Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 177
Offentligt
2708280_0001.png
LYNETTEHOLM RÅDET:
FORETRÆDE FOR TRANSPORTUDVALGET DEN 16. MAJ 20
23
Ole Damsgaard, Lone Johnsen og Kim Hjerrild
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 177: Henvendelse af 11/5-23 samt præsentation fra foretræde 16/5-23 vedrørende Lynetteholm, fra Lynetteholm Rådet
LYNETTEHOLM
HVORDAN HÅNDTERES STORE RISICI VEDR. HAVMILJØ OG UAFKLAREDE SPØRGSMÅL
VEDR. DANMARKS FORPLIGTELSER?
Betydelig usikkerhed om konsekvenser for natur og miljø
Grænseoverskridende konsekvenser for miljøet: ESPOO
EU’s direktiver
DERFOR: LYNETTEHOLMPROJEKTET TILRETTELÆGGES MED KLARE MÅLSÆTNINGER OG
MILJØKRITERIER SÅ ALLE UTILSIGTEDE OG UØNSKEDE EFFEKTER FOR NATUR OG MILJØ
UNDGÅS.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 177: Henvendelse af 11/5-23 samt præsentation fra foretræde 16/5-23 vedrørende Lynetteholm, fra Lynetteholm Rådet
2708280_0003.png
LYNETTEHOLM VOKSER FRA 190 TIL 280 HA I AUGUST 2019
Cowi, Tredje Natur og Architema, 21.08.19
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 177: Henvendelse af 11/5-23 samt præsentation fra foretræde 16/5-23 vedrørende Lynetteholm, fra Lynetteholm Rådet
2708280_0004.png
LYNETTEHOLM PÅ ET SØKORT
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 177: Henvendelse af 11/5-23 samt præsentation fra foretræde 16/5-23 vedrørende Lynetteholm, fra Lynetteholm Rådet
2708280_0005.png
RAMBØLL, VVM- RAPPORTEN
”Lynetteholm opfyldningen lukker Kongedybet i begge sine udformninger og vil derfor påvirke de
lokale strømningsforhold væsentligt.”
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 177: Henvendelse af 11/5-23 samt præsentation fra foretræde 16/5-23 vedrørende Lynetteholm, fra Lynetteholm Rådet
HAVSTRATEGIEN
Indsatsprogram
”I relation til faste forbindelser er det almindelig praksis at fastsætte et krav
om, at de regionale hydrografiske påvirkninger
SKAL VÆRE SÅ TÆT PÅ 0 SOM
OVERHOVEDET MULIGT.
Der skal iværksættes alle tænkelige
afværgeforanstaltninger for at begrænse de hydrografiske påvirkninger, særligt
vedr. ind- og udstrømning til Østersøen.”
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 177: Henvendelse af 11/5-23 samt præsentation fra foretræde 16/5-23 vedrørende Lynetteholm, fra Lynetteholm Rådet
2708280_0007.png
PÅVIRKNING AF SALTVANDSGENNEMSTRØMNINGEN
GENNEM ØRESUND TIL ØSTERSØEN
0,25% /0,23% ?
eller 2 – 5%?
Deltares: Vurdering mht Østersøen kan ikke
bruges.
Grænseoverskridende miljøkonsekvenser.
Espoo/EU skal aktiveres, men kun Sverige
bliver det.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 177: Henvendelse af 11/5-23 samt præsentation fra foretræde 16/5-23 vedrørende Lynetteholm, fra Lynetteholm Rådet
DANMARK TAGER ENSIDIGT ET STORT ANSVAR FOR
ØSTERSØENS MILJØ OG DE ØKONOMISKE KONSEKVENSER
FOR ØSTERSØLANDENE
0-løsning valgt ved Storebælt, Øresund og Femern Bælt forbindelserne og
konsultation de øvrige Østersølande
Prof. Stiig Markager; ”DHIs beregninger er ikke tilstrækkelige til at afvise en
væsentlig effekt på saltholdigheden”
Hvis dette er sandt vil det få negative konsekvenser for den økologiske
tilstand i Østersøen og store økonomiske konsekvenser for alle landene
omkring Østersøen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 177: Henvendelse af 11/5-23 samt præsentation fra foretræde 16/5-23 vedrørende Lynetteholm, fra Lynetteholm Rådet
LYNETTEHOLM RÅDETS OPFORDRING:
Lynetteholmsprojektet baseres på princippet om EN 0-LØSNING med deraf afprøvede metodiske
tilgange. Det vil indebære, at Lynetteholm ikke må påvirke Øresund og Østersøen, så der opstår
(vedvarende og potentielt skadelige) kemisk/fysiske og dermed biologiske forandringer.
Der etableres ET SAMMENHÆNGENDE MILJØKVALITETSPROGRAM for alle relevante parametre
med et kontrol- og overvågningsprogram for projektet.
Et panel af UAFHÆNGIGE EKSPERTER følger projektet og rapporterer til transportministeren.
Der gennemføres EN HØRING OM ETABLERING AF EN 0-LØSNING med deltagelse af danske og
internationale eksperter umiddelbart efter sommerferien.