Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 171
Offentligt
2703103_0001.png
2023
Branchens udkast til ny køreuddannelse
Udarbejdet af følgende foreninger
Dansk Kørelærer-Union
DKU
Bent Grue
Formand
Danske Kørelæreres Landsforbund
DKL
Chris Fisker
Formand
Helsingørs Kørelærerforening
HKF
Emilio Stenbæk Malla
Formand
Foreningen Frie Kørelærere
FFK
Jane Skou Holst
Formand
Midtsjællands Kørelærerforening
Michael Christensen
Formand
Kørelærerforeningen
Lars Kruse
Formand
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 29/4-23 vedrørende forslag til en ny køreuddannelse 2023, fra Danske Kørelæreres Landsforbund m.fl.
2703103_0002.png
Fordelingsliste:
Dette dokument er sendt til følgende instanser og personer.
Færdselsstyrelsen, Brian Paust Nielsen
Vicedirektør - Kørekort.
CC.:
Transportministeriet, Thomas Danielsen
Transportminister
Transportudvalget, Rasmus Prehn
Formand, Socialdemokratiet
Transportudvalget, Jens Meilvang
Næstformand, Liberal Alliance
Transportudvalget, Lea Lykke Andersen
Udvalgssekretær
Transportudvalget, Per Movritsen
Udvalgsassistent
Transportudvalget, Jens Joel
Medlem, Socialdemokratiet
Transportudvalget, Malte Larsen
Medlem, Socialdemokratiet
Transportudvalget, Maria Durhuus
Medlem, Socialdemokratiet
Transportudvalget, Mette Reissmann
Medlem, Socialdemokratiet
Transportudvalget, Thomas Jensen
Medlem, Socialdemokratiet
Transportudvalget, Thomas Monberg
Medlem, Socialdemokratiet
Transportudvalget, Thomas Skriver Jensen
Medlem, Socialdemokratiet
Transportudvalget, Trine Bramsen
Medlem, Socialdemokratiet
Transportudvalget, Peter Juel-Jensen
Medlem, Venstre
Transportudvalget, Hans Andersen
Medlem, Venstre
Transportudvalget, Eva Kjer Hansen
Medlem, Venstre
Transportudvalget, Hans Christian Schmidt
Medlem, Venstre
Transportudvalget, Charlotte Bagge Hansen
Medlem, Moderaterne
Transportudvalget, Peter Have
Medlem, Moderaterne
Transportudvalget, Kenneth Fredslund Petersen
Medlem, Danmarksdemokraterne
Transportudvalget, Charlotte Munch
Medlem, Danmarksdemokraterne
Transportudvalget, Lars-Christian Brask
Medlem, Liberal Alliance
Transportudvalget, Niels Flemming Hansen
Medlem, Det Konservative Folkeparti
Transportudvalget, Mona Juul
Medlem, Det Konservative Folkeparti
Transportudvalget, Kim Edberg Andersen
Medlem, Nye Borgerlige
Transportudvalget, Nick Zimmermann
Medlem, Dansk Folkeparti
Transportudvalget, Sofie Lippert
Medlem, Socialistisk Folkeparti
Transportudvalget, Signe Munk
Medlem, Socialistisk Folkeparti
Transportudvalget, Anne Valentina Berthelsen
Medlem, Socialistisk Folkeparti
Transportudvalget, Jette Gottlieb
Medlem, Enhedslisten
Transportudvalget, Samira Nawa
Medlem, Radikale Venstre
Transportudvalget, Noah Sturis
Medlem, Alternativet
Færdselsstyrelsen, Stefan Søsted
Direktør
Færdselsstyrelsen, Anne Mikkelsen
Kontorchef
Færdselsstyrelsen, Ove Rasmussen
Kontorchef
Færdselsstyrelsen, Rasmus Agerskov - Kontorchef
1
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 29/4-23 vedrørende forslag til en ny køreuddannelse 2023, fra Danske Kørelæreres Landsforbund m.fl.
2703103_0003.png
Hvem står bag kørelærerbranchen:
Bag dette udkast til en ny køreuddannelse anno 2023 står den samlede organiserede kørelærerbranche, som består af 6
foreninger. Disse 6 foreninger repræsenterer hovedparten af alle kørelærere i Danmark, både selvstændige,
fuldtidsansatte, deltidsansatte, indehavere af køreskoler m.fl.
De 6 foreninger er herunder listet med navn og kontaktoplysninger og står selvfølgelig alle til rådighed for yderligere
spørgsmål og kommentarer.
Dansk Kørelærer-Union
Bent Grue
Formand
[email protected]
40 76 77 78
Danske Kørelæreres Landsforbund
Chris Fisker
Formand
[email protected]
53 78 78 41
Helsingørs Kørelærerforening
Emilio Stenbæk Malla
Formand
[email protected]
60 21 14 21
2
Foreningen af Frie Kørelærere
Jane Skou Holst
Formand
[email protected]
30 70 99 63
Midtsjællands
Kørelærerforening
Michael Christensen
Formand
[email protected]
29 25 00 78
Kørelærerforeningen
Lars Kruse
Formand
[email protected]
28 15 85 08
Skulle der være interesse for at foreningerne afholder en workshop for et samlet transportudvalg, vil vi gerne stå til
rådighed for dette. På denne workshop kan alle stille deres spørgsmål omkring den kommende nye køreuddannelse til
branchen.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 29/4-23 vedrørende forslag til en ny køreuddannelse 2023, fra Danske Kørelæreres Landsforbund m.fl.
2703103_0004.png
Forord:
I kørelærerbranchen er der et stort ønske om at forbedre den nuværende køreuddannelse, som er helt tilbage fra 1986,
hvor der sidst blev lavet store ændringer.
Tiden, trafikken, adfærden og uddannelsesmulighederne er løbet fra den nuværende uddannelse.
I Danmark har vi én af verdens bedste køreuddannelser, men den kan gøres endnu bedre og meget mere fleksibel for den
enkelte køreskole/kørelærer/elev.
Arbejdet med at forbedre uddannelsen har nu stået på igennem de sidste 5 år, over skiftende regeringer, ministre og
transportudvalg. Kørelærerbranchen er hele tiden kommet med input fra sidelinjen, men nu vil vi sætte endnu mere skub i
processen, så vi forhåbentlig efter lang tids arbejde kan nå i mål.
Vi præsenterer derfor vores bud på en ny og forbedret køreuddannelse til de kommende danske bilister.
Der er taget udgangspunkt i den nuværende
”Bekendtgørelse
om undervisningsplan for køreuddannelsen til almindelig
bil (kategori B)”, som vi mener danner et godt fundament at bygge videre på. Vi har ligeledes brugt den nuværende
”Lærervejledning
om køreuddannelsen til kategori B” som udgangspunkt til det nye arbejdsdokument, vi har lavet.
Herudover henvises der til pressemeddelelsen af det nye 4. Kørekortsdirektiv fra EU som netop er udsendt her 1. marts
2023, som blandt andet nævner, at Danmark har en god uddannelse, og at man ser en fornuft i at gøre brug af den danske
model, hvor vi har vores ledsagerordning (17-års ordningen). Den giver en ny bilist under 18 år mulighed for at komme
ud at køre med en ledsager allerede som 17-årig selvfølgelig efter endt køreuddannelse og beståede køreprøver.
Kildehenvisninger:
3
Bekendtgørelse om undervisningsplan for køreuddannelsen til almindelig bil (kategori B)
BEK nr 757 af 29/05/2020
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/757
Lærervejledning om køreuddannelsen til kategori B vers. 9.15
https://fstyr.dk/da/-/media/FSTYR-lister/Publikationer/Vejledning-om-k%C3%B8reuddannelsen-til-kategori-B.pdf
Bekendtgørelse om kørekort
BEK nr 1843 af 22/09/2021
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1843
Trafiksikkerhed: Kommissionen foreslår ajourførte kørekortkrav og bedre håndhævelse af færdselsreglerne på tværs af
grænserne
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/da/ip_23_1145
DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL
https://transport.ec.europa.eu/system/files/2023-03/COM_2023_127.pdf
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 29/4-23 vedrørende forslag til en ny køreuddannelse 2023, fra Danske Kørelæreres Landsforbund m.fl.
2703103_0005.png
Fakta omkring risiko, holdning og adfærd:
Risikoen for at komme ud for en færdselsulykke er særlig stor for den mindre rutinerede bilist. De menneskelige fejl
spiller en afgørende rolle ved størsteparten af ulykkerne (ca. 80-90%), og da uerfarne begynderbilister ofte synes
tilbøjelige til at overvurdere egne evner og undervurdere risikoen, er det nærliggende at søge at forebygge ulykkerne
gennem køreuddannelsen.
Her er det ikke tilstrækkeligt at fremhæve færdselslovens idealer og krav om, hvordan man bør, skal og må færdes. Der
skal i undervisningen især lægges vægt på at gøre eleven bekendt med de risikoforhold og farer, der trods gældende
regler dagligt opstår i trafikken
Det er vigtigt, at eleven lærer hurtigt at opfatte og bedømme de forskellige faretegn ved andre trafikanters adfærd,
køretøjernes manøvreegenskaber, vejen, vejret og føret, således at eleven kan forudse situationerne og i tide reagere
rigtigt over for dem.
Det er endvidere vigtigt, at undervisningen indeholder elementer, der generelt påvirker elevens holdninger og adfærd i
trafikken i positiv retning.
For at sikre en så sikker og høj trafiksikkerhed igennem køreuddannelsen, skal undervisningen fra begyndelsen og indtil
bestået praktisk prøve foregå hos en godkendt kørelærer.
Grundet de ofte menneskelige fejl og dét, at man ikke kan følge færdselslovens idealer, gør at undervisningen IKKE skal
foretages af forældre eller tilsvarende voksne, da de ikke har de nødvendige faglige kompetencer og muligheder for at
gribe ind i kørslen. Undervisningen bør og skal foregå i en godkendt skolevogn, for at uddannelsen kan foretages ud fra
et forsvarligt trafiksikkerhedsmæssigt aspekt.
Undervisningen skal i høj grad orienteres mod køreuddannelsens egne mål og ikke snævert mod beståelse af køreprøven.
Det bør i den forbindelse gøres eleven klart, at en bestået køreprøve ikke er noget bevis på, at man nu er færdig med sin
uddannelse som bilist. Ved prøven bliver man ikke bedømt som rutineret bilist, netop fordi man endnu mangler erfaring
og rutine.
Det er derfor en rigtig god støtte vi i Danmark har valgt at indføre
”Ledsaget
kørsel (17-års ordningen)”, som netop kan
give støtte og vejledning til den nye bilist i den første tid, efter de har bestået deres praktiske prøve og erhvervet sig et
kørekort.
Kørelæreren bør derfor indskærpe eleven, at man under de første års kørsel søger at udvide sin erfaring om risikoforhold
og faremuligheder.
Dette vil ofte kræve, at man kører mere forsigtigt end mere erfarne bilister.
Kørelæreren bør især advare mod en almindelig tendens til, at man hurtigt vænner sig til en risikobetonet køremåde, fordi
den ikke nødvendigvis får ubehagelige følger - ikke på grund af ens egen dygtighed, men alene på grund af heldige
omstændigheder.
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 29/4-23 vedrørende forslag til en ny køreuddannelse 2023, fra Danske Kørelæreres Landsforbund m.fl.
2703103_0006.png
Undervisningens tilrettelæggelse:
At køre bil er i sagens natur en praktisk handling. Derfor må køreuddannelsen også have sit tyngdepunkt i indøvelsen af
praktiske færdigheder. Det vil således være mest hensigtsmæssigt at lade den praktiske undervisnings forløb være
bestemmende for, hvordan den teoretiske undervisning skal tilrettelægges og gennemføres.
Den praktiske undervisning indledes med manøvrer på en lukket øvelsesplads, fortsættes derefter med øvelseskørsel på
almindelig vej og afsluttes med manøvrer på et køreteknisk anlæg.
Et gennemgående princip ved tilrettelæggelsen af den praktiske undervisning er, at eleven hele tiden føres fra en lettere
til en vanskeligere øvelse og desuden får lejlighed til repetition af foregående øvelser, således at indøvede færdigheder
fæstnes eller styrkes.
Et modul, der ikke er gennemført tilfredsstillende, skal gentages/repeteres i et sådant omfang, at eleven kan gennemføre
modulet med de underliggende manøvrer med tilfredsstillende resultat. Først herefter kan eleven fortsætte til næste
modul.
Ligeledes skal der bestås en teoretisk modulprøve for hvert modul, som er i samme stil som den afsluttende teoriprøve.
Videospørgsmål, billedspørgsmål, multiple-choice etc.
Der benyttes et præstationskrav i køreuddannelsen, hvor der blandt andet står følgende:
”beherske
orienterings- og manøvrefærdigheder samt andre færdigheder; det vil sige, at eleven i praksis skal kunne
orientere sig kritisk, håndtere køretøjets betjeningsudstyr korrekt, udføre manøvrer fejlfrit samt udføre andre
færdigheder korrekt”
Med dette menes, hvornår eleven reelt er klar til at gå videre med de næste øvelser/moduler, men ligeledes benyttes dette
præstationskrav til, blandt andet, at vurdere eleven til den praktiske prøve, og om eleverne er klar til at komme ud i
trafikken alene uden en kørelærer ved siden af til at kunne gribe ind i kørslen, hvis dette skulle blive nødvendigt.
5
Holdningsbearbejdning:
Et væsentligt element i køreuddannelsen er bearbejdning af elevens holdninger i trafikken. En sådan
holdningsbearbejdning kræver, at eleven aktivt tager stilling til de enkelte emneområder. Bearbejdning af elevens
holdninger er væsentlig såvel i den teoretiske som i den praktiske undervisning. Dette forudsætter en aktiv dialog mellem
kørelæreren og køreeleverne og køreeleverne imellem på holdet.
Der skal således gennemføres undervisningssamtaler (ledet diskussion). Køreeleverne skal derfor være på samme
undervisningsmæssige niveau i køreuddannelsen. Hermed menes, at eleverne skal være nået til den samme lektion i
undervisningsforløbet.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 29/4-23 vedrørende forslag til en ny køreuddannelse 2023, fra Danske Kørelæreres Landsforbund m.fl.
2703103_0007.png
Opsummering af undervisningstid
Nuværende kontra Ny køreuddannelse:
Eksisterende køreuddannelse:
Med henvisning til
”Lærervejledning
om køreuddannelsen til kategori B” vers. 9.15 skal den nuværende undervisning
mindst indeholde følgende antal obligatoriske lektioner à mindst 45 minutters varighed:
29 lektioner i teorilokale
4 lektioner på lukket øvelsesplads
16 lektioner i manøvrer på vej
4 lektioner i manøvrer på køreteknisk anlæg
Undervisningen er i forslaget opdelt i moduler, som består af én eller flere lektioner à 45 minutter.
Den samlede undervisningstid på 53 lektioner á 45 minutter er et absolut minimum for at kunne gennemføre en
forsvarlig undervisning.
Kørelæreren skal regne med, at elever vil have behov for yderligere repetitioner såvel i teoretiske emner som i praktiske
manøvrer.
Især ved mange praktiske manøvrer vil elever have behov for op til det dobbelte af den anførte tid. (Kilde:
Lærervejledningen)
Forslag til Ny køreuddannelse 2023:
I dette udkast til den nye køreuddannelse foreslår vi, at der bliver en samlet undervisningstid på minimum 56 lektioner á
45 minutter, hvor der vil kunne afholdes maksimalt 7 lektioner á 45 minutter som E-Læring. Dette dog kun hvis den
enkelte køreskole/kørelærer gør brug af denne mulighed.
32 lektioner i teorilokale
4 lektioner på lukket øvelsesplads
16 lektioner i manøvrer på vej
4 lektioner i manøvrer på køreteknisk anlæg
6
Det nøjagtige indhold i den teoretiske og praktiske undervisning er fastlagt i delmålene, hvorimod varighed og antal af
de enkelte lektioner - udover de i kørekortbekendtgørelsen fastlagte obligatoriske minimumsantal - er afhængig af
elevens individuelle behov. (Kilde: Lærervejledningen)
På de følgende sider findes en vejledning til forståelse af, hvordan de kommende moduler kan benyttes. Denne
vejledning skal bruges som et arbejdsdokument til det videre arbejde med implementeringen af den nye køreuddannelse.
Der findes beskrivelser af hvilke hovedafsnit og underafsnit fra
”Bekendtgørelse
om undervisningsplan for
køreuddannelsen til almindelig bil (kategori B)”,
som tiltænkes at skulle indgå i det enkelte modul.
Ligeledes findes der oversigt over antal teorilektioner, praktiske kørelektioner og eventuelle mulige E-Lærings-lektioner.
Den enkelte elev kan bevæge sig frit inden for det enkelte modul i forhold til teori og praktisk undervisning. På denne
måde sikre vi at den enkelte elev kommer i fokus.
For at kunne overholde princippet om integreret teoretisk og praktisk undervisning må undervisningen på samme
undervisningsdag højst bestå af 6 lektioner af 45 minutter. Undervisningen må højst omfatte 4 lektioner af 45 minutter i
teorilokale og 2 lektioner af 45 minutter i praktisk køreundervisning. Ved kørsel på motorvej er det dog tilladt at anvende
3 lektioner af 45 minutter på samme undervisningsdag, således at det samlede antal lektioner pr. undervisningsdag i dette
tilfælde må udgøre 7 lektioner.
Særlige regler for manøvrebane og køreteknisk anlæg er beskrevet under de enkelte afsnit på side 12.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 29/4-23 vedrørende forslag til en ny køreuddannelse 2023, fra Danske Kørelæreres Landsforbund m.fl.
2703103_0008.png
Selvstudium:
Ansøgere, der er fraværende fra køreundervisningen i højst 4 lektioner af 45 minutters varighed i teorilokale (teoretiske
emner), kan på særlige vilkår indhente det forsømte ved selv at gennemgå de manglende teoretiske emner (selvstudium).
Årsagen til fraværet har ingen betydning for muligheden for selvstudium.
Selvstudium kan gennemføres uden for køreskolen, men undervisningen er først gennemført, når kørelæreren har sikret
sig, at eleven har indlært pensummet med tilfredsstillende resultat og i lektionsplanen har bekræftet dette.
Der er ikke begrænsninger i de afsnit i undervisningsplanen, der kan gennemføres ved selvstudium, men ved selvstudium
af teoretiske emner, der enten er kompliceret eller indebærer bearbejdning af køreelevernes holdning er og adfærd, skal
kørelæreren igennem aktiv dialog sikre sig, at eleven har indlært pensummet med tilfredsstillende resultat, herunder opnået
den ønskede holdning og adfærd.
Selvstudium må ikke indgå som et planlagt forløb i den udbudte undervisning.
Når lektionen har været gennemført som selvstudium skal dette noteres, eventuelt i den ny digitale udgave
af ”Ansøgning
om kørekort
– P23”.
Hvilke lektioner fra teoriundervisningen, der er gennemført ved selvstudium.
Kørelærerens bekræftelse på, at denne har sikret sig, at ansøgeren i tilfredsstillende omfang har lært
uddannelsesmålene i den omhandlede teori.
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 29/4-23 vedrørende forslag til en ny køreuddannelse 2023, fra Danske Kørelæreres Landsforbund m.fl.
2703103_0009.png
Modul 1
Generelt:
Modulet omhandler undervisning i følgende hovedafsnit og underafsnit:
BILENS INDRETNING, UDSTYR,
BETJENING OG DOKUMENTER - TRAFIKANTADFÆRD - SÆRLIGE RISIKOFORHOLD I TRAFIKKEN
-
Betingelser for at få kørekort - Køreprøvens gennemførelse - MANØVRER PÅ LUKKET ØVELSESPLADS
Der lægges vægt på, at undervisningen skal følge et velovervejet forløb med intro til selve kørekortet samt generel viden
omkring adfærd blandt trafikanter og de særlige risikoforhold, som er forbundet med bilkørsel.
Holdningsbearbejdning:
Et væsentligt element i køreuddannelsen er bearbejdning af elevens holdninger i trafikken. En sådan
holdningsbearbejdning kræver, at eleven aktivt tager stilling til de enkelte emneområder. Bearbejdning af elevens
holdninger er væsentlig såvel i den teoretiske som i den praktiske undervisning. Dette forudsætter en aktiv dialog mellem
kørelæreren og køreeleverne og køreeleverne imellem på holdet.
Der skal således gennemføres undervisningssamtaler (ledet diskussion). Køreeleverne skal derfor være på samme
undervisningsmæssige niveau i køreuddannelsen. Hermed menes, at eleverne skal være nået til den samme lektion i
undervisningsforløbet.
Modul 1
Teori:
Teoriundervisning
minimum 8 lektioner á 45 minutter. Heraf kan 2 lektioner á 45 minutter afvikles som E-læring.
Følgende afsnit:
1 + 4 + 8 + 10.1 + 10.2
Den enkelte køreskole/kørelærer vælger selv, hvordan forløbet skal sammensættes.
Eksempel 1: 2 teoriaftener á 4 x 45 minutter
Eksempel 2: 4 aftener á 2 x 45 minutter.
Køreskolen/kørelæreren kan vælge at tilbyde E-læring. Disse emner præciseres længere nede.
Modulet afsluttes med en teoretisk modulprøve 1, som er i samme stil som den afsluttende teoriprøve. Videospørgsmål,
billedspørgsmål, multiple-choice tests etc.
8
Modul 1
Praktisk:
Praktisk køreundervisning
minimum 4 lektioner á 45 minutter.
Afsnit 2
Denne undervisning vil foregå på et lukket øvelsesanlæg under instruktion af en godkendt kørelærer.
De 4 lektioner á 45 minutter vil alle foregå på et lukket øvelsesanlæg (Lukket Øvelsesplads).
Modul 1
E-læring:
Her ville man kunne foretage E-læring i hovedafsnit 1, omhandlende
BILENS INDRETNING, UDSTYR, BETJENING
OG DOKUMENTER
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 29/4-23 vedrørende forslag til en ny køreuddannelse 2023, fra Danske Kørelæreres Landsforbund m.fl.
2703103_0010.png
Modul 2
Generelt:
Modulet omhandler undervisning i følgende hovedafsnit og underafsnit:
KØRETØJERS MANØVREEGENSKABER -
VEJFORHOLD - GRUNDREGLER FOR BILKØRSEL - MANØVRER PÅ VEJ
Der lægges i undervisningen vægt på at understøtte elevens viden om de enkelte køretøjers typiske adfærd og
karakteristika i trafikken, samt viden om de grundlæggende regler som forebyggelse til de første kørsler på vej.
Undervisningen foregår ude på vejene og i byerne, på alle tidspunkter af dagen, for at lære de forskelle tidspunkters
trafikadfærd.
Risikoen for at komme ud for en færdselsulykke er særlig stor for den mindre rutinerede bilist. De menneskelige fejl
spiller en afgørende rolle ved størsteparten af ulykkerne (ca. 80-90%), og da uerfarne begynderbilister ofte synes
tilbøjelige til at overvurdere egne evner og undervurdere risikoen, er det nærliggende at søge at forebygge ulykkerne
gennem køreuddannelsen.
Her er det ikke tilstrækkeligt at fremhæve færdselslovens idealer og krav om, hvordan man bør, skal og må færdes. Der
skal i undervisningen især lægges vægt på at gøre eleven bekendt med de risikoforhold og farer, der trods gældende
regler dagligt opstår i trafikken.
Modul 2
Teori:
Teoriundervisning
minimum 16 lektioner á 45 minutter. Heraf kan 4 lektioner á 45 minutter afvikles som E-læring.
Følgende afsnit:
3 + 5 + 6 + 7.1 - 7.15
Den enkelte køreskole/kørelærer vælger selv, hvordan forløbet skal sammensættes.
Eksempel 1: 4 teoriaftener á 4 x 45 minutter
Eksempel 2: 8 aftener á 2 x 45 minutter.
Køreskolen/kørelæreren kan vælge at tilbyde E-læring. Disse emner præciseres længere nede.
Modulet afsluttes med en teoretisk modulprøve 2, som er i samme stil som den afsluttende teoriprøve. Videospørgsmål,
billedspørgsmål, multiple-choice tests etc.
9
Modul 2
Praktisk:
Praktisk køreundervisning
minimum 8 lektioner á 45 minutter.
Denne undervisning vil foregå ude på vejene under instruktion af en godkendt kørelærer.
Følgende afsnit:
7.1 - 7.15
Et gennemgående princip ved tilrettelæggelsen af den praktiske undervisning er, at eleven hele tiden føres fra en lettere
til en vanskeligere øvelse og desuden får lejlighed til repetition af foregående øvelser, således at indøvede færdigheder
fæstnes eller styrkes.
Et emne/en manøvre, der ikke er gennemført tilfredsstillende, skal gentages/repeteres i et sådant omfang, at eleven kan
gennemføre emnet/manøvren med tilfredsstillende resultat. Først herefter kan eleven fortsætte til næste emne/manøvre.
Modul 2
E-læring:
Her ville man kunne foretage E-læring i hovedafsnit 3 + 5, omhandlende
KØRETØJERS MANØVREEGENSKABER -
VEJFORHOLD
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 29/4-23 vedrørende forslag til en ny køreuddannelse 2023, fra Danske Kørelæreres Landsforbund m.fl.
2703103_0011.png
Modul 3
Generelt:
Modulet omhandler undervisning i følgende hovedafsnit og underafsnit:
MANØVRER PÅ VEJ
I dette modul vil undervisningen foregår på motorvej og i tættere trafik med flere vognbaner. Ligeledes indøves
parkeringsmanøvre ude blandt de andre trafikanter.
Modul 3
Teori:
Teoriundervisning
minimum 6 lektioner á 45 minutter.
Følgende afsnit:
7.16 - 7.21
Den enkelte køreskole/kørelærer vælger selv, hvordan forløbet skal sammensættes.
Eksempel 1: 2 teoriaftener á 3 x 45 minutter
Eksempel 2: 3 aftener á 2 x 45 minutter.
Modulet afsluttes med en teoretisk modulprøve 3, som er i samme stil som den afsluttende teoriprøve. Videospørgsmål,
billedspørgsmål, multiple-choice tests etc.
Modul 3
Praktisk:
Praktisk køreundervisning
minimum 6 lektioner á 45 minutter.
Denne undervisning vil foregå ude på vejene under instruktion af en godkendt kørelærer.
Følgende afsnit:
7.16 - 7.18
Praktisk undervisning i afsnit 7.19 skal gennemføres i løbet af de 4 moduler i forbindelse med Kørsel på vej.
Praktisk undervisning i afsnit 7.20 - 7.21
KAN
gennemføres i løbet af de 4 moduler, og
KUN
hvis dette kan ske indenfor
en 45 minutters lektion i Kørsel på vej.
I forbindelse med afsnit 7.20 kan følgende tunneler benyttes:
Tårnbytunnelen
Frederikssundsvejstunnelen
Englandsvejstunnelen
Guldborgsundtunnelen
Limfjordstunnelen
Silkeborgtunnelen
Nordhavnstunnelen
10
Modul 3
E-læring:
Det anbefales IKKE, at der benyttes E-læring i Modul 3. Men det anbefales, at alle forudgående emner med fordel ville
kunne repeteres som E-læring.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 29/4-23 vedrørende forslag til en ny køreuddannelse 2023, fra Danske Kørelæreres Landsforbund m.fl.
2703103_0012.png
Modul 4
Generelt:
Modulet omhandler undervisning i følgende hovedafsnit:
MANØVRER PÅ KØRETEKNISKE ANLÆG -
FORBEREDELSE TIL KØREPRØVE
I dette modul vil undervisningen foregå på vejene og på Køreteknisk Anlæg.
Modul 4
Teori:
Teoriundervisning
minimum 2 lektioner á 45 minutter. Heraf kan 1 lektion á 45 minutter afvikles som E-læring.
Følgende afsnit:
9 + 10
Den enkelte køreskole/kørelærer vælger selv, hvordan forløbet skal sammensættes.
Eksempel 1: 1 teoriaften á 2 x 45 minutter
Køreskolen/kørelæreren kan vælge at tilbyde E-læring. Disse emner præciseres længere nede.
Modulet afsluttes med en teoretisk modulprøve 4, som er i samme stil som den afsluttende teoriprøve. Videospørgsmål,
billedspørgsmål, multiple-choice tests etc.
Modul 4
Praktisk:
Praktisk køreundervisning
minimum 6 lektioner á 45 minutter.
Denne del af undervisning vil foregå både ude på vejene samt på køreteknisk anlæg under instruktion af en godkendt
kørelærer.
Følgende afsnit:
Repetition af forud indlærte manøvre i Kørsel på vej afsnit 7.1 - 7.21
Undervisning i afsnit 9
De 4 ud af de minimum 6 lektioner skal foregå på køreteknisk anlæg (Glatbane)
11
Modul 4
E-læring:
Her ville man kunne foretage E-læring i hovedafsnit 10, omhandlende
FORBEREDELSE TIL KØREPRØVE
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 29/4-23 vedrørende forslag til en ny køreuddannelse 2023, fra Danske Kørelæreres Landsforbund m.fl.
2703103_0013.png
Manøvrebane:
Samlet undervisningstid på Lukket Øvelsesplads er minimum 4 lektioner á 45 minutter under instruktion af godkendt
kørelærer.
2.1
Forberedelse til kørsel
2.2 Igangsætning og standsning
2.3 Kørsel i 8-tal
2.4 Forlæns og baglæns kørsel med målbremsning
2.5 Baglæns kørsel med svingning
2.6 Forlæns og baglæns slalom
2.7 Parkering ved vejkant
2.8 Kørsel i 2. gear, højresving og eventuel hård opbremsning uden hjulblokade
2.9 Vending
2.10 Parkering i båse
Det er tilladt at gennemføre 4 lektioner af 45 minutter på lukket øvelsesplads i stedet for førnævnte 2 lektioner i praktisk
køreundervisning, beskrevet på side 6. Det samlede antal lektioner på denne undervisningsdag vil således kunne udgøre 8
lektioner.
Køreteknisk anlæg:
Samlet undervisningstid på Køreteknisk Anlæg er minimum 4 lektioner á 45 minutter, under instruktion af godkendt
kørelærer.
9.1
Vejgreb og belæsning
9.2
Hastighed, centrifugalkraft, bremselængde og vejgrebets udnyttelse
9.3
Hindringer på vejen og slalom
9.4
Genvindelse af vejgreb efter udskridning
9.5
Bevare herredømmet efter kørsel ud over høj vejkant
12
Det er endvidere tilladt at gennemføre op til 5 lektioner af 45 minutter på køreteknisk anlæg i stedet for førnævnte 2
lektioner i praktisk køreundervisning, beskrevet på side 6. Det samlede antal lektioner på denne undervisningsdag vil
således kunne udgøre op til 9 lektioner.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 29/4-23 vedrørende forslag til en ny køreuddannelse 2023, fra Danske Kørelæreres Landsforbund m.fl.
2703103_0014.png
Teoretisk prøve:
Nedenfor findes et udkast til et nyt regelsæt for afvikling af teoriprøver anno 2024.
Eleven skal have kendskab til følgende retningslinjer for teoriprøven og ved evaluerende prøver i køreskolen have opnået
kendskab til prøvevilkårene:
1) Prøven har normalt en varighed på ca. en halv time.
2) Prøven foretages digitalt og gennemføres ved forevisning af en tilfældigt udvalgt række spørgsmål blandt
Færdselsstyrelsens godkendte teoriprøvebilleder og videosekvenser med indtalte spørgsmål og svarmuligheder samt
tilhørende afkrydsningsfelter til besvarelse.
Til sikring af korrekt ordlyd og formulering af teoriprøvespørgsmål, deltager kørelærerbranchen med deres
repræsentanter i jævnlige kontrol-workshops sammen med Færdselsstyrelsen. Ved tvister i udformningen eller
formulering fjernes spørgsmålet.
3) Ansøger, der på grund af særlige forhold, der skal være dokumenterede, ikke kan aflægge sædvanlig prøve, kan
henvises til en specialprøve, hvor den tilsynsførende fx oplæser spørgsmålene eller standser prøven mellem hvert
spørgsmål, der gives ekstra tid til afvikling af denne type prøver.
13
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 29/4-23 vedrørende forslag til en ny køreuddannelse 2023, fra Danske Kørelæreres Landsforbund m.fl.
2703103_0015.png
Praktisk prøve:
Nedenfor findes et udkast til et nyt regelsæt for afvikling af praktiske prøver anno 2024.
Eleven skal have kendskab til følgende retningslinjer for den praktiske prøve og ved evaluerende prøver i køreskolen
have opnået kendskab til prøvevilkårene:
1) Den kørselstid, der afsættes til bedømmelse af ansøgerens færdigheder og adfærd i trafikken, må ikke være under 25
minutter ved den praktiske prøve til kategori B.
Prøvetiden kan om nødvendigt forlænges og kan afbrydes, hvis ansøgerens kørefærdighed er meget ringe.
2) Prøven i kørsel gennemføres med den prøvesagkyndige ved siden af ansøgeren i en godkendt skolevogn, som
ansøgeren selv skal stille til rådighed. Kørelæreren kan, medmindre ansøgeren eller den prøvesagkyndige har væsentlige
indvendinger imod det, overvære prøven fra bilens bagsæde. Som led i prøvestedets kvalitetssikring af den praktiske
prøve kan yderligere en prøvesagkyndig efter forudgående orientering af kørelæreren overvære prøven. Denne advisering
skal foretages skriftligt og med mindst 5 hverdages varsel til kørelæreren.
3) Under prøven anses ansøgeren som bilens fører med deraf følgende ansvar og forpligtelser.
4) Færdighed i kontrol af bilens lovpligtige udstyr indgår som led i den praktiske prøve. Under kontrollen skal ansøgeren,
uden brug af værktøj, undersøge og tage stilling til, om de dele, der undersøges, opfylder lovkravene, herunder kunne
forklare, hvordan kontrollen udføres. Når det skal kontrolleres om væsker, fx motorolie, sprinklervæske etc., er påfyldt i
tilstrækkelig mængde, skal den prøvesagkyndige i de situationer, hvor kontrollen af det konkrete prøvekøretøj
gennemføres ved en kontrollampe, anmode ansøgeren om at udpege påfyldningsstedet for fx motorolie, sprinklervæske
etc.
Eleven trækker selv et spørgekort tilpasset typen af bil, el-bil/ikke el-bil.
Til sikring af korrekt ordlyd og formulering af kontrolspørgsmål, deltager kørelærerbranchen med deres repræsentanter i
jævnlige kontrol-workshops sammen med Færdselsstyrelsen. Ved tvister i udformningen eller formulering fjernes
spørgsmålet.
5) Ansøgeren skal køre efter den prøvesagkyndiges anvisninger om rute og manøvrer. Anvisningerne gives tydeligt og i
så god tid, at ansøgeren kan opfatte og forstå dem og nå at forberede og udføre det anviste. Den prøvesagkyndige leder
prøven på en sådan måde, at ansøgeren ikke tvinges ud i unormale færdselssituationer eller tilskyndes til at handle mod
færdselsreglerne og hensynet til sikkerheden i øvrigt.
6) Mindst 2 af følgende manøvrer altid indgå i den praktiske prøve:
a) Bakke ligeud eller bakke højre rundt om et hjørne og samtidig blive i egen vognbane.
b) Foretage en vending ved at køre frem og bakke. (tre-punktsvending).
c) Parkere køretøjet og forlade en parkeringsplads (parallel eller vinkelret ved at bakke eller køre frem, såvel på jævn
som på stigende og faldende vej).
d) Foretage præcis opbremsning.
7) Den prøvesagkyndige skal gribe ind ved brug af bilens betjeningsudstyr, hvis det er nødvendigt af hensyn til
sikkerheden eller for at undgå påkørsel.
8) Enkelte mindre alvorlige fejl kan ikke i sig selv medføre, at prøven bedømmes som ikke-bestået, idet ansøgerens
kørsel skal vurderes som helhed.
9) Resultatet af prøven skal meddeles straks efter prøvens afslutning. Ansøgere, der ikke har bestået, skal have oplyst,
hvilke færdighedskrav i undervisningsplanen der ikke er tilfredsstillende opfyldt.
14
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 29/4-23 vedrørende forslag til en ny køreuddannelse 2023, fra Danske Kørelæreres Landsforbund m.fl.
2703103_0016.png
Ledsaget kørsel (17-års ordningen):
Godkendelse:
Intet krav om forhåndsgodkendelse; her er det ledsageren som på tro og love erklærer, at overholde gældende regler for
ledsaget kørsel.
Gyldighed:
Kan agere som ledsager fra eleven har bestået sin praktiske prøve og frem til elevens fyldte 18 år.
Krav for at kunne fungere som ledsager:
Haft EU-kørekort i minimum 5 år
Alderskrav minimum 25 år
Skal kunne føre køretøjet lovligt
Bilen skal mærkes med
“Ledsager-kørsel” eller andet.
15