Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 175
Offentligt
Ingeniørforeningen, IDA, Kalvebod Brygge 31 – 33, 1780 København V
IDA Rail
10. maj 2023
IDA Rails høringssvar til Trafikplan for den statslige jernbane
IDA Rail har med stor interesse gennemlæst Trafikstyrelsens udkast til Trafikplan for den
statslige jernbane 2023, og er tilfredse med muligheden for at indsende et høringssvar
og komme med vores forslag til forbedringer og tydeliggørelse af mål.
IDA Rails høringssvar tager udgangspunkt i disharmonien mellem EU-kommissionens
målsætning om at fremme jernbanetrafikken og den faktiske udvikling i Danmark. Med
en forventet trafikstigning på passagersiden på blot 2 % i 2030 finder vi, at forrentningen
af de mange milliarder kroner, der trods alt investeres i jernbanen, er utilfredsstillende.
Vi stiller derfor en række konkrete forslag, der gerne skulle forøge nytteværdien af de
investerede midler. Vi mener, at forslagene vil bidrage til at bringe udviklingen i Danmark
på niveau med vores nabolande, hvor der ses helt andre vækstrater for både passager-
og godstrafik på jernbane.
Vi henviser i øvrigt til vores
Forslag til Trafikerings- og infrastrukturplan for jernbanen
2030 fra marts 2021.
IDA Rail tilbyder gerne en uddybning af høringssvaret, såfremt Trafikstyrelsen måtte
ønske dette.
Har den statslige jernbane et potentiale?
Om ti år (2033) vil den statslige jernbane tage sig markant anderledes ud.
Hovedstrækningerne vil være elektrificerede, mens regionalbaner og lokalbaner er
indrettet for batteridrevne passagertog. Signalprogrammet er udrullet på alle
strækninger. Hastigheden vil være øget til 200 km/t på hovednettet (med mulighed for
en forhøjelse til 230 km/t), og på de øvrige strækninger op til 160 km/t (men flere steder
i første omgang desværre kun til 140 km/t). Udover den faste Femern-forbindelse, vil
den nye højhastighedsstrækning på Vestfyn og den nye regionalbane Aarhus-Silkeborg
være ibrugtaget.
Den statslige jernbane bør derfor have et stort potentiale, og, alt andet lige, kunne
tiltrække flere passagerer og mere godstransport, end det er tilfældet i dag. Derfor
undrer det os, at forventningerne til passagervækst er så lave, som de er fremstillet i
høringsudgaven til Trafikplan 2023, og meget forskellig fra den udvikling der forventes i
vores nabolande.
Gøres den statslige jernbane ikke mere attraktiv og tager en større markedsandel af den
samlede trafikvækst, vil de betydelige milliardinvesteringer, der er foretaget siden 2010
for at opnå en moderne og tidssvarende jernbane, i realiteten have betydelig længere
tilbagebetalingstid end forventet, og i værste fald være spildt.
1