Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 176
Offentligt
Nørrebrogade 39, 1. tv, 2200 København
https://baeredygtigtrafik.dk/
10.05.23
Høringssvar til Trafikplan for den statslige jernbane 2023
Rådet for Bæredygtig Trafik har med interesse læst høringsudgaven af planen for den
statslige jernbane.
Generelt
Det er særdeles beklageligt, at planen kommer med flere års forsinkelse i forhold til
kravet i loven om udarbejdelse hvert 4. år. Det har betydet, at der i en længere periode
ikke har været et trafikalt grundlag for hverken Folketinget, regeringen eller regionerne
at planlægge ud fra.
At planens så samtidig er særdeles uambitiøs i forhold til hvad jernbanen kan gøre for
den grønne omstilling, gør det ikke bedre.
Det er fint med en plan for den statslige jernbane, men den burde reelt have været en
del af en samlet mobilitetsplan, hvor jernbanens fordele stilles op overfor fly- og
biltrafikkens mange dårligdomme. Og hvor man således bedre kan prioritere mellem
investeringerne i transportformerne. Bl.a. med udgangspunkt i figur 15 i planen under
materiel, der tydeligt viser at der skal ske en overflytning af trafik til jernbanen fra fly- og
biltrafikken.
Det ville som minimum være ønskeligt at have alle jernbanerne med i planen, ikke kun
de statslige. Det nævnes jo at der er andre jernbaneoperatører, der nu kører på det
statslige banenet, hvorfor netop sammenhængen til disse baners øvrige kørsel og
muligheder for samdrift kunne give planen noget mere dynamik.
Netop det forhold, at andre jernbaneoperatører og andre trafikudbydere kører på den
statslige jernbane, burde føre til overvejelser i planen om organiseringen af
jernbanedriften i Danmark. Herunder om det kunne være hensigtsmæssigt at lade den
regionale og lokale togtrafik på flere strækninger overgå til de regionale
transportudbydere.
Her kan vi henvise til forslag fra IDA om en
Mobilitetsstyrelse
med ansvar for en samlet
Mobilitetsplan.
Klimaet og den grønne omstilling
Det virker på ingen måde som om, der er tænkt på jernbanen som en meget vigtig og
væsentlig spiller i den grønne omstilling af transporten. Jernbanens energieffektivitet og
store kapacitet burde også omtales.
1