Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 187
Offentligt
Foretræde i transportudvalget
Egholmmotorvejen vs. udbygget E45
Tirsdag 16. maj 2023
Kaj A. Jørgensen
Ingeniør, HD, lektor emeritus v. Aalborg Universitet
Mail: [email protected] / [email protected]
Hjemmeside: www.inetdata.dk/files.htm
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706951_0002.png
Gevinst for
samfundet
Ingen
gevinst
Ingen
Samfundsøkonomien
Egholmmotorvejen
20 km motorvej over Egholm
Tunnel, to lavbroer, stort antal broer
Store konsekvenser for miljø mv.
Udbygget E45
Ekstra tunnelrør eller Citytunnel
Motortrafikvej nord for Bouet til Vadum
Ny tilslutning til City Syd
Ekstra motorvejsspor
Få konsekvenser for miljø mv.
2
Gevinst:
Ca. 2
2
mia.
kr.
kr.
ca. mia.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706951_0003.png
Egholmmotorvejen med E45-alternativer
Samfundsøkonomi
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
-2.000
-4.000
-6.000
-8.000
2011 Egholmlinjen
2011 Paralleltunnel
Øvrige poster
2021 Egholm
Tidsgevinster
2021 E45 alternativ
Anlægsomkostninger
I alt nettoresultat
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706951_0004.png
Egholmmotorvejen
Tidsgevinster over 50 år
Tidsgevinster ved vejprojekter
beregnes ud fra forskellene
mellem beregnet fordeling af
trafik i
basis
(det eksisterende
vejnet) og i et
nyt vejnet.
Gevinst opnås ved benyttelse af
en tidsbesparende/hurtigere
rute (aflastning).
Eller ved reduktion af trængsel i
det eksisterende rutenet (sparet
tidstab).
Tidsgevinster
2021 priser
400
350
300
250
?
200
150
100
50
0
2025 2030 2035 2040 2045 2050 2055 2060 2065 2070 2075 2080
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706951_0005.png
Egholmmotorvejen
Fordeling af tidsgevinster
Tidsgevinster - VVM2021 med EHM
4% 13%
38%
16%
P bolig-arbejde
P Erhverv
P Andet (fritid)
Varebiler
29%
Lastbiler
Tidsgevinster, vej:
Personbiler
Varebiler
Lastbiler
Mio. kr.
%
5.019 100
2.936 58
1.898 38
184
4
Personbiler
Bolig-Arbejde
Erhverv
Andet (Fritid mv.)
Mio. kr.
%
2.936 100
663 23
786 27
1.488 50
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706951_0006.png
Egholmmotorvejen
Fordeling af tidsgevinster
Tidsgevinster
Personbiler
Eksisterende ruter - fri rejsetid
1)
Eksisterende ruter
forsinkelsestid
2)
Eksisterende ruter i alt
Nye og overflyttede ruter - fri rejsetid
3)
Nye og overflyttede ruter
forsinkelsestid
4)
Nye og overflyttede ruter i alt
Mio. kr.
2.936
1.030
1.492
2.522
189
225
414
%
100
35
51
6
8
%
100
86
14
1) Fra trafik, som fastholder et rutevalg fra basisvejnettet, altså fra trafikanter primært på E45,
som får en bedre fremkommelighed og uden forsinkelser (aflastning).
2) Fra trafik, som ligeledes fastholder et rutevalg fra basisvejnettet, men med forsinkelser.
3) Fra trafik, der opnår en fordel ved at ændre rute til f.eks. Egholmmotorvejen. +Tidsspring!
4) Fra trafik, der ligeledes opnår en fordel ved at ændre rute, dog med forsinkelser.
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706951_0007.png
Estimerede tidsgevinster for E45 alternativer
Samlede tidsgevinster for Egholmmotorvejen: 5.019 mio. kr.
Begge de to alternativer i E45 vil give mere direkte kapacitet.
Reservekapacitet fra starten, og i en væsentligt længere tidshorisont efter at
anlæggene tages i brug.
Tidsgevinster på ‘eksisterende ruter’ vil være mindst de samme: 86%!
Halvdelen af de beregnede tidsgevinster på 14% fra ’nye og overflyttede ruter’
medtages
– primært ‘overflyttede ruter’: 7%.
Estimerede tidsgevinster for alternativer
86% af 5.019 mio. kr. fra eksisterende ruter
7% af 5.019 mio. kr. fra nye og overflyttede ruter
I alt 93% af 5.019 mio. kr.
Mio. kr.
4.316
351
4.468
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706951_0008.png
Tillægsløsninger:
Motortrafikvej nord for Bouet
mod Vadum
Forbindelse til CitySyd ved Dall
Villaby
Kridtsvinget fra centrum føres ind
under de nordgående spor og
tilsluttes E45 i højre side
Borgmesterbroen flyttes
Stigsborg Brygge tilsluttes på
forsvarlig måde
Ekstra spor på E45
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
2706951_0009.png
Samfundsøkonomien
Egholmmotorvejen med E45-alternativer
Samfundsøkonomi
mio. kr. 2021 priser
Anlægsomkostninger
Restværdi
Nettoanlægsomkostninger
Drift og vedligehold
Diverse brugergevinster (kørselsomkostninger mv.)
Eksterne effekter, afgifter mv.
I alt før tidsgevinster
Tidsgevinster
I alt nettoresultat
Intern rente
EHM
-7.084
1.489
-5.595
-548
979
610
-4.554
5.019
465
3,5%
E45
-4.500
1.000
-3.500
-500
1.000
500
-2.500
4.500
2.000
5%
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Kaj A. Jørgensen
Spørgsmål og svar
10