Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 183
Offentligt
2705959_0001.png
Ida Maries Vej 16
9000 Aalborg
CVR: 33806108
Nej legholmmotorvej.dk
borgerbevæ[email protected]
FB: Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
Til
Transportminister
Thomas Danielsen
CC: TRU, Vejdirektoratet,
Aalborg d. 12/5-2023
Vedr. Transportministerens svar på spm. 163 af 11/5-2023 ifm. foretræde d. 12/4-2023
Med tak for svar på vores foretræde, vil vi gerne præciserer følgende.
Vejdirektoratet mener ikke at man kan sammenligne lande i EEA-rapport 20/2019. For det første tager
rapporten udgangspunkt i et veldefineret begreb, Lden 55 dB, der ikke giver anledning l store varianter af
fortolkning. Eksperter i Danmark og EU mener ikke mindre afvigelser i andre lande giver anledning l at
betvivle sammenligneligheden i rapporten, og slet ikke at s lle spørgsmålstegn ved den store forskel på
støjbelastningen i Tyskland i . Danmark, da forskellen er over 100%. Vi opfordrer derfor Vejdirektoratet l
at fremlægge dokumenta on for deres påstand.
Udviklingen i støjgener i de pågældende lande er beregnet ud fra de samme metoder i det enkelte land først
og sidst i perioden, så denne udvikling er uomtvistelig, uanset om der må e være metodevarianter imellem
de forskellige lande. I Danmark s ger den markant, mens den falder markant i Tyskland. Vejdirektoratet
bedes dokumenterer, hvad der gør at denne sammenligning i EEA-rapporten ikke kan anvendes.
Det glæder os at Vejdirektoratet anerkender mulige alterna ve og supplerende støjberegninger (slide 7), og
som man kan se i Silkeborg eksemplet, er det særdeles risikabelt at bero en MKV på en usikker
trafikprognose. På TRU høringen d. 20/1-2020 blev det anbefalet af eksperter, at man fx indførte anvendelse
af en vejs maksimale kapacitet som grundlag for støjberegning. Et væsentligt mere sikkert tal, der også tager
højde for den forøgede støjkonsekvenszonen forårsaget af s gende trafik. På denne måde kender man også
i større grad, den maksimale støjkonsekvenszone, så beboelse anlagt e er vejens etablering, men uden for
Lden 58 dB (dvs. under 58 dB), kan tage hensyn l den maksimale zone som opstår, når MKV
trafikprognoser passeres, enten pga. fejlskøn eller pga. den almindelige trafikudvikling. En metode der vil
kunne forhindre massive kommende støjgener på sigt ifm. anlæg af nye veje.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Henvendelse af 12/5-23 vedrørende svar på ministerens kommentarer til henvendelse af 12/4-23 om støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2705959_0002.png
Vi opfordrer Vejdirektoratet eller relevant myndighed l at overveje nævnte metode, eller fremlægge
argument for ikke at anvende denne metode.
Mht. ”blåstempling af metode” vil vi opfordre Vejdirektoratet l at dokumenterer, hvorledes at beboelse
etableret op ad/tæt på MKV Lden 58 dB, iht. gældende vejledninger, sikre sig ikke at blive belastet med over
58 dB på et senere dspunkt, når trafikken s ger over prognosen.
Også det faktum, at man allerede i dag, før anlægsprojektet for 3. LFF er vedtaget, kan diskutere hvem der
er skyld i at støjgrænserne allerede er overskredet i Sofiendal Enge, vidner om et system der ikke fungerer.
Vi vil gerne opfordre myndighederne l at Silkeborg eksemplet danner grundlag for e ertanke. Ingen kan
acceptere så stor usikkerhed i støjberegningerne, specielt ikke med alle de kommende vejprojekter baseret
på samme metode. Alle er enige om at støjen ved aktuelle målinger i området ved Silkeborg, langt
overs ger hvad man kan forvente iht. MKV’s Lden-beregning baseret på årsgennemsnit. Da der ikke er et
fremviseligt sammenligningsgrundlag, henviser vi igen l slide 7 med supplerende beregninger, der i større
grad fremviser, hvad man kan forvente af støjniveau i relevante perioder. Nu vil man så symptombehandle
med støjskærme i Silkeborg, men stadig er der ingen der kender støjen ved vejens maksimale kapacitet,
med eller uden støjskærm. Det er u lstrækkeligt.
Vejdirektoratet oplyser, at der mangler kildehenvisninger. Alle slides markeret med * har henvisninger sidst i
ppt-fremlæggelsen.
Vejdirektoratet oplyser, at de ”flere gange” har e erspurgt grundlag for beregningen af de omtalte 26.000
støjbelastede borgere. De 2 forespørgsler er besvaret i brev af
13/4-22, J. nr. ANLVD04, s let l Transportministeren og Vejdirektoratet.
3/5-22, J. nr. ANLVD04-02, s let l Transportministeren og Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet erkender i brev af 29/4-22, at have misforstået konklusionen. Sam dig præciserede vi i
ovennævnte breve, hvordan beregningen er foretaget, og at de 26.000 borgere findes i den beregnede og
fremviste støjkonsekvenszone (slide 20). I svarbrev af 7/7-22 fra departementet, Transportministeriet,
udtrykkes der ikke længere tvivl om beregningen, hvorfor vi antager, at de e er færdigbehandlet og
accepteret.
Hvis Vejdirektoratet stadig mangler henvisninger skal vi gerne fremsende yderligere, hvis blot
Vejdirektoratet vil præcisere hvilke fakta de henviser l. Som oplyst dligere er alle støjberegninger baseret
på Nord2000.
Desuden vil vi opfordre l at transportministeren forholder sig l følgende fremlagt l foretræde:
Lovgivning på området, trigger values mv. iht. Slide 23
Hvorvidt anbefalingen om støjgrænse på 52 dB for nye motorveje, ønskes indført, eller i modsat
fald, hvorfor ikke. Slide 25
Hvorvidt man erkender manglende visualisering set fra beboelsesområderne nord og syd for
orden, og om man ønsker at udarbejde disse. Slide 28 mv.
Vi står al d l rådighed for konstruk v dialog og yderligere dokumenta on.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Henvendelse af 12/5-23 vedrørende svar på ministerens kommentarer til henvendelse af 12/4-23 om støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
Mvh.
Henrik Sakstrup
Talsmand
Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
Direkte mail:
[email protected]
M. 4072-1015