Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 184
Offentligt
TIL
MINISTER FOR FØDEVARER, LANDBRUG OG
FISKERI, JACOB JENSEN
CC:
TRANSPORTMINISTER THOMAS DANIELSEN
MILJØMINISTER MAGNUS HEUNICKE
MILJØ- OG FØDEVARERUDVALGET
TRANSPORTUDVALGET
15. maj 2023
Kære Jacob Jensen,
En række af vores medlemmer fra Vedbæk Fiskeriforening, samt en række andre medlemmer af
FSK-PO, der også fisker i Øresund, har siden påbegyndelsen af Lynetteholm oplevet et stærkt
reduceret fiskeri. Fiskerne oplever - ud over faldende fangster - at fiskene er tyndere end de plejer
at være og fiskernes redskaber fyldes med mudder. Ifølge flere medier er der også fundet
koncentrationer af tungmetaller i vandet ud for Charlottenlund, der ligger 100 gang over det
normale niveau. Mistanken er, at dette skyldes Lynetteholm.
Nedgangen i fisk, har naturligvis betydet, et ganske betydelig økonomisk tab for fiskerne i nu snart
to et halvt år.
Ifølge fiskerilovens §78 kan der kun udstedes tilladelse til foranstaltninger der påvirker
”fauna og
flora på
fiskeriterritorier”,
efter der er taget stilling til en evt. erstatning eller der er indledt
forhandlinger med de fiskere, der kunne blive berørt af en sådan.
Da fiskerne i Vedbæk Fiskeriforening oplevede et reduceret fiskeri som følge af Lynetteholm,
kontaktede de By og Havn, men uden held. Derfor satte de i marts 2022 en advokat på sagen.
Første gang advokaten hørte fra By og Havn var i januar i år, hvor By og Havn kunne oplyse at en
erstatningsopgørelse til de berørte fiskere kunne forventes i 1 kvartal 2023. Erstatningen skulle
basere sig på en lang række fiskeridata, som de berørte fiskere havde indsendt.
FSK-PO vil gerne henlede opmærksomheden på, at selv om det selvfølgelig var godt at By og Havn
endelig reagerede
–
burde forhandlingerne være indledt, allerede inden tilladelsen til byggeriet var
givet. (Jf. §78 i fiskeriloven)
Det var derfor med stor forundring at Vedbæk Fiskeriforening samt deres advokat modtog en
skrivelse fra By og Havn den 28. april i år, hvori By og Havn meddelte, at de alligevel ikke så sig i
stand til at behandle spørgsmålet om erstatning.
Grunden var, ifølge By og Havn, at de ikke havde modtaget endelige fangstdata før den 28. april
samt at der er sket en ændring i Lynetteholm-projektet. Det er derfor - ifølge By og Havn - en
forudsætning for den videre gennemførelse af Lynettholms fase 2, at Trafikstyrelsens godkender
projektændringerne hvilket
–
ifølge By og Havn
–
kan have betydning behandling og opgørelse af
erstatningskrav. Det er altså til trods for gentagende skrivelser ikke lykkedes hverken Vedbæk
Fiskeriforening eller deres advokat at få By og Havn til at følge fiskerilovens bestemmelser.
De andre medlemmer af FSK-PO, som ligeledes har oplevet en nedgang i fiskeriet efter etableringen
af Lynetteholm, har oplevet den samme behandling fra By og Havn. Altså manglende svar og ingen
påbegyndt forhandling om erstatning. Også disse fiskere har også sat en advokat på sagen, men står
i dag samme sted som fiskerne fra Vedbæk.