Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2703074_0001.png
Foretræde for TRU
Københavns Lufthavn
Page 1
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 168: Materiale fra Københavns Lufthavne til brug for foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn
2703074_0002.png
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 168: Materiale fra Københavns Lufthavne til brug for foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn
2703074_0003.png
CPH skaber stor
værdi for Danmark
Den tilgængelighed, som CPH
Den lufthavn i Norden med flest
direkte internationale ruter
Antal direkte destinationer
Totalt destinationer
Indenrigs
Internationale destinationer
Skandinavien
CPH
161
5
156
10
118
28
OSL
135
27
108
7
92
9
ARN
144
18
126
8
104
14
HAM
118
8
110
4
100
6
HEL
127
16
111
10
78
23
tilbyder både danskere og
svenskere skaber stor værdi i form
af
eksportmuligheder, adgang til
kunder samt indkomne turister.
Luftfarten bidrog med
109 mia. kr.
Europa (ekskl. Skandinavien og indenrigs)
Interkontinentalt
til BNP
og mere end
50.000
arbejdspladser
i 2019.
Ca.
1/3 af værdien af al dansk
Total passagerer i mio. (2022)
Heraf indenrigs (2022)
22,1
1,3
22,5
9,9
18,4
3,2
11,1
N/A
12,9
1,7
eksport
går igennem CPH
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 168: Materiale fra Københavns Lufthavne til brug for foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn
2703074_0004.png
Udvikling
af lufthavnen
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 168: Materiale fra Københavns Lufthavne til brug for foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn
2703074_0005.png
Samme areal - ny indretning
Nuværende indretning
Skitse af fremtidig indretning
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 168: Materiale fra Københavns Lufthavne til brug for foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn
2703074_0006.png
Fremtidens behov fra flyselskaber og passagerer
De nye mere energieffektive og bæredygtige
fly, som flyselskaberne investerer i, kræver
mere plads på standpladser og rullebaner
Planen sikrer en effektiv lufthavn med
terminalnære standpladser og
terminalområde under ét tag med direkte
adgang til kollektiv transport
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 168: Materiale fra Københavns Lufthavne til brug for foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn
2703074_0007.png
Ambitioner i den langsigtede plan
Konsolideret og
effektiv
håndtering
af moderne fly
Direkte adgang til
og fra lufthavnen
med energieffektive
offentlige og private
transportformer.
Imødekommende
terminal
med alt
inden for rækkevidde
og under ét tag
Konsolideret cargo
og logistikområde
hvor tung trafik ledes
væk fra passager og
boligområder
Fokus på lokalmiljø
i omkringliggende
områder gennem
bygninger og
infrastruktur
Omstilling til
bæredygtige
energikilder
herunder i
flybrændstofformer
og bygningsmasse
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 168: Materiale fra Københavns Lufthavne til brug for foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn
2703074_0008.png
Passagervæksten er sket uden
vækst i antal operationer
Det skyldes, at selskaberne får
større fly og sikrer, at de er fyldt
Vi skal sikre, at fremtidens
infrastruktur er på plads, så vi kan
tilbyde plads til nye flytyper, der
støjer mindre og udleder færre
partikler.
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 168: Materiale fra Københavns Lufthavne til brug for foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn
2703074_0009.png
Støjpåvirkningen er faldet markant…
Udvikling i støjbelastede områder 1994-2018
CPH har et stort og vedvarende fokus på
at begrænse støj f.eks. ved ændrede
flyoperationer og støjbarrierer
Antallet af støjbelastede boliger omkring
CPH er
faldet over 80 pct.
fra 1994 til
2018, så der nu er 2.200 støjbelastede
boliger
Sammenligning med andre lufthavne:
Omkring London Heathrow er der 275.000
støjbelastede boliger. Ved Frankfurt er
189.000 personer støjbelastet
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 168: Materiale fra Københavns Lufthavne til brug for foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn
2703074_0010.png
…og forventes at falde yderligere
EU (Det Europæiske Miljøagentur) har i 2022
lavet en fremskrivning af, hvor mange
mennesker, der i fremtiden vil være generet
af støj fra forskellige transportformer
Luftfartens påvirkning er allerede lav og
kommer til at mindske sin støjpåvirkning
markant ift. andre transportformer
CPH har som målsætning, at antallet af
støjpåvirkede boliger skal være halveret i
2050
Figure 4. estimated number of people in the EU-27 highly annoyed by noice from road, rail and aircfaft for
the period 2017-2030 under conservative and optimistic scenarios.
10
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 168: Materiale fra Københavns Lufthavne til brug for foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn
2703074_0011.png
NO
2
µg/m3
Indsatsen for at forbedre
luftkvaliteten fortsætter
Vi har målt luftkvaliteten siden år 2000 (bl.a.
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
kvælstofoxider og fine partikler), og
resultaterne har altid
ligget et stykke under de gældende grænseværdier
Vi har siden 2010 målt antallet af ultrafine partikler,
Øst
Vest
Grænseværdi
selvom det ikke er et myndighedskrav.
Vi måler også
black carbon,
og resultater viser, at forekomsten på
forpladsen svarer til niveauet i det normale bybillede.
µg/m3
PM
2,5
30
25
20
CPH arbejder tæt sammen med partnere på tværs af
15
10
5
lufthavnen sammen om et luftkvalitetsprogram, som har til
formål at
forbedre luftkvalitet for medarbejdere og
omgivelser.
11
0
Vest
Øst
Grænseværdi
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 168: Materiale fra Københavns Lufthavne til brug for foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn
2703074_0012.png
Grøn omstilling af luftfarten
Grøn omstilling
af luftfarten
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 168: Materiale fra Københavns Lufthavne til brug for foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn
2703074_0013.png
Behov for politisk handling,
hvis luftfarten skal nå klimaneutralitet i 2050
Regulering af luftfarten skal
skubbe sektoren tættere på
klimaneutralitet
Ved at drive et skifte i energikilder
Og beskytte luftfartssektorens
evne til at investere i omstillingen
Flyafgifter, hvis primære mål er
færre passagerer, er ikke effektivt
nok
Source: Mission possible partnership/Clean Skies for Tomorrow 2021:
10 critical insights on the path to a net-zero aviation sector.
Oct. 2021
Assumption of continued aviation investment to maintain yearly energy efficiency gains of 2 pct.
13
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 168: Materiale fra Københavns Lufthavne til brug for foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn
2703074_0014.png
En passagerafgift kan bidrage til en grøn omstilling
…hvis den bruges klogt
Regeringens forslag om en passagerafgift på 100 kr. - ?
i 20[25]
Tiltagende EU-regulering (Fit for 55) mindsker løbende
behovet for national regulering
Hvad mener branchen?
13 kr.
Grøn
indenrigs-
luftfart
[37 kr.]
Tiltag for lufthavnene og områderne omkring + …?
[50 kr.]
Ældrecheck
Kan bidrage til
Klimaeffekten af afgiften er afhængig af,
udvikling af PtX hvor mange penge, der dedikeres til grøn luftfart.
og sikre
En passagerafgift kan ikke i sig selv reducere
effektiv grøn
CO₂-udledningen pr. passager.
mobilitet i DK
Penge ud af branchen hæmmer den grønne omstilling og
svækker både vores internationale tilgængelighed og nationale
sammenhængskraft
CO2-effekt ved
køb af SAF =
90.000 tons/år
CO2-effekt ved køb af SAF = ca. 250.000 tons/år
svarende til ca. 34.000 danskeres årlige CO2-
udledning