Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 183
Offentligt
Ida Maries Vej 16
9000 Aalborg
CVR: 33806108
Nej legholmmotorvej.dk
FB: Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
Til
Transportminister
Thomas Danielsen
CC: TRU, Vejdirektoratet,
Aalborg d. 12/5-2023
Vedr. Transportministerens svar på spm. 163 af 11/5-2023 ifm. foretræde d. 12/4-2023
Med tak for svar på vores foretræde, vil vi gerne præciserer følgende.
Vejdirektoratet mener ikke at man kan sammenligne lande i EEA-rapport 20/2019. For det første tager
rapporten udgangspunkt i et veldefineret begreb, Lden 55 dB, der ikke giver anledning l store varianter af
fortolkning. Eksperter i Danmark og EU mener ikke mindre afvigelser i andre lande giver anledning l at
betvivle sammenligneligheden i rapporten, og slet ikke at s lle spørgsmålstegn ved den store forskel på
støjbelastningen i Tyskland i . Danmark, da forskellen er over 100%. Vi opfordrer derfor Vejdirektoratet l
at fremlægge dokumenta on for deres påstand.
Udviklingen i støjgener i de pågældende lande er beregnet ud fra de samme metoder i det enkelte land først
og sidst i perioden, så denne udvikling er uomtvistelig, uanset om der må e være metodevarianter imellem
de forskellige lande. I Danmark s ger den markant, mens den falder markant i Tyskland. Vejdirektoratet
bedes dokumenterer, hvad der gør at denne sammenligning i EEA-rapporten ikke kan anvendes.
Det glæder os at Vejdirektoratet anerkender mulige alterna ve og supplerende støjberegninger (slide 7), og
som man kan se i Silkeborg eksemplet, er det særdeles risikabelt at bero en MKV på en usikker
trafikprognose. På TRU høringen d. 20/1-2020 blev det anbefalet af eksperter, at man fx indførte anvendelse
af en vejs maksimale kapacitet som grundlag for støjberegning. Et væsentligt mere sikkert tal, der også tager
højde for den forøgede støjkonsekvenszonen forårsaget af s gende trafik. På denne måde kender man også
i større grad, den maksimale støjkonsekvenszone, så beboelse anlagt e er vejens etablering, men uden for
Lden 58 dB (dvs. under 58 dB), kan tage hensyn l den maksimale zone som opstår, når MKV
trafikprognoser passeres, enten pga. fejlskøn eller pga. den almindelige trafikudvikling. En metode der vil
kunne forhindre massive kommende støjgener på sigt ifm. anlæg af nye veje.