Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 187
Offentligt
2023-05-13
Tidsgevinster bestemmende for valg af Limfjordsforbindelser
Fra Vejdirektoratet har vi for nylig indhentet data, som ikke tidligere har være offentliggjort.
Oplysningerne vedrører tidsgevinsterne for Egholmmotorvejen (EHM) i VVM2021 og tolkningen
af disse har ført til en ny og markant erkendelse.
I det følgende gennemgås dels detaljerne om tidsgevinsterne og dels antagelser, estimater og
vurderinger af konsekvenserne for to alternative løsninger ved E45, et ekstra tresporet tunnelrør
(m. reversible kørebaner) umiddelbart øst for den eksisterende limfjordstunnel (Bypass-
løsningen) og en tunnel med 2+2 spor umiddelbart vest for den eksisterende limfjordstunnel
(Citytunnel-løsningen).
Sammenfatning
Konklusionen er, at de to alternativer vurderes at give en samfundsøkonomisk gevinst på omkring
2 mia. kr. og en intern rente på knap 5%.
Det er væsentligt mere fordelagtigt end for den foreslåede motorvej vest om Aalborg over øen
Egholm, som har en beregnet samfundsøkonomisk gevinst på 465 mio. kr. og en intern rente på
3,5%
–
lige netop den nedre grænse for acceptabel samfundsøkonomisk gevinst.
Forklaringen er, at tidsgevinsterne fra VVM2021 med Egholmmotorvejen primært består af
besparelser på det eksisterende vejnet herunder E45 og Limfjordstunnelen og ikke, som mange
forventer, trafik der flyttes til Egholmmotorvejen.
Analysen viser, at over 80% af gevinsterne opnås af trafik, som med fordel vil forblive på det
eksisterende vejnet, og at langt den største del af de samlede tidsgevinster opnås ved, at
trængslen lettes i forhold til det eksisterende vejnet.
En udvidelse af E45 med ekstra kapacitet i Limfjordskrydsningen vil derfor på en mere direkte
måde løse op for problemerne på E45, og effekten i forhold til Aalborg kommunes interne vejnet
er stort set uafhængig af, om den ekstra kapacitet tilvejebringes i vest eller i øst.
Yderligere viser nye beregninger, at begge løsninger giver en noget større reservekapacitet på
E45 ved Limfjordstunnelen over en væsentligt længere tidshorisont end med Egholmmotorvejen.
Det skal præciseres, at der sammen med disse to løsningsmuligheder ved Limfjordstunnelen
indgår en motortrafikvej nord for Bouet mod Vadum og en forbindelse til CitySyd samt en
udbygning af E45.