Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 187
Offentligt
2023-05-13
Tidsgevinster bestemmende for valg af Limfjordsforbindelser
Fra Vejdirektoratet har vi for nylig indhentet data, som ikke tidligere har være offentliggjort.
Oplysningerne vedrører tidsgevinsterne for Egholmmotorvejen (EHM) i VVM2021 og tolkningen
af disse har ført til en ny og markant erkendelse.
I det følgende gennemgås dels detaljerne om tidsgevinsterne og dels antagelser, estimater og
vurderinger af konsekvenserne for to alternative løsninger ved E45, et ekstra tresporet tunnelrør
(m. reversible kørebaner) umiddelbart øst for den eksisterende limfjordstunnel (Bypass-
løsningen) og en tunnel med 2+2 spor umiddelbart vest for den eksisterende limfjordstunnel
(Citytunnel-løsningen).
Sammenfatning
Konklusionen er, at de to alternativer vurderes at give en samfundsøkonomisk gevinst på omkring
2 mia. kr. og en intern rente på knap 5%.
Det er væsentligt mere fordelagtigt end for den foreslåede motorvej vest om Aalborg over øen
Egholm, som har en beregnet samfundsøkonomisk gevinst på 465 mio. kr. og en intern rente på
3,5%
lige netop den nedre grænse for acceptabel samfundsøkonomisk gevinst.
Forklaringen er, at tidsgevinsterne fra VVM2021 med Egholmmotorvejen primært består af
besparelser på det eksisterende vejnet herunder E45 og Limfjordstunnelen og ikke, som mange
forventer, trafik der flyttes til Egholmmotorvejen.
Analysen viser, at over 80% af gevinsterne opnås af trafik, som med fordel vil forblive på det
eksisterende vejnet, og at langt den største del af de samlede tidsgevinster opnås ved, at
trængslen lettes i forhold til det eksisterende vejnet.
En udvidelse af E45 med ekstra kapacitet i Limfjordskrydsningen vil derfor på en mere direkte
måde løse op for problemerne på E45, og effekten i forhold til Aalborg kommunes interne vejnet
er stort set uafhængig af, om den ekstra kapacitet tilvejebringes i vest eller i øst.
Yderligere viser nye beregninger, at begge løsninger giver en noget større reservekapacitet på
E45 ved Limfjordstunnelen over en væsentligt længere tidshorisont end med Egholmmotorvejen.
Det skal præciseres, at der sammen med disse to løsningsmuligheder ved Limfjordstunnelen
indgår en motortrafikvej nord for Bouet mod Vadum og en forbindelse til CitySyd samt en
udbygning af E45.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706952_0002.png
Det skal understreges, at beregningerne i VVM2021 såvel som de afledede beregninger er
forbundet med en vis usikkerhed, hvorfor Vejdirektoratet af Transportministeriet bør opfordres
til at udarbejde sædvanlige trafikøkonomiske beregninger for de mulige løsninger med de nyeste
versioner af LTM og TERESA.
Analyse af tidsgevinster for EHM
Vejdirektoratet (VD) har udarbejdet forslaget til EHM, og den blev præsenteret i foråret 2021 i
form af en VVM-rapport. Allerede nu er der rokket alvorligt ved en række forudsætninger,
hvorfor de trafikale og økonomiske beregninger bør opdateres. I VVM2021 er disse hovedtal for
samfundsøkonomien opstillet (nutidsværdier
se appendiks):
Egholmmotorvejen (variantløsningen)
Anlægsomkostninger *)
Restværdi
Nettoanlægsomkostninger
Drift og vedligehold
Diverse brugergevinster (kørselsomkostninger mv.)
Eksterne effekter, afgifter mv.
I alt før tidsgevinster
Tidsgevinster
I alt nettoresultat
Intern rente
*) Uden CO2 omkostning ved anlægsudførelsen
Mio. kr.
-7.084
1.489
-5.595
-548
979
610
-4.554
5.019
465
3,5%
Posterne er yderligere forklaret i
”Samfundsøkonomiske
beregninger”,
som
efterfølgende blev
offentliggjort af VD
1
.
VD har altså beregnet, at tidsgevinsterne beløber sig til 5,0 mia. kr., hvilket således er det mest
betydende bidrag på gevinstsiden og dermed den afgørende økonomiske begrundelse for EHM-
forslaget.
VD v. Jakob Skovgaard Koed har oplyst de enkelte beløb i 2021-priser for hele pengestrømmen
over de 50 år, helt nøjagtigt fra 2025 til og med 2079 (se denne graf), hvilket altså resulterer i den
nævnte nutidsværdi. De nye meget nyttige data om opdeling af tidsgevinsterne (se nedenfor) er
fremkommet i relation dertil.
1
http://api.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/2021-
02/Samfundsoekonomiske%20beregninger_wcag.pdf
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706952_0003.png
Tidsgevinster, vej:
400
350
300
250
200
150
100
50
0
Diagrammet viser, at gevinsten stiger
kraftigt i perioden fra 2030, hvor
EHM er forventet anlagt, og til 2040,
hvorefter der åbenbart kommer en
lavere stigning for resten af
perioden. Det store knæk på kurven
er der ikke fremkommet en
forklaring på.
Tidsgevinster
ved
vejprojekter
beregnes ud fra forskellene mellem
2025 2030 2035 2040 2045 2050 2055 2060 2065 2070 2075 2080
beregnet basis (det eksisterende
vejnet) og beregnet fordeling af trafik i et nyt vejnet. Ved at anlægge en ny vej eller opgradere
en vej opnår en del trafikanter typisk en tidsgevinst ved at benytte en tidsbesparende rute i det
samlede rutenet, eller fordi en rute er blevet hurtigere, når der sker en aflastning af trafikken på
ruten, eller der sker en reduktion af trængselssituationer i det eksisterende rutenet.
De nye oplysninger fra VD viser, at tidsgevinsterne fordeler sig på følgende måde:
Tidsgevinster - VVM2021 med EHM
4% 13%
38%
16%
P bolig-arbejde
P Erhverv
P Andet (fritid)
Varebiler
29%
Lastbiler
Tidsgevinster, vej:
Personbiler
Varebiler
Lastbiler
Mio. kr.
5.019
2.936
1.898
184
%
100
58
38
4
Personbiler
Bolig-Arbejde
Erhverv
Andet (Fritid mv.)
Mio. kr.
2.936
663
786
1.488
%
100
23
27
50
I tabellen til venstre er tidsgevinsterne opdelt på personbiler, varebiler og lastbiler. Den viser, at
personbiler opnår langt den største del af gevinsterne. I tabellen til højre ses, at bolig-arbejde og
erhvervskørsel udgør halvdelen af de sparede tidsgevinster,
mens ”andre formål”, herunder
fritidskørsel, udgør den anden halvdel.
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706952_0004.png
I VVM2021 er der med Landstrafikmodellen (LTM) version 2.3 beregnet, at trafikken i 2030 vil
fordele sig således mellem forbindelserne over Limfjorden i basis og med EHM,
hverdagsdøgntrafik (HDT):
LTM 2.3 i 2030
Limfjordsbroen
Limfjordstunnelen
Egholmtunnellen
I alt
Basis (u. EHM)
33.600
96.600
130.200
%
26
74
100
Med EHM
30.700
74.800
32.500
138.000
%
22
54
24
100
Ændring
-2.900
-21.800
32.500
7.800
%
-4
-20
24
6
Beregningen viser, at Egholmtunnelen i 2030 vil blive benyttet af 24% af den samlede trafik over
Limfjorden. Den viser også, at der vil være 54%, der fortsat foretrækker Limfjordstunnelen
en
ændring fra 74%, og at 22% foretrækker Limfjordsbroen
en ændring fra 26%.
Det bemærkes, at der vil komme et samlet trafikspring (nytilkomne køretøjer) på 6%, som opstår
på grund af den forbedrede fremkommelighed på tværs af Limfjorden.
Det skal også bemærkes, at VD i 2022 har gennemført en ny basisberegning for 2030, som
generelt giver lidt mere trafik. Der er ikke foretaget en ny sammenlignelig beregning af en EHM-
løsning.
Nedenstående tabel indeholder også nye data, der viser opdelingen af tidsgevinsterne fra
personbilskørsel på de ca. 3 mia. kr. Der sondres her mellem
’eksisterende ruter’ (trafik der
forbliver på samme rute som i det eksisterende vejnet) og
’nye og overflyttede ruter’ (trafik der
flytter til nye eller andre ruter i det nye vejnet inkl. EHM). Yderligere er data underopdelt
på ’fri
rejsetid’ og ’forsinkelsestid’.
Mio. kr.
2.936
1.030
1.492
2.522
189
225
414
%
100
35
51
6
8
%
100
86
Personbiler
Eksisterende ruter - fri rejsetid
Eksisterende ruter - forsinkelsestid
Eksisterende ruter i alt
Nye og overflyttede ruter - fri rejsetid
Nye og overflyttede ruter - forsinkelsestid
Nye og overflyttede ruter i alt
14
Det har ikke været muligt at få et mere detaljeret billede af fordelingen på ruter og
vejstrækninger f.eks. på de fjordkrydsende forbindelser, det nationale vejnet og det lokale vejnet.
Den videre bearbejdning er sket på det foreliggende grundlag.
Samfundsøkonomisk (over 50 år) er det beregnet, at langt den største del af tidsgevinsterne,
86%, stammer fra trafik, som fastholder et rutevalg fra basisvejnettet. Det er altså i høj grad
trafikanter på E45, som oplever en bedre fremkommelighed. Her sker en aflastning til fordel for
en stor trafikmængde.
14% af tidsgevinsterne stammer fra personbiltrafik, der opnår en fordel ved at ændre rute til
f.eks. EHM, men også til ruter i det eksisterende vejnet, som aflastes bl.a. på E45. Ligeledes vil en
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
væsentlig del af trafikspringet ske i forbindelse med den fri rejsetid på EHM. Det samlede bidrag
fra nye og
’overflyttede
ruter - fri rejsetid’ udgør 6% eller 189 mio. kr. Dette kunne være et bud
på størrelsesordenen på de direkte tidsgevinster på EHM.
Det fremgår, at næsten 60% af de samlede tidsgevinster opnås ved, at trængslen lettes i forhold
til basissituationen. Lettelserne i trafikken sker over store dele af vejnettet, men en stor del sker
på E45 med de alvorlige og længerevarende kødannelser i basissituationen. Det fremgår ikke,
hvor og i hvilket omfang, der stadig opleves trængselssituationer bortset fra i Limfjordstunnelen.
Andelen af tidsgevinsterne for personbiler på 86% på de eksisterende ruter er i tabellen opdelt i
’fri rejsetid’ (ca. 2/5) og ’forsinkelsestid’ (ca. 3/5). Ved at anlægge EHM vil der samlet set blive
mere kapacitet i vejnettet
og ’fri rejsetid’ giver derfor et væsentligt bidrag. Ruterne gennem
Aalborg by indgår i denne del, men E45 vil overvejende være ruten, hvor bidraget er størst, da
trafikstrømmen her er størst.
Bidraget ’forsinkelsestid’ til de samlede tidsgevinster ved anlæg
af EHM ift. basisvejnettet er i
beregningerne ’sparet tid’, altså tid der frigives –
primært ved reduktion af trængsel/kødannelse.
Dette relaterer sig ligeledes primært til E45 pga. trafikstrømmens størrelse, men også på Aalborgs
interne vejnet er der i myldretiderne alvorlige trængselssituationer.
Da varebilkørsel må antages at være mindst lige så påvirket af trængslen (specielt i myldretiden),
er det forsvarligt at forudsætte, at varebil andelen på 38% opnår tilsvarende tidsgevinster.
Lastbilerne har et anderledes kørselsmønster med fokus på det overordnede vejnet.
Tidsgevinsterne er små
4% af de samlede tidsgevinster.
VD har bekræftet, at der, efter at EHM er anlagt, fortsat vil være trængsel i bl.a.
Limfjordstunnelen, hvorfor der over tid vil ske en udhuling af tidsgevinsterne.
Forventede tidsgevinster for alternative løsninger ved E45
Som nævnt bør beregning af trafik og økonomi for EHM opdateres allerede nu, men i naturlig
forlængelse heraf bør der gennemføres sammenlignelige beregninger for mulige alternative
løsninger.
To relevante muligheder bør undersøges (se figur nedenfor):
Et ekstra 3-sporet rør umiddelbart øst for den eksisterende limfjordstunnel
En tunnel med 2+2 spor umiddelbart vest for den eksisterende limfjordstunnel
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706952_0006.png
I tillæg til de to alternative løsninger antages det,
at det tilføjes ekstra spor på E45 nord og syd for Limfjorden
at der anlægges en motortrafikvej nord for Bouet mod Vadum
at der anlægges en forbindelse til CitySyd ved Dall Villaby
at Kridtsvinget fra centrum føres ind under de nordgående spor og tilsluttes E45 i højre
side
at problemerne ved Borgmesterbroen/Stigsborg Brygge løses
Modsat EHM og fælles for begge alternativer gælder, at kapacitetsudvidelserne omkring
Limfjordstunnelen på en mere direkte måde løser op for problemerne på E45, hvor der vil være
reservekapacitet på E45 fra starten, og i en væsentligt længere tidshorisont efter at anlæggene
tages i brug.
I det følgende vurderes, hvorledes de anførte tidsgevinster overslagsmæssigt omfattes af de to
alternative løsninger. Som ovenfor indgår disse fire dele:
Eksisterende ruter - fri rejsetid
Eksisterende ruter - forsinkelsestid
Nye og overflyttede ruter - fri rejsetid
Nye og overflyttede ruter
forsinkelsestid
Da de to alternativer kun i forbindelse med motortrafikvejen til Vadum og forbindelsen til City
Syd omfatter hurtigere nye ruter for trafikanterne, vælges kun at medtage halvdelen af de
beregnede
tidsgevinster fra ’nye og overflyttede’. Dette vil være på ”den sikre side” rent
beregningsmæssigt.
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706952_0007.png
Der medtages således følgende tidsgevinster for alternativerne:
Tidsgevinster for alternativer
86% af 5.019 mio. kr. fra eksisterende ruter
7% af 5.019 mio. kr. fra nye og overflyttede ruter
I alt 93% af 5.019 mio. kr.
Mio. kr.
4.316
351
4.468
Begge alternativer tilfører yderligere kapacitet til E45, og da tidligere beregninger viser, at
effekten i forhold til Aalborg kommunes interne vejnet er stort set uafhængig af, om den ekstra
kapacitet tilvejebringes i vest som en motorvej over øen Egholm eller i øst som en udvidelse af
E45 med ekstra kapacitet i Limfjordskrydsningen er det rimeligt at antage, at ovennævnte estimat
på ca. 4.5 mia. kr. er et passende bud på de samlede tidsgevinsterne ved en af de to alternative
løsninger.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Nedenfor og i appendiks er der redegjort for de samfundsøkonomiske konsekvenser med
skønnede estimater for alternativerne til sammenligning med VVM2021 (nutidsværdier):
Samfundsøkonomi
mio. kr. 2021 priser
Anlægsomkostninger
Restværdi
Nettoanlægsomkostninger
Drift og vedligehold
Diverse brugergevinster (kørselsomkostninger mv.)
Eksterne effekter, afgifter mv.
I alt før tidsgevinster
Tidsgevinster
I alt nettoresultat
Intern rente
EHM
-7.084
1.489
-5.595
-548
979
610
-4.554
5.019
465
3,5%
E45
-4.500
1.000
-3.500
-500
1.000
500
-2.500
4.500
2.000
5%
Nedenstående graf viser skøn over anlægsomkostningerne på de 4,5 mia. kr. og det skal
understreges, at estimatet i vid udstrækning er baseret på det overslag med underposter, som
VD har lavet for EHM. Langt den største del af anlægsomkostningerne udgøres af tunnelarbejdet
(over 70%), og denne post er vurderet at være den samme for alternativerne, altså ca. 2,5 mia.
kr. Øvrige anlægsposter er alle væsentlig mindre
tilsammen ca. 2 mia. kr.
Restværdien er angivet i tilsvarende forhold og drift, vedligehold, diverse brugergevinster,
eksterne effekter og afgifter er omtrent uændret ift. EHM.
Som nævnt tidligere er mange af forudsætningerne i VVM2021 allerede ændret i væsentlig grad.
Særligt anlægsomkostningerne forventes ændret markant, hvorfor det vil være rigtigst at
udarbejde en ny/opdateret trafikøkonomisk beregning på niveau med konsoliderings-
beregningen i 2014.
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706952_0008.png
Udvidet E45 m. ekstra tunnelrør ved Limfjordstunnelen
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
For de to alternativer bør der udarbejdes nye trafikberegninger med Landstrafikmodellen og
samfundsøkonomiske beregninger i tilknytning dertil, så disse kan sammenlignes med EHM på et
opdateret grundlag.
Konklusion
Ud fra de anførte estimater for alternativerne med anlægsomkostninger på ca. 4,5 mia. kr. og
tidsgevinster på ca. 4,5 mia. kr., vil der samlet set opnås en nettonutidsværdi på ca. 2 mia. kr. og
en intern rente på knap 5%. Dette er væsentligt mere fordelagtigt end for motorvejen vest om
Aalborg over øen Egholm, som har en beregnet nettonutidsværdi på 465 mio. kr. og en intern
rente på 3,5%
lige netop den nedre grænse for samfundsøkonomisk gevinst. I sagens natur er
estimaterne forbundet med en del usikkerhed, men de indikerer, at der bør udarbejdes
sædvanlige trafikøkonomiske beregninger for begge de to alternative løsninger.
Diskussion
Hvis man sammenligner ovennævnte værdier for samfundsøkonomien med de tilsvarende tal i
VVM-rapporten for 2011, kan konklusionen trækkes endnu tydeligere op (se nedenstående tabel
og den tilhørende graf).
Det ses, at anlægsomkostningerne for Egholmlinjen er steget væsentligt fra 2011 til 2021, mens
E45 alternativerne vil ligge på omtrent samme niveau som Paralleltunnelen, der af VD blev
dimensioneret til dobbelt størrelse (12 spor). Dernæst ses, at øvrige poster for VVM2011 i
Egholmlinjen giver et positivt bidrag mod et stort negativt bidrag for Paralleltunnelen. Den
største forskel i 2011 mellem Egholmlinjen og Paralleltunnelen er vedrørende tidsgevinsterne.
For Egholm-løsningen viser beregningerne en gevinst på over 10 mia. kr. mens Paralleltunnelen
kun giver en gevinst på ¼. Resultatet blev ikke overraskende, at Paralleltunnellen endte med et
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706952_0009.png
negativt resultat, og det førte som bekendt til, at man i Aalborg byråd og Regionsrådet vedtog at
gå videre med Egholmlinjen og fravælge Paralleltunnelen.
Samfundsøkonomi [mio. kr.]
Anlæg
Anlægsomkostninger
Øvrige poster
Tidsgevinster
I alt nettoresultat
Intern rente
VVM 2011
Egholmlinjen Paralleltun.
-5.644
-4.685
699
-1.287
10.292
2.655
5.347
-3.317
7,8%
2,2%
2021
VVM Egh. E45 altern.
-7.084
-4.500
2.530
2.000
5.019
4.500
465
2.000
3,5%
5%
Samfundsøkonomi
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
-2.000
-4.000
-6.000
-8.000
2011 Egholmlinjen
Anlægsomkostninger
2011 Paralleltunnel
Øvrige poster
2021 Egholm
Tidsgevinster
2021 E45 alternativ
I alt nettoresultat
Det skal imidlertid understreges, at denne beslutning lige siden har hvilet på et forkert grundlag,
og det blev allerede tydeligt, da VD i 2014 udgav konsolideringsrapporten. Den gav et væsentligt
lavere nettoresultat og forrentning, og en væsentlig begrundelse var, at man forud var begyndt
at benytte den nye Landstrafikmodel (LTM v. 1.06), der mere præcist kunne estimere
trafikudviklingen og dermed tidsgevinsterne. Man valgte på trods heraf at se bort fra dette og
bestemte tilmed, at mulige løsninger ved E45 ikke skulle regnes igennem, så en sammenligning
kunne præsenteres.
Den videre udvikling af LTM har yderligere gjort, at tidsgevinsterne nu kan bestemmes med
meget større sikkerhed med den nyeste LTM v. 2.3, da der her opereres med at døgnet er opdelt
i 10 tidsbånd. Denne model blev anvendt i VVM2021 og dokumenterede under det halve bidrag,
hvilket betød, at Egholmlinjen i nettoresultat faldt fra over 5 mia. kr. til under �½ mia. kr.
Løbende opdateringer af modeller til fremskrivning af trafikken og samfundsøkonomien samt de
ovenfor nævnte nye data om tidsgevinster understreger tydeligt, at beslutninger om
infrastrukturprojekter skal underbygges med opdaterede og retvisende data. Stædig fastholdelse
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
af en beslutning, der blev truffet for over ti år siden må betragtes som direkte samfundsskadelig.
Når særdeles vigtige nye data kommer frem, skal der altid kunne ske genovervejelse.
I VVM21 er som nævnt anvendt 2021 priser og det gælder også for de nye beregninger af
tidsgevinster for E45 alternativerne. Forudsætningen for bedømmelse af anlægsprojekter på det
grundlag er problematisk som følge af den aktuelle prisudvikling. Aktuelt er materialepriserne
steget over 10% og arbejdslønningerne tilsvarende. Renteniveauet er også ændret væsentligt, så
en højere forrentning af projekterne kan komme på tale. Alene af disse grunde er det nødvendigt
at revurdere mange projekter i aftalen om Infrastrukturplan 2035.
De generelle usikkerheder og trusler udefra har yderligere gjort, at staten skal reservere en
stigende mængde ressourcer til forsvar, udbygning/omlægning af energiforsyning, styrket
miljøindsats osv. Sundhedssektoren kræver ligeledes en økonomisk håndsrækning. Alt i alt må
det betyde, at der nu i højere grad skal ske prioriteringer på transportområdet, og at
ressourcerne skal anvendes med omtanke.
Et stort anlægsprojekt som en ny limfjordsforbindelse bør derfor nøje vurderes ud fra flere
hensyn, hvor samfundsøkonomien er en vigtig brik. Ligeledes bør forhold som trafikuheld
behandles mere indgående i forhold til de konkrete vejstrækninger, og støjforhold bør indgå på
en langt mere ”oplevet” måde, så det i højere grad er oplevede ændringer i støjbelastningen, der
har betydning.
I en sammenligning mellem EHM og de to ovenfor nævnte alternativer er der næppe tvivl om, at
EHM falder dårligst ud på en række parametre.
Egholm motorvejen
Er det dyreste projekt af alle
Har en ringere samfundsøkonomi end alternativerne
Løser ikke trængselsproblemerne ved Limfjordstunnelen
Har en voldsom ødelæggende naturpåvirkning
Har en øget oplevet støjpåvirkning i forhold til alternativerne
Har en ringere uheldsreduktion end alternativerne, hvis man regner konkret
Har en ringere erhvervspåvirkning end alternativerne i forhold til de mange virksomheder
i Aalborg C, Aalborg Øst, Universitet/Universitetshospitalet.
Når anlægsperioden for alternativerne skal vurderes, er der mange muligheder for at forskyde
anlægsfaserne, så nogle dele færdiggøres tidligere eller senere. Det kan f.eks. omfatte de ovenfor
nævnte tillægsløsninger (ekstra spor, nye tilslutninger, ændring af Kridtsvinget, osv.), og vil kunne
bidrage til, at bilisterne tidligt vil opleve en række fordele, inden det samlede projekt er færdigt.
Anker Lohmann-Hansen
Lektor emeritus v. Aalborg Universitet
Kaj A. Jørgensen
Lektor emeritus v. Aalborg Universitet
10
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706952_0011.png
Appendiks – Dokumentation af økonomifundamentet
I januar 2021 offentliggjorde finansministeriet ”Dokumentationsnotat –
Den samfunds-
økonomiske diskonteringsrente”
2
, med følgende renteværdier for fremtidige projekter: 3,5 pct. i
år 0-35, 2,5 pct. i år 36-70 og 1,5 pct. efter 70 år. Som det anføres i notatet, er diskontering er et
centralt element i samfundsøkonomiske analyser, som muliggør sammenligning af nutidige og
fremtidige værdier.
Den samfundsøkonomiske diskonteringsrente
4,0%
3,5%
3,0%
2,5%
2,0%
1,5%
1,0%
0,5%
0,0%
2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 2055 2060 2065 2070 2075 2080 2085 2090 2095
Projekter, der f.eks. indgår i en infrastrukturplan, er kendetegnet ved, at der over en fastsat
periode forventes skabt en pengestrøm med en del omkostninger men også en mængde
indtjeninger/gevinster. Tanken er så, at hvert projekt planlægges, så der alt i alt skabes et
overskud. Det er dog ikke nok at konstatere, at summen af alle værdier giver et positivt resultat,
idet tiden spiller en afgørende faktor. Det skyldes, at en krone her og nu er mere værd en krone
om nogle år. Enhver økonomi er underlagt et renteniveau, der gælder for en periode ad gangen
og for forskellige aktører, private, virksomheder, samfundet, osv. Med en bestemt rentesats,
f.eks. 10% (= 0,10), vil 1000 kr. om et år have værdien 1000 / 1,10 = 909,09 kr. Om to år vil værdien
være 909,09 / 1,10 = 826,45 kr.
3
I transportministeriets ”Manual
for samfundsøkonomisk analyse på transportområdet”
4
er det
bestemt, at to slags cost-benefit-analyser af samfundsøkonomiske projekter skal benyttes over
en 50-årig
periode, dels ’nutidsværdi’ og dels ’intern rente’.
Metoden nutidsværdi udtrykker som
ordet siger den samlede værdi af fremtidige beløb ført tilbage (diskonteret) til starttidspunktet,
og med en given pengestrøm anvendes finansministeriets diskonteringsrente, idet alle
2
Se: https://fm.dk/media/18371/dokumentationsnotat-for-den-samfundsoekonomiske-
diskonteringsrente_7-januar-2021.pdf
Denne diskonteringsfaktor er gældende D
n
= 1 / (1+r)
n
, hvor r er rentesatsen og n er antal år frem.
Se: https://www.trm.dk/media/ycybjfyq/manual-for-samfundsoekonomisk-analyse-paa-
transportomraadet-netversionpdf.pdf
3
4
11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706952_0012.png
renteværdierne, jf. ovenstående figur, omregnes til følgende diskonteringsfaktorer (afrundede
værdier), startende i 2021:
År 2021-2080
Diskonteringsfaktor
2021
1,00
2022
0,97
2023
0,93
2024
0,90
2025
0,87
2026
0,84
2027
0,81
2028
0,79
2029
0,76
2079
0,17
2080
0,17
Metoden kan illustreres med de VVM2021-data, som Vejdirektoratet (VD) har oplyst for EHM.
Her er det planlagt, at anlægsfasen dækker årene 2025-2030, og følgende anlægsomkostninger
er oplyst i 2021 priser:
År 2021-2080
Anlægsomkost.
Restværdi
Netto AO
2025
898
2026
1.257
2027
1.257
2028
1.257
2029
2.783
2030
1.525
2031
2079
2080
8.977
Nutidsværdi
7.084
1.489
5.595
Nutidsværdien på 7.084 mio. kr. findes ved, at alle tallene ganges med de respektive
diskonteringsfaktorer og summeres op, altså 898x0,87+11257x0,84+…+1525x0,76. Som vist er
restværdien 8.977 mio. kr. (summen af tallene for anlægsomkostningerne og indsat i 2080), og
med diskonteringsfaktoren 0,17 (mere nøjagtigt 0,1658498) bliver nutidsværdien 1.489 mio. kr.
De samlede anlægsomkostninger bliver altså netto på 5.595 mio. kr.
Pengestrømmen for alle resultatværdier i VVM2021 (altså summen af alle poster) er oplyst i
denne tabel (2021 priser):
År 2021-2080
Resultatværdier
2025
-988
2026
-1.383
2031
269
2032
279
2033
288
2078
474
2079
477
2080
8.977
Nutidsværdi
465
Som det ses, er omkostninger her angivet med negative værdier, og de positive værdier ved
projektet (primært gevinsterne) begynder i 2031. Nutidsværdien af denne pengestrøm ses at
være på 465 mio. kr., hvilket er den totale gevinst af EHM iflg. VVM2021. Alt i alt skønnes
projektet altså at give et lille overskud, men set i forhold til den samlede anlægsomkostning og
de usikkerheder, som sådanne projekter altid indebærer, må det karakteriseres som meget
begrænset.
Den anden metode, intern rente, defineres som den renteværdi, der for en given pengestrøm
giver nutidsværdien nul (kan findes ved en særlig formel, men kan eventuelt findes ved at prøve
sig frem med forskellige renteværdier indtil man rammer NV=0). Den interne rente skal
sammenlignes med diskonteringsrenten, og målsætningen er, at den interne rente skal være
størst. I VVM2021 er den beregnet til 3,46% ud fra ovenstående resulterende pengestrøm, og
det indikerer ligeledes, at projektet i sig selv kun lige er samfundsøkonomisk forsvarligt.
Som anført i nærværende notat, er posten
’tidsgevinster’ særdeles afgørende
for at projekter på
transportområdet kan forsvares. VD har oplyst, at pengestrømmen i 2021 priser er (se også
figuren øverst side 3):
År 2031-2080
Tidsgevinster
2031
171
2032
178
2041
271
2042
273
2043
276
2077
368
2078
371
2079
374
Nutidsværdi
5.019
Som det ses, giver det en nutidsværdi af tidsgevinster på 5.019 mio. kr.
12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706952_0013.png
I notatet er hovedomdrejningspunktet redegørelsen af de forventede tidsgevinster i relation til
de nævnte to E45-alternativer, og konklusionen er, at dette beløb udgør 93%, altså ca. 4.500 mio.
kr., hvilket er næsten det samme som for EHM.
Dertil kommer, at anlægsomkostningerne og restværdien ved E45-alternativerne er markant
lavere, henholdsvis ca. 4.500 og 1.000 mio. kr., jf. tabellen side 7. Med omtrent uændrede
værdier af de resterende mindre poster fås som anført et slutresultat på ca. 2.000 mio. kr.
Den resulterende pengestrøm for E45-alternativerne kendes som nævnt ikke, men som
gennemgangen ovenfor viser, er den opdelt i to faser, en anlægsfase 2025-2030 og en driftsfase
2031-2079. Nutidsværdierne af disse faser er altså kendte, så de to resulterende pengestrømme
vil se ud som på denne graf (restværdierne er ikke angivet).
Resulterende pengestrømme
3.000
2.000
1.000
0
-1.000
-2.000
-3.000
-4.000
EHM (VVM2021)
Ekstra tunnelrør / Citytunnel
2025 2030 2035 2040 2045 2050 2055 2060 2065 2070 2075
Det er klart, at tallene i pengestrømmen for E45-alternativerne kan genereres ved simpel
proportionering. Hvis det gøres, vil den interne rente vise sig at være knap 5%, hvilket jo er
væsentligt over den krævede diskonteringsrente. Sammen med de 2 mia. kr. i overskud kan det
altså dokumenteres, at samfundsøkonomien ved E45-alternativerne er langt størst.
13