Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 190
Offentligt
2707624_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport april 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
2.1
3
4
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
Resumé ............................................................................................... 3
Introduktion til Signalprogrammet ............................................... 6
Metode...................................................................................................................... 6
Udrulningskort .................................................................................. 7
Programrisici ..................................................................................... 8
Projektstatus ................................................................................... 11
Fjernbane ombordudrustning........................................................................ 11
Fjernbane Vest ..................................................................................................... 14
Fjernbane Øst ....................................................................................................... 16
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen .................................................................................. 19
S-bane ..................................................................................................................... 21
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1 Resumé
Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 227 tog, heraf er 157 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger). Der er
70 tog undervejs i godkendelsesprocessen.
Projektets genplanlægning af udrustningsplanen er nu afsluttet, og det er derfor denne plan, som
der nu rapporteres efter. Det har været en nøgleaktivitet for projektet de sidste måneder at sikre,
at den nye plan er udarbejdet på en solid analyse, så den kan fungere som et robust grundlag for
prioritering af ressourcerne og vurdering af fremdriften i projektet. Planen er forbundet med en
række forudsætninger, herunder ses særligt en risiko omkring fastholdelse af kritiske ressourcer,
der er essentielle for planens gennemførelse.
Den nye projektplan indeholder også de fremtidige baselineopgraderinger af allerede udrustede
tog, der skal gennemføres de næste år. Dette sikrer, at projektet har et godt udgangspunkt for et
samlet overblik over de aktiviteter, der skal gennemføres.
Den nye plan samt den planmæssige aflevering af tog til ibrugtagningen af RO1 (København)-
(Ringsted) (IC3, ABs og IR4) betyder, at den samlede status for projektet denne måned er ændret
fra gul til grøn.
Fjernbane Vest
I alt er fire strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Den næste stræk-
ning, som ibrugtages, er RO6 mellem (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) til maj-juni i år. Frem-
driften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet grøn.
Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023.
I forbindelse med ibrugtagningen af (København)-(Ringsted) har der været en række fejl i syste-
met, som har haft stor trafikal konsekvens. Der er gennemført fejlrettelser og etableret wor-
karounds, så systemet er stabiliseret med enkelte udfald. Der skal gennemføres en opdatering af
systemet for at løse en række af fejlene.
Banedanmark har de seneste måneder meldt om manglende fremdrift hos Alstom, herunder om
Alstoms generelle meldinger om forsinkelser i deres projektplaner. Ydermere er de systemleve-
rancer, som var aftalt leveret med RO1, ikke fuldt ud ikke blev leveret ved ibrugtagningen i april
2023. Det er en forudsætning, at disse funktioner er implementeret inden den næste strækning,
(Roskilde)-Holbæk-Kalundborg (RO8), ibrugtages. Derfor pågår en genplanlægning af udrul-
ningsplanen, og Alstom fremlagde i december 2022 planudkast til en revideret plan for de stræk-
ninger, som er planlagt ibrugtaget til og med 2025. Genplanlægningen går langsommere end af-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
talt, og det er Banedanmarks vurdering, at udrulningen i Østdanmark af de leverancer, som alle-
rede er kontraheret med Alstom, er så udfordret, at der vil komme forsinkelser, hvilket også
fremgår af Alstoms planudkast. Projektets overordnede status vurderes som gul, men tenderer
fortsat mod rød. Udover de ovenfor beskrevne forhold skyldes dette, at Banedanmark ser en stor
risiko forbundet med Alstoms mangelfulde styringsmodel, som ikke understøtter den samlede
mængde af parallelle udrulninger samt drifts- og vedligeholdelsesaktiviteter. Dertil kommer Al-
stoms løbende udfordringer med at integrere deres sporskifter i den eksisterende infrastruktur,
hvor der samtidig opleves utilstrækkelig fremdrift i løsningsarbejdet. Alstoms integrationsudfor-
dringer udgør en stor risiko for den nuværende udrulningsplan. Da genplanlægningen stadig på-
går, kan Banedanmark på nuværende tidspunkt ikke præcist vurdere omfanget af forsinkelserne.
Den nuværende udrulningsplan, som nu undergår en genplanlægning, omfatter de projekter,
som er indeholdt i den oprindelige kontrakt med Alstom. Udrulningsplanen skal desuden afstem-
mes ift. de ændringer, der er behov for ift. til udrulningsplanen fx ibrugtagningen af Storstrøms-
broen, samt hvis der indgås aftaler med Alstom vedr. ny bane over Vestfyn. Der er i marts 2023
indgået aftale mellem Alstom og Femern A/S om Femerntunnelen. Profylaksebekendtgørelsen
har ikke affødt klager. Mange indikationer peger på begrænset kapacitet hos Alstom, og det vil i
forbindelse med den igangværende genplanlægning blive vurderet, om introduktionen af Vest-
fyn og Femerntunnelen får implikationer for den samlede udrulningsplan, og hvorvidt dette på-
virker, om udrulningen kan afsluttes inden for Banedanmarks Anlægsplan, dvs. om Alstom kan
håndtere et koncept svarende til Concept for Changes.
Det er desuden en forudsætning for genplanlægningen, at projekter indeholdt i Infrastrukturplan
2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, på et senere tidspunkt skal indpasses i ud-
rulningsplanen. Dette vil ske som en del af Concept for Change (som endnu ikke er aftalt med
Alstom), når der træffes politisk beslutning om udmøntningen.
Ultimo marts har Banedanmark indgået aftale med Alstom mhp. at lukke forhold på allerede mi-
grerede strækninger. Der er således tale om en bagudrettet aftale, som var betinget af, at (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) blev ibrugtaget. Aftalen omfatter desuden en række notices vedr. Co-
vid-19 og komponentmangel.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025 som ellers
oprindeligt forudsat. Derfor er den overordnede projektstatus nu rød. Genplanlægningen pågår
fortsat. Det skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår
igennem på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for udrulningsplanen (ba-
sisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Rapporten, der kom ud af tredjepartsvurderingen af dels Alstoms processer til at styre integratio-
nen af deres produkter, dels af den indsigt, som Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms
rapportering, er færdig. Konklusioner og anbefalinger gennemgås nu, hvorefter det besluttes,
hvilke aktioner der skal igangsættes af Banedanmark. Derudover er det aftalt, at Alstom skal ud-
arbejde en plan for implementering af deres aktioner, samt at tredjeparten skal kvalitetssikre im-
plementeringen.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0005.png
Rapport -
Signalprogrammet
S-bane
Den sidste strækning på S-banen overgik til det nye signalsystem i september 2022. Arbejdet
med de sidste afsluttende leverancer med ibrugtagning i maj 2023 går efter planen. Udrulnings-
projektet forventes formelt afsluttet med udgangen af 2023.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0006.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 6/23
2 Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet
(forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV,
SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt ud-
fordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalpro-
grammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive
idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af
nyt signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens
Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængighe-
der kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med
ny signalteknologi, der kan køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret
banenet, medmindre de er immuniseret (beskyttet mod påvirkning
fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-
banen, hvor den sidste strækning overgik til nyt signalsystem i september
2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overord-
net på det samlede projekt (dvs. om projektet kan gennemføres inden for
rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kritiske vej), dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering
af, om den kritiske vej følges. Det betyder også, at fremdriften med leveran-
cer, som består af en række på hinanden følgende leverancer, vurderes ud
fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er til-
strækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan ri-
sikere at hæmme fremdriften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen
af milepælen. I disse tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks
umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden proble-
mer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den konkrete
(eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0007.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 7/23
3 Udrulningskort
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0008.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 8/23
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0009.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 9/23
4 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres lø-
bende på Signalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således
systematisk med de risici, som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af
Signalprogrammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med
interessenter udenfor Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en
fælles forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i
samarbejdet internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og
forventelige risici forbundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som
Signalprogrammet. Arbejdet med programrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus
og håndtering, og stillingtagen til, om, i hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at
mitigere risiciene. De mitigerende handlinger rapporteres ikke i denne rapport. Det skal
bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinuerligt arbejdes på at nedbringe de
enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet
kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på
Banedanmarks Anlægsplan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er
kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Signalprogrammet rapporterer pt. 10 programrisici, som overordnet inddeles i følgende fire
kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav, 2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af
ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data. De 10 programrisici fremgår af tabellen nedenfor.
Siden sidst har ingen risici ændret risikoniveau, og ingen nye risici rapporteres.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Risiko
-niveau
Risiko
Nye myndighedskrav i TSI CCS (Togkontrol- og kommuni-
kations-delsystemer) 2023
Myndighedskrav
Godkendelsesprocessens påvirkning af ombordudrustnings-
planen
Tiltrækning og fastholdelse af kompetencer til det digitale
jernbanenet (Tidligere: Tiltrækning og fastholdelse af speci-
alister og projektledere til det digitale jernbanenet)
Ressourcer
Mangelfuld styringsmodel hos Alstom til at opfylde leveran-
cerne til Banedanmark
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0010.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 10/23
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Forvaltningsmiljø
TMS leveranceplan
(risiko for manglende funktionalitet, som
kan føre til forsinkelser af udrulningen)
IT og data
Joint Test Lab (JTL) testkapacitet
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0011.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 11/23
5 Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 227 tog, heraf er 157 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger). Der er
70 tog undervejs i godkendelsesprocessen.
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog
227
13
Udrustede tog
First of Class udrustet, ansøgningsproces for APOM (Authorisation to put on the Mar-
ket/ibrugtagningstilladelse) i gang.
Serietog udrustet, sat i drift under rammegodkendelse. Ansøgning om APOM til level 2
er i proces.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM til level 0 (ATC-stræk-
ning). Ansøgning om rammegodkendelse/APOM til level 2 er i proces.
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
21
36
157
Projektets genplanlægning af udrustningsplanen er nu afsluttet, og det er derfor denne plan, som
der nu rapporteres efter. Det har været en nøgleaktivitet for projektet de sidste måneder at sikre,
at den nye plan er udarbejdet på en solid analyse, så den kan fungere som et robust grundlag for
prioritering af ressourcerne og vurdering af fremdriften i projektet. Planen er forbundet med en
række forudsætninger, herunder ses særligt en risiko omkring fastholdelse af kritiske ressourcer,
der er essentielle for planens gennemførelse.
Den nye projektplan indeholder også de fremtidige baselineopgraderinger af allerede udrustede
tog, der skal gennemføres de næste år. Dette sikrer et samlet overblik over de aktiviteter, der skal
gennemføres.
Den nye plan samt den planmæssige aflevering af tog til ibrugtagningen af RO1 (København)-
(Ringsted) (IC3, ABs og IR4) betyder, at den samlede status for projektet denne måned er ændret
fra gul til grøn.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger. Projektets kritiske vej frem-
går af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen, at milepæ-
lene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventu-
elle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit. Siden
sidste måned er milepælen for primo 2023 nået, og den er derfor markeret som gennemført.
Næste programmilepæl er togene der skal bruges til Køreplan 2024 samt Lokaltogs IC2. Denne
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0012.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 12/23
programmilepæl er markeret gul, baseret på en samlet vurdering af de tog, der skal være klar ul-
timo 2023. Fsva. de 44 IR4 og de seks IC2 forventes de færdige til tiden. Lige nu forventes kun 21
af 25 ABs klar til tiden. Hvilke konsekvenser forsinkelsen kan få for trafikafviklingen er under af-
klaring, men det tyder på, at det vil kunne håndteres.
•1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
Ultimo
2023
2025
2028
29 Arriva
12 Lokaltog
43 Arriva
Lint41 Struer- Lint41 til
Lint41 til Struer-
46 IC3
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge Holstebro
(JUN21)
(NOV20)
(OKT20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
Behov:
20 IC3
20 MQ
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3 •
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan: 25 (dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
ABs og 44 IRA 17 Indusi) til
ultimo 2028
København-
til K24
brug på
(Kystbanen)
Ringsted:
Aarhus-
Behov:
6
√72
IC3
Lokaltog IC2 til
Fredericia 4. kvt.
2025
Gennemført
Nykøbing F.
MAR23
(DEC23)
√12
(14) ABs og
24 IR4
Gennemført
MAR23
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Klar
DSB IC3
JUN23
Buffer
-
Behov
-
I alt er 63 tog udrustet og godkendt til drift i level 2. 13 yderligere tog er udrustet og
godkendt til drift i level 2 under rammegodkendelsen. Med rammegodkendelsen kan to-
get sættes i drift i en overgangsperiode indtil den endelige, permanente ibrugtagnings-
tilladelse for det enkelte tog er modtaget. De 72 tog, der var forudsat klar til april, blev
leveret til tiden.
Serieinstallationen af de sidste tog er i gang, og togene (dvs. i alt 79) forventes fortsat
klar til juni 2023, og status herfor er grøn, da der nu kun udestår tre tog.
Klar
DSB IC3 Indusi
NOV25
Buffer
-
Behov
4. kvt. 2025
20-40 %
Udrustningen af First of Class er stadig planlagt til at begynde i slutningen af april 2023.
Det er stadig forventningen, at togene kan leveres senest ved behovsdatoen 4. kvartal
2025.
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
MAR25
< 1 mdr.
(ULT25)
Buffer
3 år og 8
mdr.
Behov
ULT28
Togene skal senest være udrustet til ibrugtagning af Kystbanen (RO9), som i Anlægspla-
nen er forudsat ibrugtaget senest ultimo 2028, og der er således stadig buffer i planen,
idet togene med den reviderede plan forventes klar til marts 2025.
< 10 %
< 1 mdr.
(ULT28)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0013.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 13/23
Risikoniveauet vurderes stadig som ubetydeligt.
DSB ABs (dobbeltdækker-
tog). Serie 1+2 (14 tog)
Klar
MAR23
Buffer
-
Behov
APR 2023
De 14 tog (serie 1+2), der skulle være klar til RO1 (København)-(Ringsted) i april 2023,
blev leveret til tiden. Togene er nu i drift på rammegodkendelsen, og der udestår kun
permanent ibrugtagningstilladelse til level 2.
Klar
FEB24
Buffer
-
Behov
K24
ISSUE
DSB ABs (dobbelt-
dækkertog) (11 tog)
For de resterende 11 tog (serie 3) er der indsendt ansøgning om ibrugtagningstilladelse
for First of Class. Installationen af serien forventes opstartet i juni 2023 (mod maj sidste
måned). Efter planen vil 21 tog være klar til december 2023, og der vil således mangle
nogle enkelte tog i forhold til det forudsatte behov. Dermed er milepælen overskredet
og status markeret rød. Det er under afklaring, hvilke konsekvenser forsinkelsen af de
sidste tog kan få for trafikafviklingen, men det tyder på, at det vil kunne håndteres.
Henset til at planen er overskredet, behandles togene stadig som issue.
Klar
DSB IR4 (24 tog)
MAR23
Buffer
-
Behov
APR23
De tog, der skulle være klar til RO1 (København)-(Ringsted) i april 2023, blev leveret til
tiden. Togene er nu i drift på rammegodkendelse, og der udestår kun permanent ibrug-
tagningstilladelse til level 2.
DSB IR4 (20 tog)
Klar
NOV23
Buffer
-
Behov
K24
De sidste IR4-tog, som er forudsat klar til K24, forventes stadig klar i november 2023 og
dermed i tide. Det er dog en plan med meget lidt buffer. Det har været diskuteret, om
der skulle inddrages en ekstra underleverandør for at sikre en større buffer. Dette har
DSB ikke ønsket, da det blev vurderet for ressourcetungt, og DSB har meddelt Banedan-
mark, at de er villige til at tage risikoen for forsinkelser af IR4 frem for at åbne for en eks-
tra underleverandør. Risikoniveauet er fortsat vurderet til middel.
60%-
100%
1-2 mdr.
(K24)
Klar
F
Lokaltog IC2 (6 tog)
DEC23
Buffer
-
Behov
MED23
Den reviderede udrustningsplan tilsiger, at den næste milepæl er at sikre, at seks tog er
klar ved udgangen af året. Som det fremgår, vil de efter planen blive klar, men uden buf-
fer. De resterende tog (syv) forventes klar i februar 2024.
Risikoniveauet er vurderet til middel. Der er 60–100 % sandsynlighed for under 1 måneds
forsinkelse målt mod færdiggørelse af 6 tog til december 2023.
-60%-
100%
1-2 mdr.
(K24)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0014.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 14/23
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er fem arbejdskøretøjer udrustet og godkendt til drift.
-
5.2 Fjernbane Vest
I alt er fire strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Den næste
strækning der ibrugtages, er RO6 mellem (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) til maj-juni
i år. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er
vurderet grøn.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien fremsat i Anlægsplanen. Den første stræk-
ning i Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at
sikre et driftsstabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland
forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. Denne
strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre strækninger i
Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at
kunne gennemføres inden 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver en-
kelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at
Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Ultimo 2025
• Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
Klar
(Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-
(Herning) (RO6)
2. kvt. 2023
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT23
Strækningen forventes fortsat at blive ibrugtaget indenfor Anlægsplanen i maj og juni
2023. Samtidig ibrugtages de ændringer (bl.a. opgradering af nogle overkørsler), som er
aftalt som en del af Concept for Change.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0015.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 15/23
Commissioning Board afholdte fjerde møde den 19. april. Planen meldes fortsat stram,
men fremdriften er tilfredsstillende. Det er dog ligeledes gældende for denne strækning, at
der er en række risici, som forsøges mitigeret. Det drejer sig f.eks. om opnåelsen af ibrug-
tagningstilladelsen, som forventes opnået primo maj. En ny risiko er dog opstået, idet in-
stallationen af visse komponenter er blevet forsinket, hvilket kan påvirke de sidste stadier
af ibrugtagningsfasen. Leverandøren melder dog, at situationen er under kontrol, og at
forventes færdiggjort i tide.
Som altid er nedenstående skema over nøgleleverancer og -aktiviteter et udtryk for, at der
er mange ting, som skal gennemføres de sidste måneder op til ibrugtagning.
Leverance
FEB
APR
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
APR
MAJ
Maj
Interoperabilitetserklæring
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagningsstart
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer
sikkerhedsrapport
Ejer
Leverandør
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
Gennemført
uge 8
Gennemført uge
15
16
18
19
Klar
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
2024
Buffer
-
Behov
-
Det forventes fortsat, at softwaren vil blive implementeret i 2024 sammen med den tredje
release af Concept for Change. En fælles ibrugtagning vurderes at være hensigtsmæssig,
da ibrugtagningerne ellers vil ligge meget tæt på hinanden.
-
Klar
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
Medio2025
Buffer
-
Behov
K25
20-40 %
1-2
mdr.
(medio
25)
Der arbejdes efter den plan, hvor ibrugtagning sker i påsken 2025. Installationsarbejdet
mellem Bramming og Tønder blev afsluttet i efteråret 2022, mens arbejdet mellem Esbjerg
og Lunderskov stadig pågår, og fortsat forventes færdigt til maj.
Klar
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
4. kvt. 2024
Buffer
-
Behov
ULT24
Ibrugtagningen er planlagt til at ske i to etaper fra august til oktober 2024, hvilket er koor-
dineret med Aalborg stationsprojektet, og dermed inden for Anlægsplanen. Der er ingen
ændringer siden sidst, og fremdriften er tilfredsstillende. Installationsarbejdet går som
planlagt, hvor dele af det forventes afsluttet til april, mens andre dele forventes afsluttet i
2024 grundet den fælles ibrugtagning med Aalborg St.
20-40 %
3-4
mdr.
(4. kvt.
2024)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0016.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 16/23
Klar
F
(Fredericia) – Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Buffer
-
Behov
ULT25
40-60 %
5-6
mdr.
(ultimo
2025/
primo
2026)
Det forventes, at det endelige design bliver godkendt til april, mens designet for Aarhus H
forventes godkendt på et senere tidspunkt. Installationsarbejdet er planlagt til at blive på-
begyndt i juni 2023 og for Aarhus H i starten af 2025. Som rapporteret sidst vil ibrugtag-
ningen starte med Aarhus H primo 2026 og resten af strækningen vil følge herefter forven-
teligt over kort tid, dvs. et par weekender. Herefter resterer fortsat nogle arbejder på Aar-
hus H, som er aftalt gennemført til oktober 2026.
Fsva. risikovurderingen er den målt mod ibrugtagning primo 2026, og niveauet er fortsat
vurderet som højt med 40-60% risiko for en forsinkelse på 5-6 måneder. Det skyldes, at
Signalprogrammets arbejde på strækningen skal udføres samtidig med bl.a. ombygningen
af Aarhus H, som endnu er på et tidligt stadie. Det betyder, at der er en indbygget risiko
for, at Signalprogrammets design kan blive påvirket. Det er fortsat Banedanmarks vurde-
ring, at den høje risikovurdering kan genbesøges, når designet af Aarhus H forventeligt er
klar til sommer. Elektrificeringsprogrammet har dog rykket arbejder til 2026, hvilket kan
betyde, at risikoniveauet ikke vil kunne blive revurderet i sommeren 2023. Dette er under
afklaring, og der foregår tæt koordinering mellem Banedanmarks projekter for at sikre så
smidig en projektgennemførelse som muligt. Signalprogrammet har fokus på at minimere
sandsynligheden for samt konsekvensen ved ændringer i designgrundlaget for stræknin-
gen.
Klar
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Buffer
-
Behov
ULT27
Arbejdet med strækningen blev igangsat i november 2022 og er fortsat i den spæde start.
Det forventes fortsat, at ibrugtagning vil ske i overensstemmelse med Anlægsplanen i
2027. I den seneste opdatering af Banedanmarks Anlægsplan er det blevet justeret såle-
des, at DSB’s behov for fortsat drift med IC4 på hovedstrækningen kan opretholdes til ul-
timo 2027. Dette skal afspejles i Banedanmarks aftale med signalleverandøren, hvor ibrug-
tagning pt. er forudsat medio 2027.
-
5.3 Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0017.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 17/23
I forbindelse med ibrugtagningen af (København)-(Ringsted) har der været en række fejl i syste-
met, som har haft stor trafikal konsekvens. Der er gennemført fejlrettelser og etableret wor-
karounds, så systemet er stabiliseret med enkelte udfald. Der skal gennemføres en opdatering af
systemet for at løse en række af fejlene.
Banedanmark har de seneste måneder meldt om manglende fremdrift hos Alstom, herunder om
Alstoms generelle meldinger om forsinkelser i deres projektplaner. Ydermere er de systemleve-
rancer, som var aftalt leveret med RO1, ikke fuldt ud ikke blev leveret ved ibrugtagningen i april
2023. Det er en forudsætning, at disse funktioner er implementeret inden den næste strækning,
(Roskilde)-Holbæk-Kalundborg (RO8), ibrugtages. Derfor pågår en genplanlægning af udrul-
ningsplanen, og Alstom fremlagde i december 2022 planudkast til en revideret plan for de stræk-
ninger, som er planlagt ibrugtaget til og med 2025. Genplanlægningen går langsommere end af-
talt, og det er Banedanmarks vurdering, at udrulningen i Østdanmark af de leverancer, som alle-
rede er kontraheret med Alstom, er så udfordret, at der vil komme forsinkelser, hvilket også
fremgår af Alstoms planudkast. Projektets overordnede status vurderes som gul, men tenderer
fortsat mod rød. Udover de ovenfor beskrevne forhold skyldes dette, at Banedanmark ser en stor
risiko forbundet med Alstoms mangelfulde styringsmodel, som ikke understøtter den samlede
mængde af parallelle udrulninger samt drifts- og vedligeholdelsesaktiviteter. Dertil kommer Al-
stoms løbende udfordringer med at integrere deres sporskifter i den eksisterende infrastruktur,
hvor der samtidig opleves utilstrækkelig fremdrift i løsningsarbejdet. Alstoms integrationsudfor-
dringer udgør en stor risiko for den nuværende udrulningsplan. Da genplanlægningen stadig på-
går, kan Banedanmark på nuværende tidspunkt ikke præcist vurdere omfanget af forsinkelserne.
Den nuværende udrulningsplan, som nu undergår en genplanlægning, omfatter de projekter,
som er indeholdt i den oprindelige kontrakt med Alstom. Udrulningsplanen skal desuden afstem-
mes ift. de ændringer, der er behov for ift. til udrulningsplanen fx ibrugtagningen af Storstrøms-
broen, samt hvis der indgås aftaler med Alstom vedr. ny bane over Vestfyn. Der er i marts 2023
indgået aftale mellem Alstom og Femern A/S om Femerntunnelen. Profylaksebekendtgørelsen
har ikke affødt klager. Mange indikationer peger på begrænset kapacitet hos Alstom, og det vil i
forbindelse med den igangværende genplanlægning blive vurderet, om introduktionen af Vest-
fyn og Femerntunnelen får implikationer for den samlede udrulningsplan, og hvorvidt dette på-
virker, om udrulningen kan afsluttes inden for Banedanmarks Anlægsplan, dvs. om Alstom kan
håndtere et koncept svarende til Concept for Changes.
Det er desuden en forudsætning for genplanlægningen, at projekter indeholdt i Infrastrukturplan
2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, på et senere tidspunkt skal indpasses i ud-
rulningsplanen. Dette vil ske som en del af Concept for Change (som endnu ikke er aftalt med
Alstom), når der træffes politisk beslutning om udmøntningen.
Ultimo marts har Banedanmark indgået aftale med Alstom mhp. at lukke forhold på allerede mi-
grerede strækninger. Der er således tale om en bagudrettet aftale, som var betinget af, at (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) blev ibrugtaget. Aftalen omfatter desuden en række notices vedr. Co-
vid-19 og komponentmangel.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F og nu (København)-(Ringsted). Generelt
gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en
kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte, men det er
endnu for tidligt at lave den vurdering efter den seneste ibrugtagning af (København)-(Ringsted).
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0018.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 18/23
Status for den næste milepæl Roskilde-Holbæk-Kalundborg er vurderet rød henset til den udfor-
drede fremdrift, som beskrevet ovenfor. Status for den sidste milepæl på projektets kritiske vej er
nu vurderet rød henset til den manglende fremdrift som beskrevet i den overordnede projektsta-
tus.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
April 2023
• Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
• Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
Klar
(København)-(Ringsted) (RO1)
APR23
Buffer
-
Behov
APR23
Strækningen blev planmæssigt ibrugtaget den 2. april. Der har siden vist sig nogle uhen-
sigtsmæssigheder i driften. Banedanmark er sammen med Alstom i gang med en analyse
heraf. Rapporteringen udgår fra næste rapport, da strækningen nu er ibrugtaget.
Klar
Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
Banedanmark vurderer denne gang status som rød. Det skyldes dels, at Alstom endnu
ikke har præsenteret en løsning på at integrere visse drev (P80) i den eksisterende infra-
struktur, dels at Alstom ikke endnu har afspejlet identificerede optimeringstiltag i deres
planudspil. Selvom installationsarbejdet nu skrider planmæssigt frem, har Banedanmark
på den baggrund svært ved at tro på, at Alstom kan ibrugtage strækningen indenfor det
aftalte, dvs. december 2024.
Risikoniveauet fastholdes som højt med på 60-80% sandsynlighed for en 3-4 måneders
forsinkelse målt mod ibrugtagning ultimo 2024.
Klar
Buffer
Behov
60-80 %
3-4 mdr.
(ultimo
2024)
ULT25
-
ULT25
(København)-(Peberholm)
(RO4)
Som rapporteret sidst vurderer Banedanmark, at det ikke længere er realistisk at mitigere
de opståede forsinkelser og sikre ibrugtagning inden for Anlægsplanens rammer. Det
skyldes forhold beskrevet i den overordnede projektstatus. Leverancen behandles derfor
fortsat som et issue, idet planen vurderes at være overskredet. Da genplanlægningen
stadig pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende
tidspunkt.
ISSUE
Klar
Buffer
Behov
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0019.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 19/23
(Odense)-Svendborg (RO10)
ULT25
-
ULT25
-
Planen revideres ifm. den igangværende genplanlægning af den samlede udrulningsplan.
Alstom har flere gange udskudt at levere en opdateret plan. Dette sammenholdt med Al-
stoms meldinger om forsinkelser på forudgående strækninger, forsinkelser ifm. replan-
lægningen samt de forhold, som er beskrevet i den overordnede projektstatus, under-
bygger Banedanmarks vurdering af, at Alstom med stor sandsynlighed ikke kan levere
som forudsat i Anlægsplanen. Status er derfor rød. Da genplanlægningen stadig pågår,
kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende tidspunkt.
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025 som ellers
oprindeligt forudsat. Derfor er den overordnede projektstatus fortsat rød. Genplanlægningen på-
går fortsat. Det skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én
slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for udrulningsplanen
(basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Rapporten, der kom ud af tredjepartsvurderingen af dels Alstoms processer til at styre integratio-
nen af deres produkter, dels af den indsigt, som Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms
rapportering, er færdig. Konklusioner og anbefalinger gennemgås nu, hvorefter det besluttes,
hvilke aktioner der skal igangsættes af Banedanmark. Derudover er det aftalt, at Alstom skal ud-
arbejde en plan for implementering af deres aktioner samt at tredjeparten skal kvalitetssikre im-
plementeringen.
Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1.
2.
3.
Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to trafik-
tårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange eksiste-
rende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter uregelmæs-
sig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen (fra 2021) være afslut-
tet i 2023, mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0020.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 20/23
Planen for alle faser skal nu revurderes henset til den manglende fremdrift og forsinkelsen af de
funktionaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-(Ringsted),
som oprindeligt skulle have været ibrugtaget i december 2022, men som nu er planlagt til april
2023. Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende faser er
grå. Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres, som forud-
sat i planen fra marts 2021.
Fase 1:
December 2022
• Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
• Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
• Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
• Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
• Anden del af de
• Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Klar
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
APR23
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med de funktionaliteter, som var aftalt leveret ifm.
ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning er udskudt, og Alstom leverer ikke
længere den funktionalitet, som var aftalt i forbindelse med ibrugtagningen. Nærmere
herom i afsnittet om (København)-(Ringsted) i kapitlet om Østdanmark. I dette kapitel
fastholdes status for afslutningen af fasen som rød, da Banedanmark på nuværende tids-
punkt kun er blevet præsenteret for et udkast til en plan for, hvornår de systemleveran-
cer, der var aftalt i denne fase, forventes leveret. Dette planudkast dækker også en del af
den efterfølgende fase 2. Der udestår således en plan for de resterende leverancer, hvor-
for fase 2-5 ikke farvevurderes.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Klar
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
OKT23
Som rapporteret sidst betyder den manglende fremdrift med Fase 1, at der også er et
behov for at genvurdere planen for fase 2. Af den grund er de sidste faser grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni, men
løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der pågår nu
en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil blive
lagt en ny plan for ibrugtagning. Det skal understreges, at den operationelle ibrugtag-
ning først finder sted i december 2023.
Klar
Buffer
Behov
ISSUE
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0021.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 21/23
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
-
ULT24
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
5.5 S-bane
Den sidste strækning på S-banen overgik til det nye signalsystem i september 2022. Arbejdet
med de sidste afsluttende leverancer, der skal leveres i maj 2023, går efter planen. Udrulnings-
projektet forventes formelt afsluttet med udgangen af 2023.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
2707624_0022.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 22/23
Januar 2021
• RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Juni 2021
• Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
December 2021 (januar
2022)
• RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Sept. 2022
• RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
Afsluttende leverancer
Klar
Maj 2023
Buffer
-
Behov
Maj 2023
Leverancerne ibrugtages efter planen i maj 2023 og omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm.
den nye station Favrholm og systemmæssig mulighed for hastighedsopgradering mellem Jæ-
gersborg og Holte. Det er ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten.
Der er på nuværende tidspunkt ikke identificeret forhold, der kan true ibrugtagningsdatoen.
Fremdriften følges i skemaet nedenfor over nøgleleverancer og -aktiviteter.
Leverance
MAR
APR
MAJ
Maj
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer sikkerhedsrap-
port
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagningsstart
Ejer
Leverandør
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
Gennemført
Uge 15
Gennemført
Uge 15
18
18
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Statusrapport for Signalprogrammet april 2023
Signalprogrammet
Statusrapport april 2023
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V