Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 169
Offentligt
2701698_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport marts 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
2.1
3
4
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
Resumé ............................................................................................... 3
Introduktion til Signalprogrammet ............................................... 5
Metode...................................................................................................................... 5
Udrulningskort .................................................................................. 6
Programrisici ..................................................................................... 6
Projektstatus ................................................................................... 10
Fjernbane ombordudrustning........................................................................ 10
Fjernbane Vest ..................................................................................................... 13
Fjernbane Øst ....................................................................................................... 16
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen .................................................................................. 19
S-bane ..................................................................................................................... 21
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1 Resumé
Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 209 tog, og heraf er 149 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger). Af
seneste rapport fremgik det, at 152 var godkendt til level 2. Grunden til, at tallet denne gang er
lavere er, at der fremover kun medtages de tog, der har modtaget permanent ibrugtagningstilla-
delse, og ikke de tog, som kan indsættes i level 2 drift i en overgangsperiode under en ramme-
godkendelse (dette vedrører 13 IC3 tog, der skal bruges til (København) – (Ringsted), RO1).
Projektet har i de sidste måneder været i gang med en genplanlægning af udrustningsplanen,
således at der fremadrettet kan arbejdes efter en robust plan, der er konsolideret med de seneste
års erfaringer in mente. Genplanlægningen blev afsluttet umiddelbart efter deadline på denne
rapport, og der gennemføres nu et sidste teknisk tjek af planen. Det er forventningen, at der kan
rapporteres efter den nye udrustningsplan fra næste måned.
Den nye udrustningsplan indeholder også baselineopgraderinger af allerede udrustede tog for at
sikre, at projektet har et samlet overblik over alle aktiviteter, hvorved ressourcetrækket bedre kan
planlægges.
Fremdriften med togene, der skal anvendes ved ibrugtagningen af (København)-(Ringsted), RO1,
(IC3, ABs og IR4) primo april følger stadig planen, og de 72 IC3 er nu klar. Det er fortsat forvent-
ningen, at togene bliver klar selvom planerne stadig ikke er uden risici og er uden buffer.
Den overordnede status på projektet fastholdes som gul, indtil den nye plan er konsolideret, og
togene til RO1 er leveret.
Fjernbane Vest
I alt er fire strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Den næste stræk-
ning som vil blive ibrugtaget, er RO6 mellem (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) til maj-juni i
år. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet
som grøn.
Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Nykøbing F. til ERTMS i december 2021. Den næste strækning, der bliver ibrugtaget, er
(København)-(Ringsted) (RO1) til april 2023.
Banedanmark har de seneste måneder meldt om manglende fremdrift hos Alstom, herunder om
Alstoms generelle meldinger om forsinkelser i deres projektplaner. Banedanmark noterer sig
ydermere, at de systemleverancer, som var aftalt leveret med RO1 ikke fuldt ud vil blive leveret til
april 2023. Det er en forudsætning, at disse funktioner er implementeret inden den næste stræk-
ning, (Roskilde)-Holbæk-Kalundborg (RO8), ibrugtages. Derfor pågår en genplanlægning af ud-
rulningsplanen, og Alstom fremlagde i december 2022 planudkast til en revideret plan for de
strækninger, som er planlagt ibrugtaget til og med 2025. Genplanlægningen går langsommere
end aftalt, og det er Banedanmarks vurdering, at udrulningen i Østdanmark af de leverancer, som
allerede er kontraheret med Alstom, er så udfordret, at der vil komme forsinkelser, hvilket også
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
fremgår af Alstoms planudkast. Projektets overordnede status vurderes fortsat som gul, men ten-
derer mod rød. Udover de ovenfor beskrevne forhold skyldes dette, at Banedanmark ser en stor
risiko forbundet med Alstoms mangelfulde styringsmodel, som ikke understøtter den samlede
mængde af udrulninger og drifts- og vedligeholdelsesaktiviteter. Dertil kommer Alstoms løbende
udfordringer med at integrere Alstoms sporskifter i den eksisterende infrastruktur, der udgør en
stor risiko for den nuværende udrulningsplan. Da genplanlægningen stadig pågår, kan Banedan-
mark på nuværende tidspunkt ikke præcist vurdere omfanget af forsinkelserne.
Den nuværende udrulningsplan, som nu undergår en genplanlægning, omfatter de projekter,
som er indeholdt i den oprindelige kontrakt med Alstom. Udrulningsplanen skal desuden afstem-
mes ift. den nye plan for ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt, hvis der indgås aftaler med
Alstom vedr. ny bane over Vestfyn. Der er i marts 2023 indgået aftale mellem Alstom, Banedan-
mark og Femern A/S om Femerntunnelen. Profylaksebekendtgørelsen er offentliggjort. Mange
indikationer peger på begrænset kapacitet hos Alstom, og det vil i forbindelse med den igang-
værende genplanlægning blive vurderet, om introduktionen af Vestfyn og Femerntunnelen får
implikationer for den samlede udrulningsplan, og hvorvidt dette påvirker, om udrulningen kan
afsluttes indenfor Banedanmarks Anlægsplan.
Det indgår også i genplanlægningen, at projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu
ikke er undersøgte og projekterede, skal indpasses i udrulningsplanen, som en del af Concept for
Change (som endnu ikke er aftalt med Alstom), når der træffes politisk beslutning om udmønt-
ning.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det planud-
kast, der arbejdes med viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af
2025, som ellers oprindeligt forudsat. Derfor er den overordnede projektstatus nu rød. Genplan-
lægningen pågår fortsat. Det skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne
ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for sig-
nalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstreali-
seringen.
Rapporten, der kom ud af tredjepartsvurderingen af dels Alstoms processer til at styre integratio-
nen af deres produkter, dels af den indsigt, som Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms
rapportering, er færdig. Konklusioner og anbefalinger gennemgås nu, hvorefter det besluttes,
hvilke aktioner der skal igangsættes. Det skal desuden besluttes, hvordan tredjeparten skal indgå
med kvalitetssikring i implementeringsfasen.
S-bane
Den sidste strækning på S-banen overgik til det nye signalsystem i september 2022. Arbejdet
med de sidste afsluttende leverancer, der skal leveres i maj 2023, går efter planen. Udrulnings-
projektet forventes formelt afsluttet med udgangen af 2023.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0005.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 5/23
2 Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet
(forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV,
SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt ud-
fordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalpro-
grammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive
idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af
nyt signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens
Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængighe-
der kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med
ny signalteknologi, der kan køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret
banenet, medmindre de er immuniseret (beskyttet mod påvirkning
fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-
banen, hvor den sidste strækning overgik til nyt signalsystem i september
2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overord-
net på det samlede projekt (dvs. om projektet kan gennemføres inden for
rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kritiske vej), dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering
af, om den kritiske vej følges. Det betyder også, at fremdriften med leveran-
cer, som består af en række på hinanden følgende leverancer, vurderes ud
fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er til-
strækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan ri-
sikere at hæmme fremdriften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen
af milepælen. I disse tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks
umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden proble-
mer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den konkrete
(eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0006.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 6/23
3 Udrulningskort
Marts 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0007.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 7/23
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0008.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 8/23
4 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres lø-
bende på Signalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således
systematisk med de risici, som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af
Signalprogrammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med
interessenter udenfor Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en
fælles forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i
samarbejdet internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og
forventelige risici forbundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som
Signalprogrammet. Arbejdet med programrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus
og håndtering, og stillingtagen til, om, i hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at
mitigere risiciene. De mitigerende handlinger rapporteres ikke i denne rapport. Det skal
bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinuerligt arbejdes på at nedbringe de
enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet
kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på
Banedanmarks Anlægsplan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er
kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Signalprogrammet rapporterer pt. 10 programrisici, som overordnet inddeles i følgende fire
kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav, 2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af
ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data. De 10 programrisici fremgår af tabellen nedenfor.
Der er ingen ændringer denne gang til risokovurderingerne, da der ikke har været Programme
Risk Board siden sidst. Programrisikoen
Tiltrækning og fastholdelse af specialister og
projektledere til det digitale jernbanenet
har ændret navn til:
Tiltrækning og fastholdelse af
kompetencer til det digitale jernbanenet.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Risiko
-niveau
Risiko
Nye myndighedskrav i TSI CCS (Togkontrol- og kommuni-
kations-delsystemer) 2022
Myndighedskrav
Godkendelsesprocessens påvirkning af ombordudrustnings-
planen
Tiltrækning og fastholdelse af kompetencer til det digitale
jernbanenet (Tidligere: Tiltrækning og fastholdelse af speci-
alister og projektledere til det digitale jernbanenet)
Ressourcer
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0009.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 9/23
Mangelfuld styringsmodel hos Alstom til at opfylde leveran-
cerne til Banedanmark
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Forvaltningsmiljø
TMS leveranceplan
(risiko for manglende funktionalitet, som
kan føre til forsinkelser af udrulningen)
IT og data
Joint Test Lab (JTL) testkapacitet
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0010.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 10/23
5 Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 209 tog, og heraf er 149 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger). Af
seneste rapport fremgik det, at 152 var godkendt til level 2. Grunden til, at tallet denne gang er
lavere er, at der fremover kun medtages de tog, der har modtaget permanent ibrugtagningstilla-
delse, og ikke de tog, som kan indsættes i level 2 drift i en overgangsperiode under en ramme-
godkendelse.
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog
209
9
Udrustede tog
First of Class udrustet, ansøgningsproces for APOM (Authorisation to put on the Mar-
ket/ibrugtagningstilladelse) i gang.
Serietog udrustet, sat i drift under rammegodkendelse. Ansøgning om APOM til level 2
er i proces.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM til level 0 (ATC-stræk-
ning). Ansøgning om rammegodkendelse/APOM til level 2 er i proces.
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
13
38
149
Projektet har i de sidste måneder været i gang med en genplanlægning af udrustningsplanen,
således at der fremadrettet kan arbejdes efter en robust plan, der er konsolideret med de seneste
års erfaringer in mente. Genplanlægningen blev afsluttet umiddelbart efter deadline på denne
rapport, og der gennemføres nu et sidste teknisk tjek af planen. Det er forventningen, at der kan
rapporteres efter den nye udrustningsplan fra næste måned.
Den nye udrustningsplan indeholder også baselineopgraderinger af allerede udrustede tog for at
sikre, at projektet har et samlet overblik over alle aktiviteter, hvorved ressourcetrækket bedre kan
planlægges.
Fremdriften med togene, der skal anvendes ved ibrugtagningen af (København)-(Ringsted), RO1,
(IC3, ABs og IR4) primo april følger stadig planen, og de 72 IC3 er nu klar. Det er fortsat forvent-
ningen, at togene bliver klar selvom planerne stadig ikke er uden risici og er uden buffer.
Den overordnede status på projektet fastholdes som gul, indtil den nye plan er konsolideret, og
togene til RO1 er leveret.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0011.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 11/23
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
Den næste milepæl på projektets kritiske vej (togene til ibrugtagning af RO1) er gul, da den er
udfordret af årsager beskrevet ovenfor og i de dedikerede afsnit om togtyperne.
Lokaltogs IC2 var forudsat klar ved ibrugtagning af Nykøbing F. station i december 2021. Da det
viste sig ikke at være muligt, blev det aftalt med Lokaltog, at togene i stedet skulle være klar me-
dio 2023. Dette har imidlertid også vist sig vanskeligt, og derfor er det nu aftalt med Lokaltog, at
seks ud af de i alt 13 tog er klar til december 2023, hvilket fremgår af den kritiske vej herunder.
Denne milepæl er også gul, idet den også omfatter færdiggørelsen af de resterende af DSB’s
dobbeltdækkertog, ABs, hvor det ikke længere er realistisk, at alle tog bliver klar.
•1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
Ultimo
2023
2025
2028
29 Arriva
12 Lokaltog
43 Arriva
Lint41 Struer- Lint41 til
Lint41 til Struer-
46 IC3
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge Holstebro
(JUN21)
(NOV20)
(OKT20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
Behov:
20 IC3
20 MQ
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3 •
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan: 25 (dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
ABs og 44 IRA 17 Indusi) til
ultimo 2028
København-
til K24
brug på
(Kystbanen)
Ringsted:
Aarhus-
Behov:
6
• 72 IC3
Lokaltog IC2 til
Fredericia 4. kvt.
2025
Gennemført
Nykøbing F.
MAR23
(DEC23)
• 12 ABs og 24 IR4
(ABs er udrustet,
men godkendelse
til level 2-kørsel
mangler)
Klar
DSB IC3
MAR23
Buffer
-
Behov
APR23
I alt er 59 tog udrustet og godkendt til drift i level 2. 13 yderligere tog er udrustet og
godkendt til drift i level 2 under rammegodkendelsen. Med rammegodkendelsen kan to-
get sættes i drift i en overgangsperiode indtil den endelige, permanente ibrugtagnings-
tilladelse for det enkelte tog er modtaget. Dermed er de 72 tog, der er forudsat klar til
april, færdige.
Serieinstallationen af de sidste tog forløber planmæssigt. De sidste tog, og dermed i alt
79, forventes fortsat klar til juni 2023, og status herfor er grøn, da der nu kun udestår syv
tog.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0012.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 12/23
Klar
DSB IC3 Indusi
JAN OKT25
Buffer
-
Behov
4. kvt. 2025
Udrustningen af First of Class er stadig planlagt til at begynde i april 2023. Der pågår sta-
dig endelig afklaring af nogle tekniske forhold, som kan lægge tid til udrustningen af to-
gene. Ligeledes er klardato denne måned rykket til oktober, da der er lagt tid i planen til
en mulig test. Hvorvidt denne er nødvendig vides først efter, at First of Class er færdig-
udrustet i juli 2023. Uanset udfald, forventes togene at kunne leveres senest ved behovs-
datoen 4. kvartal 2025.
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
APR JUL24
20-40 %
< 1 mdr.
(ULT25)
Buffer
3 år og 7
mdr.
Behov
ULT28
Der afventes dokumentation fra Lokaltog for at det første tog kan modtage ibrugtag-
ningstilladelse. Dokumentationen forventes i maj 2023, og ibrugtagningstilladelsen for-
ventes til august 2023 (mod maj i sidste måned). Derudover forventes planen justeret
med den nye, konsoliderede udrulningsplan.
Togene skal senest være udrustet til ibrugtagning af Kystbanen (RO9), som i Anlægspla-
nen er forudsat ibrugtaget senest ultimo 2028, og der er således stadig buffer i planen.
DSB ABs (dobbeltdækker-
tog). Serie 1+2 (14 tog)
Klar
MAR23
Buffer
-
Behov
APR 2023
< 10 %
< 1 mdr.
(ULT28)
ISSUE
I alt er 14 tog udrustet (serie 1+2). Disse tog skal godkendes til kørsel på level 2 for at
kunne indsættes på (København)-(Ringsted) til april 2023. Ansøgningen er indsendt til
Trafikstyrelsen, og det er stadig forventningen, at togene bliver klar i tide. Det er dog en
risikofyldt, stram tidsplan uden buffer. Banedanmark og DSB følger tæt op på fremdrif-
ten. For serie 1+2 rapporteres stadig issue, selvom godkendelsen pt. kører efter planen.
Dette skyldes blandt andet, at BDK ikke har fuld kontrol med processen på nuværende
tidspunkt, mens Trafikstyrelsen behandler ansøgningen.
Klar
FEB24
Buffer
-
Behov
K24
ISSUE
DSB Abs (dobbelt-
dækkertog) (11 tog)
Udrustningen af de 11 tog (serie 3) forventes nu opstartet i juni 2023 (mod maj sidste
måned), idet ibrugtagningstilladelsen af First of Class kommer senere end planlagt. Disse
tog er i Trafikplanen forudsat klar til køreplanskiftet 2024, hvilket ikke længere er reali-
stisk. Projektet arbejder på, at så mange tog som muligt bliver færdige til december
2023, men på nuværende tidspunkt forventes det sidste tog først afleveret i februar
2024. Dermed er milepælen overskredet og status markeret rød. Henset til at planen er
overskredet, behandles togene stadig som issue.
Klar
DSB IR4 (24 tog)
APR23
Buffer
-
Behov
APR23
ISSUE
De tog, som skal være klar til ibrugtagning af (København)-(Ringsted), er udrustet, og der
er opnået rammegodkendelse til kørsel på level 0, men for at togene som forudsat kan
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0013.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 13/23
indsættes i driften på (København)-(Ringsted), skal der opnås godkendelse til level 2. Li-
gesom for ABs forventes denne først opnået ultimo marts 2023. Ansøgningen er ind-
sendt til Trafikstyrelsen, og det er stadig forventningen, at togene bliver klar i tide. Det er
dog stadig en risikofyldt, stram tidsplan uden buffer, hvorfor de kommende milepæle er
markeret gule. Der meldes stadig issue, selvom godkendelsen pt. kører efter planen.
Dette skyldes blandt andet, at BDK ikke har fuld kontrol med processen på nuværende
tidspunkt, mens Trafikstyrelsen behandler ansøgningen.
DSB IR4 (20 tog)
Klar
NOV23
Buffer
-
Behov
K24
De sidste IR4-tog, som er forudsat klar til K24, forventes stadig klar i november 2023, og
dermed i tide. Risikoniveauet er vurderet til middel. Der er 60–100 % sandsynlighed for
1-2 måneders forsinkelse målt mod færdiggørelse til december 2023 (K24).
60%-
100%
1-2 mdr.
(K24)
Klar
F
Lokaltog IC2 (6 tog)
DEC23
Buffer
-
Behov
MED23
Projektet afventer stadig godkendelse af First of Class, der som tidligere meldt er forsin-
ket, bl.a. pga. godkendelse af togenes magnetiske bremse. Grundet den efterhånden
lange forsinkelse, er der aftalt ny behovsdato med Lokaltog med seks tog klar til decem-
ber 2023, og de resterende tog så hurtigt som muligt herefter. Status fastholdes grå ind-
til næste måned, hvor rapporteringen forventes at følge den nye udrustningsplan. Der vil
også blive foretaget en risikovurdering af den nye plan.
-
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er fem arbejdskøretøjer udrustet, heraf har fire modtaget godkendelse til drift. Der-
udover er der fortsat tre lokomotiver udrustet og godkendt til drift.
-
5.2 Fjernbane Vest
I alt er fire strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Den næ-
ste strækning som ibrugtages, er RO6 mellem (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) til
maj-juni i år. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for
projektet er vurderet grøn.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien fremsat i Anlægsplanen. Den første stræk-
ning i Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at
sikre et driftsstabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland
forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. Denne
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0014.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 14/23
strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre strækninger i
Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at
kunne gennemføres inden 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver en-
kelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at
Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Ultimo 2025
• Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
Klar
(Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-
(Herning) (RO6)
2. kvt. 2023
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT23
Ibrugtagningsfasen på strækningen er i fuld gang, og strækningen forventes at blive
ibrugtaget i etaper i maj og juni 2023 og dermed indenfor Anlægsplanen. Samtidig ibrug-
tages de ændringer (bl.a. opgradering af nogle overkørsler), som er aftalt som en del af
Concept for Change.
Commissioning Board afholder tredje møde den 28. marts. Planen er stram, men fremdrif-
ten følger fortsat planen, hvorfor status er grøn.
Som altid er nedenstående skema over nøgleleverancer og -aktiviteter et udtryk for, at der
er mange ting, som skal gennemføres de sidste måneder op til ibrugtagning. Det er ligele-
des gældende for denne strækning, at der er en række risici, som forsøges mitigeret. Det
drejer sig f.eks. om opnåelsen af ibrugtagningstilladelsen, som forventes opnået primo
maj.
Leverance
FEB
APR
APR
MAJ
Maj
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer
sikkerhedsrapport
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Interoperabilitetserklæring
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagningsstart
Ejer
Leverandør
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
Gennemført
uge 8
15
16
18
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0015.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 15/23
Klar
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
2024
Buffer
-
Behov
-
Det er fortsat forventningen, at softwaren vil blive implementeret i 2024 sammen med den
tredje release af Concept for Change. En fælles ibrugtagning vurderes at være mere hen-
sigtsmæssig, da ibrugtagningerne ellers vil ligge meget tæt på hinanden.
-
Klar
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
Medio2025
Buffer
-
Behov
K25
Der arbejdes efter den plan, hvor ibrugtagning sker i påsken 2025, men planen er endnu
ikke formaliseret kontraktuelt med leverandøren. Installationsarbejdet mellem Esbjerg og
Lunderskov pågår og forventes fortsat færdigt til maj. Installationsarbejdet mellem Bram-
ming og Tønder blev afsluttet i efteråret 2022.
Den nye plan er blevet risikovurderet. Risikoniveauet vurderes som lavt. Der er 20-40% ri-
siko for 1-2 måneders forsinkelse målt mod ibrugtagning i påsken 2025.
20-40 %
1-2
mdr.
(medio
25)
Klar
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
4. kvt. 2024
Buffer
-
Behov
ULT24
Ibrugtagningen forventes at finde sted inden for Anlægsplanen og er planlagt til at ske i to
etaper fra august til oktober 2024, hvilket er koordineret med Aalborg stationsprojektet.
Installationsarbejdet går som planlagt, og dele af det forventes afsluttet til april, mens an-
dre dele med stor sandsynlighed først forventes afsluttet ind i 2024 grundet den fælles
ibrugtagning med Aalborg St. Det er dog ikke kritisk, og fremdriften er tilfredsstillende
særligt fordi en stor milepæl er opnået, idet engineering-arbejdet nu er færdigt.
Risikoniveauet er fortsat middel, men på baggrund af den gode fremdrift beskrevet oven-
for, er sandsynligheden for en forsinkelse blevet nedskrevet til 20-40% for en 3-4 måne-
ders forsinkelse målt mod ibrugtagning ultimo 2024.
Klar
Buffer
-
Behov
ULT25
20-40 %
3-4
mdr.
(4. kvt.
2024)
F
(Fredericia) – Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Det forventes, at det endelige design bliver godkendt til april, og designet for Aarhus H
forventes godkendt lidt senere. Installationen for strækningen forventes at blive påbe-
gyndt i juni 2023 og for Aarhus H i starten af 2025. Vi har hidtil rapporteret, at ibrugtag-
ningen afsluttes med Aarhus H. Det er ikke tilfældet, idet ibrugtagning startende fra syd
ville kræve nogle transitionszoner, som ikke er hensigtsmæssige. Derfor starter ibrugtag-
ning med Aarhus H, og resten af strækningen følger herefter forventeligt over kort tid, dvs.
et par weekender. Herefter resterer fortsat nogle arbejder på Aarhus H, som er aftalt gen-
nemført til oktober 2026.
Risikovurderingen er målt mod ibrugtagning primo 2026. Risikoniveauet er fortsat vurde-
ret som højt med 40-60% risiko for en forsinkelse på 5-6 måneder, da Signalprogrammets
arbejde på strækningen skal udføres samtidig med bl.a. ombygningen af Aarhus H, som
40-60 %
5-6
mdr.
(Primo
2026)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0016.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 16/23
endnu er på et tidligt stadie. Det betyder, at der er en indbygget risiko for, at signalpro-
grammets design vil blive påvirket. Det er dog Banedanmarks vurdering, at den høje risi-
kovurdering kan genbesøges, når designet af Aarhus H forventeligt er klar til sommer. Der
foregår tæt koordinering mellem Banedanmarks projekter for at sikre så smidig en pro-
jektgennemførelse som muligt, og Signalprogrammet har fokus på at minimere sandsyn-
ligheden for samt konsekvensen ved ændringer i designgrundlaget for strækningen.
Klar
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Buffer
-
Behov
ULT27
Arbejdet med strækningen blev igangsat i november 2022, og er fortsat i den spæde start.
Det forventes fortsat, at ibrugtagning vil ske i overensstemmelse med Anlægsplanen i
2027. I den seneste opdatering af Banedanmarks Anlægsplan er det blevet justeret såle-
des, at DSB’s behov for fortsat drift med IC4 på hovedstrækningen kan opretholdes til ul-
timo 2027. Dette skal afspejles i Banedanmarks aftale med signalleverandøren, hvor ibrug-
tagning pt. er forudsat medio 2027.
-
5.3 Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Nykøbing F. til ERTMS i december 2021. Den næste strækning, der bliver ibrugtaget, er
(København)-(Ringsted) (RO1) til april 2023.
Banedanmark har de seneste måneder meldt om manglende fremdrift hos Alstom, herunder om
Alstoms generelle meldinger om forsinkelser i deres projektplaner. Banedanmark noterer sig
ydermere, at de systemleverancer, som var aftalt leveret med RO1, ikke fuldt ud vil blive leveret
til april 2023. Det er en forudsætning, at disse funktioner er implementeret inden den næste
strækning, (Roskilde)-Holbæk-Kalundborg (RO8), ibrugtages. Derfor pågår en genplanlægning af
udrulningsplanen, og Alstom fremlagde i december 2022 planudkast til en revideret plan for de
strækninger, som er planlagt ibrugtaget til og med 2025. Genplanlægningen går langsommere
end aftalt, og det er Banedanmarks vurdering, at udrulningen i Østdanmark af de leverancer, som
allerede er kontraheret med Alstom, er så udfordret, at der vil komme forsinkelser, hvilket også
fremgår af Alstoms planudkast. Projektets overordnede status vurderes fortsat som gul, men ten-
derer mod rød. Udover de ovenfor beskrevne forhold skyldes dette, at Banedanmark ser en stor
risiko forbundet med Alstoms mangelfulde styringsmodel, som ikke understøtter den samlede
mængde af udrulninger og drifts- og vedligeholdelsesaktiviteter. Dertil kommer Alstoms løbende
udfordringer med at integrere Alstoms sporskifter i den eksisterende infrastruktur, som udgør en
stor risiko for den nuværende udrulningsplan. Da genplanlægningen stadig pågår, kan Banedan-
mark på nuværende tidspunkt ikke præcist vurdere omfanget af forsinkelserne.
Den nuværende udrulningsplan, som nu undergår en genplanlægning, omfatter de projekter,
som er indeholdt i den oprindelige kontrakt med Alstom. Udrulningsplanen skal desuden afstem-
mes ift. den nye plan for ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt hvis der indgås aftaler med
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0017.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 17/23
Alstom vedr. ny bane over Vestfyn. Der er i marts 2023 indgået aftale mellem Alstom, Banedan-
mark og Femern A/S om Femerntunnelen. Profylaksebekendtgørelsen er offentliggjort. Mange
indikationer peger på begrænset kapacitet hos Alstom, og det vil i forbindelse med den igang-
værende genplanlægning blive vurderet, om introduktionen af Vestfyn og Femerntunnelen får
implikationer for den samlede udrulningsplan, og hvorvidt dette påvirker, om udrulningen kan
afsluttes indenfor Banedanmarks Anlægsplan.
Det indgår også i genplanlægningen, at projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu
ikke er undersøgte og projekterede, skal indpasses i udrulningsplanen, som en del af Concept for
Change (som endnu ikke er aftalt med Alstom), når der træffes politisk beslutning om udmønt-
ning.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F. Generelt gælder det, at Banedanmark
forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt
god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Status for den næste milepæl, (København)-(Ringsted) er fortsat grøn, da fremdriften vurderes at
følge planen. Status for den sidste milepæl på projektets kritiske vej er nu vurderet rød henset til
den manglende fremdrift som beskrevet i den overordnede projektstatus.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
April 2023
• Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
• Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
Klar
(København)-(Ringsted) (RO1)
APR23
Buffer
-
Behov
APR23
Der er afholdt møde i ibrugtagningsforummet, Commissioning Board, den 13. marts,
hvor der fortsat blev givet opbakning til, at ibrugtagning kan ske den 2./3. april.
Fremdriften har fulgt planen, og Banedanmark modtog ibrugtagningstilladelsen medio
marts, hvilket var den sidste større milepæl inden ibrugtagning. I weekenden uge 11 be-
gyndte softwareopgraderingen af de allerede ibrugtagne strækninger, som skal ske in-
den RO1 ibrugtages.
I skemaet nedenfor ses en oversigt over centrale milepæle frem mod ibrugtagning. Alle
milepæle er nu nået.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0018.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 18/23
Milepæl
Site Acceptance Test (SAT – Dynamisk test med tog ved lav
hastighed)
System Factory Acceptance Test (FAT)
Alstoms leverance af sikkerhedsdokumentation til brug for
ansøgning om ibrugtagningstilladelse
Site Acceptance Test (SAT – Dynamisk test med tog ved
alm. hastighed)
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagning
Måned
Gennemført ultimo
august/primo september
Gennemført ultimo
oktober
Gennemførst Ultimo
december
Gennemført ultimo
januar
Opnået medio marts
2023
April 2023
Selvom der arbejdes fokuseret på at kunne rulle det nye signalsystem ud til april, er det
stadig Banedanmarks vurdering, at der er risici forbundet med ibrugtagning af stræknin-
gen. Banedanmark arbejder kontinuerligt på at mitigere risici, inden de eventuelt får ind-
virkning på fremdriften. Op mod ibrugtagning vil der altid være en række forhold, der
skal håndteres inden for en begrænset tidshorisont. Det er således forventningen, at for-
holdene håndteres, men der er naturligvis en risiko for, at forholdene ikke kan håndteres.
Der er i projektet stort fokus på at mitigere de identificerede risici, og dette har indtil vi-
dere været succesfuldt, hvilket også er en af grundene til, at fremdriften fortsat er i grøn.
Klar
Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
Installationsarbejdet er bagud ift. den aftalte plan, men der er peget på tiltag mhp. at
bringe arbejdet tilbage på planen. Banedanmark og Alstom har arbejdet hårdt på at opti-
mere den samlede plan for strækningen, men Alstom præsenterer fortsat en plan, som
Banedanmark forholder sig kritisk til, idet Alstom fremviser en buffer ud over Anlægspla-
nen. Samtidig er der stadig væsentlige udfordringer med integrationen af Alstoms pro-
dukter. Derfor fastholdes risikoniveauet som højt.
Klar
Buffer
Behov
60-80 %
3-4 mdr.
(ultimo
2024)
ULT25
-
ULT25
(København)-(Peberholm)
(RO4)
Den aktuelle status på genplanlægningen gør, at Banedanmark vurderer, at det ikke læn-
gere er realistisk at mitigere de opståede forsinkelser og sikre ibrugtagning indenfor An-
lægsplanens rammer. Det skyldes forhold beskrevet i den overordnede projektstatus. Le-
verancen behandles denne gang som et issue, idet planen vurderes at være overskredet.
Da genplanlægningen stadig pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsin-
kelsen på nuværende tidspunkt, men status er rød for at vise den forsinkelse, som vurde-
res at komme.
Klar
Buffer
Behov
ULT25
-
ULT25
(Odense)-Svendborg (RO10)
ISSUE
Planen revideres ifm. den igangværende genplanlægning af den samlede udrulningsplan.
Alstom har flere gange udskudt at levere en opdateret plan og dette sammenholdt med,
at Alstom melder forsinkelser på forudgående strækninger, samt i deres udkast til en re-
videret plan og de forhold, som er beskrevet i den overordnede projektstatus, underbyg-
ger Banedanmarks vurdering af, at Alstom med stor sandsynlighed ikke kan levere som
-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0019.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 19/23
forudsat i Anlægsplanen, hvorfor status nu er rød. Da genplanlægningen stadig pågår,
kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende tidspunkt.
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det planud-
kast, der arbejdes med viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af
2025, som ellers oprindeligt forudsat. Derfor er den overordnede projektstatus nu rød. Genplan-
lægningen pågår fortsat. Det skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne
ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for sig-
nalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstreali-
seringen.
Rapporten, der kom ud af tredjepartsvurderingen af dels Alstoms processer til at styre integratio-
nen af deres produkter, dels af den indsigt, som Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms
rapportering, er færdig. Konklusioner og anbefalinger gennemgås nu, hvorefter det besluttes,
hvilke aktioner der skal igangsættes. Det skal desuden aftales, hvordan tredjeparten skal indgå
med kvalitetssikring i implementeringsfasen.
Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1.
2.
3.
Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to trafik-
tårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange eksiste-
rende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter uregelmæs-
sig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen (fra 2021) være afslut-
tet i 2023, mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025.
Planen for alle faser skal nu revurderes henset til den manglende fremdrift og forsinkelsen af de
funktionaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-(Ringsted),
som oprindeligt skulle have været ibrugtaget i december 2022, men som nu er planlagt til april
2023. Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende faser er
grå. Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres, som forud-
sat i planen fra marts 2021.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0020.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 20/23
Fase 1:
December 2022
• Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
• Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
• Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
• Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
• Anden del af de
• Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Klar
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
APR23
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med de funktionaliteter, som var aftalt leveret ifm.
ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning er udskudt, og Alstom leverer ikke
længere den funktionalitet, som var aftalt i forbindelse med ibrugtagningen. Nærmere
herom i afsnittet om (København)-(Ringsted) i kapitlet om Østdanmark. I dette kapitel
fastholdes status for afslutningen af fasen som rød, da Banedanmark på nuværende tids-
punkt kun er blevet præsenteret for et udkast til en plan for, hvornår de systemleveran-
cer, der var aftalt i denne fase, forventes leveret. Dette planudkast dækker også en del af
den efterfølgende fase 2. Der udestår således en plan for de resterende leverancer, hvor-
for fase 2-5 ikke farvevurderes.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Klar
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
OKT23
Som rapporteret sidst betyder den manglende fremdrift med Fase 1, at der også er et
behov for at genvurdere planen for fase 2. Af den grund er de sidste faser grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni, men
løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der pågår nu
en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil blive
lagt en ny plan for ibrugtagning. Det skal understreges, at den operationelle ibrugtag-
ning først finder sted i december 2023.
Klar
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
ISSUE
Buffer
-
Behov
ULT24
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0021.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 21/23
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
5.5 S-bane
Den sidste strækning på S-banen overgik til det nye signalsystem i september 2022. Arbejdet
med de sidste afsluttende leverancer, der skal leveres i maj 2023, går efter planen. Udrulnings-
projektet forventes formelt afsluttet med udgangen af 2023.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Juni 2021
• Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
December 2021 (januar
2022)
• RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Sept. 2022
• RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
Januar 2021
• RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Afsluttende leverancer
Klar
Maj 2023
Buffer
-
Behov
Maj 2023
Leverancerne ibrugtages efter planen i maj 2023, og omhandler bl.a. ændringer påkrævet
ifm. den nye station Favrholm og systemmæssig mulighed for hastighedsopgradering
mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af
kontrakten.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
2701698_0022.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 22/23
Den TMS-opdatering, der skulle installeres i uge 11, er gennemført. Opdateringen var en
forudsætning for ibrugtagning i uge 18 som planlagt. Der er på nuværende tidspunkt
ikke identificeret forhold, der kan true ibrugtagningsdatoen.
Fremdriften følges i skemaet nedenfor over nøgleleverancer og -aktiviteter.
Leverance
MAR
APR
MAJ
Maj
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer sikkerhedsrap-
port
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagningsstart
Ejer
Leverandør
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
15 (*)
15
18
18
(*) Der har ved en fejl tidligere stået uge 11 her. Tidsplanen er ikke ændret, der
var tale om en slåfejl.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 169: Statusrapport for Signalprogrammet for marts 2023, fra transportministeren
Fejl! Brug fanen Hjem til at anvende Titel;Title på teksten,
der skal vises her.
Statusrapport marts 20233
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V