Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 186
Offentligt
2706927_0001.png
En 3. Limfjordsforbindelse
Civilingeniør, lektor emer. Anker Lohmann-Hansen
[email protected]
I det følgende er udarbejdet en a ajourført fremstilling af fordele og ulemper ved de to relevante
løsninger på problemerne ved krydsning af Limfjorden. De to løsninger er dels den politisk fore-
trukne motorvej vest om Aalborg over øen Egholm og dels den indlysende løsning med udbygning
af den eksisterende motorvej E45 gennem Aalborg Øst.
Egholm motorvejen (E39) passerer
de lave enge ved " Verdens Ende " i
Lindholm Fjordpark, passerer på en
lavbro over til øen Egholm og på en
dæmning tværs over Egholm. Går i
tunnel under Limfjorden og videre
langs bebyggelsen i Mølholm og Has-
seris på en dæmning. Passerer syd
om City Syd på en dal-bro over
Østerådalen, syd om Dall Villaby og
fletter sammen med E45 ved Dall
landsby.
Udbygning af E45
E45 Passerer i nord gennem et er-
hvervsområde, går i tunnel under
Limfjorden og passerer bebyggelsen
mellem Vejgaard og Aalborg Øst.
Passerer gennem Gug og forløber vi-
dere gennem dalen forbi Dall Villaby
og Dall Landsby.
Motorvej
over Egholm
Beregninger viser, at der i 2030 vil være følgende trafik over Limfjorden i de to alternativer (der ses
bort fra Limfjordsbroen, hvor trafikken vil være stort set upåvirket i de to alternativer.
Egholmmotorvej
I Egholmtunnellen: 33.500 biler i døgnet (HDT).
I Limfjordstunnellen: 76.600 biler i døgnet (HDT).
Udbygning af E45
I Limfjordstunnellen: 105.000 biler i døgnet (HDT)
– mindre trafikspring og mindre aflastning af
Limfjordsbroen.
Efterfølgende er vist en skematisk oversigt over væsentlige parametre, som har eller bør have ind-
flydelse på beslutningen om etablering af en 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg:
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen
2706927_0002.png
Trafikale problemer ved Fjord-
krydsningen
Trængsel ved Limfjordsbroen
Trængsel i Limfjordstunnellen
Aflastning af Midtbyen
Belastning af E45 gennem Aalborg
Nye tilslutningsanlæg på E45
Forbindelse til City Syd
Forbindelse til Jammerbugt
Sammenhæng med byudvikling
Erhvervstilgængelighed
Problemer/trafikuheld ved Bouet
Trafikuheld v. Limfjordstunnellen
Redundans
Egholmforbindelse
Løser ikke
Løser delvis på kort sigt
1
Løser ikke
3
Løser delvis
Løser ikke
6
Løser
Løser
Løser ikke
10
Løser delvis
12
Løser delvis
14
Løser ikke
Løser delvis
16
Udbygning af E45 m. Tunnel
Løser ikke
Løser
2
Løser ikke
4
Løser
5
Løser
7
Løser
8
Løser
9
Løser delvis
11
Løser
13
Løser
Løser delvis
15
Løser delvis
17
1
I 2030 (åbningsår) vil der fortsat være trængsel som i 2015. I et spidskvarter vil belastningsgraden B være>1.0. Frem-
skriver man trafikken til 2040, vil trængslen være nogenlunde som i 2019: 86.000 HDT og B beregnet til 1,15.
2
Belastningsgrad i 2030 under 0,8.
3
Trafikberegningerne viser, at fx Vesterbro aflastes i begrænset omfang (<10%). Det vil ikke kunne mærkes i gaderum-
met. De øvrige veje omkring Midtbyen aflastes mindre. Vestbyen belastes væsentligt af trafik via Annebergvej, som
tilsluttes E39. Den nu fravalgte løsning med en Lindholmforbindelse lå tættere på Midtbyen og ville give en noget større
aflastning af de centrale veje i Midtbyen. Argumentet herfra er ”blevet hængende” ved Egholmforbindelsen, men den
er i denne sammenhæng placeret for langt mod vest.
4
Tidligere trafikberegninger viser, at den trafikale betydning for Midtbyen stort set er uafhængig af en vestlig eller østlig
forbindelse over Limfjorden.
5
E45 udbygges fra Bouet til Svenstrup.
6
Med en Egholmforbindelse sker der ingen udbygning af E45.
7
I forbindelse med udbygning af E45 moderniseres alle tilslutningsanlæg.
8
Der etableres forbindelse til City Syd ved Dall Rasteplads – sammen med Aalborg Kommune.
9
Der etableres motortrafikvej fra E39 til Vadum.
10
Byudvikling ved Stigsborg og ved AAU/NAU belaster Limfjordstunnellen med op til 10.000 bilture dagligt.
Tidligere talte man positivt om byudviklingsmuligheder vest for Hasseris. Disse må betragtes som opgivet grundet lav-
bundsforhold og vandindvindingsinteresser. I øvrigt er en vestlig udbygning med fx boliger uheldig i trafikal sammen-
hæng, idet den tværgående trafik mellem vest og øst skal benytte Aalborg Kommunes vejnet, som ikke har kapacitet til
at rumme yderligere trafik. Der er overskud af boliger i vest og overskud af erhverv i øst.
11
E45 udbygges. E45 er placeret centralt i nutidens Aalborg.
12
God forbindelse mellem Syd og Nordvest via Egholm. Tidsbesparelse på op mod 5 minutter. Ingen sammenhæng med
E45 nord mod Frederikshavn.
13
God forbindelse til hele Vendsyssel. God forbindelse til de store erhvervsområder I Aalborg Øst incl. Port Aalborg,
AAU, NAU og Gigantium samt Midtbyen.
14
Trafikken reduceres ved Bouet, men med satsningen på Egholmforbindelsen sker der ikke nogen revision og ombyg-
ning på E45 – heller ikke ved Bouet, som er et af de trafikalt mest problematiske tilslutningsanlæg på E45.
15
Strækningen mellem Bouet og Kridtsvinget er voldsomt belastet med trafikuheld og hændelser (flere end 100 om
året). E45 ved Limfjordstunnellen skal ombygges.
16
I tilfælde af spærring af E45 Limfjordstunnellen kan trafik sydfra mod E39 og rute 11 dirigeres væk over Egholmfor-
bindelsen – og omvendt. Trafikken skal tage stilling ved Svenstrup eller Vestbjerg. I det daglige kan trafikken ikke omdi-
rigeres internt i Aalborg. Vejnettet er ikke til det.
17
I tilfælde af spærring af E45 Limfjordstunnellen kan trafik ved Limfjordstunnellen omdirigeres til et andet rør og derfra
videre mod nord. Trafikken skal tage stilling umiddelbart ved Limfjordstunnellen.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen
2706927_0003.png
Afledte effekter
Naturbelastning
Beskyttede dyrearter
Vandindvindings interesser
Støj påført nye områder
CO2 effekt
Samfundsnytte
Anlægsomkostninger
Ja
1
Ja
2
Ja
3
Ja
4
Stor
Nej
6
Meget store, godt 7 mia. kr.
Nej
Nej
Nej
Nej
5
Ret stor
Sandsynligvis
7
Store, ca. 4,5 mia. kr.
Anbefalet læsning (begge kan findes på Folketingets hjemmeside):
En 3. limfjordsforbindelse, Løsninger for tilvejebringelse af yderligere kapacitet for trafik på
tværs af Limfjorden, Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, december 2022.
Replik til ministersvar på Spørgsmål 29, Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, marts 2023.
Der er ingen tvivl om, at der gennem de seneste 10 år ved større infrastrukturprojekter er sket en
markant forskydning i varetagelsen af miljø og naturinteresser over for økonomiske og trafikale in-
teresser. Det var bl.a. tilfældet ved aflysning af motorvej over Gudenådalen ved Silkeborg og i stedet
etablering af motorvej bynært i Silkeborg. Generelt er miljøforhold langt mere på politikernes dags-
orden end tidligere.
I Aalborg er situationen den, at der er to løsninger på det indlysende trafikale problem ved på E45
ved Limfjordstunnellen, hvoraf den ene – nemlig udbygning af E45 - ikke er blevet behandlet lige-
værdigt med løsningen med motorvej over Egholm, på trods af, at den indlysende er bedre for miljø
og naturinteresser og mindst lige så god trafikalt og økonomisk.
1
Egholmmotorvejen vest om Hasseris over øen Egholm tilfører naturen omkring Aalborg et voldsomt anlægsprojekt,
som på hele strækningen belaster naturinteresser. I syd belastes Østerådalen syd for Dall Villaby med et ekstremt ud-
fletningsanlæg (varianten). På en dal-bro går vejen videre mod City Syd. Vest for Hasseris skærer vejen gennem Hasseris
Enge med meget lav jord, som kunne bidrage til biodiversitet og CO2 fangst. Ved krydsningen af Limfjorden i en tunnel
belastes det lavvandede område med risikabel gravearbejde i asbestdepot. Egholm krydses på en dæmning, som fører
frem til en lavbro til ”Verdens Ende” tværs gennem meget benyttede rekreative områder vest for Aalborg/Nørresundby.
2
Egholm er et centralt område som rasteplads for et stort antal fuglearter. Mere vigtigt i en formel sammenhæng er
Egholms rolle som habitatområde for truede dyrearter som lysbuget knortegås og strandtudse padde. Nu er der yderli-
gere konstateret oddere på Egholm – dyr som er omfattet af EU's beskyttelsesdirektiv.
3
Drastrup er et af Aalborg kommunes vigtigste grundvandsmagasiner. Siden 1986 har Kommunen arbejdet intensivt for
at forbedre og beskytte grundvandstilstanden i hele området. Fremadrettet skal trusler mod grundvandet afværges og
drikkevandsforsyningen sikres (kommuneplan).
4
Egholmmotorvejen planlægges på dæmning vest for Hasseris. De nye store bebyggelser ved Hasseris Enge og Sofiendal
Enge påføres trafikstøj, hvilket indtil nu har været fraværende. Høj støjmur op til 8 meter over terræn i engene holder
støjbelastningen under støjgrænsen på 58 dB(A).
5
En forøgelse af trafikken på E45 med fx 25% vil øge den hørbare trafikstøj med 1–2 dB(A), hvilket er svagt hørbart. En
fordobling af trafikken medfører en forøgelse af den hørbare støj på 3 dB(A), hvilket er en hørbar forskel. En opgradering
af støjskærmene langs E45 vil reducere den nuværende støjbelastning markant.
6
I den seneste beregning med Landstrafikmodellen (2021), er den samfundsmæssige forrentning opgjort til 0,242 mia.
kr. Men man har forsømt at medregne en taksering af CO2 ved anlæg. Egholmmotorvejen forventes at have et stort
CO2-udslip ved anlæg: 292.800 ton. Takseres disse til 750 kr. pr. ton, falder den samfundsmæssige værdi til ingenting.
7
Der er ikke foretaget en tidssvarende ny officiel beregning af trafikfordeling og samfundsnytte. Et skøn ud fra data fra
Vejdirektoratet viser en nettonutidsværdi på ca. 2 mia. kr. eller 5 % i intern rente.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen
Det videre forløb
Vejdirektoratet har gennem de seneste år lavet et omfattende planlægningsarbejde støttet af en
”slagkraftig” Landstrafikmodel. Desværre er Vejdirektoratet afskåret fra at lave en sammenligning
af de foreslåede alternativer til en motorvej vest om Aalborg over øen Egholm. Det bør der rettes
op på - politisk. Der er trods alt op mod 10 mia. kr. på spil.
En vurdering af løsninger for trafikbelastningen på E45 og især ved Limfjordstunnellen peger på, at
den bedste løsning rent trafikalt er en udbygning af E45 med et ekstra tunnelrør og reversible køre-
baner i Limfjordstunnellen. Denne løsning giver en betydelig reservekapacitet der, hvor efterspørgs-
len er. Det er vigtigt, at dette alternativ bliver belyst med Vejdirektoratets sædvanlige metoder og
værktøjer, idet anlægsomkostningerne er lavere og den beregnede samfundsnytte positiv.
Ligeledes er en udbygningsløsning for E45 langt bedre i forhold til miljø og indgreb i natur, så det er
indlysende, at der skal gennemføres en planlægningsproces med sammenligning af de to relevante
alternativer.
Opgaven kan deles i fire faser:
1. Trafikberegning med Landstrafikmodellen (konsolideringsberegning).
Beregning af trafikken i 2035/2040 med seneste version af Landstrafikmodellen for et basisvejnet
sammenlignet med et vejnet indeholdende en udbygning af E45 med ekstra tunnelrør ved Lim-
fjordstunnellen med kapacitet varieret efter trafikbelastningen suppleret med en forbindelse fra
E39 til Jammerbugt og en forbindelse fra E45 til City Syd. Ligeledes bør der ske en konsoliderings-
beregning for en motorvej vest om Aalborg over øen Egholm.
En kørsel med LTM koster ca. 11.000 kr. Med udarbejdelse af rapport kan denne fase afholdes inden
for en ramme på ca. 100.000 kr. Processen kan gennemføres på mindre end 3 mdr. Resultatet of-
fentliggøres og drøftes politisk.
2. Sideløbende hermed anmodes Vejdirektoratet om at skitseprojektere en udbygning af E45 som
minimum fra Bouet til Humlebakken inkl. ombygning af de relevante tilslutningsanlæg og vejforbin-
delser. Særlig vigtig er en total ombygning af Kridtsvinget, tilslutningsanlægget ved Øster Uttrup Vej
og en løsning for problemerne ved Bouet, men egentlig bør hele strækningen gennem Aalborg fra
Svenstrup til Vestbjerg gennemanalyseres.
Afsættes fx i størrelsesordenen 1 mia. kr. til udbygning af E45, vil man kunne få løst problemerne
ved Kridtsvinget og Bouet samt evt. andre påtrængende anlægsarbejder ved E45 efter Vejdirekto-
ratets anbefaling. Ved Limfjordstunnellen vil man med den ønskede underføring af Kridtsvinget
kunne øge trafiksikkerheden dramatisk og kunne øge kapaciteten med op mod 10.000 køretøjer i
døgnet.
I alt vil disse tiltag kunne udsætte behovet for anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen
Med udbygning af det nye Regionssygehus og det nye boligområde ved Stigsborg vil der ske en be-
tydelig forøgelse af trafikken på E45. Det vil medføre øget kødannelse. E45 er den centrale trafikåre
i Aalborg. Erfaringen viser, at allerede ved en døgntrafik på 75.000 køretøjer sker der begyndende
trængsel ved Limfjordstunnellen. Værre bliver det ved 85.000 køretøjer, hvor trængslen bliver kritisk
og forsinkelsen bliver i størrelsesordenen 10 minutter pr. køretøj i myldretiden.
3. Beregning af samfundsøkonomi for samme vejnet (fase 1).
Med resultaterne fra trafikberegningerne og skitseprojekteringen gennemføres en samfundsøkono-
misk analyse for de to beregnede alternativer. Her er det vigtigt at være særlig opmærksom på
skævhed i uheldsmodellen (der bør anvendes det faktiske antal færdselsuheld) og støjmodellen,
som bør udvides med angivelse af områder, hvor støjindeks ændres hørbart i såvel opadgående som
nedadgående retning.
4. Gennemførelse af en VVM vurdering for samme.
Med udgangspunkt i det udarbejdede materiale træffes beslutning om gennemførelse af en VVM
analyse. For motorvejen over Egholm vil der blot være tale om en ajourføring, medens der for ud-
bygningsalternativet for E45 bør gennemføres en egentlig analyse, som dog vil være overkommelig,
da der ikke er nævneværdige natur og miljøinteresser langs vejstrækningen gennem Aalborg.
For hele processen nedsættes en følgegruppe af fagligt engagerede personer, som får til opgave at
komme med kommentarer til det udarbejde materiale og den fortløbende proces.
Der kan foreligge et endeligt beslutningsgrundlag for politikerne efter 2 – 3 år.
Med venlig hilsen
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
Risbjergvej 9, 9260 Gistrup
Mail: [email protected]