Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 186
Offentligt
2706926_0001.png
Foretræde for Transportudvalget
den 16.
maj 2023
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
Beskæftiget med trafik og byplanlægning siden 1967
Rådgivende ingeniør, præmietager i flere konkurrencer
Lektor emeritus trafik- og byplanlægning, AAU
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen
2706926_0002.png
Hvilke problemer skal en forbindelse over
Limfjorden ved Aalborg løse?
1.
2.
3.
4.
5.
Kapacitetsproblemerne ved Limfjordstunnellen
Uheld og hændelser på E45 ved Limfjordstunnellen
Kapacitetsproblemerne ved sammenfletningen ved Bouet
Opgradering af tilslutningsanlæg på E45
???
Er udvalget enig heri?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen
2706926_0003.png
Trængsel og kødannelse
Bouet
Kridtsvinget
Kilde
Google
Maps
Kødannelse den 29.05.2019 kl. 16
Morgentrafik kl. 7.15
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen
2706926_0004.png
Alt for mange uheld
samt 100 hændelser årligt
Morgentrafik
Eftermiddagstrafik
Kilde
AAU
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen
2706926_0005.png
Trafikken stiger
Kilde VD
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen
2706926_0006.png
Hvis vi ikke gør noget inden 2030
Problemet er bl.a. de mange tilslutningsanlæg
66.600
Kilde VD 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen
2706926_0007.png
Rute 11
E39
E45
Bouet
Bouet
Aalborg Portland
Motorvej vest om Aalborg
over øen Egholm
To løsninger: En omfartsvej vest om Aalborg over øen Egholm og en udbygning af E45 med ekstra tunnelrør
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen
2706926_0008.png
Arbejdsdeling mellem de to forbindelser
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen
2706926_0009.png
Belastningsgrad i Limfjordstunnellen 2030
Infrastrukturkommissionens terminologi
140
120
100
80
%
Kritisk trængsel
Stor
trængsel
Begyndende
trængsel
60
40
20
0
0. Basisvejnet
2. Udbygning af E45, ekstra tunnelrør
4. Motorvej over øen Egholm
Morgenspidstime
Eftermiddagsspidstime
Situationen i 2040:
B 2040: 0,89
B 2040: 1,15
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen
2706926_0010.png
Trafikale problemer ved
Fjordkrydsningen
Trængsel ved Limfjordsbroen
Trængsel i Limfjordstunnellen
Egholmforbindelse
Løser ikke
Reducerer på
kort sigt
Løser ikke
Løser delvis
Udbygning af E45 m. Tunnel
Løser ikke
Løser ikke
Løser
Aflastning af Midtbyen
Belastning af E45 gennem Aalborg
[
Løser ikke
Løser
Nye tilslutningsanlæg på E45
Forbindelse til City Syd
Løser ikke
Løser
Løser
Løser
Forbindelse til Jammerbugt
Sammenhæng med byudvikling
Løser
Løser ikke
Løser
Løser delvis
Erhvervstilgængelighed
Problemer/trafikuheld ved Bouet
Løser delvis
Løser delvis
Løser
Løser
Trafikuheld v. Limfjordstunnellen
Redundans
Løser ikke
Løser delvis
Løser delvis
Løser delvis
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen
2706926_0011.png
Afledte effekter
Naturbelastning
Beskyttede dyrearter
Vandindvindings interesser
Egholmforbindelse
Ja
Ja
Ja
Udbygning af E45 m. Tunnel
Nej
Nej
Nej
Støj påført nye områder
CO2 effekt
Samfundsnytte
Anlægsomkostninger
Ja
Stor
Ingen
Meget store, godt 7 mia. kr.
Nej
Ret stor
Positiv
Store, ca. 4,5 mia. kr.
Egholmmotorvejen tilfører naturen omkring Aalborg et voldsomt anlægsprojekt, som på hele strækningen
belaster naturinteresser. I syd belastes Østerådalen med et ekstremt udfletningsanlæg (varianten). Vest for
Hasseris skærer vejen gennem Hasseris Enge, som kunne bidrage til biodiversitet og CO2 fangst. Ved
krydsningen af Limfjorden i en tunnel belastes det lavvandede område med risikabel gravearbejde i
asbestdepot. Egholm krydses på en dæmning. Lavbro til ”Verdens Ende” tværs gennem rekreative
områder vest for Aalborg/Nørresundby.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Materiale til brug for foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen
Konklusion
Man kan undvære en motorvej over Egholm – man kan
ikke undvære en velfungerende E45
Enten udbygger man E45 med et ekstra tunnelrør
eller
Man bygger en motorvej over Egholm og udbygger E45
med et ekstra tunnelrør