Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 186
Offentligt
En 3. Limfjordsforbindelse
Civilingeniør, lektor emer. Anker Lohmann-Hansen
I det følgende er udarbejdet en a ajourført fremstilling af fordele og ulemper ved de to relevante
løsninger på problemerne ved krydsning af Limfjorden. De to løsninger er dels den politisk fore-
trukne motorvej vest om Aalborg over øen Egholm og dels den indlysende løsning med udbygning
af den eksisterende motorvej E45 gennem Aalborg Øst.
Egholm motorvejen (E39) passerer
de lave enge ved " Verdens Ende " i
Lindholm Fjordpark, passerer på en
lavbro over til øen Egholm og på en
dæmning tværs over Egholm. Går i
tunnel under Limfjorden og videre
langs bebyggelsen i Mølholm og Has-
seris på en dæmning. Passerer syd
om City Syd på en dal-bro over
Østerådalen, syd om Dall Villaby og
fletter sammen med E45 ved Dall
landsby.
Udbygning af E45
E45 Passerer i nord gennem et er-
hvervsområde, går i tunnel under
Limfjorden og passerer bebyggelsen
mellem Vejgaard og Aalborg Øst.
Passerer gennem Gug og forløber vi-
dere gennem dalen forbi Dall Villaby
og Dall Landsby.
Motorvej
over Egholm
Beregninger viser, at der i 2030 vil være følgende trafik over Limfjorden i de to alternativer (der ses
bort fra Limfjordsbroen, hvor trafikken vil være stort set upåvirket i de to alternativer.
Egholmmotorvej
I Egholmtunnellen: 33.500 biler i døgnet (HDT).
I Limfjordstunnellen: 76.600 biler i døgnet (HDT).
Udbygning af E45
I Limfjordstunnellen: 105.000 biler i døgnet (HDT)
– mindre trafikspring og mindre aflastning af
Limfjordsbroen.
Efterfølgende er vist en skematisk oversigt over væsentlige parametre, som har eller bør have ind-
flydelse på beslutningen om etablering af en 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg: