Hans Schjær-Jacobsen
2707837_0006.png
derfor være BIOFOS uvedkommende. BIOFOS skal kraftigt opfordre til, at omkostninger til omlægninger på
renseanlægget
indeholdes i budgettet for Østlig Ringvej”.
Endnu et eksempel på elendig planlægning.
Lynetteholms fase 1 perimeter skal gennembrydes to steder
Perimeteren for opfyldningsprojekt Lynetteholms fase 1 står færdig og efter planen påbegyndes indbygning
af giftigt havneslam fra fase 2 i efteråret 2023. Linjeføringen af Østlig Ringvej gennemskærer fase 1
opfyldningen og krydser perimeteren to steder, se fig. 1. Da Østlig Ringvej tænke bygget som en
sænketunnel efter principperne fra den faste Femern-forbindelse, skal der laves to gennembrydninger af
fase 1 perimeteren og opgraves en betydelig del af det til den tid allerede indbyggede havneslam til
midlertidig deponering andetsteds og efterfølgende gendeponering. De økonomiske konsekvenser er
potentielt betydelige og der skabes desuden en alvorlig risiko for forurening af havnen. Rambøll skriver
herom
24
: ”En evt. kommende Østlig Ringvej er ikke medtaget under kumulative virkninger, da
planlægningen ikke er tilstrækkelig fremskreden i skrivende stund”.
Disse kritiske forhold er påpeget i et
høringssvar
25
til den supplerende MKR med Trafikstyrelsen som miljømyndighed. Endnu et eksempel på
kaotisk planlægning og mangelfuld koordinering.
Kaos om arealanvendelse på Prøvestenen
Der er kaos om arealanvendelsen på Prøvestenen, hvor By & Havn har opsagt alle lejemål. Foruden de
allerede opsagte virksomheder, som ikke mener, at der eksisterer alternative lokationer med de
nødvendige forudsætninger, er der nye brugere på banen. Den nye metrolinje M5 Lilla ønsker at placere sit
kontrol- og vedligeholdelsescenter på Prøvestenen og Østlig Ringvej planlægger en afkørsel på Prøvestenen
(se fig. 1). Udover kampen om anvendeligt areal i havnen skal her kun nævnes endnu et konkret eksempel
på konfliktende interesser: En række virksomheder med vitale interesser i Prøvestenens havneanlæg
skriver i et høringssvar til idefasehøringen, at ”det bliver nødvendigt at sikre en større dybdegang til
Prøvestenen og Amagerværket i fremtiden, hvorfor en sænketunnel bør placeres tilstrækkelig dybt, så en
uddybning af sejlrenden ikke umuliggøres”. Hertil bemærker Sund & Bælt i høringsnotatet
fra
idéfasehøringen
bl.a.: ”Det vurderes, at en større vanddybde fra Lynetteholms sydlige perimeter til og med
tilslutningen til Prøvestenen, vil påvirke kompleksiteten og omkostningerne til både udgravning af
tunnelrenden og tilbagefyldning omkring sænketunnelen samt selve tunnelkonstruktionen, som dels skal
modstå et større vandtryk og dels en større last fra overliggende jorddækning”.
De kaotiske forhold
omkring Prøvestenen afspejler, at i Lynetteholm-projektet handles der før der analyseres og planlægges.
24
25
Rambøll,
”Lynetteholm – Supplerende Miljøkonsekvensrapport”,
p. 145, 30. marts 2023.
P. Henriksen, ”Høringssvar til den supplerende miljøkonsekvensrapport for projektændringer til Lynetteholm”,
journal nr. 2022-095918, Trafikstyrelsen, 8. maj 2023.
6